Nu var inte gårdagens tempoetapp direkt platt och därmed heller inte 100% en kamp mot vinden i vanlig bemärkelse, utan faktiskt bitvis lite tekniskt utmanande. Det var på förhand givet vilka två som skulle slåss om etappvinsten givet banprofilen.
Vad jag såg igår var att Vingegaard laddar hårt från start och ur andra kurvan har han redan tagit 2 sekunder på Pogacar. Första backen är förvisso kort men "brant", 5 minuter efter start har Vingegaard 5 sekunder försprång (så där har han endast tagit 3 sekunder till).
CP1 är inte på toppen av första backen utan kommer efter en bit utförskörning vid 7,1 km. Här passerar Jonas efter knappt 10 minuter och nu är avståndet 16 sekunder och
jag tror inte Jonas plockade jättemånga sekunder på Pogacar under första stigningen.
Jag har svårt att föreställa mig att Jonas Vingegaard inte skulle ha kört eller åtminstone rekat utförsåkningen av banan under sina förberedelser, så som han körde igår, då han tog betydande risker och låg på riktigt hårt utför. Den enda som var i närheten igår var Cavagna som endast tappade 3 sekunder på dansken från CP1 till CP2. Pogacar tappade 15 sekunder till här och Wout Van Aert tappade 22. Jag tycker mig sett att Jonas Vingegaard är en betydligt bättre cyklist utför (tekniskt) än Pogacar, tidigare under touren.
CP2-CP3 är en kategori 2 stigning och här är dansken näst snabbast efter Ciccone som plockar 5 poäng i jakten på bergatröjan. Simon Yates 3'e snabbast, Pogacar som genomför ett cykelbyte (vilket jag bedömer kostade honom mellan 10-15 sekunder) är 4'a och tappar 31 sekunder till. Tadej cyklar alltså ungefär 15-20 sekunder långsammare än Jonas på ca 7 minuters cykling vid 9,4% snittlutning.
CP3-Mål är väl "where the magic happens" igår där Vingegaard lätt trummar på och kör ifrån allihop, men det bär också fortsatt uppför och han verkar ju vara världens bästa cyklist just då. Här kör han ifrån Pogacar (som själv sa att han inte hade bra ben där) med 33 sekunder vilket är mycket! Han kör ifrån Van Aert med 61 sekunder. Van Aert kör å sin sida 4 sekunder snabbare än Simon Yates som enligt offentliga uppgifter är 19 kilo lättare (har jag dock lite svårt att tro att så var fallet igår).
Jag vill nog tro att det blir väldigt utslagsgivande, hur återhämtad och hur belastad man är där i slutet av stigningen, efter 2 veckors Tour de France. Med undantag av slutet på en tidigare etapp så har Vingegaard i väldigt stor utsträckning legat på rulle och sparat så mycket energi han kan i två veckor. Denna tempoetapp framstår idag som en allt viktigare komponent i Jumbo Vismas strategi, var de ska plocka tid.
Sen tror jag inte det var särskilt många som "gick för det" igår, givet första stycket jag skrev, undantaget toppen i GC.
Live tracking of the race, classifications, riders and positions.
racecenter.letour.fr