Tour de France snack.

Tour de France snack.
T-Mobiles taktik i dagens attack var i grunden ganska klar.
1. Nardello med i lång utbrytning.
2. Turbokörning i början av backen.
3. Attack Vino.
4. Attack Ullrich.
5. Assistans av Nardello/Vino för Ullrich i utförskörningen.
Det sket ju sig dock eftersom Ullrich inte kunde köra ifrån Armstrong i backen.

Bra försök dock.

Tour de France snack.
Han vann föra gången en etapp avslutades med dagens sista stignng så mycket talar för honom. Jag håller dock mina fattiga slantar på Basso.

Tour de France snack.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Då MÅSTE ju bara jag säga det motsatta ;o) Idag
> vinner Lance!! Jag lovar!!
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan (X+,Ht+,M+,H+,V++,Mt+++,Mu++,Pt++,Bk++)
>
>

:D

Det är inte uteslutet, men han kommer få det svårt...

Tour de France snack.
Jag blev riktigt glad när Hincapie vann, äntligen får han en stor seger efter sex års slit för Lance. STORT GRATTIS!

Nu har Lance limmat fast den gula tröjan på sig, den kommer han inte ta av sig förrän han cyklar över mållinjen i Paris. Andraplatsen är väl mer öppen, men Ullrich kan väl knappast ta in minuter på Basso? Frågan är om han ens kan ta Rasmussen...

Klarade Bäckstedt maxtiden?

BACKSTEDT Magnus LIQ SWE 46' 37"

Tour de France snack.
Ja, han blev inte diskad, tror han fick dispans. Jag tror att han ledde cykeln upp för sista backen :D

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Crossmax äger! skrev:
> Det blir väl isf den första gången Magnus
> fullföljer hela touren? För tisdagens etapp klarar
> han väl när han kommit så här långt...

Nä det blir isåfall 3:e gången han fullföljer. Han körde hela både 1998 och 2000.

Tour de France snack.
skulle inte tro det. När man ser Kirsipuu i bergen så undrar man lite vad han gör där överhuvudtaget, fast han kan vara riktigt bra när det är platt som en pannkaka eller nerförsbacke :)

Tour de France snack.
Mmm, han kan ju inte göra annat än att försöka vinna etapper innan det första stora berget samt assistera spurtarna i sitt lag. De som väljer ut honom är ju medvetna om hans kvalite i bergen...

Tour de France snack.
Kirsipuu har deltagit 6 gånger och brutit alla gångerna. Han har dock 4 etappsegrar (1999, 2001, 2002 och 2004) så helt meningslöst kan det ju inte vara att ha med honom.

Tour de France snack.
Japps nu blir det räcercykling, en skön runda längs havet. Tisdagens etapp blir lite spännande, se vilka som har krut i benen efter en dags vila.
Som ganska ny inom tour världen så blir ju onsdagens etapp ganska svårtippad. Inte mycket till backar men en del spurtpoäng, kommer de vanliga spurtkillarna ha något kvar att ge? Är det inte dags för lite O'Grady, han har varit nära många gånger nu och är sugen.

Tour de France snack.
Jag blev nästan lika rörd till tårar som Hincapie sjävl blev. Jättekul, tycker jag när en dragare får köra sitt eget race. Betyder mycket för motivationen, tror jag. Förra året när Floyd Landis hade dragit Armstrong hela vägen på någon bergsetapp manade Lance på Floyd för att han skulle vinna men han hade dragit så mycket att han var helt slut. Det var synd, tycker jag.

Tour de France snack.
Nja, Bäckstedt brukar ha hämtat sig åtminstone till sista etappen med målgång i Paris. De två gånger han kommit dit har han varit lead-out i spurten där. Starkt av honom att klara målgången i lördags och ännu starkare att fixa söndagen med tanke på vad McEwen sa innan starten av söndagens etapp: "Yesterday all the boys said I looked a little gray but there is always someone who is a bit worse...like Maggie (Magnus Bäckstedt) who spewed up six times yesterday and still made the finish."

Jag är oerhört imponerad av Bassos framfart i bergen. Jag gissar att han kör för segern i Girot nästa år och tar hem den utan större problem, samt att om två år står han överst på prispallen i Touren. Skönt också att Godefroot äntligen kliver av som team manager för T-Mobile. Då kan vi kanske få ett lag med ordning och reda till nästa år. Nu vet jag i och för sig inte om det är han som är orsaken till allt kaoset, men det är lite väl många cyklister som haft enormt dåliga år när de kört för T-Mobile och sen helt plötsligt har det gått mycket bättre när de bytt stall (t.ex. Savoldelli, Botero, Cadel Evans).

