Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Det har väl varit känt minst ett år att det skulle bli så. Lite trist, men också lite spännande.
Personligen är jag inget jättefan av sistaetapperna i Paris. Visst, prestigefull etapp för spurtarna att ta hem, men också i de flesta fall ganska gjuten dramaturgi.

Att låta sista tempoetappen sammanfalla med sista etappen är ju lite av ett risktagande om man vill att sista tempoetappen ska ha någon spänning vad det gäller GC. Har man tur blir det 1989. Har man mindre tur blir det inga omkastningar i toppen alls p.g.a. avstånden är så stora.

Jag gissar att det aldrig hänt och aldrig kommer att hända, men jag skulle kunna tycka att det någon gång vore kul att avsluta en GT med en bergsmålgång, i mångt och mycket dock bortseende från de praktiska problemen det skulle medföra.

Tour de France, 2024
Nja håller väl på sätt och vis lite med, men samtidigt gillar jag att det håller traditionen och det är rätt fint med lite av en cykelparad efter allt extremt de gått igenom. Men jag tappar snabbt intresset förvisso, och så väntar man på att de ska komma in på varvbanan. Sedan tröttnar man även på den, och väntar på spurten. Som ju ändå är rätt fin. Bland alla klungspurter är den ju rätt speciell.

Ja det är ju en risk att ett avlutande tempo kan bli en rätt avslagen historia. Lite som i Girot när Bernal vann. Han åkte ju och gjorde segergest på slutet

Håller med om att det vore något extra nån gång få se det osannolika med en totalvinnare som kom ensam upp för ett tufft berg. Som i damtouren.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Personligen är jag inget jättefan av sistaetapperna i Paris. Visst, prestigefull etapp för spurtarna att ta hem, men också i de flesta fall ganska gjuten dramaturgi.

Att låta sista tempoetappen sammanfalla med sista etappen är ju lite av ett risktagande om man vill att sista tempoetappen ska ha någon spänning vad det gäller GC. Har man tur blir det 1989. Har man mindre tur blir det inga omkastningar i toppen alls p.g.a. avstånden är så stora.

Jag gissar att det aldrig hänt och aldrig kommer att hända, men jag skulle kunna tycka att det någon gång vore kul att avsluta en GT med en bergsmålgång, i mångt och mycket dock bortseende från de praktiska problemen det skulle medföra.
O släppa iväg iaf gc-åkarna som jaktstart. Först i mål vinner. ?

Tour de France, 2024
Lånad från nån facebookcykelgrupp. Man frångår tydligen även "traditionen" att starta i Köpenhamn...

395266083_10231192272334116_5257598940098338001_n.jpg

Tour de France, 2024
Ser ut att passera i närheten av där mina föräldrar bor. Synd att jag jobbar med en kvartalsrapport precis då och inte kan komma ifrån. Samtidigt brukar det inte vara så mysigt i södra Frankrike i mitten av juni, i år var det över 40 grader varmt.

Tour de France, 2024
Jag kommer vara vid målgången i Nice.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France, 2024
Ser ut att passera i närheten av där mina föräldrar bor. Synd att jag jobbar med en kvartalsrapport precis då och inte kan komma ifrån. Samtidigt brukar det inte vara så mysigt i södra Frankrike i mitten av juni, i år var det över 40 grader varmt.
Antar att du menar juli om vi snackar touren?!

Tour de France, 2024
Du missade denna tråd.

Tour de France, 2024
Du missade denna tråd.
Nej, den har jag inte missat.

Tour de France, 2024
En månad och en dag till touren startar.

Om jag fattat rätt blir det inget mer tävlande för Pogi innan touren. Av girot att döma verkar han dock vara i rätt gott skick.

Roglic och Evenepoel verkar vara på gång med comeback efter kraschen i Baskien kommande helt i Critérium Dauphiné. Kan väl ge en fingervisning om hur de återhämtat sig. Sen ska man kanske inte dra alltför stora växlar på resultaten då det ju är nästan tre veckor mellan loppen.

Vad gäller Vingegaard är väl planen att komma direkt till touren utan något tävlande sedan vurpan i Baskien.

Kan någon annan än de fyra blanda sig i segerstriden?

Min gissning är att topp-2 blir samma som förra året.

Tour de France, 2024

Om jag fattat rätt blir det inget mer tävlande för Pogi innan touren. Av girot att döma verkar han dock vara i rätt gott skick.

Roglic och Evenepoel verkar vara på gång med comeback efter kraschen i Baskien kommande helt i Critérium Dauphiné. Kan väl ge en fingervisning om hur de återhämtat sig. Sen ska man kanske inte dra alltför stora växlar på resultaten då det ju är nästan tre veckor mellan loppen.

Vad gäller Vingegaard är väl planen att komma direkt till touren utan något tävlande sedan vurpan i Baskien.

Min gissning är att ingen kan röra Rosa pantern

Senast ändrad:
Tour de France, 2024

Frågan är väl hur det är med skallen för de som kraschade hårdast. Har de blivit försiktigare?
Hur skall man tolka van Aerts insats i Norge? Går väl att använda hans insats där lite som ett riktmärke också?

Tour de France, 2024
Det är väl Bernal som kan göra nåt även om han inte hittills visat att han är tillbaka på samma nivå som förr. Men tror faktiskt mer på honom än på Evenepoel.

Tour de France, 2024
Lite annorlunda i år blir det ju med en avslutningsetapp som faktiskt kan ändra på ställningen, om det inte för stora avstånd innan. 34 km med en tuff stigning och en liten knäppa till kort därefter. Ser ju ut att kunna passa Roglic rätt bra. Om han inte vurpat bort sig före det borde han kunna ha chans att plocka lite tid.
Men det sagt så vinner väl Pogi även den etappen överlägset ändå.. Tror ingen kommer att ha en chans mot honom i år. Vinegaard skulle förstås haft det om han fått ett normalt upplägg, men som det blivit nu tror jag inte han kommer nå ända fram tyvärr.

1716876681935.png

Tour de France, 2024
Undrar hur giromästaren tränar nu för att behålla formen ? Stenhårt varje dag, bara halvhårt, eller börjar med 10 dars semester ?

Tour de France, 2024
Lite annorlunda i år blir det ju med en avslutningsetapp som faktiskt kan ändra på ställningen, om det inte för stora avstånd innan. 34 km med en tuff stigning och en liten knäppa till kort därefter. Ser ju ut att kunna passa Roglic rätt bra. Om han inte vurpat bort sig före det borde han kunna ha chans att plocka lite tid.
Men det sagt så vinner väl Pogi även den etappen överlägset ändå.. Tror ingen kommer att ha en chans mot honom i år. Vinegaard skulle förstås haft det om han fått ett normalt upplägg, men som det blivit nu tror jag inte han kommer nå ända fram tyvärr.

Visa bilaga 702322
Vore onekligen kul om det skulle finnas lite spänning kvar i GC-toppen till sista etappen. Och än roligare om det kan bli något i stil med fjolårets näst sista giroetapp där spänningen levde länge under etappen.

Risken med en tempoetapp så sent är ju annars att det blir lite avslaget vad gäller totalen med så stora avstånd att det väsentligen är avgjort inför etappen. Och om det inte skulle vara avgjort finns ändå risken med ett "antiklimax" i form av att tvåan tappar eller i alla fall inte egentligen tar in något på ledaren; tänk sista tempot 2003 då Ulrich var 1:05 efter Armstrong inför tempot och de sedan cyklade väldigt jämnt under etappen. Som jag minns det var det mkt snack inför etappen om att Ulrich kanske skulle ha en chans att pressa Armstrong, men det blev pyspunka på de förhoppningarna.

Tour de France, 2024
Jo efter tre veckors kamp har man ju oftast den ställning man har utifrån hur bra man är i relation till de andra. Så chansen att det ska ändras något är ju inte så stor, om det inte väldigt små avstånd.

Tour de France, 2024
Kan någon förklara hur tusan de resonerar när de verkar vara inne på att skicka Froome till touren? Sannolikheten att han kommer att göra någon endaste människa glad med ett bra resultat är väl ytterst liten. Enda möjligheten känns som att han är totalt avhakad i totalen och kommer iväg i en utbrytning och kanske kan få en tredje eller fjärde plats på en etapp. Åkte av så det bara sjöng om det idag i Dauphiné och var närmare 15 min efter i mål. Och då var det ändå inte någon riktigt tuff etapp.

Känns mest plågsamt att se och det kan ju knappast vara speciellt bra reklam för laget heller.

Tour de France, 2024
Kan någon förklara hur tusan de resonerar när de verkar vara inne på att skicka Froome till touren? Sannolikheten att han kommer att göra någon endaste människa glad med ett bra resultat är väl ytterst liten. Enda möjligheten känns som att han är totalt avhakad i totalen och kommer iväg i en utbrytning och kanske kan få en tredje eller fjärde plats på en etapp. Åkte av så det bara sjöng om det idag i Dauphiné och var närmare 15 min efter i mål. Och då var det ändå inte någon riktigt tuff etapp.

Känns mest plågsamt att se och det kan ju knappast vara speciellt bra reklam för laget heller.

"All reklam är bra reklam"?
eller
"Old champions never die, they just fade away"?

De kanske hoppas på en sista stund av storhet och framgång?

Tour de France, 2024
Kan någon förklara hur tusan de resonerar när de verkar vara inne på att skicka Froome till touren?
Nej om så nej. Speciellt då de ratade honom förra året, och han knappast gjort något bättre i år. Men min teori är att det låter honom köra Dauphine nu, i förhoppning om att det ska få honom själv inse att det inte går. Eller åtminstone göra det något lättare att bänka honom igen med mindre drama.

Tour de France, 2024

Såg du det direktsänt? Var?

Tillbaka
Topp