Trainer från Jula 449:-

Hehe. Det är kanske en sådan jag skall köpa tillsammans med en ny cykel till min snart 3 åriga dotter som klagar på att sparkcykeln inte har några pedaler :). Det absolut säkraste sättet att lära sig att cykla, och att tröttna på det för all framtid?

MVH
Magnus

barbapapa skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar om dom säljer Cervelo'n på Jula också?
> ;)

Haha, Du har en poäng! Men jag är för snål för att lägga pengar på tråkiga saker som en trainer. Då är en fatbike som man cyklar på snön roligare att ha på vintern! Men trainer för 500kr kan ju vara värd!

Konkret skrev:
> ...
> Men trainer för 500kr kan ju vara värd!

Nej. Jag sålde min Tacx för 500. Hade betydligt roligare med femhundringen än med trainern.

Köpte en sån där rackare på Jula häromdan. Ikväll montera jag den på min gamla MTB och prova. Satt och trampa i 45-50 minuter samtidigt som jag glodde på SVT Play på surfplattan(läskigt placerad på en stege och plastkorg).

Trainer funkar bra. Den känns stabil i sidled. Motståndet på max upplevde jag som en jobbigt brant backe men ingen Hammarbybacke (Stockholm) direkt.

Konstruktionen verkar helbra förutom en sak och det är baktill där man skruvar fast svänghjulet mot däcket. Uj uj vad det var pilligt att få till. Manualen sög lite men det är ju standard numera.

För den slanten, 449:-, så känns det prisvärt.

Som vanligt med den här cykelgrejen så tillkom det kostnader som en tub med monteringsfett för 49:- till ett par nya äggvispare för 400:-. Mina pjuck är ju anpassade för dom där eggbeaters:erna som sitter på "riktiga" cykeln.

Bilagor

• 20140911_221924-1.jpg
    20140911_221924-1.jpg
    79.4 KB · Besök: 363
nyrakad skrev:
> Köpte en sån där rackare på Jula häromdan.
> Ikväll montera jag den på min gamla MTB och
> prova. Satt och trampa i 45-50 minuter samtidigt
> som jag glodde på SVT Play på
> surfplattan(läskigt placerad på en stege och
> plastkorg).
>
> Trainer funkar bra. Den känns stabil i sidled.
> Motståndet på max upplevde jag som en jobbigt
> brant backe men ingen Hammarbybacke (Stockholm)
> direkt.
>
> Konstruktionen verkar helbra förutom en sak och
> det är baktill där man skruvar fast svänghjulet
> mot däcket. Uj uj vad det var pilligt att få
> till. Manualen sög lite men det är ju standard
> numera.
>

Fungerar den fortfarande? :)
> För den slanten, 449:-, så känns det
> prisvärt.
>
> Som vanligt med den här cykelgrejen så tillkom
> det kostnader som en tub med monteringsfett för
> 49:- till ett par nya äggvispare för 400:-. Mina
> pjuck är ju anpassade för dom där
> eggbeaters:erna som sitter på "riktiga" cykeln.

Ja, den fungerar bra fortfarande. Har bara hunnit med tre pass ute i förrådet och trampat 50-55 min vardera gång.

Reglaget som justerar det magnetiska motståndet har jag mest för att finjustera. Jag använder växlarna på cykeln som vanligt.

Har även provat att stå upp och trampa och då hade jag nog velat ha lite mer motstånd. Dock känns det stabilt i sidled.

Häromkvällen glömde jag att sätta igång fläkten.. Djävlar vad varmt det blev!

Det enda negativa med att sitta å trampa ute i förrådet har varit innehållet i SVT Play.

Betyg: Nöjd.

Köpte och provade samma produkt på min Trek domane..Varning för hylsorna som fäster mot snabbkopplingen,
dem går nämligen ända in till ramen på drivsidan o utan något gummiskydd. Kanske ett problem om man ska använda den till fincykeln... Så jag lämnade tillbaka trainern..

Jag håller med dig tobias om att man inte använder trainer till fincykeln. Fincykeln hänger i taket för beskådning. Fincykeln får man inte svettas på som en gris, då kanske lacken och kolfibern tar skada ;-)

Jag har min 3 år gamla hybrid monterad på trainern och märkte inga konstigheter med snabbkopplingen som följde med.

Trainern funkar fortfarande bra. Så bra att jag inte kunde hålla mig borta från den efter ett sent möte/middag med jobbet igår kväll..

