Touren, hur upplever man det bäst?

biker4ever

Ny medlem
Lyckligvis sammanfaller semesterplanerna med en etapp på Touren :), tempot mellan Avranches och Mont Saint Michel i Normandie. http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/stage-11.html. Är det någon som har erfarenhet var man upplever detta bäst? Start, längs etappen. Målgången kan man nog utesluta eftersom detta är på en väg ut mot en ö (blir nog sagolikt trångt). Några andra tips?

Grattis!

Förslagsvis i någon av städerna Byarna mellan start/mål.
Särskilt då det verkar vara en Tempoetapp.

Vägarna som ska cyklas är i allmänhet avspärrade och inte möjliga att ta sig fram på annat än gåendes.
Försök få reda på vilka vägar som går att använda...
Räkna med att vänta länge.
Touren är en omfattande apparat. Reklamtåget. Vipgästerna, Akriditeradejournalister, försäljningsbilar mm. skall passera innan cyklisterna kör förbi.

Fördelen med Tempo är att man får mer valuta för väntandet på cyklister eftersom de kommer hela dagen från typ 12-18

Jag skulle nog också rekomendera någon by på vid banan gärna ett cafe eller pub med storbildsskärm så man får helheten

har kikat på touren två gånger och mitt tips är att låta tillgången till öl och mat samt en videoskärm fälla avgörandet. Så kan man kolla på sändingen och när de blåser förbi så springer man ner till vägen.

Tempo-etapper kan ju vara lite annorlunda så där får någon annan råda.

Beror väl lite på vad man är ute efter. Vill man kändisspana, kolla prylar, komma nära cyklisterna och se när dom värmer upp o annat är väl startområdet en bra plats.

På bergsetapp hade jag sagt brant parti hyfsat nära mål men på ett tempo kan det te sig ganska dött att stå utmed vägen, beror lite på hur sträckningen ser ut. Kanske i närheten av mellantidspasseringarna, då brukar man också kunna ha koll på hur själva loppet går.

Under VM i Köpenhamn 2011 var jag och en kompis på plats. Vi stod intill banans norra del, och bakom oss hade de boende ställt upp ett tält med TV i. Så vi vände oss mot TV:n och såg loppet där, med tider och allt. När klungan passerade vände vi oss mot banan. Riktigt trevligt! :)

Det är i princip bara på tempo som man kan följa vad som händer i tävlingen utan att ha en TV att kolla på. Om man inte ställer sig alltför tidigt in på banan så kan man med en startlista och en klocka ganska enkelt hålla reda på ställningen.

På linjeetapp vill det till att man står väldigt sent på etappen, och helst då i bergsavslutning om man vill se cyklister under en längre tid.

Jag har stått på plattetapp och då klockat 2 minuter och 17 sekunder från första cyklist (som var en utbrytningsgrupp) till kvastbilen (dvs efter alla servicebilarna). Kanske inte så spännande.
Har även stått längst fram vid staketet vid målet på en spurtetapp, då fick man vara på plats 5-6 timmar innan målgång om man ville stå längst fram och cyklisterna passerar på ganska få sekunder. Inte heller värt besväret, tycker jag.

Om man är prylintresserad och lite kändiskåt så är det optimala när första etappen är prolog eller tempo. Då kommer cyklisterna träna på banan dagarna innan och teambussarna står uppställda och cyklarna för hela touren byggs och testas. Har man egen cykel går det ofta att bara hoja med proffsen när dom testar banan. Det brukar vara kaos ungefär.
Jag var i Monaco när touren startade där för några år sen och det vara cyklister överallt. Väldigt lite var avspärrat men proffsen tränade på tempobanan (som gick mitt i stan) ändå mitt i bilkaoset. Ofta med en klunga flåsande amatörer/motionärer efter sig.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man egen cykel går det ofta att
> bara hoja med proffsen när dom testar banan. Det
> brukar vara kaos ungefär.

Fick plötsligt en stark lust att dra ner till Corsica....

Fast uppvärmningstempo för världseliten är väl som maxprestation för de flesta elitmotionärer, så "cykla med" är väl snarare "bli omcyklad av".

Tyvärr är det inget tempo på Koriska, men om man åker ner till lagpresentationen (hmm som visserligen är idag) så kommer det garanterat cyklas runt startstaden imorgon. Dom där proffsen cyklar något sjukt mycket. Jag tror Cadel Evans körde tempobanan i Monaco (20 km) åtminstone 3 varv samma dag som tempot på förmiddagen. Förvisso inte i full fart, men ändå, 6 mil uppvärmning är ju rätt ambitiöst.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast uppvärmningstempo för världseliten är
> väl som maxprestation för de flesta
> elitmotionärer, så "cykla med" är väl snarare
> "bli omcyklad av".

Ja, det var en del flåsande i grupperna bakom proffs som i uppförsbackarna mest snackade med varandra.

Jag var (bland annat) på lagtempot förra året. Då var det start o mål i samma by. Vi var där astidigt, åt frukost med några gubbar (och en journalist fr östeuropa), kollade uppvärmningar, när de målade mållinjen osv. Och sen start o mål lite blandat.

Det roligaste var på morgonen tidigt, då kunde man snacka lite med mekaniker osv, innan de började spärra av. Och så var de andra åskådarna där rätt sköna, som en amerikan som cyklade (ibland även tog tåget) till alla etapper...

Jag har varit o kollat 2ggr + sett prologen i London. Roligaste var nog bergstempot på alpe d huez 2004.

Vi fick ett oplanerat infall på måndagen, lånade bostadsrättsföreningens stora Sverigeflagga, hyrde bil, tog semester tis ons tor, båten måndag natt, nere tis kväll. Kom upp till alpe d huez via Sarennepisten (bakvägen alltså) efter tips från en lokalbo, normala vägen upp var stängd sedan länge.

Övernattade på en bergssluttning där man gled rakt ner i fotändan på tältet pga lutningen, kombinerat med ett par 100.000 fulla tyskar som höll låda som heter duga på hela berget blev det inte mycket sovit.

Stod i kurvan där Armstrong precis kom ikapp Basso och därmed avgjorde Touren definitivt.

Hem igen onsdag kväll efter tempot, hemma tor natt, jobba fredag:-)

(Nä det är inte jag som poserar med tempomage)
SvenskFlagga2Medium.JPG

untitled2Medium.jpg

Jag åker ner till Korsika på lördag!
Skippar att kolla på starten, kommer var så mkt folk osv ändå :)

Bor i staden Porto, vilken passeras på tredje etappen, så vi kommer titta på loppet där i krokarna.
Tänkte däremot köra etapp tre från Ajaccio (där vi landar på lördag) och upp till Porto, istället för att trängas i den trånga hyrbilen vi köpt. Blir kul att testa banan (delö av den iaf) två dagar innan touren!

https://connect.garmin.com/course/3917546

Hmmmm..
Man kanske skulle åka ner till Alpe d'Huez den 18e, är ju ändå en dubbel där.
Var ska man flyga och ska man hyra bil också eller kan man ta sig på något annat sätt från flygplatsen?
Sen är det väl bara att ta med så mycket öl man kan bära, hitta några galna fans vid en av serpentinerna och vänta.

Edit:

Kollade lite. Lyon måste vara närmast. Flyga dit och tillbaka kostar cirka 3000kr.
Bilhyra hos Avis kostar 1500kr för 3 dagar.

Senast ändrad:
Soffan, öl, Stor-TV, chips, vinboxar, Eurosport, pommes, Trappistöl, spela in på dvd, placera räcern inom synhåll bredvid tvn, ta på cykeltröjan och kepsen och solglajjorna, ... !!

Och nu har även jag bestämt mig.
Flyg samt bil bokat till etapp 18 och dubbel Alpe d'Huez!!!

Nu ska jag bara packa tältet och fundera på vad man ska ha för utstyrsel.

Tillbaka
Topp