Tour de France 2017

Tour de France 2017
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
147 skulle jag säga är inte något extremt.
Kanske det inte är.
Men när 88% får samma tid efter drygt 22 mil så är det inte utan att man funderar på att hålla med alla som gnällt i tråden :-)
Med mindre än att du presenterar statistik som visar på att detta mått är något som signifikant ändrats på senare tid skulle jag säga att det inte har någon grund som bas för gnällandet. Om det alltid varit så är det ju rätt naivt att tro att det helt plötsligt skulle ändras.
Vad fan du snacka?
Om statistiken säger att det i många år varit på ett visst sätt är det troligt att anledningen är att det är en effekt av att lagen och cyklisterna försöker maximera chanserna att uppnå sina mål. Om man gnäller över detta menar man alltså att de tävlande ska uppföra sig på ett sätt de upplever som icke optimalt. Känns naivt att tro att detta skulle ske detta år och att sitta och gnälla över det. Men du får gärna förklara vad det är du tycker cyklisterna gör som är taktiskt sett fel när det resulterar i att en stor grupp kommer i mål tillsammans.

Tour de France 2017
emmer sa:
ooms sa:
Haha, GoranS, du måste prata med bönder på bönders vis...?
Snarare så att jag frågat och "GöranS" som påstått och det är påståenden som brukar behöva styrkas - i vart fall bland vanligt nyktert folk.
Nja, jag tycker nog att ditt inlägg där du började prata om 147 med samma tid andades att detta skulle vara ngt ovanligt. Om du inte belägger det med några fakta hänger resten rätt löst.

F.ö. var det på etapp 2 i år 161 med samma tid så 147 är inte extremt i år.

Tour de France 2017
Så, vad tror vi om dagens tempo då? Vissa har antytt att Uran mycket väl kan utmana Froome i toppen, även om jag tvivlar på det. Vad som kan sägas dock är väl att det vill till att hålla sig på hjulen och ha grejerna i ordning, det finns inte mycket utrymme för vurpor eller mekaniskt strul i GC-toppen.

Tour de France 2017
Från Adamsons Twitter: Thomas de Gendts kilometer i utbrytning under 2017...

Bilagor

• IMG_0404.PNG
    IMG_0404.PNG
    358.7 KB · Besök: 48
Tour de France 2017
Dödgrävaren sa:
Men han var bäst i första etappen. I första etappen kör man själv. Han är alltså bäst utan andras hjälp.
Sky är #1.

Froome är ju den som haft bäst hjälp av sitt lag...och lutar det 10% uppför kör man "själv" i vilket fall som helst och där har Froome inte briljerat gentemot de andra.

Tror dock Froome tar det idag.

Tour de France 2017
1888 sa:
Kört vad som behövts för att orka 3 veckor?
Taktik kallas detta.

Nja. Tror inte det ingår i Froomes taktik att bara ha 23s marginal inför sista tempot. Hade han haft krafter så hade han försökt skaffa sig mer tid, alla andra år har han attackerat i bergen "trots" att han haft gula tröjan redan.

Tour de France 2017
Lite tråkigt som gårdagens sträcka när toppåkarna bara ligger i ordning och håller rygg hela vägen i mål, ingen spurt eller minsta försök att iaf minska glappet med nån sekund inför idag.
Kunde lika bra skippa den etappen.
Tycker ändå att det känns meningslöst med team tävling. Mer intressant vem som är bäst individuellt

Tour de France 2017
Tour de France 2017
stooofe sa:
Lite tråkigt som gårdagens sträcka när toppåkarna bara ligger i ordning och håller rygg hela vägen i mål, ingen spurt eller minsta försök att iaf minska glappet med nån sekund inför idag.
Kunde lika bra skippa den etappen.
Tycker ändå att det känns meningslöst med team tävling. Mer intressant vem som är bäst individuellt

Kolla några år till på cykeltävlingar så förstår du nog hur det funkar. Alla etapper handlar inte om sammandraget, det finns dagar (som igår) som är gjorda för etappsegrar. Klungspurt eller utbrytning som går hem. Finns inte en chans på miljonen för någon sammandragscyklist att skapa lucka på en sådan etapp.

...och det här med team är ju en del av grejen som gör cykelsporten annorlunda o fantastisk. Tycker du teamen inverkar för mycket ska du nog istället kolla på ex de hårda vårklassikerna som Flandern runt eller Paris Roubaix, där är banorna så tuffa att det blir mer man mot man än vad det blir på en lättcyklad plattetapp på touren.

Senast ändrad:
Tour de France 2017
För övrigt var ju sista 20k igår bland det roligaste på under hela touren. Attacker hela tiden och taktik med vem som man skulle få att ta luckan. F ö så vet Bardet, Uran och Aru att de inte kan attackera Froome och Sky på en plattetapp och ta tid. Den luckan käkar Kiriyenka upp direkt!

Tour de France 2017
Kolla några år till på cykeltävlingar så förstår du nog hur det funkar.

Kolla hur Tour de France såg ut förr så ser du kanske att det var mer individuellt.

...och det här med team är ju en del av grejen som gör cykelsporten annorlunda o fantastisk.

Jätte fantastiskt när man ligger i bredd och blockerar och teamkamrater som Landa skulle kunna utmana bara är där för att få froome att vinna

Tour de France 2017
Jag är en av dom få som inte står ut med svenska eurosport. Kollar mkt hellre tv4 där dom inte är så förbannat självsäkra och alltid veta bäst som vacchi o adamson.

Tour de France 2017
Vad kul det vore om Bardet åker ut fr podiet, så som fransmännen försökt bädda och mygla åt sig framgångar i år.
Landa är verkligen värd att hamna på podiet!

Tour de France 2017
Surt för Landa. Och imorrn lär det knappast gå att göra nåt. Men man vet ju aldrig. Fast mest troligt är väl stallorder att rulla in på ett led linje med hela Sky som de brukar göra...

Tour de France 2017
ooms sa:
Surt för Landa. Och imorrn lär det knappast gå att göra nåt. Men man vet ju aldrig. Fast mest troligt är väl stallorder att rulla in på ett led linje med hela Sky som de brukar göra...

Höll på att skriva att Froome drog upp spurten för Cavendish när han vann på Champs 2012, men det var ju Wiggins. Så ja, de kör nog på led. Säkert bestämt av Froome för att dölja hans armbågar.

Tour de France 2017
Jag kan bekräfta att jag förstår danska. Har visserligen sett väldigt lite TV i år men det är ett trivsamt team med Dennis Ritter, Rolf Sørensen och Jørgen Leth som väcker sommarkänslorna hos många här i landet.

Tillbaka
Topp