Tour de France 2025

Tour de France 2025
Pogi var en liten bit ner när Visma började köra men avancerade snabbt uppåt när de ökade farten. Vet inte hur Remco låg till, men han lyckades i alla fall inte komma med.

Tour de France 2025
Måste ändå på tal om tröjor medge att USA-mästartröjan som Quinn Simmons bär är rätt fet. Min favorit av alla landsmästartröjor jag sett hittills.

IMG_9187.webp

Tour de France 2025
Oj blev Biniam Girmay tvåa på dagens etapp alltså? Starkt! Såg nån video på Instagram igår om att han är den enda svarta i årets TdF? Kul för representationens skull, och kul för Eritrea.

Tour de France 2025
Gillar ju inte Jasper men han hade ju lekstuga
+1. Men "som vanligt" så var det bara Alpecin som hade sina ankor i rad på slutet. (Det enda vettiga "leadout"-tåget).
Skittrist att Evenepoel tappat kontakten med täten redan nu, jag har aldrig trott på honom för gult men ju längre det är mer än Vingen att titta efter för Pogi ju potentiellt roliga kan etapperna vara.
Och tråkigt att Ganna är borta redan, han kan göra etapper roliga.

Tour de France 2025
Ganska många av GC-åkarna som tappade tid idag. De jag kan tänka mig har GC-ambitioner och som var med i förstagänget är Pogacar, Vingegaard, Jorgenson, Vauquelin, Johannesen. kanske har lite GC-ambitioner också.

UAE briljerade inte. Pogacar hade bara Wellens med sig på slutet. Och i gruppen bakom var bara Narvaez och Almeida med. Adam Yates tappade över fem minuter.

Tour de France 2025
Jodå, han hade 2-3 cykellängder på Girmay.
Ok, jag såg bara en filmsekvens tagen inte helt i höjd med mållinjen, aldrig något från den riktiga målkameran. Men som vanligt tittar jag inte så koncentrerat på det efter målgång (om det inte är något som känns oklart).

Edit: Den här var den jag såg alltså.

image.webp

Tour de France 2025
?
När det väl är tävling så är det ju avlyst. Ska vara iaf.
Tex SM (linjelopp) i landsväg som gick nyss i Uppsala var väl inte avlyst? Istället stod det vakter som höll koll på trafik och vinkade förbi klungan. Kan vara så att jag har fel i detta och att majoriteten av våra tävlingar är avlysta, jag har till och med gärna fel gällande det.

Tour de France 2025
Tex SM (linjelopp) i landsväg som gick nyss i Uppsala var väl inte avlyst? Istället stod det vakter som höll koll på trafik och vinkade förbi klungan. Kan vara så att jag har fel i detta och att majoriteten av våra tävlingar är avlysta, jag har till och med gärna fel gällande det.
Snarare tvärtom, vakterna höll koll och vinkade fram annan trafik när det var säkert att passera. Dvs i närområdet (som flyttar sig runt banan) runt tävlingen/klungan är det helt avlyst. Och det var främst boende längs sträckan som fick passera när det var säkert att göra det. Det hade gått ut starka uppmaningar till annan trafik att undvika området. Viss del av sträckan var helt avlyst.

Tour de France 2025
Det som är väldigt tråkigt är att Ganna fick bryta. Hade sett fram mot att se honom i TdF, speciellt i tempo förstås.
Håller med. På förhand var han en av inte alltför många som kändes som rimliga utmanare till Remco på Caen-etappen. Nu får man väl i och för sig se hur bra Remco är där men i Dauphiné-tempot var han ju inte att leka med, trots en bana som borde passa de två stora bättre än den i Caen.

Tour de France 2025
Snarare tvärtom, vakterna höll koll och vinkade fram annan trafik när det var säkert att passera. Dvs i närområdet (som flyttar sig runt banan) runt tävlingen/klungan är det helt avlyst. Och det var främst boende längs sträckan som fick passera när det var säkert att göra det. Det hade gått ut starka uppmaningar till annan trafik att undvika området. Viss del av sträckan var helt avlyst.
Trodde inte att någon annan än polis fick dirigera trafik. När vi anordnade ett motionslopp (jag vet, inte samma som tävling) i min förra klubb var dom extremt tydliga med att vi bara snällt får be annan trafik att stanna, men att vi inte egentligen fick stanna någon trafik. Skillnaden var väl typ att det fanns skyltar om ”cykellopp pågår” osv men att vi inte fick höja handen (polistecken för stopp), blockera vägen etc.

Tour de France 2025
Båda bröderna Yates flera minuter bakom, liksom O’Connor, Storer, och inte minst Martinez. Redan nu upplagt för rödprickigt eller försök på vinst från utbrytningar ?

Tour de France 2025
Martinez var helt off idag. Om han inte dramatiskt förbättrar sig spår jag att han kommer att bryta relativt snart.

O'Connor fattar jag inte. Var det inte han som var med i vurpan i tätgruppen med drygt 4 km kvar? I så fall borde väl han fått samma tid som den gruppen? Eller har denna källa missat något när de påstår att trekilometersregeln utvidgats till fem kilometer på bl.a. etapp 1?

Tillbaka
Topp