TPU innerslang

TPU innerslang
Av den här tråden att döma verkar Tubeless vara mer för de som gillar att pilla på cyklarna istället för att använda dem. Lite excel- och 3D-skrivar-aura. Inget fel i det, men kanske en förklaring till svårigheten för bägge läger att mötas. TPU är lite mer set&forget, lite mer hårdrock.

Tydligaste tecknet är nog att TL trollar TPU-trådar men inte tvärt om. Det rimmar bra med en aspigare attityd till cykling.
Snarare att TPU verkar falla tillbakasträvare / konservativa gubbar i smaken - såna som fastnat i weight weenie och smaldäck med högt tryck-eran ;-)

TPU innerslang
Eftersom du lägger ut pm på forum delen så kanske du skall reflektera hur det började och det var du som började med att gnälla över min stavning med att börja med person mobbning och jag är så trött på folk som tror att dom är bättre än andra.
Och på det sättet du agerar hela tiden och det är snart på allt så frågar jag dig ,är forumet bara för dom som har rätt åsikter.
Jag har rotat fram allt som du har postat när det gäller mig och det under sdx också och det är ingen trevlig läsning som du skriver så allt finns sparat som skärm dumpar och det är ren person mobbning du håller på med.
Det hänger på dig nu vill du eskalera.
För jag sätter dig på ignor och hoppas du gör det samma så slipper vi varandra
Ha en trevlig dag.
Du kanske ska reflektera en aning innan du hotar folk!

TPU innerslang
Jag tycker att tråden varit bra, åtminstone inlägget från @Marten D nedan

Vi är alla överens om att TPU är de lättaste reservslangarna. :sneaky:

TPU innerslang
Fast av tråden att döma har ju de med TL pinnsmala däck som är stenhårt pumpade.

Men som TPU cyklist bryr jag mig inte, vi är varken lättkränkta eller ängsliga.

Its all coool maaan 🤙

Jag kan ha fel, men det är väl du själv som skriver i tråden att du observerat att löst folk på stan ökar trycket när de går från T till TL? Vad jag vet så är väl resten av oss oförstående till detta.

En annan ordningsfråga, är det vettigt att folk som inte klarar av TL ska berätta för de som klarar av det hur det funkar?

TPU innerslang
Conti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.

Vittoria Corsa N.EXT finns även för slanglöst och är då ~56 SEK dyrare än slangversionen
men det skiljer även i vikt
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-tlr-schwarz-schwarz~5.jpg
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

TLR-versionen är som synes hela 74g tyngre

Men jag antar att de flesta tycker att Conti GP 5000 är ett bättre däck?
Conti 5000 GP är vad jag anser ett lysande däck. Vi diskuterar ju mycket punktering i tråden, och efter denna säsongen så är min nöjdhet med punka-skydd väldigt högt.

Jag är ju motionär, och har cyklat ca 450 mil i år, varav uppskattningsvis 50-100 på grusväg, där säkerligen 10-20 av dessa milen på "nysladdad grovgrusig" väg, och inte en enda punktering med Contidäcken. I övrigt rullar dom bra, och har rätt ok grepp på våt asfalt jmf med andra däck, och slits inte ut särskilt snabbt. Så det må vara happykorrekt och mainstrream, men kanske just av orsaken att det är ett väldigt bra däck från en leverantör som har hyggliga resurser och know how för att kunna göra bra grejjer.

TPU innerslang
Är det mer eller mindre vettigt än att TL-sekten maler på i en tråd om TPU?
(Frågar åt en kompis.)
Förlåt men i mitt fall handlar det om att lära mig också (trots att jag skrivit en del skräp i tråden...), jag är självklart inte helt negativt inställd till att ge TPU slangar en chans, det är ju en smidig lösning med slang (dvs inte enbart som reservslangar) och tycker ändå jag har lite bättre förståelse nu än innan. Tex att en TPU lösning innebär en klart lättare totalvikt än vad jag tidigare förstått vilket självklart är intressant. Sedan kan det här behöva vägas mot det något lägre rullmotståndet etc som en TL lösning oftast ger.

(Dock så tror jag väl fortfarande på tesen att TL är punkteringssäkrare om det nu är det man prioriterar.)

