InlineOla Skrev:
-------------------------------------------------------
> Heras ser jag inte som någon favorit till
> totalsegern... av följande anledningar.
>
> * Spanien runt förra året. Heras fick stryk av
> sina närmaste konkurrenter på ett flertal
> bergsetapper. Inte förrän sista bergstempot, då
> totalledaren kroknade totalt, gick Heras upp i
> ledningen.
Vill påstå att detta var helt beräknat av Heras. USPS är inte direkt kända för att dra ifrån i onödan, utan istället helt kallt kontrollera konkurrenterna. Heras hade aldrig något behov att köra ifrån någon av de starkaste klättrarna då dessa inte var något hot i sammandraget. Han koncentrerade sig istället på att kontrollera Nozal som mycket riktigt kroknade i två av bergsetapperna och bergstempot. Där plockade han några minuter i taget utan att ta ut sig i onödan.
> * Han är ju inte direkt vass på tempo, det är ju
> trots allt ett individuellt tempolopp kvar
> (förutom bergstempot)
Korrekt. Här förlorar troligen Heras TdF. Hans lag har heller inte imponerat trots många starka namn.
> * Jag har aldrig sett Heras köra ifrån någon av de
> bästa klättrarna. Visst, han har ju varit
> armstrongs hjälpryttare i flera år så han har inte
> haft chansen, men även på Kelme tiden så räckte
> han inte riktigt till mot de bästa.
Som du säger så har han varit just hjälpryttare. Han har ju dock vunnit Vueltan 2 ggr (eller är det 3?) och han låg ofta i Armstrongs klunga även i mål på bergsetapperna på TdF förra året. Att han är en vass klättrare råder det inget tvekan om. Han kan definitivt vinna en eller flera etapper i TdF. Jag har dock ingen riktig pejl på hans form för tillfället. Jag tycker nog Armstrong, Ullrich och Hamilton sett lite starkare ut (det lilla man kunnat se av detta).
> Nu kommer säkert Heras att vinna bara för det....
>
> /Ola
Nej, jag tror inte heller Heras vinner. Han måste isåfall ha en hyfsad ledning inför sista tempot, annars kör de starka tempoåkarna ikapp honom.
Själv tror jag Armstrong kommer vinna lättare än förra året. Han har sett oerhört stark ut hittills och laget har både visat sig starka (lagtempot) och taktiskt skickliga (pavéplaceringskriget). Han sa ju förra året att han tagit lite för lätt på tävlingen och varit "dåligt" tränad och jag har svårt att se att han gör om det misstaget när det handlar om att bli historisk med 6 segrar.
Men något definitivt styrkebevis får man ju inte förrän ett par bergsetapper är avklarade.