TPU innerslang

TPU innerslang
Slanglöst har fungerar väldigt bra för mig på racer (28 mm), faktum är att jag haft mer strul lägga TL för graveldäck. 🙃
Ja, absolut, jag var grymt otydlig. Jag menar att jag upplever slanglöst som helt meningslöst på landsväg, bara krångligare, dyrare och sämre. Framförallt med hookless. Sen TPU kom finns det typ noll anledning att ha slanglöst om du kör räser MEN det här är ju väldigt personligt och alla gör som de tycker är bäst.

Jag har kört TPU ett år och inte haft en enda punka. Däremot small en slang vid pumpning, var nog tillverkningsfel. Jag kör butyl som extra för att det är sketchy att använda däckjärn (i plast) för TPU och det vill jag kunna göra vid vägkanten.

Har tubdäck på ett par hojar och det är grymt smidigt - men j-t dyrt idag.

TPU innerslang
Sen TPU kom finns det typ noll anledning att ha slanglöst om du kör räser
Jag älskar när folk bergsäkert slänger sanningar ur sig.

Min anledning är att minska risken för punktering.

Jag har kört en del racer i gruppform senaste åren och antalet ggr vi fått stanna för att någon fått punktering är ganska högt, jag har aldrig drabbats själv.

TPU innerslang
Jag älskar när folk bergsäkert slänger sanningar ur sig.

Min anledning är att minska risken för punktering.

Jag har kört en del racer i gruppform senaste åren och antalet ggr vi fått stanna för att någon fått punktering är ganska högt, jag har aldrig drabbats själv.
Älskar att du inte såg att jag skrev ”jag upplever” lite längre upp.

Jag kör inte i grupp så jag bryr mig inte så mycket. Skulle jag göra det är det helt okej att stanna. Har fått tubelessvätska över mig och hojen under ett lopp när den framför körde på en vass sten och däcket slets upp. Inte kul.

TPU innerslang
Är förresten plaströr på dessa
Jag har TPU-slangar med plaströr och liksom med metallventil, jag har inte upplevt ngn större skillnad mellan dem i praktiken
Jag har även lyckats(!) med att få punka på båda varianterna, men alltså inga problem pga ventitrassel

Jag menar att jag upplever slanglöst som helt meningslöst på landsväg, bara krångligare, dyrare och sämre. Framförallt med hookless.
Är det inte ett krav på slanglösa däck på hookless fälgar, även om man använder slang?
Eller är det jag som har missförstått?

Sen TPU kom finns det typ noll anledning att ha slanglöst om du kör räser MEN det här är ju väldigt personligt och alla gör som de tycker är bäst.
Förutom det ev kravet med hookless fälgar är kan det även vara problem att hitta breda lvgdäck för slang, säg 34-40 mm, men det finns gott om breda lvg-däck för slanglöst.
Att använda däck för slanglöst med slang känns åtminstone för mig onödigt, bara tyngre och dyrare.

TPU innerslang
Jag har TPU-slangar med plaströr och liksom med metallventil, jag har inte upplevt ngn större skillnad mellan dem i praktiken
Jag har även lyckats(!) med att få punka på båda varianterna, men alltså inga problem pga ventitrassel

Är det inte ett krav på slanglösa däck på hookless fälgar, även om man använder slang?

Förutom det ev kravet med hookless fälgar är kan det även vara problem att hitta breda lvgdäck för slang, säg 34-40 mm, men det finns gott om breda lvg-däck för slanglöst.
Att använda däck för slanglöst med slang känns åtminstone för mig onödigt, bara tyngre och dyrare.
Teoretiskt så kan plastskaftet påverkas av elpumpar.

I övrigt är tubeless da skit, Heelt oslagbart.

TPU innerslang
Nä, du har inte missförstått, jag är bara otydlig. Hookless gör slanglöst ännu krångligare (tycker jag då).

Ja exakt, ska man köra ultrabrett på lvg finns det inte många alternativ (inga?).

@Manurhin2 Finns fördelar och nackdelar med slanglöst som med allting annat. Oslagbart för dig kanske.

TPU innerslang
@Manurhin2 Finns fördelar och nackdelar med slanglöst som med allting annat. Oslagbart för dig kakanske.
Jag vet ingen som satt upp tubeless rätt som är missnöjd. Dom flesta man ser här som klagar har nån egen lösning eller gjort fel på ngt vis.

Jag kör mtb på 22mm hooked fälg (tror jag ) tl med 2,1" däck
Gravel på 24 mm hookless tl med 35mm däck
Racer på 24,5 hookless med 30mm däck
Racer på 24 mm semihookless tl m 29mm däck

Med betydligt bättre resultat än slang....

Edit: visst ja, pendlaren med 28mm tubeless på smal alufälg.

TPU innerslang
Jag vet ingen som satt upp tubeless rätt som är missnöjd. Dom flesta man ser här som klagar har nån egen lösning eller gjort fel på ngt vis.

+1

Och sen verkar det ju vara en jävla cirkus om man ska ha en hel drös olika slangar om cykelparken har olika hjul- och däckstorlekar. Vilket den ju har.

TPU innerslang

Finns dåliga saker med slanglöst såklart. Det finns en tråd här som heter tubelesseländet. Kladdigt och dyrt och stelnar med tiden. Gucka ska fyllas på, risk att det skvätter när däck verkligen går sönder.

Jag har provat men aldrig igen.

Säkert bra om du har många punkteringar, det har inte jag. Kör inte mtb så för mig är det inte intressant. Inte nån idé att ta diskussionen eftersom alla har olika upplevelser. du gillar slanglöst och jag inte. Live with it.

Jag har gärna några olika slangstorlekar hemma. För folk som inte är läskunniga verkar det jobbigt att tolka siffrorna på däcket men för andra inte.

TPU innerslang
Jag körde min första punktering med tpu förra veckan.
Lite drygt 450 mil hann jag innan punktering. Kör med tubolitos extra lätta slangar på 25g. Hade kört på nån vass sten eller nått för det var ett rejält hål i däcket med.
Obs racer. Dom andra cyklarna kör jag slanglöst.

TPU innerslang
Nä, du har inte missförstått, jag är bara otydlig. Hookless gör slanglöst ännu krångligare (tycker jag då).

Ja exakt, ska man köra ultrabrett på lvg finns det inte många alternativ (inga?).

@Manurhin2 Finns fördelar och nackdelar med slanglöst som med allting annat. Oslagbart för dig kanske.
Vad är ultrabrett? Gp5000 och challangge har båda fina däck för slang upp till 36mm! Sen finns ju någon klass ner typ continental contact speed som jag kör i 26" på hela 50mm

TPU innerslang
Vad är ultrabrett? Gp5000 och challangge har båda fina däck för slang upp till 36mm!
Nej, åtminstone vad gäller Conti Grand Prix 5000, de finns enbart upp till 32mm och väger då endast 290g.
Det finns även däck med nästan samma namn som skiljer sig en hel del, inte minst i pris, det bredaste är nominellt 35mm och heter Conti Grand Prix 5000 AS TR och det är inte för slang utan för slanglöst och det är inte enbart enbart dyrare det väger även hela 447g och trots den höga vikten är de i verkligheten endast 33,4mm
Enl min erfarenhet är AS-varianterna av GP 5000 lämpligare som träningsdäck. Ett riktigt bra träningsdäck, men ett träningsdäck.

TPU innerslang
Bra poäng. Även om jag kör med slangar. Massor med slangar...

Du är inte själv! Jag ÄLSKAR slangar :love:

IMG_0203.webp

TPU innerslang
Förra veckan en runda med cykelkompis som körde TPU för första gången. Jag hade butyl.
Båda körde med Conti GP5000, jag med 28 mm TPU-mannen med 30 mm. Båda i viktklass 75 kg och ca 5,5 - 6 bar i bakdäcket.
Vi hade som vanligt ett inslag av fin-grusväg på rundan, där ett parti var relativt nyskrapat med en del löst grus.
TPU-cyklisten fick tydligt genomslagspunka efter ca 300 m, jag fick det inte. Kanske slump, men jag gissar att vid lite elaka påfrestningar (genomslag) så är butyl trevligare än TPU.