Senast ändrad:
TPU innerslang
Att återanvända en TPU-slang till ett däck som är mindre än tidigare, vet jag inte är rekommenderat. Detta läste jag från tillverkaren. Hur blir det i verkligheten?
En slang som engång blivit uppblåst i ett 32mm däck, nu till ett 28mm. Blir ju ett bra hopp högre lufttryck som behövs, i en passform som inte krympt tillbaka till ursprung. Krymper det tillbaka någonting ens?

Jaja, jag har inte konsumerat tillräckligt med TPU-slang media för att killgissa det här men fungerar det praktiskt eller bör man förvänta sig punka att gå ner ett par dimensioner på däcket

TPU innerslang
Att återanvända en TPU-slang till ett däck som är mindre än tidigare, vet jag inte är rekommenderat. Detta läste jag från tillverkaren. Hur blir det i verkligheten?
En slang som engång blivit uppblåst i ett 32mm däck, nu till ett 28mm. Blir ju ett bra hopp högre lufttryck som behövs, i en passform som inte krympt tillbaka till ursprung. Krymper det tillbaka någonting ens?

Jaja, jag har inte konsumerat tillräckligt med TPU-slang media för att killgissa det här men fungerar det praktiskt eller bör man förvänta sig punka att gå ner ett par dimensioner på däcket
Bra fråga. Ska man bibehålla däcksstorlek eller kan man gå upp eller ner i storlek på däck med en brukad TPU-slang?

TPU innerslang
Jag kan ha fel, men det är väl du själv som skriver i tråden att du observerat att löst folk på stan ökar trycket när de går från T till TL? Vad jag vet så är väl resten av oss oförstående till detta.

En annan ordningsfråga, är det vettigt att folk som inte klarar av TL ska berätta för de som klarar av det hur det funkar?
EXAKT 🥰😘

TPU innerslang
För övrigt humor att TL-sekten tror att de som föredrar TPU gör det för att de inte klarar av TL.
News Flash, att fixa slanglöst gör dig inte till en ”händig” person. Vi snackar uppgift i klass med smörkniv i slöjden.

Skulle t.o.m. säga att det inte finns någonting på en cykel som inte en normalbegåvad person med lite vana från att ha trimmat moppe när den var 15 klarar av.

För mig handlar det bara om hur det presterar i förhållande till pris och servicebehov.

TPU innerslang
Läge för en kort slagkraftig definition av TPU i den här gamla tråden.

TPU innerslang
News Flash, att fixa slanglöst gör dig inte till en ”händig” person. Vi snackar uppgift i klass med smörkniv i slöjden.

Skulle t.o.m. säga att det inte finns någonting på en cykel som inte en normalbegåvad person med lite vana från att ha trimmat moppe när den var 15 klarar av.
Och tur är väl det! Så t.o.m. såna som jag kan klara av det. 😂

TPU-slangar däremot förstår jag mig bevisligen inte på, mina går sönder redan i sadelväskan som nämnts tidigare i tråden.

TPU innerslang
Normalbegåvad logik dikterar alltså, ha dem inte i din sadelväska. Bästa stället jag hittat att förvara dem är uppblåsta inuti däcket.

Men där har jag ju guckan? Känns konstigt att ha reservslangen i däcket 😂
Men vad vet jag, kanske ska börja köra Keegan Swensen som körde med dubbla ventiler. Tubeless plus slang förmonterad.

TPU innerslang
Och tur är väl det! Så t.o.m. såna som jag kan klara av det. 😂

TPU-slangar däremot förstår jag mig bevisligen inte på, mina går sönder redan i sadelväskan som nämnts tidigare i tråden.
Man får väl hoppas att det är du som haft otur här annars vore det rent komiskt och en kraftig brist om de är så känsliga.

TPU innerslang
Men där har jag ju guckan? Känns konstigt att ha reservslangen i däcket 😂
Men vad vet jag, kanske ska börja köra Keegan Swensen som körde med dubbla ventiler. Tubeless plus slang förmonterad.
Nu kommer tråden å slå volter!!! T&TL i samma däck!!!😱😱😱

Tillbaka
Topp