TPU innerslang

TPU innerslang
Jag tycker det låter lite som att någon precis upptäckt fördelarna med faxmaskinen i e-postens värld.☺️

Ska sägas att jag absolut inte är helt nöjd med hur tubeless fungerar alla gånger (jobbigt att byta däck, svårt att täta de allra lättaste däcken osv) och att jag gillar tanken på att tpu är skitlätt, men det verkar helt enkelt för skört.
En annan fördel med TPU är att du slipper konstanta punkteringar och kan köra med lägre tryck än med tubeless-eländet.

Tubeless verkar vara en dålig lösning på ett problem det själv orsakat.
Känns som en tik-tok-trend.

Kass

Glad fredag 😀

TPU innerslang
De lappar som följt med kinaslangarna har inte fungerat.
Haft samma upplevelse. Att aliexpresslapparna inte funkar alltså. Har ett par tubolitolappar liggandes på posten.
Det stämmefr inte med min (begränsade) erfarenhet.
Som jag skrev i #795 har jag bara haft en enda punka på TPU-slang och för att laga den funkade den medföljande laglappen utmärkt.
Smidigare och enklare än att laga punka på en butylslang var det också. Så mkt enklare att tom @Skogling borde klara av det :sneaky:

TPU innerslang
Som jag skrev i #795 har jag bara haft en enda punka på TPU-slang och för att laga den funkade den medföljande laglappen utmärkt.
Smidigare och enklare än att laga punka på en butylslang var det också. Så mkt enklare att tom @Skogling borde klara av det :sneaky:
Han har bättre saker för sig.

TPU innerslang
Det var specifikt RideNow lapparna som inte fungerade för mig.
Tyckte det var lite klurigt att hitta hålet då man inte fick ha så högt tryck enligt manualen. Annars är det väl ungefär samma då det ska limmas med solution med de tubolitolapparna jag köpte och som faktiskt fungerade.

TPU innerslang
Nä, nu skippar jag nog TPU på nybygget.
Har smygpunka på den ena slangen och jag har snurrat och snurrat slangen i vattenbad utan att hitta läckaget.
Slangen med smygpunka funkar väl som reservslang, för så snabbt sker inte läckaget att man inte skulle ta sig hem med slangen pumpad till rätt tryck.

TPU innerslang
Har smygpunka på den ena slangen och jag har snurrat och snurrat slangen i vattenbad utan att hitta läckaget.
Slangen med smygpunka funkar väl som reservslang, för så snabbt sker inte läckaget att man inte skulle ta sig hem med slangen pumpad till rätt tryck.
Medan att jag kommer att gå över till den mörka sidan på nya vintercykelbygget. Av den (enda) anledningen att varken hjul eller däck (Marathon Winter) är slanglöskompatibla. Vi får väl se om plastskiten håller luft när den dagen kommer. 😁

TPU innerslang
också gjort reserv av en tpu som är omöjlig att hitta hålet på. men jag är nyfiken på om en skvätt dedikerad tpu-gucka kan funka för att täta sådana slangar. jag har lyckats laga latexslangar med samma omöjliga smygpunkor med lite vanlig gucka i.

TPU innerslang
också gjort reserv av en tpu som är omöjlig att hitta hålet på. men jag är nyfiken på om en skvätt dedikerad tpu-gucka kan funka för att täta sådana slangar. jag har lyckats laga latexslangar med samma omöjliga smygpunkor med lite vanlig gucka i.
Det är möjligt att det löser problemet. Då får jag skaffa sådan gucka också och det känns som jag hellre hittar hålet i slangen.
Konverterar till TL med ventiler och gucka som jag redan har och gör väl något försök till att hitta läckaget.

TPU innerslang
Är det en speciell tätningsvätska för tpu eller använder man samma som till TL?
Har kört med tpu några år nu men har bara behövt laga en slang med lappar hittills.
Det hålet var så litet så vätska hade säkert funkat lika bra.

TPU innerslang
Har kört med tpu några år nu men har bara behövt laga en slang med lappar hittills.
Det hålet var så litet så vätska hade säkert funkat lika bra.
det finns ett par märken som gör särskild tpu-gucka. och på par ställen på nätet citeras tubolitos faq, där de säger att "Oko Puncture free Bike" funkar.

men formuleringen är ändrad i faq:en från "We performed tests with different products. Following products seal Tubolitos: Sealant: Oko Puncture free Bike" till "We performed tests with different products: Sealant: Oko Puncture free Bike". det vet jag inte hur en ska ställa sig till.

TPU innerslang
Det finns åtminstone tätningsvätska som marknadsförs som speciellt för TPU-slangar
tex
eclipse-tpu-tube-sealant-316842_868x.jpg

och
Det finns säkert många fler

TPU innerslang
Kanske varit uppe i tråden tidigare och jag har missat; Någon kanal i sociala medier rullade förbi häromdagen med uppgift om att det kan vara problem med TPU och fälgbroms pga värmen vid intensivt bromsande.
Är det teoretiskt hitte-på, eller är det bekräftad sanning?