Tour de France snack.
Jag tror att Basso vinner touren nästa år. Han ser starkare ut än de andra konkurenterna som kommer att finnas kvar till nästa år. Vad gäller cyklister som kan mäta sig med Basso i bergen, tex Simon, Valverde och Conego så är de betydligt sämre på tempokörningen. Mitt tipps för nästa tour är: Basso, Ulrich, Valverde.

Tour de France snack.
Johan S skrev:
> Jag blev nästan lika rörd till tårar som Hincapie
> sjävl blev.

Samma här!

Jag tror innerst inne också på Basso, men utesluter inte Ullrich eller Vinokurov. För att Vino ska vinna krävs det nästan att han byter team, för sålänge Ullrich är kapten blir det aldrig 100%-igt för Vino. Jag tror dock att Ullrich kan motivera sig ännu mer när Armstrong inte finns kvar och kanske prestera ännu bättre.

Tour de France snack.
Either T-Mobile is completely wasting any potential benefit that Vinokourov could be providing, or Vino is just completely doing his own thing regardless of any direction that he might be getting from the team. His repeated attacks do nothing for him, and even less for Jan.

Oscar Sevilla was the quintessential team player yesterday, waiting up for Jan and then all but twisting his neck out of joint trying to be the perfect carrot. Once I even shouted at the TV "Just put your head down and ride as fast as you can! Make him keep up with you!" but my wife asked if they were answering me so I kept my mouth shut after that.

George played it perfectly, but I heard that a few were tweaked that he took no pulls all day long. For crying out loud, he was there to keep an eye on things, slow things down if possible and to be there for Lance if necessary. George had no reason to try to advance in the GC. Once it became obvious that they would not be caught his only priority was to take the stage. Pereiro's only shot was to lose him on the climb, and he just couldn't do it. If Oscar had taken it easy on the climb to try to sprint with George he wouldn't have gained as much time. Tough for Oscar, but that's racing.

Mancebo is like a little, tilted head, Spanish version of Ullrich on the climbs. Sit there and grunt it out, don't follow the jumps but make it up in a decent time anyway.

Rock has a point about Basso, Ullrich and Valverde, but I don't see Jan blossoming once Lance is gone unless T-Mobile does a major overhaul at the top. Leaving Zabel home but bringing Vino as a backup (but not using him to help Jan in any meaningful way) is a tragedy of half-measures. What a bunch of wasted potential. CSC on the other hand, did a great job with Sastre and Basso yesterday. Don't know how they could have played it better with the talent on hand.

Tour de France snack.
Ullrich kommer inte att vinna touren någon mer gång, tror jag. När Armstrong slutar så blir det någon annan som slår Ullrich istället.

Tour de France snack.
Vem vinner den enda kvarvarande tävlingen, den om den gröna spurttröjan? Jag tror faktiskt på McEwen, även om han har lite för mycket att ta in på Thor.

Tour de France snack.
Damiano Cunego är en liten long-shot på nästa "jag vinner touren flera gånger"-man.
Hur många minns på vilket sätt han vann girot förra året? Det var klart imponerande, nästan Lance-klass.
I år var han inte alls i samma slag men det visade sig att han var sjuk med nåt virus han fortfarande inte blivit av med. Dock är ju karln ung så det kan vända.
Det hela bygger på att han får uppbackning av sina lagkamrater och så länge Simoni är med i laget är väl det knappast troligt. Nu ryktas det dock om att Simoni inte kommer vara kvar i laget efter årets slut.

Mitt tips är att Cunego blir tour-segrare 2006 eller 2007 om han blir frisk och satsar på touren.

Tour de France snack.
mytomspunnen skrev:
> Damiano Cunego är en liten long-shot på nästa "jag
> vinner touren flera gånger"-man.
> Hur många minns på vilket sätt han vann girot
> förra året? Det var klart imponerande, nästan
> Lance-klass.
> I år var han inte alls i samma slag men det visade
> sig att han var sjuk med nåt virus han fortfarande
> inte blivit av med. Dock är ju karln ung så det
> kan vända.
> Det hela bygger på att han får uppbackning av sina
> lagkamrater och så länge Simoni är med i laget är
> väl det knappast troligt. Nu ryktas det dock om
> att Simoni inte kommer vara kvar i laget efter
> årets slut.
>
> Mitt tips är att Cunego blir tour-segrare 2006
> eller 2007 om han blir frisk och satsar på
> touren.
>

Vad tror du om Basso, då? Han är ju stark som f-n i bergen där det är viktigast. Jag är ju bara amatör som har lärt mig lite genom att lyssna på Vacchi (har inte betalt för Eurosport så jag kan bara se flimmer och lyssna på Vacchi/Adamsson). De menar ju samstämmigt att Basso är en av de allra starkaste favoriterna för -06 om jag inte är helt felunderrättad.

