Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just detta vattenhål såg jag igår när vi passerade med bil. Tror vi just där nyligen fått service men bra ändå att veta.Man möter många cyklister på statale 26. Jag skulle gärna cykla i alla dalarna till suden av den vägen, men inte på statale.
I varje by finns flera gamla kar med vatten som rinner (nästan) direkt från gletsjer och berg. På bild en exempel i Pré-Saint-Didier. Om man känner igen kar har man tillgång till iskallt jättegott vatten i varje by!
Visa bilaga 565977
Finns det verkligen shoppingcenter överallt där ni fulcampar så att frugan blir nöjd eller sitter hon bara och väntar?(har fått för mig att hon inte cyklar)

Just detta vattenhål såg jag igår när vi passerade med bil. Tror vi just där nyligen fått service men bra ändå att veta.
Vattenhålet där jag gick på pumpen på väg tillbaka upp till Petit Bernard såg vi också igår. Stod en cyklist där och jag var sugen att stanna för att säga att det finns inget vatten där MEN såg då att cyklisten satte snurr på locket/ratten i toppen på ”pumpen” och jag tror det kom vatten. ?

Är det då inte bättre att du vätskar upp oss under stigningen och sedan åker före och sopar. Räcker med en meter bred remsa till höger. Gärna några duttar reflekterande färg i centrum av cykelbanan. ?Eller så får du ta en regelvidrig omväg via Col du Pré.
Tänkte att det kan vara kul med ett litet bonuspass så att höjdmätaren inte landar på alltför modesta siffror för dagen.Är det då inte bättre att du vätskar upp oss under stigningen och sedan åker före och sopar. Räcker med en meter bred remsa till höger. Gärna några duttar reflekterande färg i centrum av cykelbanan. ?
Tänkte att det kan vara kul med ett litet bonuspass så att höjdmätaren inte landar på alltför modesta siffror för dagen.
? oj oj ojHåller med, 8500 höjdmeter verkar inte vara så mycket i den här trakten.
Såg en poster för Torx i dalen, en lopp (springa, inte cykla) med fyra distanser, t.ex. Tor130: 130 km och 12000 höjdmeter, Tor450: 450 km och 32000 höjdmeter.
? oj oj oj
Men de slipper ju släpa på en cykel ??
Förstår det.Haha.. Den där avtagsvägen höll jag på att missa i mörkret, fyfan vilken omväg det hade blivit ner till byn nedanför och sen tillbaka. ?
2010 var det inga reflexer utan vit text på gatan som sa ’TdMB’ hela varvet runt samt gula skyltar/pilar.Förstår det.
Kommer ju med fart uppifrån och måste bromsa.
Hur är det skyltat??
Reflexer mot slutet?
Fick du någon uppfattning hur noga de är med reptiderna?
Kör man mest själv eller bildas det klungor där man kan ha nytta av varandra?
Härligt!!!Där har man ju cyklat, men väldigt långsamt ....
Visa bilaga 566485
Visa bilaga 566486
Visa bilaga 566487
Tack mattel!!vet inte hur noga de är med reptiderna, går kanske att hinna iväg om du är på stationen och de börjar stänga men är det draget så är det nog kört.
Har för mig att en i gänget körde vidare ’utom tävlan’ från Roseland.. minns inte riktigt.
Klungor o sällskap löser sig. Det är så mycket klättring att man måste ta det i sitt tempo och då hamnar man med personer som det funkar med.
Tack bigmollo!!!Jag körde också loppet för några år sen. Vet inte om jag har skrivit det i tråden än. Makalöst jobbigt och hårt. Otroligt vackert men det är absolut det jobbigaste jag gjort på en dag. Jag tror de är ganska noga med reptiderna, speciellt mot slutet. Då är det mörkt och de samlar ihop grupper som blir lotsade ner för berget med motorcykel. När jag körde fanns det toaletter på kontrollerna. Jag åt inte så mycket utan nöjde mig med Cola och banan. Lycka till!
Food pouch på styret? Går att fylla med äta i farten mat.
Kommer man från Sverige är det väl ändå älg som gäller!?Vi håller utkik! du har inget vildsvin med dig ev?..![]()
Ingen lämplig rekvisita.Vi håller utkik! du har inget vildsvin med dig ev?..![]()
Månne här?Visa bilaga 566773
Finklädd för att bevittna slutet på dagens Tour etapp.
Visa bilaga 566774
Planerar stå mellan sista bergspriset och 2 km kvar. Först bergspris sedan 2km.
Fortfarande skaplig mottagning så det går att följa loppet via telefonen.
TACK GÖRAN !!!!
Njuter av att läsa allas inlägg!!Kul tråd att följa.
Du cyklar i otroligt vackra trakter, vilket inte riktigt återspeglas i dina bilder. Tex bilden på dammsjön vid Cormet de Roselend återspeglar inte alls hur vackert det kan vara. Bättre bilder kräver dock mer tid och jag förstår att du har fullt upp med förberedelserna inför loppet.
Lycka till med loppet! Det är verkligen en utmaning och du har min fulla respekt, i synnerhet med tanke på din ålder. Om jag gissar med utgångspunkt från den här och andra trådar så bor du kanske på GC som pensionär och cyklar i berg dagarna i ända, men likväl är det både lång distans och många höjdmetrar som ska cyklas.
Kul tråd att följa.
Du cyklar i otroligt vackra trakter, vilket inte riktigt återspeglas i dina bilder. Tex bilden på dammsjön vid Cormet de Roselend återspeglar inte alls hur vackert det kan vara. Bättre bilder kräver dock mer tid och jag förstår att du har fullt upp med förberedelserna inför loppet.
Tänker exakt som dig. Så lite stopptid som möjligt!!!Det låter ändå som att du är ganska väl förberedd. Själv hade jag aldrig cyklat i bergen innan start.. Ganska skönt att inte ha en aning ibland också. ?
Stående tips är väl att inte stanna för länge på kontrollerna, gör det du behöver och kom iväg igen. Speciellt om du har två dropbags och mat med. ?
Lycka till på lördag!
Är det inte risk att det blir mörkt i början om du har mörka glasögon? Eller har solen hunnit upp?Nu grubblar jag på vad jag ska packa i de två väskor organisationen tar med till två av kontrollerna. Däck, slang, CO2, bananer, batteribank (GPSen klarar inte 20h), cola, Vitargo, salta nötter, Sibyllakorv inlindad i pannkaka!!!??, tidigare beskriven baguette, lampa att fästa på hjälmen, glasögon utan svärta för att se bättre sista biten i mörker.
Just nu är det fullmåne som lyser upp en del. Solen går up i 6-tiden. Första 45 minuterna med behov av lyse. Första 45 är dock i mitt tycke obehagligt brant och kurvigt i klunga på kanske 500 och mörker. Några brunnar och mindre potthål. Blomprydnader som mitträcke genom ett par byar. Blir det för mörkt i mina progressiva fotokromatiska så får jag försöka ta ut dem på näsan och titta över bågen.Är det inte risk att det blir mörkt i början om du har mörka glasögon? Eller har solen hunnit upp?
Den typen av lopp är annars typexemplet då jag skulle vilja ha fotokromatiska glas. Mörkerkörning med mörka glas är ingen höjdare (i synnerhet inte om man har synkorrektion i glasögonen).
Hoppas du har rätt!!Lycka till, du fixar det lätt!