Tour de France, 2023

Tour de France, 2023
Etapp 19 2004 har liknande tidsskillnader och då var det ett 55km tempolopp. Då slog Armstrong Ullrich med 1:01. 3:49 mellan plats ett och tio. Idag 3:31 mellan 1-10. Man får lite dålig smak i munnen...
Tänker du på doping? Det tror jag att du kan glömma….. Jag vet att han blir testat mer eller mindre varje vecka hemma i Glyngøre. Varit en stor diskussion om det med doping i TV2 i Danmark… Men som sagt man får tro vad man vill.

Och som Pogcar sa i intervjun efter så hade han inte benen i sista delen av loppet…

Tour de France, 2023
Tänker du på doping? Det tror jag att du kan glömma….. Jag vet att han blir testat mer eller mindre varje vecka hemma i Glyngøre. Varit en stor diskussion om det med doping i TV2 i Danmark… Men som sagt man får tro vad man vill.

Och som Pogcar sa i intervjun efter så hade han inte benen i sista delen av loppet…
Påstår inte att någon är dopad. Men senast man såg en sådan här prestation så....ja du vet.

Tour de France, 2023
Ska bli kul att kolla på morgondagens etapp... Till Courchevel, där har man varit en massa gånger fast med skidor på fötterna...

Tour de France, 2023
Mtp att Pog och JV varit head and shoulders över resten av fältet väl dagens resultat inte helt otroligt om den ene har en genuint dålig dag. Det märkliga tycker jag är att många så lätt verkar svälja "omänskliga" prestationer så länge de matchas av någon annan men inte om det avgör.

Jag tror detta är vad JV(x2) väntat på hela tiden, om man lyssnar på vad de sagt tidigare under touren. De visste att där fanns mer kapacitet och istället för att luras med på tuppfäktning för sekunder så kom det ett slag med kraft.

Tour de France, 2023
De cyklister som nu har 10min upp ex Hindley, Gaudu, Yates osv. Om nån av dem sticker imorgon kommer Jumbo jaga in dem eller vågar man släppa dem nu?
Förutsätter att Junbo kommer köra på rätt bra ändå direkt från start för att göra de svårt för cyklister att göra nåt dumt.

Vad är viktigare säkra en bra top10 placering eller vågar de sätta allt på en etapp seger?

Tour de France, 2023
Åfyfan vilken kross! Man såg ju att Vingegaard var starkare än Pogi redan i söndags, men då vågade han inte försöka rycka.

Ang insinuationer om doping; kom ihåg hur mycket starkare Pogi var än Rogla på la Planche des Belles Filles för tre år sedan. Glunkades det om dopning från er sida då också? ?‍♂️
Du menar den gången Rolic bröt ihop och inte ens klarade av att ta på sig hjälmen ordentligt?

Tour de France, 2023
Åfyfan vilken kross! Man såg ju att Vingegaard var starkare än Pogi redan i söndags, men då vågade han inte försöka rycka.

Ang insinuationer om doping; kom ihåg hur mycket starkare Pogi var än Rogla på la Planche des Belles Filles för tre år sedan. Glunkades det om dopning från er sida då också? ?‍♂️
1.5-2 minuter före resten av topp 5 med en sluttid på 56 minuter är ju inte ens nära krossen idag. Men JV är ju knappast mindre ren än Pog i vilket fall.

Tour de France, 2023
Jag vill tro att sporten är ren samtidigt lägger jag ingen vikt i antingen eller.
Men efter att ha läst mycket på Reddit så förstår jag det som:
-Testerna går bara att testa mot substanser som testet är utfört för att känna igen. Dvs EPO är väldigt välkänt och testas därför mot detta. Men tydligen finns det en uppsjö substanser liknande EPO som inte går att testa mot för dessa är inte tillräckligt kända för att veta vad det är.
-Det testas mot nivåer av olika slag. Varje åkare har en baseline som de hela tiden jämförs emot och sedan jämförs resultatet mot normen. Dvs började du dopa ena veckan så kommer dina värden att ändras mot din baseline = red flag. Det jag läst mig till är att unga åkare inte testas på samma vis. Därför skulle det vara möjligt att börja dopa ungdomarna innan de når högsta nivå, sen när de testas på riktigt så har de redan en märkbart högre baseline, nyckeln är bara att hela tiden hålla exakt samma nivå hela karriären då sviktande resultat skulle ge varningsflagg. Att de då inte kan sluta dopa när de väl börjat och går obemärkt förbi testerna eftersom nivåerna skulle börja ändras för mycket.
-Galna dopingforskare och andra hobbyläkare ligger långt före i utvecklingen och lång före mot de etablerade testerna. Att OM det dopas så är det preparat och metoder som idag inte är känt och därför går under radarn. OM detta vore fallet så är förmodligen hela peloton dopade och alla håller tyst om det ända in i graven.
Det finns en helt egen tråd för denna typ av diskussioner

Tour de France, 2023
Jag är bara glad över vilken sjuk jäkla kamp det varit fram till TT:n.
Sjuk prestation av Jonas på TT:n och med tanke på banstigningen känns det inte helt orimligt att han knappar in på Pog om Pog inte tryckte till ordentligt på platten. Men med det givna resultatet så luktar det lite.

Hoppas verkligen vi får fortsatt spännande kamp och det förblir jämt nog för att finnas chans att bli omsprungen. Med 2 min så räcker det med en illa mech. eller blockering tvärs över vägen.

Tour de France, 2023
Media och andra forum är helt vilda när Jonas estimerade effekt var 7.6w/kg i 13'21 minuter uppför. Känns fysiskt omöjligt!

Dock va han inte snabbast uppför backen branta delen till bergspriset, Ciccone som tog det soft fram till dess för gå all in o kamma hem poängen i den tävlingen var 4s snabbare. Dock var den biten väl bara ca 6 min av totala klättringen.

Tour de France, 2023
Nu var inte gårdagens tempoetapp direkt platt och därmed heller inte 100% en kamp mot vinden i vanlig bemärkelse, utan faktiskt bitvis lite tekniskt utmanande. Det var på förhand givet vilka två som skulle slåss om etappvinsten givet banprofilen.

Vad jag såg igår var att Vingegaard laddar hårt från start och ur andra kurvan har han redan tagit 2 sekunder på Pogacar. Första backen är förvisso kort men "brant", 5 minuter efter start har Vingegaard 5 sekunder försprång (så där har han endast tagit 3 sekunder till).

CP1 är inte på toppen av första backen utan kommer efter en bit utförskörning vid 7,1 km. Här passerar Jonas efter knappt 10 minuter och nu är avståndet 16 sekunder och jag tror inte Jonas plockade jättemånga sekunder på Pogacar under första stigningen.

Jag har svårt att föreställa mig att Jonas Vingegaard inte skulle ha kört eller åtminstone rekat utförsåkningen av banan under sina förberedelser, så som han körde igår, då han tog betydande risker och låg på riktigt hårt utför. Den enda som var i närheten igår var Cavagna som endast tappade 3 sekunder på dansken från CP1 till CP2. Pogacar tappade 15 sekunder till här och Wout Van Aert tappade 22. Jag tycker mig sett att Jonas Vingegaard är en betydligt bättre cyklist utför (tekniskt) än Pogacar, tidigare under touren.

CP2-CP3 är en kategori 2 stigning och här är dansken näst snabbast efter Ciccone som plockar 5 poäng i jakten på bergatröjan. Simon Yates 3'e snabbast, Pogacar som genomför ett cykelbyte (vilket jag bedömer kostade honom mellan 10-15 sekunder) är 4'a och tappar 31 sekunder till. Tadej cyklar alltså ungefär 15-20 sekunder långsammare än Jonas på ca 7 minuters cykling vid 9,4% snittlutning.

CP3-Mål är väl "where the magic happens" igår där Vingegaard lätt trummar på och kör ifrån allihop, men det bär också fortsatt uppför och han verkar ju vara världens bästa cyklist just då. Här kör han ifrån Pogacar (som själv sa att han inte hade bra ben där) med 33 sekunder vilket är mycket! Han kör ifrån Van Aert med 61 sekunder. Van Aert kör å sin sida 4 sekunder snabbare än Simon Yates som enligt offentliga uppgifter är 19 kilo lättare (har jag dock lite svårt att tro att så var fallet igår).

Jag vill nog tro att det blir väldigt utslagsgivande, hur återhämtad och hur belastad man är där i slutet av stigningen, efter 2 veckors Tour de France. Med undantag av slutet på en tidigare etapp så har Vingegaard i väldigt stor utsträckning legat på rulle och sparat så mycket energi han kan i två veckor. Denna tempoetapp framstår idag som en allt viktigare komponent i Jumbo Vismas strategi, var de ska plocka tid.

Sen tror jag inte det var särskilt många som "gick för det" igår, givet första stycket jag skrev, undantaget toppen i GC.

Tour de France, 2023
Enligt rykten från folk på plats har han legat o högfartsmatat svängarna om o om o om igen innan loppet. Man såg ju med blotta ögat han körde fortare än ex Pogacar nerför.
Ja det stämmer. var i hans hemby i går under etappen och kollade på storbilds-TV där med alla deras vänner och bekanta. Han har gått all in på träning i år för årets sträckning. Det kommer eventuellt oxå visa sig idag på nedförsåkningen. Han har varit lite sämre förut men satsat mycket på att förbättra det till i år.
.

Tillbaka
Topp