Tour de France, 2023

Tour de France, 2023
Ingen som tyckte att Girmay blev trängd?

Hade bråttom iväg efter spurten o hann inte uppfatta det då men sett reprisen i efterhand. Han blir trängd, men skulle samtidigt inte gett Philpsen luckan att ta Cavs rulle. Det är efter det han blir trängd. Philipsen kan dock snart ha sparat ihop till en deklassering.

Tour de France, 2023
Jag tycker att han blev trängd. Men, jag tycker å andra sidan att styrkan i benen (och inte hot om krascher) ska avgöra en spurt.

Tour de France, 2023
Idag blir det spännande. Kanske den avslutning man sett fram mest mot med målgång på Puy de Dôme.
Brutala avslutade fyra kilometer

Testade på stigningen nyss. Var rätt jobbig. Kul det där med att de tagit fram snabbhack på stigningarna. Men blir lite psykande med grafiken när börjar bli trött
PuyDeDomeProfil.jpg
PuyDeDomeZwift.jpg

Tour de France, 2023
Etapp #14 & 15 går ju i närheten av Geneve, dit är det lätt att ta sig.
Skulle man klara sig med typ taxi/tåg/buss för att kika på ett ställe av vardera två etapperna?
Någon som har bra koll på området och kan komma med tips?

Tour de France, 2023
Kanske lite OT men ändå något jag undrar över.
Vad för sluttid skulle man få om Vätternrundan var en TdF-etapp? 31 mil är nästan 10 mil längre än längsta sträckan i TdF medans banprofilen på Vätternrundan är betydligt snällare än de flesta TdF-etapperna. Finns det några data att använda för att extrapolera fram en sluttid?

”Rekordet” för Vätternrundan blev väl 7:05 i år? Ca 44 km/h i genomsnitt.

Tour de France, 2023
Kanske lite OT men ändå något jag undrar över.
Vad för sluttid skulle man få om Vätternrundan var en TdF-etapp? 31 mil är nästan 10 mil längre än längsta sträckan i TdF medans banprofilen på Vätternrundan är betydligt snällare än de flesta TdF-etapperna. Finns det några data att använda för att extrapolera fram en sluttid?

”Rekordet” för Vätternrundan blev väl 7:05 i år? Ca 44 km/h i genomsnitt.

Stora skillnaden är att i tdf gör man allt för att köra ifrån motståndarna, på Vättern gör man allt för att hjälpas åt. Snittfart är helt ointressant på en tävling medan det betyder allt på Vättern.

Så, skulle Vättern vara en etapp är det inte säkert de kört fortare än 44 i snitt, beror helt på hur etappen utspelat sig. Hade dom däremot hjälpts åt, vätternstyle, hade de lätt kört en bra bit över 50 i snitt.

Milan San Remo är ca 300km och i år hade de ca 46 i snitt men som sagt, då kör de inte alls med avsikt att hjälpas åt att köra så fort det går hela vägen.

Senast ändrad:
Tour de France, 2023
Etapp #14 & 15 går ju i närheten av Geneve, dit är det lätt att ta sig.
Skulle man klara sig med typ taxi/tåg/buss för att kika på ett ställe av vardera två etapperna?
Någon som har bra koll på området och kan komma med tips?
Min erfarenhet begränsar sig till en etapp förra året beskriven i tråden Tour du Mont Blanch 12/7 2022
https://happyride.se/forum/threads/tour-du-mont-blanc.3693594/page-2#post-4174314

Tänker att om jag skulle ta flyget ner för att se ett par etapper så skulle jag hyra bil OCH cykel. Bil för att komma lagom nära och KANSKE sova i och cykel för att känna på stigningen där jag sedan står med grishuvud eller annan lämplig rekvisita ?.
Vara på plats i god tid före så man hinner se karavanen och få med några souvenirer hem. Tyckte själv det var skoj att prata med några av övriga entusiaster. Om möjligt …… hitta ett ställe så man har täckning och kan följa loppet på mobilen OCH live rapportera här på Happy.
Stod mot slutet i sista stigningen vilket gjorde att fältet var utdraget och man såg tävlande under längre tid.

Tour de France, 2023
Instämmer om det där med ha en cykel nog är ett krav. Om en sen är intresserad av att faktiskt se cyklister lite mer än den minuten de svischar förbi skulle jag pricka in en vilodag också. Hade turen att dela cafe med Astana en måndag 2009. Jag drack vin, de drack coca-cola. Minst 2 andra lag hängde i byn samtidigt. Tror att de precis som vi cyklade till Chateuneuf de Pape för att det var en turistig håla.

Så om du hänger kvar och bara turistcyklar lite runt Saint Gervais. Då får du kanske du får försöka ta rulle på nån kändis. Lycka till!

Tour de France, 2023
Jasper är lika mycket i en klass för sig bland spurtarna som Vinegaard och Pogi är bland GC-åkarna. Otroligt starkt idag, låg ju inte jättebra till, fick gå ut i vinden ett par gånger för hitta bättre rulle, sedan ändå inte nån som hade något sätta mot när han satte in sitt ryck sista 50.

Tour de France, 2023
Är det bara jag som får känslan av "mycket skrik för lite ull" med de här tokspurterna 1 km från mål? Visst kör de hårt och nog får Pog några sekunder här och där men vill man inte hellre se något likt Col du Granon där det grillas på riktigt (oavsett vem man hejar på)?

Tour de France, 2023
Är det bara jag som får känslan av "mycket skrik för lite ull" med de här tokspurterna 1 km från mål? Visst kör de hårt och nog får Pog några sekunder här och där men vill man inte hellre se något likt Col du Granon där det grillas på riktigt (oavsett vem man hejar på)?

Håller med. Det har har blivit lite låst läge. Vingegaard har tappat självförtroendet o vågar inte gå tidigt, Pogacar vet att han plockar några sekunder varje målgång o sitter lugnt i båten tills mållinjen nästan är i sikte. Då kan det bli rätt lökig åkning som idag.

Tour de France, 2023
Håller med. Det har har blivit lite låst läge. Vingegaard har tappat självförtroendet o vågar inte gå tidigt, Pogacar vet att han plockar några sekunder varje målgång o sitter lugnt i båten tills mållinjen nästan är i sikte. Då kan det bli rätt lökig åkning som idag.
Nu kollar jag på dansk tv. Där sade de innan racet att det var förmodligen beräknat att Jonas skulle tappa tröjan i dag. Det trodde jumbo-visa själv oxå i intervjuerna innan dagen. Efter sa säger Jonas att det gick överförväntan i dag och att han var överraskad att hans hjälpryttare följde med så långt som de gjorde för de skulle vila upp sig inför lördag och söndag där de har en annan strategi. Men du kanske vet bättre än Jonas och danska experterna hur Jonas har det ;)

Tour de France, 2023
Nu kollar jag på dansk tv. Där sade de innan racet att det var förmodligen beräknat att Jonas skulle tappa tröjan i dag. Det trodde jumbo-visa själv oxå i intervjuerna innan dagen. Efter sa säger Jonas att det gick överförväntan i dag och att han var överraskad att hans hjälpryttare följde med så långt som de gjorde för de skulle vila upp sig inför lördag och söndag där de har en annan strategi. Men du kanske vet bättre än Jonas och danska experterna hur Jonas har det ;)

Vet bara det jag ser o sen andra bergsetappen har Pogacar haft psykologiskt övertag. Vaddå över förväntan, förväntar han sig att bli frånkörd i 17km 7% backe? Hejar på Vingegaard så det är inte det men bollen är hos Pogacar för tillfället.

Tour de France, 2023
Alltså, kan nån förklara varför Kuss måste hämta hem Adam Yates när han drar? Vore det inte bättre att bara låta UAE trötta ut sig på varsitt håll? Då hade kanske Kuss orkat dra Vingen när Pog gjorde sitt ryck. Jag förstår inte varför man måste markera ointressanta cyklisterna ryck.

Tour de France, 2023
Alltså, kan nån förklara varför Kuss måste hämta hem Adam Yates när han drar? Vore det inte bättre att bara låta UAE trötta ut sig på varsitt håll? Då hade kanske Kuss orkat dra Vingen när Pog gjorde sitt ryck. Jag förstår inte varför man måste markera ointressanta cyklisterna ryck.
En anledning kan va att man inte vill ha Yates "up the road" utifall Pogacar skulle attackera. Va ju några halvflacka partier på sista berget o där kan man ha nytta av en lagkamrat. En annan kan va att man inte vill bjuda in Yates i matchen.

Tour de France, 2023
Vet bara det jag ser o sen andra bergsetappen har Pogacar haft psykologiskt övertag. Vaddå över förväntan, förväntar han sig att bli frånkörd i 17km 7% backe? Hejar på Vingegaard så det är inte det men bollen är hos Pogacar för tillfället.
Så ser som sagt danska experterna och Jumbo-Visma något helt annat… De förväntade exakt det jag skrev för det var för platt in till backen Och inget mer efter den. Så den passade Pogacar perfekt enligt de experterna. Och enligt JV själva så är de två nästa etapperna betydligt viktigare för Jonas och JV.

Tour de France, 2023
Enligt JV:s sportsdirektör var det för att de inte ville ha två UEA i toppen och bara Jonas där själv. Precis som Inlineola skriver..

Tillbaka
Topp