Jag har full förståelse att cyklister blir ett utskällt släkte...
Plats, Kungsbroplan, jag och kamrat skall korsa Fleminggatan på övergångsställe, på väg från city. Bil och cykel (på den med vägen parallella cykelbanan) på ingående, bilen bromsar in och visar att han tänker lämna företräde. Cyklisten fortsätter trampa på i bra fart. Jag stannar halvvägs på övergångsstället och skriker: "övergångsställe!" Han vänder sig om efter att ha girat förbi oss, och skriker tillbaka "Jag är cyklist!" och saktar in som för att mucka... WTF? Jag replikerar nåt i stil med att han ska lämna företräde på övergångsställe ändå. Jag får ett finger och han drar vidare. Hade jag inte vänt mig om och tittat utan bara gått ut som många gör, allrahelst när det först är en cykelbana som ska passeras innan bilvägen, så hade det smällt ordentligt. Han hade f.ö. inte hjälm, men i det här fallet gör det kanske inte så mycket. Tänker snarast på stackarna som måste sanera...
Plats, Pipersgatan, 45 minuter senare. Jag och polaren sitter helt själva på ett fik och dricker en espresso. Vem dyker upp där? Jajamän... Densamma. Polaren; "Ursäkta, cyklar du?". Stolt över att tillhöra detta eminenta släkte skiner mannen upp i ett leende, och svarar ja. Föga anar han då, vilken riktning det kommande samtalet ska ta... :) Han hävdar senare med en dåres besatthet att cyklister minsann inte ska lämna företräde på övergångsställe. "Det är ju cykelbana där!" "Ni har fel, det där får ni kolla upp!" "Cyklister behöver inte lämna företräde!"
Och, som lök på laxen... I dag, avnujuter en espresso med en annan polare på samma café, nu på deras bord på trottoaren. Då kommer samma stolle, cyklandes på trottoaren i bra fart. Tyvärr hinner jag inte se honom förrän han redan passerat fiket. Trottoaren är en normalbred trottoar, med små cafébord och tillhörande stolar, så det är ganska smalt. Det stod dessutom folk utanför fiket, så han hade inte mycket marginal till dem, och hade inte kunnat bromsa om något barn klivit ut från fiket... På gatan, som är enkelriktad men i hans riktning, så fanns det ingen bil öht. Inte ens med det största måttet av förståelse och empati, så fanns det någon som helst anledning att cykla på trottoaren!
Han tror med andra ord att det finns ett särskilt regelverk för cyklister, och anser dessutom att andra ska flytta på sig när han behagar cykla på trotoarer... Voll-idot som en happytysk skulle sagt :)
@Pebben:
Jag köpte en sån för några veckor sen, men styrhållaren gick av vid normal landsvägscykling på jungfruturen, så jag lämnade tillbaka den. Du har inte några problem med infästningen?