Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

johnny165 sa:
Erik O sa:
johnny165 sa:
Fan va många som hänger upp sig på om det är lagligt eller inte o cykla emtb i skogen, jävla låtsas poliser..Står ni vid övergångsställen och skriker på dom som går mot röd gubbe också? Kör ni alltid max 110kmh på motorvägen? förmodligen inte..Så bara lägg ner, ni vet mycket väl att "markslitaget" mtb kontra emtb är typ obefintligt, hur fort en cykel rullar i skogen kan omöjligt påverka märkbart mer, visst, man kanske kommer lite längre på sin cykeltur.

Kan du inte gå nån fysikkurs och sen återkomma om du fortfarande tror att 700w extra på bakhjulet, högre hastighet och därmed kraftigare inbromsningar omöjligen kan påverka markslitaget?

Haha, du är rolig du.. Nån fysikkurs? Funkar vilken som helst? Kommer förmodligen inte ändra åsikt ändå, för innan nån gör en ordentlig utvärdering av slitaget har alla bara en åsikt.. Doktorand i fysik eller inte

En kompis har faktiskt doktorerat i fysik, men forskar och undervisar i kemi...
Imperial College i London under ett antal år. Jag kanske ska be henne om en kurs? Hon är skyldig mej det, sen jag gav henne privatlektioner i IT inför en tenta. ;-)

johnny165 sa:
Erik O sa:
johnny165 sa:
Fan va många som hänger upp sig på om det är lagligt eller inte o cykla emtb i skogen, jävla låtsas poliser..Står ni vid övergångsställen och skriker på dom som går mot röd gubbe också? Kör ni alltid max 110kmh på motorvägen? förmodligen inte..Så bara lägg ner, ni vet mycket väl att "markslitaget" mtb kontra emtb är typ obefintligt, hur fort en cykel rullar i skogen kan omöjligt påverka märkbart mer, visst, man kanske kommer lite längre på sin cykeltur.

Kan du inte gå nån fysikkurs och sen återkomma om du fortfarande tror att 700w extra på bakhjulet, högre hastighet och därmed kraftigare inbromsningar omöjligen kan påverka markslitaget?

Haha, du är rolig du.. Nån fysikkurs? Funkar vilken som helst? Kommer förmodligen inte ändra åsikt ändå, för innan nån gör en ordentlig utvärdering av slitaget har alla bara en åsikt.. Doktorand i fysik eller inte
Fysik är fakta, det är du som har en åsikt!

Erik O sa:
johnny165 sa:

En eMtb som jag tror han refererar till ger max 250w extra. Och det har varit universitetsstudier som undersökt detta med de resultat ErikO refererar till.

Tilott sa:
@Makten, bara för att någon sänker sin egna nivå behöver man inte göra det själv, om man inte vill det såklart, inte lika snyggt dock.

Naturligtvis har du rätt i det, men jag är "lite" trött på alla ynkliga små kryp som sitter och läser allt man skriver utan att visa sig, men som sen poppar fram från ingenstans och kastar bajs för att de känt sig kränkta tidigare utan att våga tala om det. De skriver aldrig om ämnet som diskuteras utan går direkt till personangrepp och smutskastning utan att tillföra diskussionen något alls, nånsin. Edit: Extra ruttet blir det när de talar om någon i tredje person istället för att tilltala den de vill smäda, som i det här fallet.

Såna människor ger jag inte mycket för, och bemöter därefter, även om jag borde låta bli. "Om man leken ger, får man leken tåla", och så vidare.

Senast ändrad:
En tränad cyklist är mycket starkare än en laglig motor på en elassisterad eMTB. Rullar det snabbare än 25 km/h är eMTB handikappande och det är även några extra kilon att släpa uppför. Det är större skillnad på vältränad och nybörjare än mellan eMTB och MTB. Det är ok att färdas i skogen enligt allemansrätten om man inte stör eller förstör och det är beroende av cyklisten och inte cykeltyp. Det är inte olagligt att använda eMTB i skogen då det inte finns något domstolsbeslut på det och för närvarande gör NTV en felaktig tolkning och ALLA vägrar att driva ett ärendet i en domstol. Är det en tävling så ska alla ha samma utrustning och förutsättningar annars är det ”dopning” eller ”fusk” ?. Är det inte en tävling så är det bara intressant, lärorikt och kul med så stor variation som möjligt inom fordonstyper klassade som cykel ?.

ForesterGuy sa:
Erik O sa:
johnny165 sa:

700 watt?

Ja eller 500w eller 600w eller vad som är normal maxeffekt.

sepewi sa:
Är det inte en tävling så är det bara intressant, lärorikt och kul med så stor variation som möjligt inom fordonstyper klassade som cykel ?.

Fast en elcykel är ju inte en cykel i ordets ursprungliga bemärkelse. Vilken "klassning" tänker du på? Den som infaller om ändelsen "-cykel" finns med?

Man kan vrida lite på saken: Om nu alla skulle tycka om att cykla elcykel, varför gör inte alla det? Varför är det fortfarande bara kanske en av femtio som väljer elcykel i skogen? Tror nån verkligen att det bara beror på att man inte provat än?
Kanske detta kan ha nåt att göra med att 49 av femtio är ute efter något helt annat med sin cykling än att få hjälp på traven? Och kan man då möjligen tänka sig att dessa 49 personers preferenser påverkar deras inställning till sällskap av den där sista personen som tycker att elmotor är en bra idé?

Om myndigheterna skulle få för sig att godkänna elcyklar med 4 kW för bruk där vilken trampcykel som helst får vara, skulle det fortfarande bara vara "intressant, lärorikt och och kul" när de bevistar samma turer som man själv – utan nån som helst assistans – gör? Varför inte tänka tanken att myndigheterna bara tillåter allt?
Det här handlar inte om myndigheter nämligen, vilket gör att alla diskussioner om lagligheten är irrelevanta med avseende på trådens egentliga ämne. Det handlar inte om effekt eller slitage, utan om att cykla eller att elcykla.

x + 250 > x
Detta gäller även om x är en tränad cyklist...
Och var finns domstolsbeslutet som säger att Naturvårdsverket gör en felaktig tolkning?

sepewi sa:
En tränad cyklist är mycket starkare än en laglig motor på en elassisterad eMTB. Rullar det snabbare än 25 km/h är eMTB handikappande och det är även några extra kilon att släpa uppför. Det är större skillnad på vältränad och nybörjare än mellan eMTB och MTB. Det är ok att färdas i skogen enligt allemansrätten om man inte stör eller förstör och det är beroende av cyklisten och inte cykeltyp. Det är inte olagligt att använda eMTB i skogen då det inte finns något domstolsbeslut på det och för närvarande gör NTV en felaktig tolkning och ALLA vägrar att driva ett ärendet i en domstol.

Annars kan ju någon driva ett snöskoterfall i domstol, det är ju samma gråzon och de har funnits i femtio år vid det här laget...

Stod och tittade på en billig snöskoter för en månad sen, tiohästars motor borde ju vara skonsamt mot underlaget iallafall. Kostade under 30000 sprillans ny...

ForesterGuy sa:
sepewi sa:
En tränad cyklist är mycket starkare än en laglig motor på en elassisterad eMTB. Rullar det snabbare än 25 km/h är eMTB handikappande och det är även några extra kilon att släpa uppför. Det är större skillnad på vältränad och nybörjare än mellan eMTB och MTB. Det är ok att färdas i skogen enligt allemansrätten om man inte stör eller förstör och det är beroende av cyklisten och inte cykeltyp. Det är inte olagligt att använda eMTB i skogen då det inte finns något domstolsbeslut på det och för närvarande gör NTV en felaktig tolkning och ALLA vägrar att driva ett ärendet i en domstol.

Annars kan ju någon driva ett snöskoterfall i domstol, det är ju samma gråzon och de har funnits i femtio år vid det här laget...

Stod och tittade på en billig snöskoter för en månad sen, tiohästars motor borde ju vara skonsamt mot underlaget iallafall. Kostade under 30000 sprillans ny...
Är väl ingen gråzon när det gäller snöskoter, framgår tydligt i terrängkörningslagen vad som gäller körning på snö (resp barmark).

Tilott sa:
Erik O sa:
johnny165 sa:

En eMtb som jag tror han refererar till ger max 250w extra. Och det har varit universitetsstudier som undersökt detta med de resultat ErikO refererar till.

Nu blir jag förvirrad. Menar du att en 250w elmtb ger 250w i maxeffekt? Orkar du googla själv eller vill du ha en länk som visar att det inte stämmer?

ooms sa:
ForesterGuy sa:
sepewi sa:

Är väl ingen gråzon när det gäller snöskoter, framgår tydligt i terrängkörningslagen vad som gäller körning på snö (resp barmark).

"När det gäller skotrar och allemansrätt utrycker sig NVV mycket försiktigt:

”Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.”

– Vi anser att det inte finns någon allemansrätt för snöskotrar, även om det är väldigt svårt att hävda i praktiken, säger Per Nilsson.

Precis som med bilar på is så körs snöskotrar på annans mark, utan mark-ägarens tillstånd. Per Nilsson menar att snöskotrar, bilar på isbelagda sjöar och elcyklar befinner sig i en juridisk gråzon.

– Det finns inget tydligt regelverk och inte heller några rättsfall. Så riktigt exakt vad som gäller får vi först veta, när någon tar detta till domstol."

Waaa, har försökt läsa ifatt i den här tråden sedan den var en halv dag gammal men jag hinner inte. Går rakt emot mina principer och svarar i tråden utan att ha läst hela:

Jag förstår dig Makten. Jag har inte kört randomgrupp med elcyklist(er) men jag kan absolut tänka mig att jag hade upplevt det olustigt att vissa har en relativt stark hjälpmotor när man cyklar tillsammans. Liknelsen med motorcykel är möjligen överdriven sett till effekt på motorn men absolut rimlig. Hade inte nekat någon att hänga med, men det hade kännts skumt.

Zzz zzz zzz

(och klapp på axeln för att du står ut med alla som vrider/feltolkar dina argument och sedan bestrider dem, istället för att bara i vänlig ton säga att de inte håller med dig)

Vilken spännande tråd. Även om det har sladdat iväg in på juridik och markslitage ibland, så tycker jag att de flesta har lyckats hålla sig till TS ursprungliga ämne för tråden. Kul att den inte fastnat i de vanliga hjulspåren. Jag ska försöka att också hålla mig till det tråden gäller.

Jag är en typisk söndagscyklist. Jag cyklar oftast själv eller med någon vän och/eller granne. Några gånger per år är jag med på cykelklubbens träningar. Då är jag inte sällan långsammast, och sliter hårt för att inte vara en stoppkloss. Har inget emot att kämpa "mot" andra cyklister som är långt mer vältränade än jag själv. Men skulle det vara ett par tre elcyklar med på rundorna, så skulle jag helt klart tappa sugen och inte komma dit igen.
Jag kan inte förklara det. Det är ju inte tävlingsmomentet. Jag är ju ofta sist i vilket fall. Det är något med att man inte är med på samma villkor.

Funderar på att dyka upp hos den lokala motorcrossföreningen med min mtb och järnhårt hävda att det är visst en motorcykel. Vadå en annan sport? Enda skillnaden är att den inte har någon motor!

Andra förslag är att ta med bowlingklot till tennismatchen, luftpistol till schackpartiet, hästen till simningen osv...

Senast ändrad:
Vad jag inte förstår är att man hävdar att man skaffat en emtb för att det är roligt att köra i hög fart, speciellt i uppförsbackarna.
Ändå väljer man att köra långsamt med "långsamma" vanligt cyklister. Vad är vitsen om det främsta skälet med emtb är den extra farten?
Varför inte bara skaffa t.ex. en roadracinghoj om man vill ha en adrenalinkick?

Själv skall jag köra VR med en elhoj. Kommer att ha batterilangning på väl valda ställen längs vägen.
Siktar på sub6-7 ungefär. Det är ju bara ett motionslopp, så det känns ok, även om tiden kommer med i listorna.

Nu börjar det komma upp argument som jag bifaller. ?

Jag skulle inte ens vilja testa en el-mtb i skogen om den hade 100.000 w.

Jag VILL trampa själv. Jag VILL trampa upp för berget för att belönas med att åka nerför. Jag vill vill trampa 12 mil lvg. själv för att det är just anstängningen att själv ta sig runt. Känna dagsformen variera.

El-mtb är en HELT annan aktivitet. En, för mig, totalt ointressant aktivitet.

När varje tramp ger mer fart upp för backar blir det roligare att ta i. Jag hade gärna kört en el-cross men där är det naturligt att man INTE får köra ute på cykelstigar i skogen. Då blir man alltså låst till banor. Det är helt enkelt sunt förnuft.

Jag har cyklat med flera utan el, då brukar den man cyklar med vilja att man stänger av elen eller minskar på den. Inga problem där, det kan man ju göra.

Luktapåblommorna sa:
Funderar på att dyka upp hos den lokala motorcrossföreningen med min mtb och järnhårt hävda att det är visst en motorcykel. Vadå en annan sport? Enda skillnaden är att den inte har någon motor!

Andra förslag är att ta med bowlingklot till tennismatchen, luftpistol till schackpartiet, hästen till simningen osv...

Det heter motocross och inte motorcross. Men det kanske var en medveten felskrivning...

Meistro sa:
Jag hade gärna kört en el-cross men där är det naturligt att man INTE får köra ute på cykelstigar i skogen. Då blir man alltså låst till banor.
Där kom den verkliga anledningen, som jag tror gäller för 99% av de som kör el-mtb i skogen. Sedan att de TROR att det är ok till skillnad från en el-cross, gör det inte mer rätt eller lagligt.

Det är transportstyrelsen som definiera de olika fordonstyperna och antar att diskussionen gäller Elcykel = Cykel enligt deras definition. Med min elcykel har jag inte en chans att hänga med vältränade cyklister på snabba MTB eller racercyklar. Det är ändå kul att hänga med dom?. Får de med kolfiberram och avancerade växlar vara med utan att ni störs? Får de som är elittränade vara med och som ni bara ser en skymt av då de swishar förbi er? Själv har lärt mig att det är ok att bli omcyklad men det tog 30 år?. Kan det vara att de cyklister med lite omogen självkänsla som störs? Det finns ju till och med de som tackat mig för draghjälp då det varit lite jobbigt med motvind och uppförsbacke.

sepewi sa:
Får de med kolfiberram och avancerade växlar vara med utan att ni störs? Får de som är elittränade vara med och som ni bara ser en skymt av då de swishar förbi er?

Självklart, de cyklar ju med sin egen kropp som motor. De sistnämnda är dessutom en inspirationskälla, till skillnad från nån på elcykel.

Kan det vara att de cyklister med lite omogen självkänsla som störs?

Kan det vara tvärtom kanske? Att det är elcyklister som inte tål att bli ifråncyklade och därför köper cykel med motor?
[Nej, jag tror inte det, men du kanske förstår hur löjligt antagandet är om man vänder på det.]

Jag tror merparten som klagar nu själv kommer köpa elcykel om några år när det är mer standard och vanligare. Det är helt enkelt roligare :)

När jag vid ett tillfälle åt lunch i Sta Maria, Mallorca i höstas så fick jag se detta underbara äldre par.
Han var 71. Hon 74. Dom kunde cykla tillsammas fast hon ej var lika stark som gubben sin… Fint.

Bilagor

• Pensionärpar Mallis.jpg
    Pensionärpar Mallis.jpg
    271.8 KB · Besök: 55
Skogling sa:
När jag vid ett tillfälle åt lunch i Sta Maria, Mallorca i höstas så fick jag se detta underbara äldre par.
Han var 71. Hon 74. Dom kunde cykla tillsammas fast hon ej var lika stark som gubben sin… Fint.

Han måste ju ha känt sig frustrerad, kunde hon hålla samma tempo utan att ta i lika mkt, orättvist och osportsligt!

Se upp, det var väl så Pinarello? lanserade sin elcykel, det var inte PK :)

Såg själv många äldre gäng i våras på Mallorca på elcyklar med en guide på vanlig racer främst. Tippar att vissa var minst 75 år, här är det en fantastisk apparat.

Meistro sa:
Jag tror merparten som klagar nu själv kommer köpa elcykel om några år när det är mer standard och vanligare. Det är helt enkelt roligare :)

Ni fattar verkligen inte tjusningen i att klara något själv.

Och lyssnar Aldrig på andras argument.
Era argument är dock alltid såhär:
Det är roligare. För att; det går fortare, man kommer längre, man behöver inte ta i i uppförsbackarna/man "klarar" fler uppförsbackar än på "vanlig" cykel.

Och sen hävdar ni att ni Inte vill ha motorcykel. HA!

Luthman Photography sa:
Jag utgår ifrån att alla som tycker att elcyklar är för lata människor inte åker lift på vintern om ni åker utför.
Det där har hänt mig en gång när jag skulle åka skidor med en kompis. samma kille hade även på sig remmar när vi körde marklyft på gymmet. Det förstörde hela mitt träningspass.

Meistro sa:

Förmodligen inte. Det är en viss typ av människor som cyklar emtb i terrängen.
Samma klientel som dricker monster och har kört cross innan? ;)

Så länge elcyklisterna inte tar Strava-KOM så får de väl cykla hur mycket de vill? Personligen ser jag ingen vits med att cykla med el men jag kan absolut förstå att det finns situationer som gör det logiskt. För min egen del så är träningen 1000% syftet med min cykling och på grund av det hade jag inte velat ha assistans på något vis. :)

Tycker det är kanon att el-mtb kommit.
Betyder att jag kan fortsätta att cykla mtb när väl åldern tar ut sin rätt.
Har ingen nu o hoppas slippa på ett tag, men förr eller senare...

Så sluta gnäll o dra ut cykla istället.

felt sa:

+1
Gött att kunna köra även de dagarna man känner sig lite halvkrasslig eller då man kanske bara vill ha lite återhämtning...

Ser bara fördelar ?

felt sa:

Du har tyvärr totalt missat vad TS försökt förmedla. Han har på inget sätt kritiserat existensen av eMTB. Ditt inlägg är således helt OT.

Skogling sa:
Nu börjar det komma upp argument som jag bifaller. ?

Jag skulle inte ens vilja testa en el-mtb i skogen om den hade 100.000 w.

Jag VILL trampa själv. Jag VILL trampa upp för berget för att belönas med att åka nerför. Jag vill vill trampa 12 mil lvg. själv för att det är just anstängningen att själv ta sig runt. Känna dagsformen variera.

El-mtb är en HELT annan aktivitet. En, för mig, totalt ointressant aktivitet.

+1, exakt så tänker jag

Tillbaka
Topp