Tour de France 2025

Tour de France 2025
SmartSelect_20250717_175147_Chrome.webp

Hela Slovenien följer med intresse. Den övriga miljarden tittare? Det vete f-n.

Tour de France 2025
Kul etapp ! Alltid roligt med häftiga bergsetapper, vilken fight ! Och riktigt kul att kolla på bilderna från vägar & publik & landskap & häftiga berg osv - att se sådana bilder från bergen är ju nästan det bästa med touren och girot.

Ser fram emot fortsättningen, mest coola etapper kvar nu !!

Tour de France 2025
Inte mycket till fight, men en snygg knockout på första uppercutten. Bra självförtroende på Poga. Och lipowitz trädde i på banan ordentligt. Men försöker väl hänga på Poga nästa bergsmålgång och tappar 5 min...

Tour de France 2025
Jorgenson var solo i en utbrytning men Pogi kom i kapp o spurtade om honom o vann etappen.
Pogi ville väl inte ge bort segern till Visma. De var väl där de började.
Men sen hade de väl vart lite irriterat mellan de tidigare i veckan.
Ok, att vara sur för att man blir ikappåkt och nerspurtad ger inga poäng i min bok. Visst, det händer att etappsegrar "ges bort". Ibland kan det t.o.m. finnas en viss logik i det. På Indurains tid snackades det i alla fall om att han medvetet inte gick för etappsegrar på linjeetapper för att konkurrenterna inte skulle hålla på och attackera ifrån honom.

Tour de France 2025
Härligt att Vingen tränat på explosivitet för att bättre tampas med Pogi, men verkar ha tappat den där riktiga klättrarförmågan.

Det är vingen som är sämre, Pogi är mer normal jämfört med förr om åren tänker jag. De övriga var mycket närmre Vingen än andra år, så hans inriktning på att bli mer exsplosiv kan inte annat kallas än ett riktigt fiasko.

Tour de France 2025
Härligt att Vingen tränat på explosivitet för att bättre tampas med Pogi, men verkar ha tappat den där riktiga klättrarförmågan.

Det är vingen som är sämre, Pogi är mer normal jämfört med förr om åren tänker jag. De övriga var mycket närmre Vingen än andra år, så hans inriktning på att bli mer exsplosiv kan inte annat kallas än ett riktigt fiasko.

Håller med. Explosivitet vinner inga TDF. Även om Pogacars ryck idag var explosivt är det ju inte där det avgörs. Är du starkare uppför kör du av folk från hjul när det är 10% motlut, explosivitet eller ej.

Tour de France 2025

Härligt?!? Fattar inte

Jag tror däremot att de är så enkelt att Pogi är så mycket bättre än alla andra.
Du kan jämföra Vingens tidigare tider från ex 2022. Vingens tid då är fortf över en minut långsammare än Pogi idag. Pogi cyklade nästan 3min långsammare 2022.

De är ju den näst snabbaste tiden som cyklats på denna sträcka. Snabbaste är Riis.

Vingen tid 2025 är 28 snabbaste. 2022 tid är den 19 snabbast tiden i TdF.
De är 42 sek diff

Tour de France 2025
Jaha, dags för en liten ny frågesport kring Tour de Pogacar.

1) Hur många minuter vinner han årets tour med?
2) Hur många cyklister är inom timmen från Pogacar i totalen?
3) Hur många tröjor har Pogacar på podiet i Paris?
4) Hur många etapper vinner Pogacar på årets tour?
5) Hur många gånger kommer Pogacar att vinna TdF?
6) Hur många etappsegrar kommer Pogacar att vinna i touren totalt innan han lägger av?
7) Hur många dagar kommer Pogacar att åka i gul ledartröja i touren innan han lägger av?
8) Hur många poängtröjor kommer Pogacar att vinna i touren innan han lägger av?
9) Hur många bergspriströjor kommer Pogacar att vinna i touren innan han lägger av?
10) Kommer Pogacar att ta sin 200:e professionella seger under TdF?

Tour de France 2025
Härligt?!? Fattar inte

Jag tror däremot att de är så enkelt att Pogi är så mycket bättre än alla andra.
Du kan jämföra Vingens tidigare tider från ex 2022. Vingens tid då är fortf över en minut långsammare än Pogi idag. Pogi cyklade nästan 3min långsammare 2022.

De är ju den näst snabbaste tiden som cyklats på denna sträcka. Snabbaste är Riis.

Vingen tid 2025 är 28 snabbaste. 2022 tid är den 19 snabbast tiden i TdF.
De är 42 sek diff
Jag tänker så att de övriga, plats 4-10 var mycket närmre i klättringen, närmre vingen. Relativt alla andra har han inte förbättrats, eller till och med tappat förmåga. Förr cyklande han ifrån alla uppför, jag tycker han ser klenare ut, relativt alla andra som är med, mot hur det varit förr. Förklaringen är att han tränat för att få bättre "klipp", så han ska hänga med i pogis fartökningar/spurter, men han har nog försakat den där riktigt segheten.

Wilander fick frågan ganska ofta, särskilt runt wimbledon, varför tränar han inte mer på att spela vid nät? Han svarade bara att tränar han det, blir det andra sämre, det hinner inte tränas lika mycket.

Jag tycker det ser ut som det mönstret gäller vingen och hans träning för att bli "snabbare", han har nog blivit det, han ser rappare ut vid hastighetsökninger och spurter, men han orkar inte uppför på samma sätt som förr. Det var större avstånd mot resten tycker jag mig minnas.

Tour de France 2025
För er som gillar siffror o nörderi så såg Hautacam 30 i topp listan ut så här inför dagens etapp. Ser likadan ut efter dages etapp förutom att Pogacar gick in på plats 2 med 35:11. Vingegaard var va 30s långsammare än 2022 när han körde ifrån Pogacar i samma stigning.
Intressant jämförelse, Pogacar har verkligen hittat the next level.

Tour de France 2025
Jag tänker så att de övriga, plats 4-10 var mycket närmre i klättringen, närmre vingen. Relativt alla andra har han inte förbättrats, eller till och med tappat förmåga. Förr cyklande han ifrån alla uppför, jag tycker han ser klenare ut, relativt alla andra som är med, mot hur det varit förr. Förklaringen är att han tränat för att få bättre "klipp", så han ska hänga med i pogis fartökningar/spurter, men han har nog försakat den där riktigt segheten.

Wilander fick frågan ganska ofta, särskilt runt wimbledon, varför tränar han inte mer på att spela vid nät? Han svarade bara att tränar han det, blir det andra sämre, det hinner inte tränas lika mycket.

Jag tycker det ser ut som det mönstret gäller vingen och hans träning för att bli "snabbare", han har nog blivit det, han ser rappare ut vid hastighetsökninger och spurter, men han orkar inte uppför på samma sätt som förr. Det var större avstånd mot resten tycker jag mig minnas.
Hur går det ens till när man tappar något man varit bra på, på vadå bara ett år? Två år? Och hur har Pogacar blivit SÅ mycket bättre på ett-två år? Ätit mycket mat och tränat hårt?

Tour de France 2025
Hur går det ens till när man tappar något man varit bra på, på vadå bara ett år? Två år? Och hur har Pogacar blivit SÅ mycket bättre på ett-två år? Ätit mycket mat och tränat hårt?
Vingen kraschade ju i våras och fick hjärnskakning. Förra våren låg han på sjukhus i två veckor med brutna revben. Då måste man vara försiktig med träningen och missar mycket kvalitet, på den nivån kan det vara avgörande.

Pogi har varit skadefri och kunnat tränat på som planerat, lagt om träningen en del till i år också med sin nya coach.

Tour de France 2025
Jaha, ska man tro att Vingegaard grejar andraplatsen på dagens etapp eller kan någon utmana?

Lipo var ju rätt vass igår, ffa efter han lämnade Roglic åt sitt öde.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp