TPU innerslang

TPU innerslang
Jag använder en pump som har ett huvud som skruvas på ventilen. Eftersom dessa slangar liksom slanglöst mer eller mindre kräver pumpning inför varje tur så kanske jag har mitt svar där. Kan det vara så att det är pumpen som skapar problemen kanske?
Ni som inte har problem med detta, vad för typ av pumphuvud har ni?
Var och köpte ett tubolitolagningskit (det med solution) och det verkar fungera :)

TPU innerslang
Jag använder en pump som har ett huvud som skruvas på ventilen. Eftersom dessa slangar liksom slanglöst mer eller mindre kräver pumpning inför varje tur så kanske jag har mitt svar där. Kan det vara så att det är pumpen som skapar problemen kanske?
Ni som inte har problem med detta, vad för typ av pumphuvud har ni?
Var och köpte ett tubolitolagningskit (det med solution) och det verkar fungera :)

Låter märkligt. Själv pumpar jag mina TPU mycket mer sällan än gammelslang. Typ 1 gång i månaden, och då pratar vi kontroll, inget större behov av att fylla på. Inför varje gång så hade jag börjat felsöka.

(Om slanglöst kräver inför varje så är det ytterligare en total dealbreaker.)

TPU innerslang
Låter märkligt. Själv pumpar jag mina TPU mycket mer sällan än gammelslang. Typ 1 gång i månaden, och då pratar vi kontroll, inget större behov av att fylla på. Inför varje gång så hade jag börjat felsöka.

(Om slanglöst kräver inför varje så är det ytterligare en total dealbreaker.)
Så vad använder du för pump?

Kollade nu och båda däcken hade tappat 0,2 bar sen igår så dessa slangar verkar uppföra sig som jag minns från sist jag körde TPU. Ser inte detta som något problem.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Låter märkligt. Själv pumpar jag mina TPU mycket mer sällan än gammelslang.
+1
Även jag tycker mig märka att mina TPU-slangar tappar trycket långsammare än mina butylslangar
Maxxis_Ultralight_23to32_48_slang.webp
TPU Cyclami Gravel 32_47-622.webp

Jag har haft flera tpu-slangar som har tappat rätt fort ner till 4-5 bar och sen"stannat" där
Jag har ännu inte pumpat ngn av de TPU-slangar jag har använt över 5 bar.

TPU innerslang
Är inte det enbart tryckfall från montering/demontering av pumphuvudet?
Får du ngn ändring av däckstrycket om du provar två ggr direkt efter varandra?
Ner i garaget och prova. Får ca 0.05 bar lägre tryck vid två efter varandra mätningar. Så ja lite tappar det men inte så det ger hela sanningen.
Har trålat nätet och det verkar inte helt onormalt att få någonstans mellan 0,2-0,5 tryckfall över ett dygn.
För mig är det hursom inget jag ser som ett problem.

TPU innerslang
Alla mina problem med TPU-slangar har bara gällt de allra lättaste varianterna. Dvs. ventiler som går sönder, svårt att hålla luften mer än 1-2 veckor, lika dåligt punkteringsskydd som de butylslangar jag kört med längre tillbaka, mm.

De "vanliga" TPU-slangarna har hållit luften riktigt bra, stått emot punkteringar på en helt annan nivå än de butylslangar jag kört med längre tillbaka och gått att pumpa med olika pumpar (golvpump, minipump och CO2).

Ska man vara krass så gäller det att välja ett däck som har ett bra punkteringsskydd om man vill minska risken för punkteringar. TPU i all ära som må vara mycket bättre än butyl-slangar när det gäller motstånd mot punkteringar, men med ett kondom-däck räcker inte ens TPU.

TPU innerslang
Inte haft i närheten av 0,2 bar/dygn i tapp på 36 grams varianten av TPU. Värst till bäst på att hålla luft för mig :
• latex
• slanglöst
• butyl
• tpu

Iofs grym åkkänsla med latextuber så värt det ändå MEN..

TPU innerslang
jag lagade nyligen min första tpu-punka häromdagen, ett mikroskopiskt hål bakom däckets slitbana. det verkar ha blivit tätt med camplast-kitet. men det var väldigt svårt att hitta hålet eftersom jag inte kunde pumpa upp slangen så mycket utanför däcket. jag sänkte ner slangen i vatten men hittade inget bubblande ställe. till slut vågade jag pumpa slangen liiite mer och hörde då ett pipande ljud. då kunde jag framkalla luftbubblor i vatten genom att töja slangen med fingrarna där det pep.

finns det några smarta metoder för att hitta sådana här superlångsamma pyspunkor i slangar som inte tål så högt tryck utanför däcket? känns som jag hade lite tur med pipet denna gång. jag har några gamla latexslangar som det är samma problem med, som jag inte vill slänga.

TPU innerslang
jag lagade nyligen min första tpu-punka häromdagen, ett mikroskopiskt hål bakom däckets slitbana. det verkar ha blivit tätt med camplast-kitet. men det var väldigt svårt att hitta hålet eftersom jag inte kunde pumpa upp slangen så mycket utanför däcket. jag sänkte ner slangen i vatten men hittade inget bubblande ställe. till slut vågade jag pumpa slangen liiite mer och hörde då ett pipande ljud. då kunde jag framkalla luftbubblor i vatten genom att töja slangen med fingrarna där det pep.

finns det några smarta metoder för att hitta sådana här superlångsamma pyspunkor i slangar som inte tål så högt tryck utanför däcket? känns som jag hade lite tur med pipet denna gång. jag har några gamla latexslangar som det är samma problem med, som jag inte vill slänga.
Bara o pumpa upp, det tål mer än man tror. Är ju mer att de inte vill att man har för mycket luft i när man monterar, eftersom de är känsliga för skär. Dvs samma problem folk i tråden haft när de förvarar reserven ihop med verktyg, grus och annat elände.

Har reserven i ramförvaringen i en plastpåse. Den kommer inte gå sönder där.

Väl i däcken är de som bekant tåligare än butyl, latex och givet tubeless (om man inte kör stenhårda däck på tubeless, då verkar det ju funka hyfsat).

TPU innerslang
Just nu gör du det, uppenbart.
Att laga ett TL i fält med en plugg och en CO2-patron ifall vätskan inte tätar är ett tvåminutersjobb och kräver varken demontering av hjul eller däck.
Sluta sprida dynga.
Är väl tubless som sprider dynga, när guckan sprutar över blåbärsrisen :)

Inte bli kränkt nu, vi vet bägge att reservslangen åker fram till tubeless ibland.

TPU innerslang
Bara o pumpa upp, det tål mer än man tror. Är ju mer att de inte vill att man har för mycket luft i när man monterar, eftersom de är känsliga för skär.
det här vet jag inte om jag tror på? hur högt tryck har du kört i en tpu-slang utanför däcket utan att den deformerats permanent? känner inte för att offra en slang för att få reda på att det är en killgissning.

TPU innerslang
det här vet jag inte om jag tror på? hur högt tryck har du kört i en tpu-slang utanför däcket utan att den deformerats permanent? känner inte för att offra en slang för att få reda på att det är en killgissning.
Inte så hårt att det deformeras men tillräckligt för att det skulle bubbla när jag kontrollerat om slangar som legat länge fått punktering (vilket de aldrig haft).

TPU innerslang
Inte så hårt att det deformeras.
högre än jag tror att den tål, men inte så högt att den deformeras. låter rimligt.

edit: okej, nu läser jag det som att du (@Förtiplus) inte någonsin lyckats deformera en tpu-slang genom att pumpa upp den för hårt utanför däcket. och att du anser att alla små punkteringar kommer visa sig om en bara vågar pumpa tillräckligt hårt. vilket du extrapolerar utifrån erfarenheten att aldrig ha fått punktering på tpu. frågan kvarstår hur mycket en vågar pumpa. är det alltid mer än jag tror+1?

Senast ändrad:
TPU innerslang
Är väl tubless som sprider dynga, när guckan sprutar över blåbärsrisen :)

Inte bli kränkt nu, vi vet bägge att reservslangen åker fram till tubeless ibland.
Vi må ha helt olika preferenser för våra hjul men reservslangen (i butyl) som ligger i sadelväskan har aldrig nånsin behövts. Jag får väl sluta med att ha både hängslen och livrem.

TPU innerslang
@Pfaff Nu är ni ju där igen och tjatar ni som älskar slanglöst. Varför? Låt nu bli att hålla på, ni får ju gärna köra eran lösning, det har ju framgått nu att ingen slang är bäst och det aldrig blir punka och om det blir det tar det max två minuter att laga och att det inte behövs nån reservslang och om man ändå har en sån skavs den sönder i fickan

Finns väl slanglöst trådar där ni kan hylla detta?

TPU innerslang
@Pfaff Nu är ni ju där igen och tjatar ni som älskar slanglöst. Varför? Låt nu bli att hålla på, ni får ju gärna köra eran lösning, det har ju framgått nu att ingen slang är bäst och det aldrig blir punka och om det blir det tar det max två minuter att laga och att det inte behövs nån reservslang och om man ändå har en sån skavs den sönder i fickan

Finns väl slanglöst trådar där ni kan hylla detta?
Vi försöker bara leda ni stackars vilseledda fåren tillbaka till den rätta fållan.

TPU innerslang
kan någon bekräfta eller dementera att tpu-slangar tål att pumpas till trycket "högre än man tror" utanför däcket?

jag lade läst mig till att detta händer och att de inte går tillbaka som latexslangar när det händer, utan blir permanent uttöjda och alltså förstörda:
Screenshot 2025-10-30 at 15-38-41 Is my new TPU tube broken r_bicycling.webp

Screenshot 2025-10-30 at 15-39-01 TPU Tubes Deforming r_bikewrench.webp

Screenshot 2025-10-30 at 15-54-53 Is this inner tube going to fail r_bicycling.webp

Screenshot 2025-10-30 at 15-55-10 WTF is going on with this TPU tube r_bikewrench.webp

jag är fortfarande på jakt efter smarta sätt att hitta jättesmå hål i slangar som inte går att pumpa hårt utanför däcket.

Senast ändrad:
TPU innerslang
kan någon bekräfta eller dementera att tpu-slangar tål att pumpas till trycket "högre än man tror" utanför däcket?

jag lade läst mig till att detta händer och att de inte går tillbaka som latexslangar när det händer, utan blir permanent uttöjda och alltså förstörda:
Visa bilaga 801436
Visa bilaga 801437
Visa bilaga 801441
Visa bilaga 801442

jag är fortfarande på jakt efter smarta sätt att hitta jättesmå hål i slangar som inte går att pumpa hårt utanför däcket.
Som vanligt: ner med slangen i vatten så ser du var det bubblar! :)

TPU innerslang
som jag skrev lite tidigare så gjorde jag inte det med det lilla hål jag fick. har samma problem på några latex-slangar och skulle gärna hitta en lösning.
Nu är det iofs länge sedan jag använde latexslangar
men latex är väl elastiskt nog för att pumpa upp tillräckligt mkt utanför däcket utan att det ställer till med ngt?

TPU innerslang
Nu är det iofs länge sedan jag använde latexslangar
men latex är väl elastiskt nog för att pumpa upp tillräckligt mkt utanför däcket utan att det ställer till med ngt?
nej, det blir likadana sådana där blåsor som på bilderna ovan på tpu-slangarna, innan det blir tillräckligt tryck i slangen. men blåsorna går magiskt tillbaka på latex (läs: de som jag provat, vittoria och michelin i 26-tum).

jag blev nyligen omedelbart övertygad om att jag hade kommit på Lösningen® vid blotta tanken, nämligen att knåda runt blåsan runt hela slangen. men då exploderade slangen när blåsan kom till hålet och bildade ett decimeterstort hål :)

TPU innerslang
Jag brukar läcksöka med sealant... Nåt ska man ha det till. Utmärkt vid löjligt lågt tryck 😉 Fast jag har inte haft några hål. Hade jag haft det hade jag exploderat. Som en bubbla.

TPU innerslang

Visa bilaga 801436
Visa bilaga 801437
Visa bilaga 801441
Visa bilaga 801442
Kan bekräfta att det där händer vid väldigt låga tryck - långt innan jag trodde att det skulle vara fara på färde.

Slangen i fråga gick att använda i kraftiga däck, men på mina Challenge-däck med massor av TPI blev det en synlig bula på utsidan av däcket.

TPU innerslang
Jag har haft en Ridenow Gravel i framhjulet på grushojen hela säsongen och den håller luft minst lika bra som butylslangen som sitter bak på samma cykel.
Och jag kollade ikväll igen och båda däcken med Ridenow slang har gått ner 0,15 bar sen igår kväll (om man räknar bort tryckfallet pga pumpen). Det är ju skönt att dom är konsekventa iallafall :) och inget att bråka om som jag ser det.

Tillbaka
Topp