Hem med bilen.. In i huset.. -"Hej! Har allt gått bra med barnen?" Klädbyte.. Vatten i kamelen.. Skorna och surfplattan i handen.. -"Du.. jag drar ut å cyklar lite. Gonatt!" Ut i förrådet.. På med fläkten.. Upp på hojjen.. Starta surfplattan.. Leta Cykelvasa filmer på Youtube.. CYKLA!!!!!

setreus skrev:
> 699 kostar den nu? Eller är det något trix?

Ja, kostar 699 nu, rabatten på 250 kr var i september när tråden startades.

Köpte en trainer från Jula idag!
Blev lite besviken då jag inte känner nån märkbar skillnad på de olika motstånden.
Körde på högsta växeln ock känner att det går på tok för lätt...
Misstänker att det blir en reklamation :(

Tänker mig att använda den som träning i vinter med trainer däck, men även inför tävlingar som uppvärmning. Då med vanliga MTB däck. Så går mina tankar men vet inte om de fungerar.

En kund har recenserat produkten (två ggr):

Anonym
22.09.2014
Fördelar: lätt montera cykel, stabil
Nackdelar: Vibrerade oredligt i både styre o sadel i min kolfiber racer. Var ljudligt värre vilket är synd.
Kanske passar den till barn ungdom som vill träna. Men duger ej till motionären som satsat pengar på bra cykel som helt plötlsigt börja få vibrationer i styre o sadel vilket jag inte får på landsväg. Kör kolfiber racer.

För att det ska bli nån cykling av i vinter så funderar jag på nån form av trainer. Nu har jag aldrig testat att cykla på en trainer och vet inte riktigt vad jag vill ha heller. Har tittat runt lite grann nu under kvällen och vet lite grann om dom nu. Har tittat lite på denna tacx blue motion pro som ovanstående har testat med gott resultat. Har ni några tips och erfarenheter av sådana? Pris får gå upp mot 3500 ungefär som max tänkte jag.

Kollar också på trainers för närvarande men jag vill ha en "smart" så att man kan få ut lite detaljer efter ett pass. Har kollat på trainers runt 3-4000. Vilka rekommenderar ni då? Elite qubo digital smart B+ har jag intresserat mig för men läste på något forum att elite låst den till sitt eget trainer program och jag vill ha en som stöder alla appbasserade program. Har bara Apple produkter i hemmet Och har tänkt att köra på en tv ute i garaget via ipad/iphone hur är tacx flow smart jämfört med elite qubo?

kalmarcyklare sa:
För att det ska bli nån cykling av i vinter så funderar jag på nån form av trainer. Nu har jag aldrig testat att cykla på en trainer och vet inte riktigt vad jag vill ha heller. Har tittat runt lite grann nu under kvällen och vet lite grann om dom nu. Har tittat lite på denna tacx blue motion pro som ovanstående har testat med gott resultat. Har ni några tips och erfarenheter av sådana? Pris får gå upp mot 3500 ungefär som max tänkte jag.

Har Tacx Blue Motion (enkel variant). Väldigt bra. Stabil, tyst, jämn gång, stort motståndsintervall.

geologen sa:
kalmarcyklare sa:

Har Tacx Blue Motion (enkel variant). Väldigt bra. Stabil, tyst, jämn gång, stort motståndsintervall.

Tack för input. Blir att kika på den och se om det kan vara vad jag är ute efter.

Funderar lite på detta med att kunna se en "animerad" film när man cyklar som också kan styra hur tungt det går.
Tycker själv att det är betydligt trevligare att titta på en naturlig cykelrunda likt denna istället när man ska köra på trainer.
Har fått klart med plats till VR nu så behöver se till att det blir en del cyklat i vinter också.

Road_Runner sa:
Köper man tråkiga trainers så är det klart att det är tråkigt köp lite dyrare och kör zwift, sjukt kul.
:-)

Helvete vad fränt! Jag har bara hört ordet zwift förut men aldrig kollat närmare på det. Ser ju riktigt kul ut faktiskt, eller (mycket) mindre tråkigt än att sitta och stirra in i väggen i garaget iaf :)

Vad är det för setup du har för att kunna köra såhär? Kör du med dator/surfplatta?

EDIT: Lite googlande, väldig lite gjorde att jag hittade på svaren på mina frågor. :) Ser då riktigt fränt ut iaf.
Fast det måste ha blivit någon form av käbbel med pulsbandet? Under dom ca 20 sista minuterna har du jäkligt låg puls, men du kanske är bra tränad? ;)

Tackar!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp