Tour de France snack.

Tour de France snack.
OK, jag gör en kompromiss: Sverigetröja på tills att Lance kör, sedan USPS, då borde alla bli nöjda och glada.

Tyvärr kan vi inte skriva nåt på flaggan eftersom den är lånad, annars hade jag lite tankar på något liknande.

På vägbanan brukar de skriva en massa, vi får se om vi kan tigga till oss lite färg av någon och kladda dit en happylogga:)

/Ola med begynnande resfeber

Tour de France snack.
Hoppas ni får bra platser. Tydligen började publiken samlas redan igår. Är lite avundsjuk för ett mäktigare evenemang har jag svårt att komma på.

Tour de France snack.
Ställ dig bara inte ivägen för Lance så att han inte vurpar på samma sätt som förra året.
Ta med en digitalkamera o lägg upp lite foton sen på happy, det vore jäkligt kul att se hur det ser ut. Hade så kul!

Tour de France snack.
Jag läste att Armstrong och Basso inte kunde köra för fullt pga att det var så trångt på Plateau de Beille-stigningen. Armstrong sa dessutom att han var lite skraj när det var som trängst, med tanke på vad som hände vid Luz-Ardiden förra året.

Men det måste kännas helt otroligt att köra med såna mängder åskådare.

Tour de France snack.
Jag satt hemma och var ganska nevös för att någon åskådare skulle ställa till det för Armstark o Basso. Kravall-staket är något jag vill se mera av. För de allra flesta sköter sig bra, men så finns det några idioter som kan ställa till det ordentligt.

Tour de France snack.
Håller med. Ibland ser det ut att vara nära. Särskilt dårarna (idioterna) som tvunget ska springa med.

Vid Alpe d'Huez blir det dock "världsrekord i kravallstaket" (som Anders Adamsson sa). 1,5 mil kravallstaket... Inte dåligt.

Tour de France snack.
Jag tycker det är synd att ingen (okej, cykloteket har en storbilds-skärm, men det får bara plats tre pers i soffan) krog visar TdF på storbildskärm. Jag kommer ihåg fotboll EM, vilken stämning det var! Nästan alla serveringar hade någon form av storbilds-TV. Visst skulle inte TdF dra ens en procent av vad fotboll EM gjorde, men det skulle vart kul!
Vad säger ni, ska vi försöka övertala någon mindre krog att sända L'Alpe D'Huez etappen? Typ Götgatan har ganska många barer med projektorer. Om fler än jag gillar idéen så¨kan ni komma med förslag så kan vi försöka skaffa oss ett skönt ställe att titta på årets etapp.

Tour de France snack.
Sorry Crossmax äger! - Jag sitter nog lite långt borta.. Fast hade gärna delat plats fram för vilken skärm som helst.. Just sett sammandrag från etappen som man missade i söndags.. Snart dax för dagens :-)

..och här är listan (den alternativa) :-)

1 Lance Armstrong (USP) 00:00:00
2 Thomas Voeckler (BLB) 00:01:35
3 Ivan Basso (CSC) 00:02:13
4 Andréas Klöden (TMO) 00:03:35
5 Francisco Mancebo (IBB) 00:03:51
6 José Azevedo (USP) 00:06:21
7 Jan Ullrich (TMO) 00:07:18
8 Georg Totschnig (GST) 00:07:47
9 Pietro Caucchioli (ALB) 00:08:54
10 Gilberto Simoni (SAE) 00:09:28
11 Carlos Sastre (CSC) 00:09:41
12 Oscar Pereiro sio (PHO) 00:09:51
13 Levi Leipheimer (RAB) 00:11:18
14 Oscar Sevilla (PHO) 00:11:19
15 Sandy Casar (FDJ) 00:12:40
16 Christophe Moreau (C.A) 00:12:59
17 Mickael Rasmussen (RAB) 00:13:34
18 José luis Rubiera (USP) 00:13:35
19 Stephane Goubert (A2R) 00:14:17
20 Vladimir Karpets (IBB) 00:14:28
21 Richard Virenque (QSD) 00:15:43
22 Michele Scarponi (DVE) 00:15:52
23 Laurent Brochard (A2R) 00:16:02
24 Jérôme Pineau (BLB) 00:16:23
25 Sylvain Chavanel (BLB) 00:16:44
26 Michael Rogers (QSD) 00:19:35
27 Iker Camano (EUS) 00:21:24
28 Axel Merckx (LOT) 00:22:25
29 José enrique Gutierrez (PHO) 00:22:42
30 Patrice Halgand (C.A) 00:24:57

