Supertramp
Aktiv medlem
Tour de France 2017
Etapp 13 uppför "Wall of Peguere" ser rätt brutal ut, brantast i år eller?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Supertramp sa:18% lutning och 6 Watt/kg ger ca 75rpm med 36-32 eller ca 71 rpm med 38-32 (vet inte vad han kör med för kombo fram).
Om man betänker att de typiskt kan hålla 45 km/h på platten och 15 km/h uppför även om det är rätt brant så misstänker jag att det skulle bli rätt låg kadens uppför och ett förskräckligt vispande med benen på platten.Supertramp sa:Jag skulle vilja se en bergsetapp där alla kör single speed! Val av utväxling skulle ge tävlingen en extra dimension.
Supertramp sa:18% lutning och 6 Watt/kg ger ca 75rpm med 36-32 eller ca 71 rpm med 38-32 (vet inte vad han kör med för kombo fram).
GoranS sa:Han tar sig garanterat upp på en betydligt tyngre växel. Däremot var det bitvis rätt brant i går, så en 32:a skulle kunna motiveras med att inte behöva avvika alltför mkt från den "naturliga" kadensen.
Henrik_E sa:Cykellopp är långa och till största del tråkiga. Det lockar till sig en viss sorts människor.
Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.tinkerbell sa:Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Är Ultegra MTB-komponenter?Supertramp sa:Finns tydligen nån ännu klenare BMC-cyklist som kör 11-36 och mtb-växel
GoranS sa:Stackars fet spurtare som kör gatstensbacke med maxlutning på 20%:
GoranS sa:Jag skulle säga att med låg utväxling tvingas man till en högre kadens (givet en viss fart i motbacke med konstant lutning).
Är ju knappast så att någon har föreslagit att man ska vänta in avhängda åkare som har tekniska problem, så någon form av risk tar man.Stumpy sa:Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.tinkerbell sa:Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Hoppsan, jag råkade ladda upp fel bild (svårt med telefonen...), denna skulle det vara!Stumpy sa:Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.tinkerbell sa:Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Är Ultegra MTB-komponenter?Supertramp sa:Finns tydligen nån ännu klenare BMC-cyklist som kör 11-36 och mtb-växel
GoranS sa:Om man håller 100 i kadens (något en viss LA ägnade sig åt) med 38/32 kommer man att ha en klättringsfart på närmare 1800 m/h vid 12% lutning. Med 39/28 hamnar man på 2100 m/h, något inte ens LA i toppdopat skick grejade på en längre klättring.
Ja, det jag skrev var i relation till ditt inlägg. Jag kanske missuppfattade dig, men jag fick för mig att du frågade om elvispmod = hög eller låg utväxling. Jag försökte då svara att jag skulle säga att det är låg utväxling.me.I.am sa:GoranS sa:Jag skulle säga att med låg utväxling tvingas man till en högre kadens (givet en viss fart i motbacke med konstant lutning).
Om det var en kommentar till mitt inlägg. Min teori är att Froome helt enkelt vill köra med hög kadens när han hämtar in attacker i branta motlut. Tycker att han i princip alltid har det i dessa situationer, var så på varje attack han hämtade in, och var likadant förra året i bergsetapperna. I vart fall i några av attackerna har det funnits utrymme för att växla till tyngre, men det har han inte gjort, kan vara ganska långa sträckor med elvisp (relativt sett).
GoranS sa:...
Ja, det jag skrev var i relation till ditt inlägg. Jag kanske missuppfattade dig, men jag fick för mig att du frågade om elvispmod = hög eller låg utväxling. Jag försökte då svara att jag skulle säga att det är låg utväxling.
GoranS sa:Om man betänker att de typiskt kan hålla 45 km/h på platten och 15 km/h uppför även om det är rätt brant så misstänker jag att det skulle bli rätt låg kadens uppför och ett förskräckligt vispande med benen på platten.Supertramp sa:Jag skulle vilja se en bergsetapp där alla kör single speed! Val av utväxling skulle ge tävlingen en extra dimension.
