TPU innerslang

TPU innerslang
Har läst de senaste sidorna och det är nog ändå så att dom som kör slanglöst är inne och pratar om hur fantastiskt det är med slanglöst medan dom som kör slang är rätt tydliga med att det systemet har både fördelar och nackdelar. På riktigt finns det åtminstone en person som (i en tråd om TPU slangar) säger att slanglöst inte har några nackdelar alls = skrattretande.

Fattar ej vitsen med att hålla på att aggressivt promota det man själv kör med hela tiden, känns lite barnsligt. Var väl ingen som frågade om slanglöst i den här tråden öht eller?

Skitsamma men jag rekommenderar iaf TPU å det varmaste. Lättare, enklare och billigare än slanglöst och det är just längst ut på hjulet du vill spara vikt. Ride Now gör bra slangar till schyssta priser. Har inte punkterat någon än och kört dem i två år på alla cyklar i stallet, grymt brafacit på 1600 mil.

TPU innerslang
Behöver lite tips, fick hem nya däck igår som jag tänkt montera med TPU. Självklart lyckades jag nypa slangen och självklart köpte jag inte några reserv. Det följer med laglappar men lyckas inte få dom till att fästa.
Gick till det runda arkivet och lyckades fiska upp manualen men där står inget om laglapparna. Någon som kan ge mig en bra instruktion hur dessa är tänkta att fungera?

TPU innerslang
Behöver lite tips, fick hem nya däck igår som jag tänkt montera med TPU. Självklart lyckades jag nypa slangen och självklart köpte jag inte några reserv. Det följer med laglappar men lyckas inte få dom till att fästa.
Gick till det runda arkivet och lyckades fiska upp manualen men där står inget om laglapparna. Någon som kan ge mig en bra instruktion hur dessa är tänkta att fungera?
Här är på Tubolitos hemsida:

TPU innerslang
Jag tror att alla som regelbundet pysslar med lvg gruppcykling i större grupper (tex Vätterngrupper men även andra typer av cykelklubbar/grupper) varit med om ex antal punkor inom gruppen med slang annars är det jäkligt konstigt. :unsure: :unsure: :unsure: (I vilken värld lever ni?) Här framställer vissa det som att punkor är otroligt ovanligt vilket jag hävdar är en överdrift (men att det också kan bero på vilken typ av cykling vi nu snackar om).

Sedan oavsett om man nu kör TL eller slang så finns det ofta ett tydligt samband med däcken, dvs slitna däck = högre punkteringsrisk oavsett TL eller slang.

Obs med viss reservation:

Det kanske är så att TPU slangar är avsevärt punkteringssäkrare än butylslangar (?) och i så fall så antar jag att jag ungefär från och med nästa säsong kommer uppleva betydligt mindre punkteringar under gruppcykling eftersom TPU börjat bli väldigt populärt.

(och om nu verkligen TPU slangar är avsevärt punkteringssäkrare än butylslangar så är det enbart en tidsfråga innan jag provar detta själv)

Senast ändrad:
TPU innerslang
TPU innerslang
Jag tror att alla som regelbundet pysslar med lvg gruppcykling i större grupper (tex Vätterngrupper men även andra typer av cykelklubbar/grupper) varit med om ex antal punkor inom gruppen med slang annars är det jäkligt konstigt. :unsure: :unsure: :unsure: (I vilken värld lever ni?) Här framställer vissa det som att punkor är otroligt ovanligt vilket jag hävdar är en överdrift (men att det också kan bero på vilken typ av cykling vi nu snackar om).
hur insatt kan man anta den gemene cyklisten är som cyklar på landsväg? vet den vilket utrymme som är korrekt när det gäller lufttryck i sina däck eller kommer den köra som den alltid gjort oavsett däckbredd eller slang/utan slang?

är det en snackis bland era grupper att gå runt och nosa på kamraters lufttryck och om det skulle visa sig vara fel än påpekat det?

jag har inga cyklistbekanta så jag får nöjja mig med att gissa

TPU innerslang
hur insatt kan man anta den gemene cyklisten är som cyklar på landsväg? vet den vilket utrymme som är korrekt när det gäller lufttryck i sina däck eller kommer den köra som den alltid gjort oavsett däckbredd eller slang/utan slang?

är det en snackis bland era grupper att gå runt och nosa på kamraters lufttryck och om det skulle visa sig vara fel än påpekat det?

jag har inga cyklistbekanta så jag får nöjja mig med att gissa
Tror inte just jag nämnt lufttrycket i några av mina inlägg här, personligen mest dravlat om punkteringsrisk/skydd jämfört mellan TL och TPU. 🙂

Senast ändrad:
TPU innerslang
Tror inte just jag nämnt lufttrycket i några av mina inlägg här, personligen mest dravlat om punkteringsrisk/skydd jämfört mellan TL och TPU. 🙂
hade inte som mening att singla ut just dig men det är seriösa frågor som jag ställde.
vi vet ju att alla bör inte meka med sina egna cyklar, så är det orimligt att föreställa sig välrundade cyklister som inte vet vad deras lufttryck bör vara?

TPU innerslang
Lycka till allihop med er eviga diskussion om T och TL!
Jag har dock en fråga om Ridenow tpu-slang. Tänkte testa det till min pendlarcykel . När jag googlade efter ridenow så såg jag att man kunde köpa det från lite olika ställen och priset kunde variera en hel del. Någon som kan tipsa var jag ska köpa slangarna ifrån?

TPU innerslang
är det orimligt att föreställa sig välrundade cyklister som inte vet vad deras lufttryck bör vara?
Jag vet inte, cyklar tyvärr alltför sällan med "välrundade cyklister", någon annan får svara. :sneaky:

Personligen är jag inte så himla känslig/petig med däcktrycket men jag gillar känslan (illusionen enligt vissa här) av punkteringstryggheten som TL ger mig (och hittills har denna "känsla" stämt överens med verkligheten). Däcktrycksdiskussioner är om möjligt ännu mera patetiska än TL vs TPU/slang diskussioner, de tenderar också spåra. :sneaky:

Senast ändrad:
TPU innerslang
Rimligt intresserade cyklister borde vid det här laget veta att man hittar lämpligt lufttryck på Silca o ENVE pressure guides.
Men tyvärr vimlar det av folk som tror att stenhårda däck som pingar trevligt fortfarande är snabbast.

TPU innerslang
Rimligt intresserade cyklister borde vid det här laget veta att man hittar lämpligt lufttryck på Silca o ENVE pressure guides.
Men tyvärr vimlar det av folk som tror att stenhårda däck som pingar trevligt fortfarande är snabbast.
Tyvärr vimlar det också av folk som tror att svampigast vinner i alla lägen

Vad som är snabbast beror alltid på underlag, förutsättningar och kontroll

Skulle jag köra efter Silcas tryckrekommendationer (obs: det är rekommendationer) skulle jag inte lita på hojen i vissa lägen för dom blir för svampiga och obehagliga men är det väldigt dålig asfalt kan ett lågt tryck vara trevligare

Men alla som kört lopp vet hur fruktansvärt liten skillnad det här gör, helt andra parametrar som är viktiga

TPU innerslang
Vad som är snabbast beror alltid på underlag, förutsättningar och kontroll
Tillräckligt hårt för att inte få genomslag på rådande underlag fungerar oftast bra oavsett slang eller inte. Även om slanglöst hanterar genomslag mycket bättre mår fälgarna inte bra av det.

Upp mot 20% däckkompression med cyklisten i normalposition brukar fungera bra.

TPU innerslang
Tillräckligt hårt för att inte få genomslag på rådande underlag fungerar oftast bra oavsett slang eller inte. Även om slanglöst hanterar genomslag mycket bättre mår fälgarna inte bra av det.

Upp mot 20% däckkompression med cyklisten i normalposition brukar fungera bra.
Det är säkert en sanning för dig men det går inte att kvantifiera på det sättet

skulle inte bli förvånad om det i framtiden kommer tester som visar att smalare däck och högre tryck är mer effektivt än bredare däck och lägre tryck för att man ändrat nån parameter, så brukar det vara meed "sanningar" som får stort genomslag (no pun intended) och har man cyklat ett antal år (eller bara levt ett antal år) så har man varit med om det förr

TPU innerslang
Lycka till allihop med er eviga diskussion om T och TL!
Jag har dock en fråga om Ridenow tpu-slang. Tänkte testa det till min pendlarcykel . När jag googlade efter ridenow så såg jag att man kunde köpa det från lite olika ställen och priset kunde variera en hel del. Någon som kan tipsa var jag ska köpa slangarna ifrån?
Haha, du tror du kan komma in snett bakifrån och få ett sakligt svar på en saklig fråga, bara så där!? Tok!

Nä du, du får allt anpassa dig, och skriva några helt obegripliga motvalls-inlägg i valfri riktning, och därefter smuggla in den konkreta frågan och hoppas på ett luddigt svar som kanske går att tolka.

TPU innerslang
Med anledning av ett inlägg av @HåkanC i annan tråd snubblade jag över denna lilla men tydliga illustration av däcktryck för slang och slanglöst, eftersom det var uppe tidigare i denna tråd.
IMG_2757.webp

TPU innerslang

skulle inte bli förvånad om det i framtiden kommer tester som visar att smalare däck och högre tryck är mer effektivt än bredare däck och lägre tryck för att man ändrat nån parameter, så brukar det vara meed "sanningar" som får stort genomslag (no pun intended) och har man cyklat ett antal år (eller bara levt ett antal år) så har man varit med om det förr
Den som lever får se 😆

På asfalt är det kanske svårare att märka skillnaden, i skogen är det plättlätt att själv testa effekten av olika däcktryck. Det är dag och natt mellan tex 1,3 eller 2bar fram för mig som exempel. (Hint, lägre är snabbare)

TPU innerslang
Hur tror du de sk lufttrycks apparna rekommenderar lufttryck? Lite enkla beräkningar och faktorer ger en ganska bra rekommendation.

Skillnaden i rullmotstånd vid olika lufttryck för ett bra däck på asfalt är försvinnande litet vilket GCN har testat i lab
tire pressure.webp

En annan metod att sätta "rätt" lufttryck är att fylla däcken till max rekommenderat tryck och sedan släppa ut luft tills rullvibrationer från asfalten försvinner. Grövre asfalt ger lägre tryck och fina hjulspår i tankbeläggning ger högre. Jag kommer väldigt nära apparnas rekommenderade tryck.

MTB cyklister brukar också börja med lite för högt tryck och sedan släppa ut lite luft till studsigheten försvinner. Enkelt att mäta vad som går snabbast genom att utföra några klätter och rulltester på Stravasegment.

TPU innerslang
Enkelt att mäta vad som går snabbast genom att utföra några klätter och rulltester på Stravasegment.
Jo, så är det väl. Snabbast på ”bra” asfalt är jag på 7 bar fram och bak givet samma watt och ungefär samma vindförhållanden och då har jag också (upplevt) bäst kontroll på cykeln.

Lurigt att extrapolera sånt som GCN gör , jag är ingen vetenskapsman men kanalen gör bara tester som gagnar derassponsorer. Gäller nog det mesta - Kollade deras ”ultimate crit bike” bygge häromdan och där hade jag några synpunkter, minst sagt…

Senast ändrad:
TPU innerslang
Just den tabellen som visas ovan i rött säger ju bara att vid visst tryck är det bäst sett till watt (minst förlust). Mitt emellan för högt och för lågt. Trycket i sig lär knappast vara samma för alla... Några övriga parametrar finns inte. Enkelt och bra. Som Garmins analyser ungefär 😂

TPU innerslang
Här är på Tubolitos hemsida:
Nu har jag gett upp på Ridenow laglapparna. Hur jag än rengör, fäster med tryck, väntar så limmet ska härda så fäster dom inte.

Vad tror vi om tubolitos kit (utan solution)? https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.616.79662/tubolito-tubolito-repair-kit-tubo-patch

TPU innerslang
TPU innerslang
Jag har lyckats punka två Ridenow. En var en pysis. Inte tanke på att laga dem. Gick från 85 till 65 mm ventil men då var det så det skrek. Måtten verkar inte stämma.

TPU innerslang
Jag har bara kört med metallventilen men hört en del skit om TPU med plastventil (inte just Ridenow utan öht).

Köpte precis fyra extralätta Ridenow från Reginald Scot, har bara haft 36 grams varianten tidigare men ska testa 24 grams nu.
Prövade tubolito med plastventilstam. Tror jag hade 3 slangar och alla slutade med läckage mellan ventil och stam. Tänkte prova metalstam nu.

TPU innerslang
Metall känns mer som en kosmetisk uppgradering.
Är det rimligt? Att en tillverkare som låtit utveckla en produkt vars främsta marknadsfördel är låg vikt, skulle ha metall-ventiler för utseendets skull? (Som jag förövrigt är tveksam till om det skulle vara något som stilpolisen bryr sig om så länge ventilhatten inte är monterad.)
Ska vi killgissa, så gissar jag att det handlar om hållbarhet, även om det kan vara mer eller mindre nödvändigt. (För cyklist eller vid tillverkning)

Jag kanske är den enda som varit slarvig och trött och "pumpat sönder" ventiler mot fälg vid punka, och tänker att det kan vara en fördel med metall-ventil?

TPU innerslang
Jag har bara kört med metallventilen men hört en del skit om TPU med plastventil (inte just Ridenow utan öht).
Prövade tubolito med plastventilstam. Tror jag hade 3 slangar och alla slutade med läckage mellan ventil och stam.
Då har jag kanske haft tur?
Jag har ännu inte haft några som helst problem med ventilrören hos de TPU-slangar jag använder,
men några av dem har ventilrör av både plast och metall
TPU Cyclami Gravel_metallventil_ 32_47-622.webp

Pumpar med SKS och Biltema golvpumpar och Lezyne minipump.

Eller kan denna frånvaro av läckor eller andra problem bero på skicklighet :sneaky:

TPU innerslang
Skumt. Har cyklat ca 500 mil i år med deras Lättviktslangar med plastventil och utan läckage där. Bara en punktering men då var det ett rejält hål i däcket plus slang
För mig hände detta för några år sen så det kan ha drivits en del produktutveckling sen dess. Vill minnas att tubolito var tämligen nytt.
Jag hade inga problem med normala punkor utan just att det började läcka mellan ventil och ventilstam.

TPU innerslang
Internet påstår på sina ställen att värmen som uppstår vid pumpning med elpump kan lösa upp fogen vid ventilen. Inget jag ännu behövt uppleva på cyclami och Ridenow med plastventiler eller offbondage med metall.

Tillbaka
Topp