Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att det finns en viss faktor av att utrikiska låter coolare här. För det betyder ju faktiskt början av stigen. Sedan är frågan mest vad man läser in i det.
Fast när head används som ett suffix betyder det inte huvud, utan början, främre eller övre delen av något. ;)Direktöversättning? Stighuvud.
Huvudet är den övre delen av kroppen.Fast när head används som ett suffix betyder det inte huvud, utan början, främre eller övre delen av något. ;)
Direktöversättning? Stighuvud.
Stigstart?
Tyckte själv att det var enda vettiga alternativet som var kort och koncist.Där satt den!
Eftersom trail head inte syftar på en spårcentral blir det lite tokigt. Motsvarande är snarare trail center.Spårcentral är det ord som redan finns på svenska. Det används både för skidspår, löparspår och vandringsleder så varför inte använda det även för mtb-spår?
Visst kan man hitta på ett nytt ord om man vill men det verkar helt onödigt när det redan finns ett bra ord.
Insteg används ju, men jag har mest hört eller använt det i samband med leder i bikepark eller på berg där det faktiskt går nedåt. Funkar väl iofs rätt bra även där det inte är ett fysiskt steg nedåt.
Yonnas ”startpunkt” är ju det självklara alternativet; vill man etablera något mer ämnesspecifikt kan väl ”stigstart” funka :-)
Fast en startpunkt kan ju ske var som helst på stigen (eller vid sidan av för den delen). Det man efterfrågar här är väl platsen där stigen startar.
Insteget [till *] är bakom ladan.Jag tycker inte riktigt att startpunkt funkar. Det behöver kombineras med ordet ”stig” för att man ska förstå vad som menas. Målet var att hitta ett ord. Ska flera ord användas kan man lika gärna säga ”stigens början/begynnelse/osv”.
Några av förslagen passar också bättre helt i början av en tur. De ger lite felaktig bild om de används för att beskriva början av ett segment.
Tänk att du transportcyklar på en grusväg. Nästa stigparti börjar lite längre fram bakom den nedbrända ladan. Hur benämner man början av stigen med ett ord?