Tracking på långlopp (Spotwalla osv)

dlridings

Aktiv medlem
I stället för att svara på gamla inlågg från ett år sedan, gör jag så här.

Först:

> fhloston skrev:

>> bsandborgh skrev:
>> Det är väldigt få svenska randonneurer som äger en Spot tracker. Det går iofs att spåra kontinuerligt med en Android eller iOS
>> ”device” men det är lite ogörligt med tanke på batterilivslängd.

> Skulle det gå att skapa en app som skickar position till en server med jämna mellanrum, varje timme eller så? Den måste ju vara
> strömsnål så att alla vill använda den. Och om det är dålig med data-täckning, skicka som sms, eller köa, tills det går.

> Finns redan minst en. SWConnect. Max tid mellan automatiska uppdateringar 10 minuter eller manuell incheckning. Kopplas till
> Spotwalla.com där man kan skapa ett ”event” för loppet. De med riktig satellitetracker kan kopplas till samma sajt.

Jag är en av de få randonneurer som har haft SPOT. Jag skaffade det inte så mycket för trackings skull, utan för SOS-knappen. Det är sällan någon annan efter mig och händer det något mitt på natten känns det tryggt med en sådan funktion.

Men SPOT har höjt abonnemangspriset med det dubbla och jag tycker det har nått smärtgränsen, ca 200 kr i månaden. Det lär vara för jävligt att säga upp det, men mitt innestående kreditkort har gått ut, så jag kan klara mig på det.

Här på västkusten har vi testat Bubbler GPS (motsvarar SWConnect för iOS) med förvånande resultat vad gäller batteritid.

Åke Haraldsson körde en 60-milare för ett par veckor sedan med gratisversionen. Den uppdaterar en gång i kvarten. När han kom i mål, hade han 35% kvar av batteriet och Bubbler gick hela tiden. En annan kille körde samma app på samma brevet och också han hade batteri kvar när han kom i mål.

Nu ska det sägas att Åke är 1) snabb och att 2) han facebookar, twittrar, instagramar inte.

Jag var ut 12 timmar över helgen och Bubbler gick hela tiden. Jag har betalversionen, men jag ställde den på 15 minuter också. Vad jag vet finns ingen gräns uppåt. Jag hade kunnat skriva 30 eller 60 (minuter). Det är bara ett tal jag skriver.

Jag hade 75% av batteriet kvar och jag höll på lite med Facebook, bilder och SMS.

Jag har skapat en positionssida med namn "Randonneurs Sverige":

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=454

Just nu ligger det banor för Södertäljes och Örebros 100-milare.

Jag har också gjort iordning banan för PBP.

Man kan göra som Bengt var inne på och uppdatera manuellt på kontrollerna. Det är nog mest aktuellt om man har en iPhone. Apparna drar inte mycket, men batteriet blir inte bättre heller.

Som sagt, jag säger upp SPOT. Nr 112 fungerar fint i Sverige och moderna telefoner har en SOS-funktion som är inbyggd. Jag vet inte om det fungerar i Sverige, men 112 gör det.

Jag har försökt att skriva en liten handledning om någon är intresserad.

> Jag är för lat för att träna. Det är mycket roligare att cykla.

Det där känner jag igen ;-)

Visa bilaga Spotwalla tracking.pdf

Jag skulle köra spotwalla på PBP på iPhone med hjälp av SW Connect.
Jag glömde att starta vid starten, men startade vid 100km. Jag tror det var vid 300, eller möjligen 400km när jag tog fram telefonen igen. Då hade batteriet gått från 100% -> 25% så det var bara att stänga av.
På samma tid hade en annan deltagares android-telefon gått från 100 -> 80% (vet inte vilken trackerapp det var).

Någon mer med samma upplevelse av iPhone?

Jag upplever inte att SWConnect tar märkbart mycket batteri.
Kört den med 10 minuters uppdateringsintervall på en iPhone XS.
Det enda abret är att man måste se till att det är den sista (eller bland de sista) apparna man har uppe innan man låser telefonen.
Har man haft uppe en massa annat, säg Instagram, Facebook, Safari och Google maps efter SWConnect när man låser telefonen så verkar SWConnect avslutas eller sättas i ett läge där den inte nödvändigtvis fortsätter uppdatera position i bakgrunden.

emilh sa:
Jag upplever inte att SWConnect tar märkbart mycket batteri.
Kört den med 10 minuters uppdateringsintervall på en iPhone XS.

Då är det något med min telefon eller inställningar.
Körde 10min-intervall. Något annat man kan ställa in?
Är en 5SE jag använder så inte senaste luren.

Tillbaka
Topp