Tour de France snack.
kom igen nu din tyske bullätare!!! plocka in lite tid på den margerita-älskande texikanen!! Med en dansk vinnare, tysk inplockning av tid och Lance i gult kan jag inte bli mer nöjd över dagens etapp. Då får jag nämligen rätt i min spelning om etapp- och gultröj-vinnare samt att Lance för lorar lite och tävlingen blir någorlunda intressant igen

Tour de France snack.
Dansk etappseger lär det inte bli, kanske tysk. Armstrong lär få köra i gult och kommer antagligen tappa tid till Ullrich (om inte Ullrich kroknar, för han kanske kör lite väl stark om man jämför med hur han var för bara några dagar sen).

Tour de France snack.
Nej, inte tappade han någon tid texanen..

Hur f.. hade ni tid att titta på Internet under loppet!!!

Sedan får vi banka lite på producentens huvud.. som visar en död gul tröja enda in i mål, när det finns en intressant grupp bakom den 1:a - man satt ju och undrade varför CSC gav bort segern..

Tour de France snack.
Här har vi den alternativa listan... (för dom som inte följer med - så den som hade varit gällande med de gamla lagtempo-regler).. och vad har man fått ut av ansträngningarna? - Listan ser likadan ut som den officiella ned till 8:e varefter ett par ryttare har bytt plats (9:e-12:e).. I genomsnitt har de nya reglerna inneburit att folk generellt sett ligger en minut närmare Armstrong än de hade gjort förut..

1 Lance Armstrong (USP) 00:00:00
2 Ivan Basso (CSC) 00:02:21
3 Andréas Klöden (TMO) 00:04:01
4 Francisco Mancebo (IBB) 00:06:24
5 Jan Ullrich (TMO) 00:07:33
6 José Azevedo (USP) 00:07:34
7 Georg Totschnig (GST) 00:10:20
8 Thomas Voeckler (BLB) 00:11:25
9 Carlos Sastre (CSC) 00:11:25
10 Pietro Caucchioli (ALB) 00:11:27
11 Levi Leipheimer (RAB) 00:11:51
12 Gilberto Simoni (SAE) 00:12:01
13 Oscar Pereiro sio (PHO) 00:12:21
14 Mickael Rasmussen (RAB) 00:14:43
15 Christophe Moreau (C.A) 00:15:30
16 José luis Rubiera (USP) 00:16:19
17 Richard Virenque (QSD) 00:16:51
18 Vladimir Karpets (IBB) 00:18:07
19 Laurent Brochard (A2R) 00:18:18
20 Stephane Goubert (A2R) 00:20:17
21 Oscar Sevilla (PHO) 00:20:21
22 Sandy Casar (FDJ) 00:21:42
23 Iker Camano (EUS) 00:24:08
24 Michele Scarponi (DVE) 00:25:04
25 Sylvain Chavanel (BLB) 00:25:46
26 Jérôme Pineau (BLB) 00:26:13
27 Michael Rogers (QSD) 00:28:37
28 Aitor Gonzalez (FAS) 00:30:04
29 Axel Merckx (LOT) 00:31:27
30 José enrique Gutierrez (PHO) 00:31:44

Tour de France snack.
Skönt TK att du begränsat listan till topp 30.
Vi har framför oss en av årets mest intressanta etapp, L'Alpe d'Huez.
Frågorna är många; kan Armstrong köra ifrån Basso nu när de inte åker tillsammans. Men om Basso startar en minut framför Armstrong (jag vet inte, startar de med en minuts mellanrum?) så kan Armstrong komma ikapp Basso.
Kan Ullrich vara snabbast imorgon och ta några placeringar?
Tänk om Basso kör ifrån Armstrong med kanske en minut, då kommer Armstrong bli stressad.
Eller kanske Klöden kan skrälla.
Kan Roberto Heras göra något bra av årets tour?

Och kommer det att vara kravallstaket hela vägen upp?

Svaren kommer imorgon, det ska bli kul att följa!

Tour de France snack.
L'Alpe d'Huez... Wow... och efter den kanske man kan nöja sig med topp 20 på listan... ;-)

..och någon annan berättade att det var dubbelt bergpoäng på etappen - Det är alltså möjligt att Virenque inte får tröjan fortfarande.

Brukar vara 2 min. mellan de bästa på tempo..

Tour de France snack.
Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt TK att du begränsat listan till topp 30.
> Vi har framför oss en av årets mest intressanta
> etapp, L'Alpe d'Huez.
> Frågorna är många; kan Armstrong köra ifrån Basso
> nu när de inte åker tillsammans. Men om Basso
> startar en minut framför Armstrong (jag vet inte,
> startar de med en minuts mellanrum?) så kan
> Armstrong komma ikapp Basso.
> Kan Ullrich vara snabbast imorgon och ta några
> placeringar?
> Tänk om Basso kör ifrån Armstrong med kanske en
> minut, då kommer Armstrong bli stressad.
> Eller kanske Klöden kan skrälla.
> Kan Roberto Heras göra något bra av årets tour?
>
> Och kommer det att vara kravallstaket hela vägen
> upp?
>
> Svaren kommer imorgon, det ska bli kul att
> följa!
>

Många frågor men inga gissningar? Kom igen! Kan vi få en liten tippning? ;-)

OK, jag sätter en peng på

1. Armstrong
2. Klöden
3. Basso

Varning dock för Azevedo som jag tror kan ta sig in bland top-10 eller kanske tom på pallen.

Tour de France snack.
Borde ju vara de kommande 2 etapperna som de riktiga klättrarna som inte har visat upp sig utan varit en liten besvikelse som tar tillfället att visa upp sig på dagens och morgondagens etapp (morgondagen måste vara en riktig killer efter dagens bergstempo)

Gilberto Simoni som äntligen hittat lite kraft för begren i benen samt Roberto Heras som är en av få förhandsfavoriter/Lanceutmanare som inte levrerat men fortfarande finns kvar borde ju båda kunna göra något vettigt. Båda är snabba klättrare som nu inte har något att förlora, allt för etappseger!

Dock tror jag ju på Lance, iaf idag, han släpper inte ett tempolopp om han inte absolut behöver, vara sig bergstempo eller normalt tempo och hans styrka tycks det ju definitivt inte vara något fel på.

Lite förhandstippning här: Lance idag, Gibo imorgon, Zabel på etapp 18, Ullrich på tempot etapp 19 och Hushovd på Champ Elysses.

Idag är världsrekord i kravalstaket utlovat. 15km x2 = 30km staket, hur lång kan de vara styck, 2-3m? Många staket blir det....

men det kommer nog behövas för JISSES vad folk det verkar bli! vilket ös, vilken stämmning, om man ändå vore där!!

Tour de France snack.
Hoppas basso gör ett riktigt dåligt bergstempo för att han förtjänar inte att bli tvåa. Han och CSC gör inte ett smack för att utmana armstrong utan är njöda med andra platsen, de har varit njöda sen första pyrenneetappen. Synd att ullrich alltid tappar på de första bergsetapperna han vill ju i allafall utmana armstrong.

Tour de France snack.
Kära JT, då ingen annan vågar, så sätter jag en maximbar på

Armstrong
Ullrich
Klöden

..och Armstrong tar in 2 minuter på Basso

Sedan tror jag vi kan se fram emot spänning i den andra ändan av fältet... Vem klarar INTE maxtiden på +33% ?!
Om vinnaren kör på ca. 40 min. blir det ungefär 13 minuters tidsdifferens.. Inte lätt!
-Kanske O´Gradys chans?

Tour de France snack.
Okej, då får väl jag också dra till med ett resultat...

Jag skulle vilja att det såg ut så här efter dagens etapp:

1. Ullrich.
2. Heras + 20 s
3. Armstrong + 1.30

Men mitt förnuft säger att det kommer att bli såhär:

1. Armstrong.
2. Ullrich + 1.00
3. Basso + 1.50

Tour de France snack.
Crossmax Äger...varför Heras??

Om man får önska hade det väl varit roligare med en suverän Ullrich före en stark Klöden och en bra Basso inom topp 3 medan Armstrong har en dålig dag samt 2 punkteringar och förlorar så mycket tid att han ligger efter Basso inför sista tempoetappen??!

Tour de France snack.
Jo, visst. Men jag gillar Heras så jag tycker att det vore kul om han visade upp sig lite. Armstrong borde ju ha någon dålig dag, det skulle väcka nytt liv i årets tour, men han ska inte (eventuellt) förlora touren pga punktering, det får du tycka själv TK.

Tour de France snack.
Och sen har ni ca 2h tills det blir roligt, för det är först mot slutet som de riktigt intressanta starterna kommer. Förutom då Heras som ju ligger en bit ner i listan.

Mayo tog ju 2min på Lance i bergstempot på Mount Ventoux, kan inte Basso göra det här och nu också :-/ Tyvärr är det ju en helt annan femma så vi lär väll få se ännu en Lance-vinst och en makalöst ospännande årsgång av touren

Tour de France snack.
Jag menade inte han skulle förlora Touren på punktering, bara att det skulle bli lite mer spänning.. Tror inte någon kan slå Armstrong.. och han har inte haft mycket otur jämfört med de andra.

Basso tror jag inte alls på i sista tempot, trots mycket träning på grenen.

Nu bara 40 min. till live-sändningen ;-)

Så vill jag önska dem som ska sitta och räkna kravallstaket lycka till... Själv ska jag studera sittposition lite extra idag..

Tour de France snack.
Kravallstaketen behöver man vill inte räkna i sändning, vi tar en lite matteövning istället! Tempot är 15,5km. Låt oss säga att ett staket täcker upp 2m. Det skulle vara staket hela vägen på båda sidor (stämmer detta?? Jag ser bara Internet-sändning så länge jag är på jobbet, hinner dock hem tills det blir riktigt intressant) vilket ger 31km staket = 31000m / 2 för ytan ett staket täcker upp = 15500st kravallstaket.

Hur i h-vete får man tag på 15500 kravallstaket??? Måste ha varit lönsamt att vara kravallstakets-svetsare i Frankrike iår :-)

Tour de France snack.
Nja, det är inte kravallstaket hela vägen upp. Vacchi sade nyss att staketen började på någon viss kilometer, och som alltid så råkade jag vara ouppmärksam och hörde inte varifrån staketen börjar.

Tour de France snack.
Vi är igång - och det är massor av kravallstaket!

Lite intressanta tider när vi tittar på de "tunga" pojkarna..

För att klara maxtiden måste man köra på:

vinnaren = maxtid
37min. = 49:12
38min. = 50:32
39min. = 51:52
40min. = 53:12
41min. = 54:32

Jag tror på en tid under 40 minuter...

Tour de France snack.
Kan det kanske tänkas att staketen börjar vid 1,5-2 km nånstanns?? Är nämligen platt första 1,7 och då kanske det inte är så intressant med kravalstaket, allt folk lär ju vara i backen

Tour de France snack.
"Massor av kravallstaket" var runt räknat...

McEwen klarar sig om de inte kör på under 37 minuter - fast han bara körde på 1 hjul sista biten.. Hur fan vågar han?!

Tour de France snack.
Roadrunner, Berlex AB anger att de använda kravallstaketen är 2,5 meter långa...

Sedan har någon praktikant glömt att sätta ut staket längs en del av sträckan... Så en ny beräkning tack...!

Tillbaka
Topp