Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Kantvindsetappen för några år sen när Cav spurtande täppte lucka på egen hand för att gå med de 5-6 som gått loss och sen vinna etappen...ren klass i mina ögon o väldigt få om ens någon annan hade klarat den manövern då.

Pogacar kan trycka mer W/kg under lång tid än de andra, utom Vingegaard i form. Cavendish kunde under kort tid trycka mer W/frontarea än de andra under många år. Vet inte varför den ena egenskapen sätts före den andra. Dom tränar (tränade) nog ungefär lika mycket. Att vinna spurter kräver dessutom en väldig teknik o förmåga att placera sig rätt o läsa omgivningen. Betydligt mer teknik, känsla för rejset och tajming än det krävs att cykla ifrån svagare motståndare på ett tempolopp eller vid 10% uppförslut.

Jag håller med om att det finns cyklister som är mer allround, men man ska inte förringa

Julien Bernard Lidl-Trek, böter 200CHF för att han stannade till, och bl.a. kysste sin fru, under dagens tempoetapp. Lite löjligt kanske va?
Ofranskt!
Han borde väl fan fått en ost för en sådan romantisk övning?
Högervindar!

Tour de France, 2024
Dagens etapp 8 ser ut som en utbrytning av lite starkare "endagscyklister" borde ha stor möjlighet. 183 km, med 2400 höjdmeter. Upp och ner med små backar stort sett hela dagen. Fem kategoriserade stigningar av typ 3 (2 st) , 4 (3 st). Det som ev talar för att det ändå kan bli en klungspurt är det lite mer lättåkt sista 4-5 milen. Upplagt för att kan bli rolig cykling i vilket fall.

1720250652516.png

Tour de France, 2024
Julien Bernard Lidl-Trek, böter 200CHF för att han stannade till, och bl.a. kysste sin fru, under dagens tempoetapp. Lite löjligt kanske va?

"for inappropriate behavior during the time trial and for damaging the reputation of the sport.". Verkligen!

CykelPamparna visar sig vara idioter. Igen ! Han borde fått ett pris istället !

Edit. Inför Romantiska ledartröjan !! :cool:

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Ja. Ca 20 km kvar tills nästa och sista för dagen. Det kommer han med all säkerhet klara vart fall. Jag tror han kommer trampa på vidare efter ändå och se vad det leder till. Men nu har de ju börjat köra lite mer i klungan så kommer nog börja ta in mer och mer från nu.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Är gissningsvis bakom betalvägg men ni som inte har DN kan ju i alla fall glädja er åt att Cav föräras en egen artikel i Sveriges största morgontidning

Tour de France, 2024
Tour de France, 2024
Är gissningsvis bakom betalvägg men ni som inte har DN kan ju i alla fall glädja er åt att Cav föräras en egen artikel i Sveriges största morgontidning

Fin artikel, men "cyklingens Usain Bolt" stör mig orimligt mycket. Han är cyklingens Mark Cavendish och ingenting annat.

Tour de France, 2024
Det pratas om låga däcktryck idag, men jag tycker ändå att 4.1-4.6 bar låter högt. Cyklisterna är ju inte så speciellt tunga av sig.

Tour de France, 2024
Det pratas om låga däcktryck idag, men jag tycker ändå att 4.1-4.6 bar låter högt. Cyklisterna är ju inte så speciellt tunga av sig.
Lägre än vad slica trycker
Mer i linje med Renehe
..

Tillbaka
Topp