Tour de France 2025

Tour de France 2025
SPD-SL såklart.

Bahrain - Shimano
Alpecin - Shimano
Groupama - Shimano
Ineos - Shimano
Intermarché - Shimano
Arkea - Shimano
Bora - Shimano
Quick-step - Shimano
Jayco - Shimano
PostNL - Shimano
UAE - Shimano
Astana - Shimano
(~66% Shimano)

Cofidis - Look
Decathlon - Look
(~11% Look)

EF - Wahoo
(~5% Wahoo)

Lidl - Time
Movistar - Time
(~11% Time)

Visma - Speedplay
(~5% Speedplay)
Wahoo o Speedplay är samma.

Tour de France 2025
Verkligen en kul avslutning idag, en värdig etappvinnare såväl som en värdig slutvinnare!

Hoppas att den här finalen återkommer, för den var festlig. :-)

Tour de France 2025
Skulle väl leda till att alla spurtare droppar av under tredje veckans bergsetapper men det kan det kanske vara värt.

//j
Jag njöt ju definitivt mer av att titta på dagens etapp än i vanliga fall. Trots detta tycker jag de ska hålla fast vid klassisk champs-avslutning med spurt. Av anledningen du skriver men också pga att det skulle bli alldeles för kaotiskt om det skulle vara små avstånd i totalen. Som idag med GC tiderna tagna 50 km från mål hade funkat, men det är ju konstigt.

Nä, kör Montmartre-slingan var femte år eller något.

Tour de France 2025
Jag njöt ju definitivt mer av att titta på dagens etapp än i vanliga fall. Trots detta tycker jag de ska hålla fast vid klassisk champs-avslutning med spurt. Av anledningen du skriver men också pga att det skulle bli alldeles för kaotiskt om det skulle vara små avstånd i totalen. Som idag med GC tiderna tagna 50 km från mål hade funkat, men det är ju konstigt.

Nä, kör Montmartre-slingan var femte år eller något.

Det hade väl varit fantastiskt om det var race även sista dagen?

Tour de France 2025
Får även säga det var skönt för Visma att få avsluta med en stor vinst. Dom har fått sjukt mycket skit och hat på sociala medier för att dom inte gjort mer för att köra ifrån Pogacar trots så bra lag. Vad dom där obildade rövhattarna bakom tangentborden inte förstår är att Visma kan vara 200 man, utan två GC-hot och med en Pogacar som är starkare än Vingegaard spelar det liksom ingen roll.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Värdig och inte helt oväntad etappsegrare i Paris.

Oväntad etappsegrare i Quimper.

Såg något rykte om att Pogi funderar på att skippa Vueltan för att vila upp sig. Sanningshalt okänd.

Tour de France 2025
Det var en stor artikel i en nederländsk tidning om att Pogacar är trott och inte längre verkar intresserad av TdF. Han tycker att Visma gör Touren för hård och att det inte är roligt längre. Han vill (alltid) har nya utmaningar. Han tvekar om han vill köra TdF nästa år.

Tour de France 2025
Om det är sanningsenligt får man väl säga att Visma i någon mån lyckats. Var ju uttalat att de ville göra touren hård. Nu räckte det inte för att Pogacar skulle klappa ihop i denna upplaga men om de skrämmer bort honom till 2026 ökar rimligen deras chanser att vinna touren då rätt ordentligt. Och skulle han skippa vueltan i år gäller detsamma där.

Sen kan jag tänka mig att laget ogärna ser honom hoppa över det största loppet för året, i synnerhet om en vinst skulle få honom att tangera segerrekordet.

Tour de France 2025
Jag tror knappast Pogacar själv väljer om han kör Touren 2026 eller ej. Hur stor stjärna man än må vara är det den som håller i plånboken som bestämmer vilka tävlingar som ska köras.
Med det sagt är det klart att om Pogacar vill köra vårklassikerna så gör han det men när det kommer till Touren har jag mycket svårt att tro något annat än att han står på startlinjen även nästa år oavsett hur han själv känner inför det.

Tour de France 2025
Någonting har hänt med honom under den här touren. Han är trött. Det kan ju gå över med lite vila efter en väldigt utmattande tour, men han uttalar sig ju på sätt som han aldrig gjort förut. Blir med största sannolikhet ingen Vuelta efter vad han sagt om det, trött på touren, pratar om att han antagligen kommer lägga av om tre år, mm

Tour de France 2025
Någonting har hänt med honom under den här touren. Han är trött. Det kan ju gå över med lite vila efter en väldigt utmattande tour, men han uttalar sig ju på sätt som han aldrig gjort förut. Blir med största sannolikhet ingen Vuelta efter vad han sagt om det, trött på touren, pratar om att han antagligen kommer lägga av om tre år, mm
Även för världens bästa så finns det ju någon gräns för vad man pallar med och hur det sliter psykiskt.