TPU innerslang
Kanske varit uppe i tråden tidigare och jag har missat; Någon kanal i sociala medier rullade förbi häromdagen med uppgift om att det kan vara problem med TPU och fälgbroms pga värmen vid intensivt bromsande.
Är det teoretiskt hitte-på, eller är det bekräftad sanning?
Har i alla fall tidigare sett märken med ”no rim brake” på modeller av TPU.

Läser på Tubolito nu och detta gäller denna modell:

Extremely robust: Tubo-ROAD​

• Light: Only 38 grams, 35% lighter than the standard
  • Compatible: Suitable for disc and rim brakes
  • Robust: Extremely durable TPU material

TPU innerslang
Har i alla fall tidigare sett märken med ”no rim brake” på modeller av TPU.

Läser på Tubolito nu och detta gäller denna modell:

Extremely robust: Tubo-ROAD​

• Light: Only 38 grams, 35% lighter than the standard
  • Compatible: Suitable for disc and rim brakes
  • Robust: Extremely durable TPU material
Det finns vissa som har modeller de inte rekommenderar för fälgbroms. Vet inte riktigt varför, om de extra tunna eller vad det ska vara.

TPU innerslang
20220408_141922.webp

Tubo-road.
Rekommenderade för både fälgbroms och skivbroms.

PXL_20241122_154014678.webp

Tubo-Sroad.
Rekommenderade för enbart skivbroms.

PXL_20260126_152551505.webp

Schwalbe Aerothan.

PXL_20260126_152612173.webp

Pirelli Smarttube.

PXL_20250226_152453326~2.webp

Barberi Piuma.

TPU innerslang
TPU innerslang
Visa bilaga 813770
Tubo-road.

Visa bilaga 813773
Tubo-Sroad.

Visa bilaga 813772
Schwalbe Aerothan.

Visa bilaga 813774
Pirelli Smarttube.

Visa bilaga 813771
Barberi Piuma.
Man anar ju en viss trend vikt-mässigt att det behövs lite mer material för fälgbroms. Eller tolkar jag fel?
Edit: skrev tvärtom mot vad tanken var.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Hade just förlikat mig med tanken på att köra tubeless även på landsväg, även om det tar emot med tanke på geggan inuti däck och på hjul - inte så trevligt om man t ex vill prova olika däck, misstänker jag. Har kört latexslang hittills (med GP5000) vilket känns väldigt bra. Men så kom tankar på TPU, som ju håller trycket bättre. Men när man läser här och på många andra ställen på nätet får man intrycket att TPU inte är så pålitligt. Det är slangar som havererar oförklarligt på första turen, små läckor som inte kan lokaliseras ens med vattenbunke, ventiler som går sönder, och det gäller flera olika märken. Så, kanske latex ändå? Fast det vore roligt att prova ett riktigt bra TLR-däck och då blir det ju lite tårta på tårta med slang? Eller TLR med TPU? Eller latex?

TPU innerslang
Hade just förlikat mig med tanken på att köra tubeless även på landsväg, även om det tar emot med tanke på geggan inuti däck och på hjul - inte så trevligt om man t ex vill prova olika däck, misstänker jag. Har kört latexslang hittills (med GP5000) vilket känns väldigt bra. Men så kom tankar på TPU, som ju håller trycket bättre. Men när man läser här och på många andra ställen på nätet får man intrycket att TPU inte är så pålitligt. Det är slangar som havererar oförklarligt på första turen, små läckor som inte kan lokaliseras ens med vattenbunke, ventiler som går sönder, och det gäller flera olika märken. Så, kanske latex ändå? Fast det vore roligt att prova ett riktigt bra TLR-däck och då blir det ju lite tårta på tårta med slang? Eller TLR med TPU? Eller latex?
Gillade känslan i latex men blev less på att alltid pumpa. Där skulle jag vilja säga att både TPU och TLR är bättre.
Längtar inte tillbaka till latextiden alls.

TPU innerslang
Men när man läser här och på många andra ställen på nätet får man intrycket att TPU inte är så pålitligt. Det är slangar som havererar oförklarligt på första turen, små läckor som inte kan lokaliseras ens med vattenbunke, ventiler som går sönder, och det gäller flera olika märken.
De problem som du nämner ovan har jag bara upplevt när jag testat de allra lättaste TPU-slangarna, typ Tubolitos S-Tubo Road och motsvarande "ultra-lättvikts-kondom-modeller" från andra märken. Skillnaden i hållbarhet mot de "vanliga" TPU-slangarna, som bara väger några fjuttiga gram mer, är som natt och dag.

Tillbaka
Topp