Trainer för Zwift

Trainer för Zwift
Beror på om datorn har Ant+ eller Bluetooth, saknar datorn detta så måste det till en dongel av önskad typ. Ipad snackar Bluetooth så där behövs inget extra.

Trainer för Zwift
Fiddefidde89 sa:
Datorn har ju bluetooth?
Beror helt på vilken dator det är. De flesta stationära datorer saknar BT, medan det är mer eller mindre standard på alla bärbara. Eftersom det inte framgår vad det är för dator så skrev jag att det beror på om datorn har det eller inte huruvida man måste ha en dongel.

Trainer för Zwift
tinkerbell sa:
Fiddefidde89 sa:
Datorn har ju bluetooth?
Beror helt på vilken dator det är. De flesta stationära datorer saknar BT, medan det är mer eller mindre standard på alla bärbara. Eftersom det inte framgår vad det är för dator så skrev jag att det beror på om datorn har det eller inte huruvida man måste ha en dongel.

Datorn behöver isf ha BT som stöder BLE för att det ska fungera.

Trainer för Zwift
Josefon sa:
Börjat titta lite på trainer jag med och började kolla på Elite Directo..

Är det någon som handlat här eller vet något annat ställe med liknade pris?

https://www.athleteshop.se/elite-di...MInNy3hJmE1wIVzIeyCh2rkQtZEAQYASABEgLrXfD_BwE

jag har handlat ett par gånger av Athleteshop och alltid fått det jag beställt och faktiskt väldigt snabbt.
Det jag läst är att dom som betalat med kort m.m. fått vänta lite extra, men om man väljer Klarna så är dom snabba.

Beställde min Direto igårkväll från cykeltjänst i södertälje som hade den på lager, så jag ser fram emot att få testa den

Trainer för Zwift
Nu har min Vortex börtjat spinna (eller snarare mitt däck) en gång för mycket, och jag är på väg att hoppa på direct-drive. XXL kör en kampanj på NEO nu, 11 698:- . Är den värd det över en Elite Direto? Förstår att båda är overkill för en glad amatör som bara vill tävla i Zwift, men prisskillnaden känns inte jättestor just nu.

Jag är mest intresserad av att det skall vara strulfritt (I'm looking at you Vortex). hyffsat tyst och svara snabbt i ERG-mode.

Trainer för Zwift
matt1as sa:
Nu har min Vortex börtjat spinna (eller snarare mitt däck) en gång för mycket, och jag är på väg att hoppa på direct-drive. XXL kör en kampanj på NEO nu, 11 698:- . Är den värd det över en Elite Direto? Förstår att båda är overkill för en glad amatör som bara vill tävla i Zwift, men prisskillnaden känns inte jättestor just nu.

Jag är mest intresserad av att det skall vara strulfritt (I'm looking at you Vortex). hyffsat tyst och svara snabbt i ERG-mode.
Neon saknar ju svänghjul vilket är ett stort plus. Inget behov av kalibrering och mindre mekanik som kan strula. Dessutom tystast i klassen.

Trainer för Zwift
matt1as sa:

Jag kan bara säga att jag är skitnöjd med min Direto.
Satt på köpknappen till en Neo, men ändrade mig i sista stund till Direton och är inte missnöjd med den övht.
Om det är något jag kan säga som är negativt som många stör sig på, är ljudet från justeringsmotorn när den ändrar motståndet.

Men jag är fullt upptagen med att få syra till lungorna samtidigt som musiken pumpar, så jag skiter i vilket.

Trainer för Zwift
Det lutar åt en Direto för min del också. Dock måste jag veta att den får plats på tilltänkt ställe i garaget - hur "långa" blir era anordningar ungefär med racern monterad på trainern? Svårt att avgöra med info på nätet.

Trainer för Zwift
Står det fortfarande mellan Direto och Kickr Snap det står om man vill ha en smarttrainer i den lägre prisskalan? Önskemål från sambon (!) att köra Zwift.

Trainer för Zwift
Rico sa:
Det lutar åt en Direto för min del också. Dock måste jag veta att den får plats på tilltänkt ställe i garaget - hur "långa" blir era anordningar ungefär med racern monterad på trainern? Svårt att avgöra med info på nätet.

Hej Rico

Knappt 170 cm är mitt ”ekipage” som består av en Direto och en Trek Domane storlek 54, du bör nog ha ett utrymme som är omkring 185 cm.

Senast ändrad:
Trainer för Zwift
Jag köpte också en Direto, har inte fått den hemlevererad ännu!.

Är inte så oroad för själva ljudnivån, dock är jag mer oroad för vibrationer.
Tänkte fixa 2 typ 1*1 meter breda träskivor a 10mm tjocka, med något vibrationsdämpande material emellan
och ställa trainern på denna och hoppas att den stora ytan tillsammans med dämpande materialet ser till att
vibrationer fortplantar sig till grannen i radhuset bredvid.

Trainer för Zwift
Jag cyklar på en Kickr Snap under grannens sovrum, ofta sena kvällar, inga klagomål. Inte heller från övriga i min familj som oftast sover en trappa ner.

Cykelkraft hade bra pris när jag köpte.

Trainer för Zwift
Ni som beställt trainer ifrån Cykelkraft. Fick ni den leverad fort?
Jag beställde förra veckan och inte fått den ännu. Tittar man på deras sida så står det omedelbar leverans.
Kontaktade kundtjänst och de sa igår att den nog skulle leveras under dagen.. fortfarande inte hänt något.
Fixar de inte iväg den imorgon så beställer jag från något annat ställe o annulerar ordern på cykelkraft.

sista gången jag köper något från dom iaf.

Trainer för Zwift
Tretjak sa:
Rico sa:

Hej Rico

Knappt 170 cm är mitt ”ekipage” som består av en Direto och en Trek Domane storlek 54, du bör nog ha ett utrymme som är omkring 185 cm.

Tack!

Trainer för Zwift
När jag köpte min Neo från cykelkraft fick jag ingen uppdatering alls på ordern från cykelkraft men efter 3 dagar ringde PostNord och ville leverera hem till dörren. Ibland händer det. :-)

Trainer för Zwift
Någon som testat både Kickr Snap och en direktdriven trainer (Kickr eller Direto) och kan redovisa hur de skiljer sig i känsla och ljud?

Trainer för Zwift
Hann köra tre pass på min Kickr Snap innan den packade ihop, men under den tiden så upplevde jag att det var lite jobb med att få rätt tryck med rullen mot bakdäcket och att ljudnivån visserligen var lägre än med min gamla Tacx Flow, men att den ändå var mer högljudd än en polares Kickr Snap. Om ljudnivån var en indikation på att trainern var trasig redan från fabrik eller om det bara var just den individen kan jag inte svara på, men den gick som sagt var bara tre pass innan den gav upp. Då passningen på infästningen mot ramen var så otroligt tight på just min ram så valde jag att istället uppgradera den till en Tacx Flux. Bättre ljudnivå och framförallt bättre känsla. Inget bakhjulssläpp för att man inte justerat rullen rätt heller. Jag har inte testat någon annan direkdriven trainer, så jag kan inte uttala mig om de du jämför mot, men Kickr ska väl vara relativt högljudd för att vara direktdriven och Direto mer i stil med Flux, om än något annan karaktär vilket vissa tycker är störande. Sånt är ju personligt och svårt att värdera.

Trainer för Zwift
Tyvärr fungerar inte min gamla Elite Qubo Digital till Zwift, så hade hoppas kunna fynda en trainer på Black Friday.

Vad är det mest prisvärda idag där man får "the full Zwift experience", dvs Zwift ändrar motstånd och liknande.

Trainer för Zwift
garfunkel sa:
Tyvärr fungerar inte min gamla Elite Qubo Digital till Zwift, så hade hoppas kunna fynda en trainer på Black Friday.

Vad är det mest prisvärda idag där man får "the full Zwift experience", dvs Zwift ändrar motstånd och liknande.

Billigaste smart trainern är den du har nu, med tillägget "Smart B+".

Jag köpte min härom veckan för strax under 3k och då ingick matta och stöd för framhjulet. Jag har inget att jämföra med, men efter att ha läst på kom jag fram till slutsatsen att lösningar i mellanklassen verkade onödiga. Antingen köpa billigt, eller gå på flaggskeppen. YMMV :)

https://support.zwift.com/en_us/which-trainers-does-zwift-support-By_k0JHQ

Trainer för Zwift
Väldigt nyfiken på samma sak! Hur bra klarar man sig på 10 % (flux), 16 (flux2) samt 25 % (Neo) om man vill ha en go Zwift upplevelse som håller på sikt?

garfunkel sa:

Trainer för Zwift
lundatok sa:
Hur branta backar har Zwift i sig?

Någon enstaka upp mot 20%. Men default-inställningen i Zwift är 50% realism...

Det kan vara lite intressant vilken simulerad hastighet och vikt på cyklist trainertillverkaren använt sig av när de specat max lutning de kan simulera.

Trainer för Zwift
littlebitrusty sa:
Så vad skulle du tro att de flesta ligger på?

Vad är det du vill gardera dig mot? Du kommer alltid kunna ge den för trainern maximalt angivna effekten, dvs det är knappast någon risk att du t.ex. inte skulle kunna hänga med i ett Zwift-race.

Det som kan bli ett problem är att om du är stor/tung så kommer trainern inte kunna leverera ett motstånd på låg hastighet som motsvarar det du skulle känna ute. I praktiken tror jag inte det här är ett problem om du inte väger 90kg+, vrider upp Zwifts "trainer difficulty" till 100% och vill kunna gneta dig uppför de brantasta backarna på lägsta växeln.

Trainer för Zwift
Har ingen koll på hur realistiska olika trainers känns men om du drar ner på "difficulity" så blir det väl mest som att du får fler växlar? Så jag ser ingen poäng i ett köra på 100%. Rätt skönt att slippa byta kassett, klingor och kedja bara för att man ska upp för Alpe du Zwift.

Trainer för Zwift
Ang snittlutning på Zwift så är det helt beroende på vilken bana du kör.
Watopia har ju t ex backen upp till Masten som snittar 14%. Alpe du Zwift m.fl
New York har sin ökända KOM-backe, som troligtvis är den brantaste som existerar på Zwift just nu, på 17% lutning under en kort stund med ett snitt på 6,4% under 1.2 km

Kör med min Direto sedan 1 år tillbaka och enbart Zwift.
När jag kör race så ställer jag difficulity på ca 30-35%
När jag kör fritt/träning m.m. så ställer jag den på default 50%.
Har ställt den det ibland upp till 90% men tycker jag behöver använda växlarna konstant över hela registret, vilket bara är störande.

Uppför Alpe du Zwift tar det emot rejält med sina lutningar.
Upp till masten på Watopia, som snittar 14% lutning, så är det lillklingan som gäller hela vägen.

Tillbaka
Topp