Tour de France snack.
Johan S skrev:
> Vad tror du om Basso, då? Han är ju stark som f-n
> i bergen där det är viktigast. Jag är ju bara
> amatör som har lärt mig lite genom att lyssna på
> Vacchi (har inte betalt för Eurosport så jag kan
> bara se flimmer och lyssna på Vacchi/Adamsson). De
> menar ju samstämmigt att Basso är en av de allra
> starkaste favoriterna för -06 om jag inte är helt
> felunderrättad.
>

Jo om jag skulle sätta pengar på det skulle jag nog satsa på Basso. Dock har jag aldrig sett Basso briljera på det enorma vis som Cunego briljerade på Girot 04. Då var Cunego betydligt grummare än vad Basso är nu.
Det var verkligen Lasse Armstark klass på den körningen.
Det hela bygger dock på att Cunego blir frisk och att han och hans lag satsar helhjärtat på touren, vilket kanske inte är givet.

EDIT:
Dessutom är Cunego född 81 så han har ju verkligen framtiden för sig och har potential att bli ännu bättre än vad han var på Girot 04.

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Japp, Girot 2004 var det mest avslagna Girot på riktigt länge.

Jag håller fast vid min trippel för nästa år, Basso, Ullrich och Valverde.

Tour de France snack.
JT skrev:
> Äsch, Cunego hade ju inget som helst motstånd på
> girot 2004. Hela den tävlingen var ju en enda stor
> gäspning.

Jo, så var det nog, det fanns säkert ingen annan som ville vinna...

Tour de France snack.
Rock på jobbet skrev:
> Japp, Girot 2004 var det mest avslagna Girot på
> riktigt länge.
>
Precis som de senast sju årens Tour har varit de mest avslagna på länge?

Tour de France snack.
mytomspunnen skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äsch, Cunego hade ju inget som helst motstånd
> på
> > girot 2004. Hela den tävlingen var ju en enda
> stor
> > gäspning.
>
> Jo, så var det nog, det fanns säkert ingen annan
> som ville vinna...

Det fanns säkert massa folk som ville vinna, men det betyder ju inte att det blir jämt.

Tour de France snack.
JT skrev:
> Det fanns säkert massa folk som ville vinna, men
> det betyder ju inte att det blir jämt.

Precis som det inte har varit jämnt de senaste sju årens tour (undantaget 2003 möjligtvis)...

Tour de France snack.
mytomspunnen skrev:
> Precis som det inte har varit jämnt de senaste sju
> årens tour (undantaget 2003 möjligtvis)...

Det jag försöker säga är att hade "de bästa 2004" varit med på girot 2004, så hade inte Cunego vunnit. Att han var så överlägsen då berodde inte på att Cunego var superbra utan på att övriga i girot bara var medelmåttiga och Cunego var bra. Tour de France är en mycket tuffare tävling av den enkla anledning att de allra bästa är med och är formtoppade.

Hade t ex Basso varit frisk i årets giro så är jag övertygad om att han hade vunnit lätt.

Tour de France snack.
JT skrev:
> Det jag försöker säga är att hade "de bästa 2004"
> varit med på girot 2004, så hade inte Cunego
> vunnit. Att han var så överlägsen då berodde inte
> på att Cunego var superbra utan på att övriga i
> girot bara var medelmåttiga och Cunego var bra.

Jo jag har förstått det...

> Tour de France är en mycket tuffare tävling av den
> enkla anledning att de allra bästa är med och är
> formtoppade.

Jo jag vet det.

> Hade t ex Basso varit frisk i årets giro så är jag
> övertygad om att han hade vunnit lätt.

och jag menar att om även Cunego hade varit frisk hade det varit hårt mellan Cunego och Basso...
Jag menar INTE att Cunego nånsin har varit lika bra som Lasse Armstark. Dock har han redan varit åtminstonde i närheten av lika bra som Basso. Karln är dessutom född 81 och har därmed möjlighet att bli bättre och bättre ett tag framöver. Basso har redan börjat närma sig/är inne i sin livs topp. Därmed tror jag att Basso har störst chans att vinna 2006 men 2007 får han det svårt mot Cunego. Detta förutsatt att Cunego håller sig frisk och skadefri...

Tour de France snack.
Cunego åkte ju på en körtelfeber nu under Girot och med tanke på att han hade det körde han starkt ändå, det får man dessutom bara en gång. Cunego körde ju dock inte bara bra i Girot ifjol utan briljerade i fler tävlingar vilket visar på grym klass för en sån grym kille. Han tror/hoppas jag kan bli nått riktigt stort.

Cunego ska starta sin säsong igen i Brixia tour den 22:a

Svårtippat idag, tror på utbrytare som kan klättra bra, Vino igen??

Tillbaka
Topp