Förövrigt inga bekymmer att bända i ny TPU-slang med däck-järn av plast.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Haha, kul tråd! 😅 Jag har TPU med pyspunka sedan säsongen började på min lvg-räsern som jag hade monterat höst 2024 med nya däck, tänkte att jag åker säkert på punka på VR men icke och jag har bara på pumpat upp trycket precis innan avfärd och önskat lite hemligt att få punka för att få anledning för slangbytet.
Nu har däcken blivit ganska slitna och tanken var att köra slut på dem i Spanien nu i väntan på snön men det sket sig pga. jobb och sånt elände, så pyspunkan lever än. Gillar TPU i mina 30mm lvg-däck men älskar TL på gravel 45mm och på skogstraktorerna med 2.3"-2.4" däck för bl.a. å slippa ha så mycket bråte med sig på turerna. (30mm TPU-slangar är väldigt nätta och lätta å stuva i verktygspungen).
Kommer att fortsätta å köra med TPU på lvg och har köp slangar i bulk från någon av de där asiensidorna.
Jag började med dem pga. jag var nojig för å eventuellt använda den där gaffeln för att få dit baconet vid större hål så att jag skulle trycka hål TL-tejpen med den, så jag blev bekväm med TPU-slang, vill dock inte ha dem på resten av mina hojar.
Länge leve TPU!!!

TPU innerslang
Jag är ganska lätt och på landsväg kör jag mellan sex och åtta bar i mina däck (har allt från 23 till 28 mm). Det är inte krångligare att installera hookless eller så utan själva systemet har blivit krångligare med två (tre, finns väl hybrider?) standarder.

När jag började köra slanglöst fattade jag att alla hjul inte funkade för mig, eftersom hookless + däck med ungefär samma bredd som fälgen + högre tryck inte funkar.

Installationen var faktiskt mindre krånglig än med vanliga fälgar och jag tyckte att det tätarde lite bättre, tappade inte lika mycket tryck med hookless

Ska lägga till att jag kör 30-50 mil i veckan i perioder och inte har haft en punka på två år så jag vetifan vad dom gör som klagar på punka på däck med slang

TPU innerslang
Jag är ganska lätt och på landsväg kör jag mellan sex och åtta bar i mina däck (har allt från 23 till 28 mm). Det är inte krångligare att installera hookless eller så utan själva systemet har blivit krångligare med två (tre, finns väl hybrider?) standarder.

När jag började köra slanglöst fattade jag att alla hjul inte funkade för mig, eftersom hookless + däck med ungefär samma bredd som fälgen + högre tryck inte funkar.

Installationen var faktiskt mindre krånglig än med vanliga fälgar och jag tyckte att det tätarde lite bättre, tappade inte lika mycket tryck med hookless

Ska lägga till att jag kör 30-50 mil i veckan i perioder och inte har haft en punka på två år så jag vetifan vad dom gör som klagar på punka på däck med slang
"Ganska lätt" och "6-8 bar". Does not compute.

TPU innerslang
[QUOTE="Myljontedelen, post:
[/QUOTE]
Tja, jag har en lång lista på saker som punkterat mina slangar, 2*tagg, 2*ståltråd från kord i bildäck, märla, häftstift ett antal gånger, taggtråd... Inget av detta är saker som man med skicklighet kan undvika. Du har haft tur.

TPU innerslang
Skulle aldrig köra så låga tryck, skulle kännas dåligt, bäst resultat (om jag kollar watt och tider och tro mig - jag kollar för mycket på sånt) får jag med omkring sju bar på 25 millimeter på hyggligt fin asfalt (inte oljegrus eller kass asfalt på typ cykelbana med rötter som spräckt ytan osv.).

Att köra under fem bar på landsväg har jag såklart testat men upplever minskad kontroll i kurvor. Sen är det nåt med att däcken ger sig i väg åt sidorna vid ståcykling i backe som är j-t otrevligt.

