Tour de France 2025

Tour de France 2025
Funkar det verkligen att slänga fram cykeln sådär precis vid mållinjen? Ser ju nästan ut som att Lidl-snubben (Milan) blir snuvad på vinsten eftersom han slutar trampa och börjar slänga fram den för tidigt. Hade han tagit två tramp till hade han väl haft den?

Tour de France 2025
Milan förlorade spurten på att han inte var tillräckligt aero i förhållande till kraften han utvecklade, överkropp och huvud över hela stället. Plus taskig tajming över mållinjen.

Tour de France 2025
SVT är snabba med rapporteringen.
Rätt trist att SVT bara rapporterar om krascher i princip, åtminstone när det gäller internationell landsvägscykling.

Senaste från på SVT.se:
1751911279507.webp

1751911316552.webp

1751911402434.webp

1751911446320.webp

1751911492955.webp

1751911527988.webp

Bilagor

• 1751911356320.webp
    1751911356320.webp
    85.7 KB · Besök: 30
Tour de France 2025
Rätt trist att SVT bara rapporterar om krascher i princip, åtminstone när det gäller internationell landsvägscykling.

Senaste från på SVT.se:
Visa bilaga 778769
Visa bilaga 778770
Visa bilaga 778772
Visa bilaga 778774
Visa bilaga 778776
Visa bilaga 778777
Ungefär samma som för motorsport.
Idag så är det väl ganska enkelt att plocka ut det mest dramatiska från tävlingen, en mästerspurtare som kraschar och får bryta i en annars ganska sömnig etapp.
Då är det kanske lättare att plocka ut den händelsen mer än att mästaren i gultröjan leder med 4 sekunder totalt?

Tour de France 2025
HeHe, bra spaning. Media är riktigt kass nuförtiden, inte bara när det gäller cykling. Ett stort & allvarligt problem faktiskt, eftersom många får sin världsbild den vägen.

Tour de France 2025
Senast ändrad:
Tour de France 2025
Ungefär samma som för motorsport.
Idag så är det väl ganska enkelt att plocka ut det mest dramatiska från tävlingen, en mästerspurtare som kraschar och får bryta i en annars ganska sömnig etapp.
Då är det kanske lättare att plocka ut den händelsen mer än att mästaren i gultröjan leder med 4 sekunder totalt?
Om de konsekvent skulle rapportera om varje etapp håller jag med. Dagens krascher var högst relevanta. Men de skippar ju vanligtvis att rapportera om det inte är någon krasch. Då är det inget värt att berätta för världen tydligen. Om inget lite quirky och klickvänligt hänt förstås.

Tour de France 2025
HeHe, bra spaning. Media är riktigt kass nuförtiden, inte bara när det gäller cykling. Ett stort & allvarligt problem faktiskt, eftersom många får sin världsbild den vägen.
Det där är BS. Det stora problemet är att alltför många *inte* tar sina nyheter från flera traditionella medier, utan enbart via FB, TikTok, YT och liknande.

Tour de France 2025
Om de konsekvent skulle rapportera om varje etapp håller jag med. Dagens krascher var högst relevanta. Men de skippar ju vanligtvis att rapportera om det inte är någon krasch. Då är det inget värt att berätta för världen tydligen. Om inget lite quirky och klickvänligt hänt förstås.
Klickar man på fliken för ”Tour de France” på SVT och läser de senaste artikelrubrikerna ser det ut på följande sätt:
IMG_0552.webp

Otroligt roligt att SVT rapporterar om cykling!

Tour de France 2025
Har nu tittat mig ikapp (hjälpligt) efter att ha hoppat av efter några timmar in på gårdasgsetappen.

Ganska kul avslutning på etappen igår. Noterar att Vingegaard fortsätter med lite oväntade attackförsök i år. Pogi väldigt cool och väldigt sittande. Dock mer defensiv än man är van att se honom. Känns som han är rätt säker på att han kommer att avgöra det i bergen och mest vill undvika att ta risker (borträknat passagen på insidan mot kravallstaketet i ingången mot spurten). Kul och välförtjänt etappseger för MvdP.

Dagens etapp var ju ingen högoddsare att den skulle sluta med klungspurt. Tyvärr ett antal vurpor och ffa trist för Philipsen. Dessutom var det väl en hel del motvind på dagens etapp vilket ju gör det än mer sannolikt att det faktiskt blir en klungspurt.

Om man vill se spurtare och klungspurter i touren kommer det att bli etapper av den karaktär dagens etapp hade. Jag gillar att de stora etapploppen bjuder på etapper för i stort sett alla typer av åkare som har något de är riktigt bra på. Att plocka bort spurtetapperna vore dessutom i mitt tycke ytterst historielöst. En tour med enbart etapper av typen där GC-åkarna kan briljera, d.v.s i princip tempo och bergsetapper, skulle ge en klart mer monoton tour tror jag.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Å andra sidan, om en utbrytning går iväg, får ett antal minuter men inte mer än att klungan hela tiden har koll på dem och sen blir ikappkörda med säg en mil kvar så tror jag likafullt det kommer att "gnällas på" att det var en tråkig etapp och att man ju visste att utbrytningen skulle bli inhämtad.

För min del är det inte direkt mer spännande att se en utbrytning gå loss, få ett antal minuter, kontrolleras av spurtlagen och bli ikappkörd med säg 1-2 mil kvar. Och det är ett rätt vanligt scenario på denna typ av etapper. Det finns också en aspekt att olika GC-åkare är olika duktiga på att ta sig igenom denna typ av etapper billigt. Inget som direkt går att avläsa i någon resultatlista/GC-ställning, men jag tror att topp-10-listan i Paris skulle kunna se (lite) annorlunda ut om man strök alla spurtetapper.

Sen är det ju alltid cyklisterna och lagen som gör tävlingen. Har funnits bergsetapper med riktigt tuff bansträckning där man tänkt att "här finns det verkligen chans att skapa avstånd" men där GC-åkarna väsentligen hållit ihop till mål. Likaledes finns det "medelhårda" etapper (ffa under andra och tredje veckan) där en utbrytning med i totalen avhakade cyklister kommit iväg och inget lag varit intresserade av att försöka jaga ikapp, utan gruppen har kommit fram till mål och spurtat om etappsegern efter 15-20 mils utbrytning och 5-10 minuter senare har det blivit en klungspurt om plats åtta och nedåt. I båda fallen kan det komma "gnäll" om att det var tråkigt.

Det är för mig lite naivt att tro att var och varannan etapp ska vara ett fyrverkeri av offensiv cykelåkning med attacker i parti och minut. Att köra på det sättet kommer i slutänden att kosta på, givet hur loppen ser ut. Man skulle förstås kunna korta ner etapperna radikalt s.a. de blev i snitt säg en timme långa och då sannolikt minska tiden då det inte händer så mycket. Det skulle dock helt klart påverka vilka cyklister som skulle hävda sig och touren skulle inte längre kunna sägas vara det kraftprov det idag är och historiskt har varit. Och jag tror att just det att det är ett långt och hårt lopp har en del att göra med att det är populärt och att människor fascineras.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Gårdagens krasch på upploppet hade helt klart kunnat undvikas om UCI faktiskt menade vad dom sa när dom vill öka säkerheten för cyklisterna. Minska utväxling och bestämma styrbredd mot att ha kurvor av denna typ innan mål är verkligen att sila mygg och svälja kameler.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Det där gula kortet var horribelt dåligt bedömt! För visst är det situationen vid spurtpriset där en Cofidis-åkare blev knuffad själv och tappade balansen så att han satt på röret istället för sadeln?

Tour de France 2025
Det där gula kortet var horribelt dåligt bedömt! För visst är det situationen vid spurtpriset där en Cofidis-åkare blev knuffad själv och tappade balansen så att han satt på röret istället för sadeln?
Jag håller med. Han gick ihop med killen till höger om honom och fick ett kast på cykeln så han flög åt vänster. Ren otur i en tight spurt.

Tour de France 2025
Gu vad skönt det var att höra någon annan dialekt i intervjun än den typiska oplacerbara standard-europé-dialekten. Även om det var norska. Som att skölja öronen lite.

”Yää I sink is ganna be uh goot race an many pressure ån ass batt we fajt hart and yeah, hopefully will be no pråbblem får ass”
Ja, vi svenskar pratar ju engelska mycket bättre. 🙂

Tour de France 2025
Ja, vi svenskar pratar ju engelska mycket bättre. 🙂
Haha nä det är inte så att jag klagar på nivån utan bara att alla européer oavsett om det är belgare, fransmän, spanjorer, italienare osv har någon slags ihopsmält dialekt som låter likadan för mitt svenska öra. Det var skönt att höra lite klassisk norsk melodi helt plötsligt.

Edit: Även sambon vände på sig och började kolla på TV:n när han pratade. Fick förklara att jo, det finns ändå några norrmän och danskar i tävlingen också.

Hade inte klagat om det fanns några unhinged finländare heller

Tour de France 2025
Men varför säger alla cyklister de intervjuar, oavsett nationalitet, ”and/but yeah” hela tiden?
Det är som svenska fotboll och hockeyspelare som alltid öppnar med ”nej”

Bröderna Yates är ju roliga, tvillingar som bekant, men den ena öppnar fan inte munnen när han pratar, man hör ju inget av vad han säger.

Noterar fö med mitt skarpa öga att Vismacyklisterna har likadana hjälmar, förefaller endast vara grafiken som är annorlunda på WvA samt Vinglegaards pottor.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Men varför säger alla cyklister de intervjuar, oavsett nationalitet, ”and/but yeah” hela tiden?
Det är som svenska fotboll och hockeyspelare som alltid öppnar med ”nej”

Bröderna Yates är ju roliga, tvillingar som bekant, men den ena öppnar fan inte munnen när han pratar, man hör ju inget av vad han säger.

Noterar fö med mitt skarpa öga att Vismacyklisterna har likadana hjälmar, förefaller endast vara grafiken som är annorlunda på WvA samt Vinglegaards pottor.
Tycker även du att platta etaper är rätt tråkiga? 😁

Tour de France 2025
Gårdagens krasch på upploppet hade helt klart kunnat undvikas om UCI faktiskt menade vad dom sa när dom vill öka säkerheten för cyklisterna. Minska utväxling och bestämma styrbredd mot att ha kurvor av denna typ innan mål är verkligen att sila mygg och svälja kameler.
UCI verkar ha tänkt på säkerheten inför avslutet idag också med +90 graderskurva 200-300 meter före mål
1751985811805.webp

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp