Trafikverket stoppar SM

Trafikverket stoppar SM
Ok. Tycker nog ändå att den här frågan kräver en egen tråd och är något mer än ett omnämnde om cykel i media i allmänhet.

Jag ser detta som en rent fientlig inställning gentemot all cykeltrafik från Trafikverkets sida. De om någon borde verka för framkomlighet och jämlikhet på vägarna. Jag har mycket svårt att tänka mig att cykeltrafik är ett problem eller det som orsakar olyckor på väg 66.

Trafikverket stoppar SM
Hahaha, trafikverket rekommendera att man använder sig av "mindre trafikerade vägar eller cykelbanor". I vilken värld är det säkert att cykla fort på en cykelbana?! Oskyltade stolpar mitt i banan, grindar och asfaltkanter på 2 dm samt ett par tillfällen där man måste korsa bilvägar utan förvarning känns som upplagt för katastrof. Blir helt tagen av att trafikverket tror att deras cykelbanor är säkra!

Trafikverket stoppar SM
Jonatan F sa:
Hahaha, trafikverket rekommendera att man använder sig av "mindre trafikerade vägar eller cykelbanor". I vilken värld är det säkert att cykla fort på en cykelbana?! Oskyltade stolpar mitt i banan, grindar och asfaltkanter på 2 dm samt ett par tillfällen där man måste korsa bilvägar utan förvarning känns som upplagt för katastrof. Blir helt tagen av att trafikverket tror att deras cykelbanor är säkra!
Det är oftast kommuner som bygger idiotiska cykelbanor. De cykelbanor jag cyklat på som Trafikverket ansvarat för (längs större riksvägar/länsvägar) har oftast varit helt ok.

Trafikverket stoppar SM
Problemet verkar ju vara att de tittar på den genomsnittliga trafikmängden som dras upp drastiskt på lov och annat som genererar trafik och under en normalvecka är väldigt låg. Jag tror det kommer lösa sig.

Trafikverket stoppar SM
De borde stänga vägen mellan Mora och Sälen under 2 veckor i samband med Vasaloppen.
Det inträffar massor av trafikolyckor och blåljuspersonalen blir fördröjd av alla turister.

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
Ähh, det där löser ju TRV själva. De skyltar ju om 100-tals mil väg från 90 till 80 km/h och då är det plötsligt väg som är ok enligt dem själva!

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Jonatan F sa:
Det är oftast kommuner som bygger idiotiska cykelbanor. De cykelbanor jag cyklat på som Trafikverket ansvarat för (längs större riksvägar/länsvägar) har oftast varit helt ok.

Hmm, sant, och det framgår faktiskt inte om de avser att man bör cykla på kommunala eller trv banor.

I min hemkommun ville man ha cykelbana till de lokala industrierna. Man lyckades övertyga trv att bygga cykelbana men pga något med vägnummer och budgetar byggde de istället en cykelbana rakt ut i ingenstans. Ca 3-4 hushåll kan ta nya cykelbanan till tätorten. Men det kunde de innan också pga en redan existerande cykelbana. Inga industrier eller andra arbetsgivare knöts närmre tätorten. Men trv har gjort många bra cykelbanor både där och på andra ställen också :)

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Jonatan F sa:
Hej.. Innanför stads/tätortsgränsen år det kommunen, Utanför dito är det Trafikverket. Så var det när vi hade tävlingar på vägen. Nån som KOLLAT hur det är idag? mvh borano20

Trafikverket stoppar SM
frippegubben sa:
Ähh, det där löser ju TRV själva. De skyltar ju om 100-tals mil väg från 90 till 80 km/h och då är det plötsligt väg som är ok enligt dem själva!
Det handlar endast om ådt och har inget med vilken hastighet som råder.

Trafikverket stoppar SM
AX3L sa:
Det är många som borde göra något, alla närmare bestämt. Börja cykla i skogen istället.

Ja, en gemensam aktion av alla cyklister, tanter som
skolbarn och ur- och skurpendlare, som säger att nu får det vara nog, Kräv en cykelomställning där cyklister ges större rättigheter och skyddas i lag. Har du missat att det är lika ouppskattat av markägare och allmänhet när folk cyklar i skogen som det är när en cyklar på anlagda vägar. Jag tänker att i förlängningen kommer Trafikverkat föreslå att cykling förbjuds då de inte kan garantera säkerheten och då behöver politiken styra om deras uppdrag. Det hjälper liksom inte att svara på fler trafikundersökningsenkäter.

Trafikverket stoppar SM
Typiskt myndighetsagerande. Trafikverket kan sannolikt inte bry sig mindre om konsekvenser för SCF eller Cykelsporten eller ngt annat som ligger utanför deras sfär.
Dvs de beslutar utifrån sitt tycke och skiter i alla ev konsekvenser det kan ge. Det gäller alla myndigheter.

Trafikverket stoppar SM
Usch, det är inte lätt att vara cyklist. Alla är emot en; myndigheter, bilister, fotgängare, hundägare med hundar i linor, markägare, och tydligen även allmänheten.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Usch, det är inte lätt att vara cyklist. Alla är emot en; myndigheter, bilister, fotgängare, hundägare med hundar i linor, markägare, och tydligen även allmänheten.
Med tanke på diskussioner i andra trådar tror jag man bör lägga till (vissa) andra cyklister till skaran. Även vissa delar av min kropp brukar periodvis vara emot mig när jag cyklar.

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
AX3L sa:
Det är många som borde göra något, alla närmare bestämt. Börja cykla i skogen istället.

Ja, en gemensam aktion av alla cyklister, tanter som
skolbarn och ur- och skurpendlare, som säger att nu får det vara nog, Kräv en cykelomställning där cyklister ges större rättigheter och skyddas i lag. Har du missat att det är lika ouppskattat av markägare och allmänhet när folk cyklar i skogen som det är när en cyklar på anlagda vägar. Jag tänker att i förlängningen kommer Trafikverkat föreslå att cykling förbjuds då de inte kan garantera säkerheten och då behöver politiken styra om deras uppdrag. Det hjälper liksom inte att svara på fler trafikundersökningsenkäter.
Du (om många med dig) verkar inte förstå skillnaden på vanlig utspridd transportcykling eller semestercykling på landsväg, jämfört med organiserade tävlingar med hundratals cyklister på en och samma gång.

Trafikverket stoppar SM
Hej.. Om man bemödar sig att läsa artikeln som det länkas till, så fattar man att en (stor?) del av Trafikverkets kritik gäller funktionärerna. Peo Johansson säger "vi kommer att anlita de bästa" osv.. Det skiter TRV i, enligt riktlinjerna SKA polis eller av TRV utbildade funktionärer anlitas. Duckar TRV på det här, och miiinsta olycka/tillbud faller tillbaka på TRV, som tillåtit tävlingen. Varför skickar inte Peo Johansson en lista på funktionärer som TRV godkänner?? Har han inga, eller för få?? Vet han inte vad som gäller?? Vet inte SCF vad som gäller? För 20 år sen kunde man engagerara vänner och grannar, jag har själv gjort det, PostGirot Open. Två gånger som i lokala arrangörsgruppen och en gång som vanlig funktionär. En sån funktionär har INGA som helst rättigheter, att stoppa trafik, t.ex. Så funkar det inte längre. PeO Johansson verkar tro det. Leif Karlsson på slutet tänker jag inte ens kommentera. Ligger felet hos SCF eller hos TRV?? Har SCF och de lokala arrangörerna slängt fram ett arrangement som TRV inte KAN bevilja, eller är det TRV som jävlas för jävlandets skull? Jovisst, utan såna här trådar så skulle ju inte de med "liiite hämmad impulskontroll" inte ha nått att spy över, så nån nytta gör den säkert.. mvh borano20j

Trafikverket stoppar SM
Det där med funktionärer är lite intressant. Jag noterade under UCI-etapploppet samt Skandisloppen i Uppsala i våras att polisen lyste med sin frånvaro. Tidigare år har de både hjälpt till med avspärrning samt kört MC framför.
Enl uppgift berodde det på att uppsalapolisen beslutat att sluta ställa upp på idrottsevenemang mer än de måste. Utifrån ett skattebetalarperspektiv kan jag tycka det är rätt. Men om TRV samtidigt skärper kraven på funktionärer kan det ju slå hårt.
Nu vet jag inte hur UCK hade löst det, men MC körde ju Aros MC som har lång erfarenhet av cykellopp (kanske är godkända av TRV?), men övriga funktionärer vet jag inte, i många fall kändes det som vad man lyckats skrapa ihop inom klubben, typ fr 15 till 75 år gamla. Jag tvivlar på att alla dessa var TRV-godkända.

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
borano20 sa:
Hej.. Om man bemödar sig att läsa artikeln som det länkas till, så fattar man att en (stor?) del av Trafikverkets kritik gäller funktionärerna. Peo Johansson säger "vi kommer att anlita de bästa" osv.. Det skiter TRV i, enligt riktlinjerna SKA polis eller av TRV utbildade funktionärer anlitas. Duckar TRV på det här, och miiinsta olycka/tillbud faller tillbaka på TRV, som tillåtit tävlingen. Varför skickar inte Peo Johansson en lista på funktionärer som TRV godkänner?? Har han inga, eller för få?? Vet han inte vad som gäller?? Vet inte SCF vad som gäller? För 20 år sen kunde man engagerara vänner och grannar, jag har själv gjort det, PostGirot Open. Två gånger som i lokala arrangörsgruppen och en gång som vanlig funktionär. En sån funktionär har INGA som helst rättigheter, att stoppa trafik, t.ex. Så funkar det inte längre. PeO Johansson verkar tro det. Leif Karlsson på slutet tänker jag inte ens kommentera. Ligger felet hos SCF eller hos TRV?? Har SCF och de lokala arrangörerna slängt fram ett arrangement som TRV inte KAN bevilja, eller är det TRV som jävlas för jävlandets skull? Jovisst, utan såna här trådar så skulle ju inte de med "liiite hämmad impulskontroll" inte ha nått att spy över, så nån nytta gör den säkert.. mvh borano20j

Om allting skulle lösts med ett fåtal utbildade flaggvakter så skulle det nog inte vara något problem.
Och OM det är så att det som behövs för att allt ska lösas är att flaggvakterna har en viss utbildning hade det ju varit snyggt om trafikverket hänvisade till lämplig kurs och bad arrangören ha utbildade personer på plats.

Att 7-10 månader innan tävlingsdags kunna presentera komplett lista med ideella funktionärer kan kanske kännas som lite väl hårt ställda krav.

Trafikverket stoppar SM
Sjukt oproffsigt av scf igen. Hur svårt kan det vara att ta reda på vad som gäller innan man skickar in ansökan?
Och varför publicerar man en snyftartikel på sin hemsida istället för att fixa behöriga flaggvakter och komplettera ansökan?

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Det där med funktionärer är lite intressant. Jag noterade under UCI-etapploppet samt Skandisloppen i Uppsala i våras att polisen lyste med sin frånvaro. Tidigare år har de både hjälpt till med avspärrning samt kört MC framför.
Enl uppgift berodde det på att uppsalapolisen beslutat att sluta ställa upp på idrottsevenemang mer än de måste. Utifrån ett skattebetalarperspektiv kan jag tycka det är rätt. Men om TRV samtidigt skärper kraven på funktionärer kan det ju slå hårt.
Nu vet jag inte hur UCK hade löst det, men MC körde ju Aros MC som har lång erfarenhet av cykellopp (kanske är godkända av TRV?), men övriga funktionärer vet jag inte, i många fall kändes det som vad man lyckats skrapa ihop inom klubben, typ fr 15 till 75 år gamla. Jag tvivlar på att alla dessa var TRV-godkända.
Hej.. Om de inte var godkända så var det nog en jävla tur att inget hände. UCK visste inget om nya regler? "I en värld av information så är okunskap ett val". mvh borano20

Trafikverket stoppar SM
Lingon sa:
Sjukt oproffsigt av scf igen. Hur svårt kan det vara att ta reda på vad som gäller innan man skickar in ansökan?
Och varför publicerar man en snyftartikel på sin hemsida istället för att fixa behöriga flaggvakter och komplettera ansökan?
Hej.. Tack Lingon. Precis hur jävla svårt kan det vara? Jobbar inte dom till vardags med sånt här?? Leif Eriksson på slutet är mer än patetisk. Nästa supernova händer nog pga det här (SCFs magplask)... mvh borano20

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
borano20 sa:
ooms sa:
Hej.. Om de inte var godkända så var det nog en jävla tur att inget hände. UCK visste inget om nya regler? "I en värld av information så är okunskap ett val". mvh borano20
Jag vet inte om de var utbildade, men jag tvivlar på att alla var det. Kan ju iofs vara att de som stoppade trafik var det, medan andra hade mindre kritiska uppdrag. UCK brukar vara professionella.

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
Lingon sa:

Så du är säker på att folk får arrangera event på vägar med nummer 800 lägre och hastighet över 90 så länge flaggvakterna är behöriga?

Då är ju saken biff i framtiden. Skriv det till SCF och alla klubbar i landet också och inte bara här.

Frågan är ju dock i sådana fall varför Trafikverket bemödar sig med att hänvisa loppet till mindre vägar och cykelbanor överhuvudtaget, känns ju inte logiskt alls.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
borano20 sa:
ooms sa:
Jag vet inte om de var utbildade, men jag tvivlar på att alla var det. Kan ju iofs vara att de som stoppade trafik var det, medan andra hade mindre kritiska uppdrag.

Jag tycker det är oproffsigt av Trafikverket att sätta upp orimliga regler, skita i statistik och logiskt resonemang. Men det är klart att om man som ni tycker att Trafikverket inte kan göra fel och alla måste anpassa sig til deras regler så blir det ju svårt. Då är det enda "proffsiga" SCF kan göra att leta upp vägar långt ute i bygden som är otrafikerade och cykelsporten på väg i Sverige kan fortsätta sitt förfall långt bort från allmänhet och exponering i media.

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
Eapea sa:
ooms sa:
borano20 sa:
ooms sa:
Jag vet inte om de var utbildade, men jag tvivlar på att alla var det. Kan ju iofs vara att de som stoppade trafik var det, medan andra hade mindre kritiska uppdrag.

Jag tycker det är oproffsigt av Trafikverket att sätta upp orimliga regler, skita i statistik och logiskt resonemang. Men det är klart att om man som ni tycker att Trafikverket inte kan göra fel och alla måste anpassa sig til deras regler så blir det ju svårt. Då är det enda "proffsiga" SCF kan göra att leta upp vägar långt ute i bygden som är otrafikerade och cykelsporten på väg i Sverige kan fortsätta sitt förfall långt bort från allmänhet och exponering i media.
Nu får du nog lugna ner dig och läsa rätt innan du svingar vidare. Var har jag skrivit att Trafikverket inte kan göra fel? Jag har inte ens uttryckt att de gör rätt i detta fall.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:

<sarkasm>Jag gillar verkligen att polisen inte kan tänka sig ställa upp för en cykeltävling, men däremot ska de slänga stora resurser, inkl att hålla helikoptrar i luften, på att valla fopoll-supportrar till och från matcherna...</sarkasm>

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Eapea sa:
ooms sa:
borano20 sa:
ooms sa:

Nu får du nog lugna ner dig och läsa rätt innan du svingar vidare. Var har jag skrivit att Trafikverket inte kan göra fel? Jag har inte ens uttryckt att de gör rätt i detta fall.

haha, aj fan, citerade fel inlägg. ber om ursäkt

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
De här verkar utbilda på uppdrag av Trafikverket. Det är bra att trafikverket ställer krav men de bör vara rimliga och möjliga för arrangörer att förhålla sig till. http://www.trafiksakerhetsutbildarna.se/e-learning/
undra vilket år dom lever i allt som rör statliga vägar så skall det vara certifiering på och då avlägger man prov på trafikverket.
https://www.trafikverket.se/for-dig...d-verksamhet/kompetens-for-arbete-pa-vag-apv/

Trafikverket stoppar SM
sdx sa:
Luktapåblommorna sa:
De här verkar utbilda på uppdrag av Trafikverket. Det är bra att trafikverket ställer krav men de bör vara rimliga och möjliga för arrangörer att förhålla sig till. http://www.trafiksakerhetsutbildarna.se/e-learning/
undra vilket år dom lever i allt som rör statliga vägar så skall det vara certifiering på och då avlägger man prov på trafikverket.
https://www.trafikverket.se/for-dig...d-verksamhet/kompetens-for-arbete-pa-vag-apv/
Du tror inte det är viss skillnad på de som arbetar på väg yrkesmässigt, och de som tillfälligtvis agerar vakt vid idrottsevenemang? Läser du länken så står det t.o.m. att de tagit fram utbildningen på uppdrag av Trafikverket, kanske just för att de insett att fullständig certifiering inte är rimligt för den högst begränsade verksamhet idrottstävlingar på väg innebär. Eller vad tror du?

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
sdx sa:
Luktapåblommorna sa:
Du tror inte det är viss skillnad på de som arbetar på väg yrkesmässigt, och de som tillfälligtvis agerar vakt vid idrottsevenemang? Läser du länken så står det t.o.m. att de tagit fram utbildningen på uppdrag av Trafikverket, kanske just för att de insett att fullständig certifiering inte är rimligt för den högst begränsade verksamhet idrottstävlingar på väg innebär. Eller vad tror du?
Trafikverket började med certifiering 2017 och dom snäppade upp den ännu mera hösten 2019.

Trafikverket stoppar SM
sdx sa:
ooms sa:
sdx sa:
Luktapåblommorna sa:
Trafikverket började med certifiering 2017 och dom snäppade upp den ännu mera hösten 2019.
Ja, det är jättebra att de ställer krav på de som arbetar yrkesmässigt med säkerheten vid vägarbeten. Frågan är om Trafikverket likställer ex.vis en ideellt arrangerad cykeltävling med ett yrkesmässigt vägarbete. Jag tror inte det, och att de därför mycket väl kan ha lagt ut uppdraget att ta fram en förenklad utbildning på Trafikutbildarma.

Tillbaka
Topp