Tour de France snack.

Crossmax

Aktiv medlem
Tour de France snack.
Tänkte det vore lika bra att lägga upp den här listan för allt TDF snack.
Första diskussionspunkten kan vara morgondagens lagtempo. Själv tror jag på USPS, framförallt för att väldit många från USPS körde bra på prologen. Intressant o se hur T-mobile kommer att köra, Ullrich vill nog inte förlora ännu mer tid till Lance.
Tillslut, synd att Thor Hushovd förlorade den gula, och han förlorade väl oxå den gröna?

Tour de France snack.
Glömde fråga, någon som vet startordningen på lagtempot imorgon? Går Armstrong's lag ut sist eller e de Robbi McEwen's (han har den gula tröjan) eller är det något annat lag?

Tour de France snack.
Har du provat kolla:
<http://www.letour.fr/2004/us/index.html>
eller
<http://www.eurosport.com/home/pages/V4/L0/S18/sport_Lng0_Spo18.shtml>

/Leo

Tour de France snack.
Alltså, det är ju långt ifrån bra. Men är inte bevakningen av loppet i TV bättre än tidigare? De nämner/visar ju faktiskt någonting varje dag (så långt i alla fall). Vågar vi hoppas att SVT börjar vakna ?

Även den längsta reasn börjar med ett litet steg, som Mao Tse Tung brukade säga.

Tour de France snack.
Igår hade ju Bosse Hansson ett litet "Tourreportage", utöver sportnytts normala resultatrapportering + bild på målgången. Det börjar gå åt rätt håll, men ack så långsamt det går.

Fattas bara att det är någon på SVT som förstår vad tävlingen går ut på, så man slipper höra (från tidigare år) att "Lance hade en dålig dag i bergen och slutade 5 min efter" när han kört ifrån sina värsta konkurrenter med 2 min. Att någon annan kanske vann själva etappen spelar ju mindre roll, så länge de inte är något hot i sammandraget. På samma sätt ska SVT alltid berätta hur långt efter Bäckstedt är, jag undrar när det ska gå upp för dem att hans uppgift inte är att vinna touren.

/Ola

Senast redigerad av en moderator:
Tour de France snack.
Förjäkla tråkigt att Iban Mayo tappade så mycket i gårdagens etapp, dessutom kommer han ju antagligen tappa tre mimuter på dagens lagtempo eftersom de fick köra så hårt igår.

Jag hoppades ju på att Mayo skulle kunna ge de där Texas-cowboyen en match.

Tour de France snack.
Ja, visst är det tråkigt att Mayo ramlade på fel ställe. Men det är inte bara otur, på dom där trixiga etapperna gäller det att ligga på rätt ställe i klungan när det börjar hetta till. Än en gång visar det sig hur viktigt det är att ha ett starkt lag, Mayos hjälpryttare är ju inga tempohästar direkt... Hade Lance eller Ullrich ramlat på samma ställe hade deras lag jag haft betydligt större chans att köra ifatt.

Man undrar lite var "sportsmanandan" från föregående år tog vägen. Nu var det ju full satsning från Mayos konkurrenter då de märkte att han var borta.....

/Ola

Tour de France snack.
Mayos lag är inte så stark och/eller mångsidig, men även så kommer han inte att förlora mer än 2 minuter idag, och det är inte alls säckert att det blir mot USP - det finns andra som är också bra på tempo.

Tour de France snack.
Fredde Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske dags att vi gör gemensam sak och mailar
> SVT:s sportredaktion lite tips om hur cykelsporten
> fungerar...

Snälla!! Gör INTE det! Får SVT nys om att TdF är populärt och tar över sändningarna så vill jag att du, Fredde, personligen tar på dig ansvaret och ser till att sändningarna kommenteras av Anders Adamsson och Roberto Vacchi. Vi vill INTE ha några Bosse Hansson, Peter Jihde, Christer Ostbåge eller ännu värre, Gabriella "Miss monoton" Ekström (från Viasat Sport) som kommenterar. Nämda kommentatorer får ursäkta, dom är säkert jättebra människor, men cykel skall kommenteras av Vacchi/Adamsson.

Tour de France snack.
Det lär väl bli en duell idag mellan T-Mobile och USP. Jag antar att USP startar sist, jag har inte kunnat hitta startlistan?

( Edit: men hade jag läst Anders inlägg ordentligt så hade jag ju vetat att dom startar sist. Var får man tag på en lista?)

Tour de France snack.
Den nya regeln för i år är väll också att ett lag ej kan tappa mer än 2:30 på team TT. Om detta är bra eller dåligt får vi väll se, tycker själv att team TT ibland känns lite taskig mot de bra cyklister som sitter i ett lite sämre lag. Team TT gynnar i min mening det stora lagen med mycket pengar.

Allt det där pratet om att Lance och grabbarna försökte köra ifrån Mayo tycker jag är överdrivet. Visst gick det fort men det gjorde även innan Mayo trillade, alla ville komma in på kullerstenarna för eftersom fältet blev så utsträckt där. Varför sen att farten hölls uppe mellan sektion 1 och 2 kan ju diskuteras.

-Åke

Tour de France snack.
I Sverige ska man tydligen bara kolla på fotbolls EM. Alla andra tävlingar blir bara utfyllnad och kuriosa. Den där tjejen på Viasat är väl för jävla tråkig ändå. Det blir duktigt spännande idag! Synd som sagt att Mayo körde omkull igår. Ska springa ut med hunden nu så jag inte missar något.
/Johan

Tour de France snack.
f.o.t.b.o.l.l.s EM menar du. På den här sidan censureras vissa sporter (tydligen inte då...). Kan man skriva dalmas (d.a.l.m.a.s)?

Redigerat och klart!

Stalle

Tour de France snack.
Fredde Skrev:
> Kanske dags att vi gör gemensam sak och mailar
> SVT:s sportredaktion lite tips om hur cykelsporten
> fungerar...

Annars får du/ni gärna beskriva för mig som är oinvigd hur det hela fungerar. Vad är tempo/lagtempo mm mm

Kent som är ny och nyfiken

Tour de France snack.
Jag tycker gott du kan redigera ditt tidigare inlägg nu när du sett att det fungerar.

Fotboll är inte censurerat längre och inga andra ord heller, för den delen. Vi kunde hålla en hög nivå för det.

Tour de France snack.
Läs Roadrunners inlägg i tråden <http://happymtb.org/forum/read.php?1,50669>

Snabbt beskrivet vad en lagtempoetapp är; Samtliga lag kör en bestämd sträcka på tid, ett lag i taget. Lagets tid räknas då den 6:e (?) åkaren passerar mållinjen. I laget hjälps de flesta åt med farthållningen, även om de mest åkstarka drar lite mer. På slutet kan de som inte orkar hänga med droppa av, men som sagt det gäller att ha 6 (kan vara 5) åkare med sig in i mål. Sluttiden räknas in i det individuella sammandraget för varje åkare.

Att berätta allt om TDF, taktik osv skulle ta en hel dag... Efter att man kollat på det ett par år förstår man mer och mer, speciellt när Vacchi/Adamsson kommenterar. De är betydligt bättre på att förklara det taktiska än vad deras danska kollegor är.

/Ola

Tour de France snack.
Det tar faktiskt ett tag att förstå hela grejen med lvg cykling. Jag har väl kommit halvvägs. Det är lättare att förstå vitsen med hjälpryttare om man har kört nån tävling själv. Det ska bli riktigt intressant med det individuella tempot på en bergsetapp.
/Johan är inte fotbollstokig.

Tour de France snack.
Jo, när man tittat några år börjar man förstå hur det funkar. TdF är marginellt lättare att begripa än Cricket ;-)
Men Roadrunners inlägg i den tidigare tråden var klargörande även för mig.

Tour de France snack.
5 åkare var det som gällde in över mållinjen såg jag på Juråspårts hemsida. De som kommer in efter femte åkare i lagtempot räknas individuell tid. Så 4 av 9 kan inte stanna och dricka Pastis och sen släntra in efter ett par timmar och bara komma 3 min efter iallafall.

Stalle

Tour de France snack.
maxtiden borde väll gälla även vid lag TT eller annars skulle dett kunna bli en extra vilo dag för alla lag som inte är intreserade av total tiden.

-Åke

Tour de France snack.
Jag tycker att regeln med att dåliga lag kan tappa som mest 3 minuter är bra.
men att tvåan inta kan tappa mer än 20s tycker jag inte om.

Heja Ullrich.

Och Falu-Ljunken och Bäckis såklart.

---
www.cykling.tk

Tour de France snack.
Fasen vad det är vurpor på lagtempot!
Angående bergstempot, kör dom med tempohojar då eller vanliga racers? För tempohojen är ju ca 2 kg tyngre, o man vill ju inte släpa på onödig vikt uppför L'Alpe D'Huez.... Tempohojarna har ju lite bättre aerodynamiska egenskaper, men det lär väl inte vara till så stor nytta om man bara kör uppför??
Så, du som vet, kör dom tempohoj i bergstempot?

Tour de France snack.
Bara att buga o bocka för US postal servic. Synd med regeln tidsregeln, annars skulle Ullrich vara låååååååååångt bakom Lance. Men det coolaste var att USPS låg typ 35 sekunder EFTER vid första mellantiden och vid andra låg dom hela 1 minut FÖRE!

Tour de France snack.
Ska ni skriva om hur det går under dagen i TDF får ni se till att skriva det i en spoiler (spoliera) tråd så att vi som är fast på jobbet och vill se samandraget utan att veta hur det går inte får veta det redan under arbetsdagen.

Detta är nog det ända som är positivt att bo i ett land som inte är cykel intresserat, man kan titta på dags gamla etapper utan att ha riskerat att veta hur det gått.

-Åke

Tour de France snack.
Åke, det är därför vi har lagt upp den här listan. Folk som inte vill läsa om vad som händer under etappen behöver inte öppna den här listan.

Tour de France snack.
Crossmax äger! Skrev:
> Åke, det är därför vi har lagt upp den här listan.
> Folk som inte vill läsa om vad som händer under
> etappen behöver inte öppna den här listan.

Så kan man ju oxå göra!!=)

Tour de France snack.
En fråga bara: Vad har lagens sponsorer för näringsverksamheter?
Vissa kan jag. Att US Postal skickar brev är ju inte direkt knepigt, och Rabobank låter som en bank.
Brioches Boulanger betyder nog "Bagarns Bullar", Credit Agricole är säkert "Jordbrukar banken".
Fassa Bortolo gör betong, och Alessio är väl espressomaskiner.
T-Mobile och CSC är lätta, det är telefoni.
Saeco är kaffe.

Men Euskaltel, är det ett baskiskt telefonbolag?
Vad sysslar Quickstep-Davitamon med?
Och Illes Balears? Det låter som en samlingskiva med housemusik från -85.
AG2r?
Francaise des jeux?
Phonak hearing systems? Är det hörapparater?
Cofidis? Vad är det?

Edit: Vill man inte veta hur dagens resultat ser ut så bör man nog undvika den här tråden helt tills sammandraget har visats på kvällen.
Risken är stor att det kommer att diskuteras en hel del aktuella händelser.

Tour de France snack.
Saeco gör kaffemaskiner inte kaffe, väldigt bra hemma-espressomaskiner förövrigt
CA är frankrikes stösta bank ungefär som FSB i sverige.
Allesio gör Aluminiumhjul.
CSC är ett amerikanskt dataföretag, ett av de största konsultbolagen overthere.
Quickstep-Davitamon; Quikstep är en golvtillverkare; Davitamon är en Vitaminförsäljare.

Phonak hearing systems gör hörapparater i Schweiz.

fdjuex.com har nåt med lek(nöje) att göra, jeux betyder lek;roligt ungefär.

I övrigt har jag inte koll.

Annars kan man kolla in team presentaionen på http://www.velonews.com/tour2004/team/ för att sedan kolla in de olika lagens hemsidor och på så sätt lista ut vad sponsorernas sysselsättning.

//Ola

Markus F Skrev:
> En fråga bara: Vad har lagens sponsorer för
> näringsverksamheter?
> Vissa kan jag. Att US Postal skickar brev är ju
> inte direkt knepigt, och Rabobank låter som en
> bank.
> Brioches Boulanger betyder nog "Bagarns Bullar",
> Credit Agricole är säkert "Jordbrukar banken".
> Fassa Bortolo gör betong, och Alessio är väl
> espressomaskiner.
> T-Mobile och CSC är lätta, det är telefoni.
> Saeco är kaffe.
>
> Men Euskaltel, är det ett baskiskt telefonbolag?
> Vad sysslar Quickstep-Davitamon med?
> Och Illes Balears? Det låter som en samlingskiva
> med housemusik från -85.
> AG2r?
> Francaise des jeux?
> Phonak hearing systems? Är det hörapparater?
> Cofidis? Vad är det?
>
> Edit: Vill man inte veta hur dagens resultat ser
> ut så bör man nog undvika den här tråden helt
> tills sammandraget har visats på kvällen.
> Risken är stor att det kommer att diskuteras en
> hel del aktuella händelser.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-07-07
> 17:41.

Tillbaka
Topp