Nu är jag ju gammal ”tävlings”cyklist (jag är 44 år) och ska vara lite konservativ enligt klyschan men allvarligt, i verkliga livet, på vägen och i ett lopp och vid olika väder, underlag osv, är cykling långt från GCN och marknadsföringssnack om brett/smalt, skivor/fälgbroms osv. Sånt här spelar så fruktansvärt liten roll och det är så mycket placebo. Egentligen tror jag man väljer det som man själv tycker är enklast och snyggast och det man är van vid.

För alla mer fundamentalistiska människor som blir arga framför datorn är det väl bäst att tillägga att skivor och slanglöst definitivt verkar vara överlägset i skogen. Jag pratar landsväg nu, inget annat.

Senast ändrad:
TPU innerslang
[QUOTE="Myljontedelen, post:
Tja, jag har en lång lista på saker som punkterat mina slangar, 2*tagg, 2*ståltråd från kord i bildäck, märla, häftstift ett antal gånger, taggtråd... Inget av detta är saker som man med skicklighet kan undvika. Du har haft tur.
[/QUOTE]
”Bättre att välja en regering med tur” vad det nån som sa. 😅

TPU innerslang
Skulle aldrig köra så låga tryck, skulle kännas asdåligt, bäst resultat (om jag kollar watt och tider och tro mig - jag kollar för mycket på sånt) får jag med omkring sju bar på 25 millimeter på hyggligt fin asfalt (inte oljegrus eller kass asfalt på typ cykelbana med rötter som spräckt ytan osv.).

Att köra under fem bar på landsväg har jag såklart testat men upplever minskad kontroll i kurvor. Sen är det nåt med att däcken ger sig i väg åt sidorna vid ståcykling i backe som är j-t otrevligt.
Det är en jätteskillnad på 25 mm resp 30mm.
Jag följer Silvias tabell. Tidigare körde jag 6,5 bar med 25 mm däck.

TPU innerslang
Det är en jätteskillnad på 25 mm resp 30mm.
Jag följer Silvias tabell. Tidigare körde jag 6,5 bar med 25 mm däck.
Jag ska ha 5 bar enligt vissa, 7 bar enligt andra. Brukar titta på mina resultat och köra efter dem plus den känsla jag vill ha. Sju bar är sweetspot med mina 25 mm GP5000 och mina Vittoria Corsa-tuber. Åtta bar obekvämt som fan (jättestor skillnad på sju och åtta), sex bar på gränsen till hur jag vill att cykeln svarar.

Det är sån enorm skillnad på hur folk upplever olika tryck, men jag kan väl säga att lågtrycksföredpråkarna är mer benägna att prata skit om andra än tvärtom. Då är det lite skönt att kränka dom. 😉

TPU innerslang
Jag ska ha 5 bar enligt vissa, 7 bar enligt andra. Brukar titta på mina resultat och köra efter dem plus den känsla jag vill ha. Sju bar är sweetspot med mina 25 mm GP5000 och mina Vittoria Corsa-tuber. Åtta bar obekvämt som fan (jättestor skillnad på sju och åtta), sex bar på gränsen till hur jag vill att cykeln svarar.

Det är sån enorm skillnad på hur folk upplever olika tryck, men jag kan väl säga att lågtrycksföredpråkarna är mer benägna att prata skit om andra än tvärtom. Då är det lite skönt att kränka dom. 😉
Det låter som du inte kommer i kontakt med hookless.

TPU innerslang
Haha, aldrig skrivit så här många inlägg men vill tillägga att om man vill ha det bekvämt och har problem med kroppen, domningar, stötkänslig, är äldre osv. så är det imho bra att köra bredare och med lägre tryck. Men fortare går det inte för mig iaf. Är också oförskämt frisk och skadefri, haft tur (inte bara med punkor).

Det finns inga riktiga rätt och fel här och i lopp eller tävlingssammanhang är det så otroligt mycket annat som spelar in att skillnaden på två bar i däcket är nästan helt ointressant. Det är nästan löjligt att sitt och fundera på ett par millimeter i däckbredd men vi är väl cyklister allihop. That’s shit we do.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp