Trailforks Pro - kostar pengar

Men du, och jag som gjorde sam, har då väl 50% "livstidsrabatt"?
ja det står i villkoren...

As an existing Trailforks user you get a special "Early Adopter" 50% discount for the life-time of your Pro subscription if purchased before end of September 2020.

Medans det på mitt Google Pay utdrag står såhär:

You will be automatically charged the subscription cost (currently 99,00 kr/year)

Jag får inte heller riktigt ihop det, hoppade på direkt och för mig ser det ut såhär:
CDA2DD7C-0364-43A6-A47D-89562A84F781.png

As an existing Trailforks user you get a special "Early Adopter" 50% discount for the life-time of your Pro subscription if purchased before end of September 2020.

You will be automatically charged the subscription cost (currently 99,00 kr/year)
Jag köpte också i appen via Play igår. Det är lite oklart på sättet de anger det då de har lite olika beskrivning och namngivning beroende på var man läser. I deras egen instruktion så kallar de det för "Early Bird" och skriver att man får priset livstid när man skaffar pro innan 1/10. Där villkorades inte var/hur betalningen sker men i instruktionen skriver de att man skall klicka på GET_PRO i appen, då blir man ju slussad till Play store och ingen annanstans.

Där betalar man en licens för "Trailforks Pro Early Adopter". Så jag antar att köper idag så köper man bara "Trailforks Pro" till ett högre pris, sen får man väl anta att Play har en mekanism för att debitera olika summor för olika licenser i samma app. Många andra appar har ju licensmodeller som kostar olika beroende på antal streams/användare t.ex. (Spotify, Netflix etc) men personligen betalar jag de via kortet direkt. Inte via Play

Fr.o.m. när skall de nya reglerna/begränsningarna gälla?
De gäller redan. Första gången du öppnar appen igen efter att den uppdaterat får du välja ditt hemområde och sedan har du 14 dagar full tillgång. Efter det ser du bara hemområdet eller måste köpa pro.
Webbsidan funkar som vanligt dock. Där ser du allt.

De gäller redan. Första gången du öppnar appen igen efter att den uppdaterat får du välja ditt hemområde och sedan har du 14 dagar full tillgång. Efter det ser du bara hemområdet eller måste köpa pro.
Webbsidan funkar som vanligt dock. Där ser du allt.

OK, för i min app ser det ut som det alltid gjort, dvs jag ser alla stigar överallt. Och har inte fått ngn fråga om hemområde.

Ja, vanliga subscription cost är 199 kr/year.

De sköt inte sig själva i foten, de sprängde av hela jävla benet.

Hur ska man ens veta om Pro är värt det när man inte ens kan använda den mest grundläggande funktionen? Köper man Pro blir man ju dessutom glatt överraskad av en ganska buggig app, om inte nu tvångsPro fixade allt det över en natt.

Jag anmärkte på din analys baserat på första inlägget. Ska man gnälla brukar man låtsas att man läst mer än en neutral TS.

TS här! Jag hade inga andra ambitioner med trådstarten än att jag en dag upptäckte Pro, och ville höra andras tankar kring denna nya betaltjänst.

Om det sedan blir 7 svar, eller 7 sidor svar ... har jag inga synpunkter på. ?

Det skulle fortsätta att vara gratis hemmavid

Absolut, men just hemmavid har man ju kanske inte så stor nytta av Trailforks. Hursomhelst, kör man webversionen ser man ju allt överallt verkar det som, vad är det för funktionalitet som appen tillför?

Det finns ju verkligen bra gratis karttjänster idag, https://minkarta.lantmateriet.se/ tycker jag är väldigt bra numera och så kompletterar jag med https://www.openstreetmap.org/ för att se fler stigar.

Absolut, men just hemmavid har man ju kanske inte så stor nytta av Trailforks. Hursomhelst, kör man webversionen ser man ju allt överallt verkar det som, vad är det för funktionalitet som appen tillför?

Det finns ju verkligen bra gratis karttjänster idag, https://minkarta.lantmateriet.se/ tycker jag är väldigt bra numera och så kompletterar jag med https://www.openstreetmap.org/ för att se fler stigar.
Jo men som svar på att det fortfarande funkar.
Jo, jag är mest intresserad av webbtjänsten i vilket fall. Största skillnaden är att jag inte är så intresserad av att ladda upp content hemmavid om jag måste betala när jag är borta.

Jo men som svar på att det fortfarande funkar.
Jo, jag är mest intresserad av webbtjänsten i vilket fall. Största skillnaden är att jag inte är så intresserad av att ladda upp content hemmavid om jag måste betala när jag är borta.
Har du över en viss gräns contribution points så får du ju TF pro gratis så laddar du upp hemma tillräckligt så får behöver du inte betala

Ja, ska kolla om det funkar att få igång den hemma. Körde trial eller nåt på isaberg.

Max 0 downloads om man inte betalar. Mm...blir jobbigt att kolla ridelog, hoppa över till strava och plocka det där.

Hur gör jag för att flagga leder som går igenom naturreservat? Känns oansvarigt att lägga upp dom på trailforks när man inte får cykla där.

Hittade ingen att ta kontakt med så skriver att det är cykelförbud i kommentarerna
Enklast är att du gör en ändring av stigen och skriver som anledning att det är cykelförbud i naturreservatet (om det nu står så i föreskrifterna). Det är inte säkert att admins går runt och läser alla kommentarer. Om du däremot gör en ändring kommer det synas att ändringen måste godkännas.

Hittade ingen att ta kontakt med så skriver att det är cykelförbud i kommentarerna
Lite svårhittat det där med kontakt. Såg dina kommentarer. Den blå på östra sidan hittar jag ingen info om cykelförbud i reservatets föreskrifter. Den vid Hornsjön har jag delat på två och satt den västra delen som går i reservatet som MTB ej tillåten.

Vi har en FB-grupp för Trailforks Sverige där man kan hitta infor mer om hur TF fungerar. Inforn finns även på Swedens huvudsida. Särkilt om stigar som inte får cyklas finns det olika sätt att hantera. Finns ett klistrat inlägg i FB-gruppen specifikt om detta. Texten kommer här om du nu inte har FB, eller vill skaffa åtminstone ett blankt konto för att ta del av vår info.

Mvh Örjan, Trailforks Sverige-admin i Norrtälje

Länk: Trailforks Sverige på FB
Länk: Trailforks Sweden

Det händer att en stig inte är lämplig eller ens tillåten att cykla på. Det kan handla om att den ligger i ett naturreservat, eller kanske en markägare som inte är nöjd med trafiken. Det finns flera sätt att ta hand om en sådan situation på TF. Stigformuläret erbjuder en uppsjö av kryssrutor för ändamålet. Vissa kombinationer är olämpliga då t.ex. hela rideloggs kan döljas för användaren, eller att generering av ride guides upphör (de blå och gula strecken som används för att rätta in en plott efter).

Om det fortfarande är tillåtet att vandra eller springa på stigen är det mest lämpliga att kryssa ur rutan för MTB som tillåten aktivitet, och även se över kryssrutan för primär aktivitet så den inte står på MTB. Stigen blir nu svagt streckad i en neutral färg på kartan om appen är satt i MTB-läge.

Om det fortfarande är tillåtet att cykla, men mindre lämpligt, kan stigen sättas till att ha Hike som primär aktivitet. Då blir den streckad i sin normala färg och fortsatt väl synlig på kartan.

Att helt radera en stig är oftast det minst lämpliga då informationen om situationen/stigen försvinner helt. Om senare en ny användare vill lägga upp en stig där saknas historiken om varför den förra togs bort. Stigar kan döljas för normala användare men vara synliga för admins som då enklare kan bedömma nya stigar.

Övriga varianter på att dölja/tabort/stänga överlåts med fördel till våra admins. Man kan påkalla deras uppmärksamhet genom att flagga stigen. Längst ned på stigens webb-sida finns en klickruta flag. Klicka där och vidare skriv en kort kommentar om vad det gäller, och kanske en idé om vad som ska hända med stigen. En (lokal) admin ser sedan över ärendet och vidtar lämplig åtgärd.

Måste man lägga in waypoints på en dator och sen synka med telefonen, jag hittar heller inget ang waypoints i appen?

Har en bunt skapade vid datorn, dom syns inte heller på kartan i telefonen.

Antar att det är på väg.
Det här är en funktion jag hoppats på sedan jag började använda TF, så är rätt taggad på att det ska dyka upp, och fungera bra :p

Testade att lägga in waypoints på datorn, det blir ju en gpx fil som går att ladda ner, går väl att öppna i cykeldatorn antar jag? syns som sagt inget i själva appen någonstans.

Testade att lägga in waypoints på datorn, det blir ju en gpx fil som går att ladda ner, går väl att öppna i cykeldatorn antar jag? syns som sagt inget i själva appen någonstans.
Tjena!

Har testat själv, verkar inte funka. Syns på webben men inte i appen (Android). Nu felanmält direkt till programmerarna via den internationella admingruppen på FB.

/Örjan, Sverige-admin i Norrtälje

Senast ändrad:
Tjena!

Har testat själv, verkar inte funka. Syns på webben men inte i appen (Android). Nu felanmält direkt till programmerarna via den internationella admingruppen på FB.

/Örjan, Sverige-admin i Norrtälje
Hej igen.

Snabbt svar ifrån TF huvudprogrammerare/grundare Trevor May. Vi får hoppas på en snar åtgärd. Återkommer.

Unfortunately the new waypoints feature is not in the app yet!

Jag fick tidigare mail om att förnya bara mitt Trailforks PRO ocför 250kr vilket jag gjorde. Igår, vilket jag såg nu anser Outside att de kan debitera mig $89 för Ouside+.

Det här är inte ok alls. Jag har öppnat ett ärende om refund.

Va*+# håller Trailforks på med?

Jag fick tidigare mail om att förnya bara mitt Trailforks PRO ocför 250kr vilket jag gjorde. Igår, vilket jag såg nu anser Outside att de kan debitera mig $89 för Ouside+.

Det här är inte ok alls. Jag har öppnat ett ärende om refund.

Va*+# håller Trailforks på med?
Jag tecknade livstidsprenumeration till halva priset och för mig har de bara dragit 99:- iaf.

Tillbaka
Topp