Tour de France 2025
Pogge har ju nästan själv slagit Vismas urstarka uppställning. Inte visat sprickor i fasaden ens på ”dåliga” dagar. De har dock Vinge haft så utan att behöva överprestera har han kunnat kontrollera konkurrenterna.
I några av de mest episka stigningarna har han briljerat i tredje toursegern.

Jag uppfattar dock Pogge som en glad skit som vill kunna köra på inspiration och glädje. Får han inte det är det inte lika kul.

Tour de France 2025
Man kan ju hoppas att Pogi fortsätter i flera år till, Vårklassiker, Girot, Tdf -- !! Men å andra sidan, han verkar vara en smart typ, som redan tjänat stora summor och kanske tröttnat lite på all träning. Spelar väl ingen roll om han vinner 4,5 eller 6 Tdf. Han kanske vill enjoy and relax istället !?

Tour de France 2025
Pogge har ju nästan själv slagit Vismas urstarka uppställning. Inte visat sprickor i fasaden ens på ”dåliga” dagar. De har dock Vinge haft så utan att behöva överprestera har han kunnat kontrollera konkurrenterna.
I några av de mest episka stigningarna har han briljerat i tredje toursegern.

Jag uppfattar dock Pogge som en glad skit som vill kunna köra på inspiration och glädje. Får han inte det är det inte lika kul.
Tredje?

Tour de France 2025
Man kan ju hoppas att Pogi fortsätter i flera år till, Vårklassiker, Girot, Tdf -- !! Men å andra sidan, han verkar vara en smart typ, som redan tjänat stora summor och kanske tröttnat lite på all träning. Spelar väl ingen roll om han vinner 4,5 eller 6 Tdf. Han kanske vill enjoy and relax istället !?

Det är väl just 6 rundor han vill vinna. Och 36 etappsegrar. Sen kan han foka på klockor och annat därhemma i Monaco.

Tour de France 2025
Dissade Total Energies i fjol. Resultat: etappseger.
Alltså, jag fattar att man vill bjuda in franska lag men Total Energies laguppställning gör väl ingen människa glad? Sagan lämnade verkligen ett tomrum där.
Dissade Total Energies-cyklist i år. Resultat: topp 10 i sammandraget.
Vem har Jordan Jegat smörat för för att få en grupp uppkallad efter sig två dagar i rad?

Tour de France 2025
Wiebes fortsätter dominera spurterna i damklungan. Räknar jag rätt var dagens seger den 17:e för säsongen. Uppnått på 38 tävlingsdagar. Och då är hon ju inte en åkare som får "bonussegrar" med sammanlagtsegrar på etapplopp utan allt är etapper och endagslopp. Skulle man räkna segerprocent på etapper/lopp där hon har en realistisk chans att vinna måste det bli en ruskig segerprocent.

Tour de France 2025
Rätt underhållande avslutning på dagens etapp. Le Court måste rimligen vara en av Mauritius största idrottsstjärnor.

Undrar vad Gigante kan göra på lördag. Hon imponerar inte utför och hon imponerar inte vad det gäller placering i klungan, men uppför kan hon cykla.

Tour de France 2025
Drogs ut en del i totalen i och med dagens etapp. Igår var det 37 åkare som låg inom 10 minuter i täten. Efter dagens etapp är det nere i 24.

I övrigt var väl Ghekiere dagens räddande ängel i AG. Gigante behöver verkligen jobba på uförskörningen. Tappa en massa tid utför och sedan behöva bli tillbakakörd till klungan av hjälpryttare håller inte i längden.

Tour de France 2025
Jo, fast mer spurtare än MvdP, så tycker nog Sagan är bättre jämförelse. Bortsett från Cyclocrossen då. Om vi nu ska hålla på med såna jämförelser. Kanske lite onödigt om en sån legend

Tour de France 2025
En idiot fick sig i alla fall en läxa igår.

Vet inte om det tagits upp i tråden, men enligt GCN fick han 8 månader villkorligt, 500 euro i böter, 5 års förbud från tillträde till idrottsarenor. Han hade dock tydligen dömts tre gången tidigare för liknande händelser.

Tour de France 2025
Borde kunna bli rätt bra fajt i touren idag med en cat 1-klättring och bara en utförskörning efter det ner till målet.

1754029753766.webp

Tillbaka
Topp