NLC sa:Och mer OnT: Verkar som R Porte hade både en och två skyddsänglar med sig igår. Hade ju kunna gå precis hur illa som helst det där :-/
kitzblitz sa:NLC sa:Och mer OnT: Verkar som R Porte hade både en och två skyddsänglar med sig igår. Hade ju kunna gå precis hur illa som helst det där :-/
Ja, du. Stort +1 där. Ska cykla igen denna säsong om allt går bra.
Jag läste att han skulle vara tillbaka på cykeln i augusti, men tolkade det som rehab-träning och inte tävling. Hade Porte varit katt hade han nog varit nere på 2 eller 3 liv. Osannolik tur i oturen att undkomma med så lite skada trots allt.NLC sa:kitzblitz sa:NLC sa:Och mer OnT: Verkar som R Porte hade både en och två skyddsänglar med sig igår. Hade ju kunna gå precis hur illa som helst det där :-/
Ja, du. Stort +1 där. Ska cykla igen denna säsong om allt går bra.
Tävla i augusti läste jag någonstans, det betyder ju att han i princip är "fit for training" redan nu.
Fast kör man med prototyper kan eller vill man kanske inte ta hjälp av neutral service och måste vänta in sitt eget teamfordon, något som kan kosta en mycket tid. Viktoptimeringen är ju heller inte ett stort problem idag när man ändå tvingas tynga ner sina cyklar för att nå viktgränsen, så att köra med lättade komponenter istf standardkomponenter i exempelvis drivlinan känns ju suboptimalt ur hållbarhetssynpunkt.Stumpy sa:Om man vet att konkurenterna väntar in vid tekniska problem, så tar man ju ingen risk med att köra med prototyper.tinkerbell sa:Tror inte att man riskerar totalen genom att köra prototyp-grejor eller annat special som inte är utförligt testat...
Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:toshiba sa:Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.
http://www.velonews.com/2017/07/tou...umping-into-aru-after-ill-timed-attack_443284
ooms sa:Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:toshiba sa:Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.
http://www.velonews.com/2017/07/tou...umping-into-aru-after-ill-timed-attack_443284
https://mobile.twitter.com/CPowell_Wx/status/884056090425647104/video/1
När jag tittade på Touren (var ett tag sedan) så tittade jag minst lika mycket på landskapet och lyssnade på intressanta berättelser från kommentatorerna, både svenska och engelska. Själva cyklingen var bara intressant korta stunder.NLC sa:men ibland undrar jag om det är någon som tittar på själva cyklingen eller mest retar sig på tävlingsformatet, V&A, pissepauser + ANNAT.
Enligt Aru så var det en åskådare som var i vägen. Fromme bad också om ursäkt för det som hände men Aru menade att det var inte Froomes fel.InlineOla sa:ooms sa:Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:toshiba sa:Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.
Det är nog ingen medveten tackling, det är så Froome cyklar. Han sitter ju som vanligt o glor på wattmätaren istället för att ha koll på sin omgivning.
tinkerbell sa:Enligt Aru så var det en åskådare som var i vägen. Fromme bad också om ursäkt för det som hände men Aru menade att det var inte Froomes fel.
Äh, kom inte med en massa irrelevanta fakta nu. Happys experter har ju i stort sett redan diskat Froome för tilltaget.tinkerbell sa:Enligt Aru så var det en åskådare som var i vägen. Fromme bad också om ursäkt för det som hände men Aru menade att det var inte Froomes fel.InlineOla sa:ooms sa:Tror jag postade den s.k. tacklingen högre upp i tråden, men här kommer den igen:toshiba sa:Finns det nåt klipp som visar när Froome skulle ha "tacklat" Aru? Såg inget av det i direktsändningen.
Det är nog ingen medveten tackling, det är så Froome cyklar. Han sitter ju som vanligt o glor på wattmätaren istället för att ha koll på sin omgivning.