Trainer Tacx ./. Elite

PeterN

Ny medlem
Trainer Tacx ./. Elite
Väljer mellan Tacx Flow eller Elite Crono Wireless. Av vikt är att de är tysta och går att köra egna jämförelse tester på. Vilken skulle ni välja?

Trainer Tacx ./. Elite
Beträffande ljudnivån ska det bli tystare med Contis trainerdäck (jag har inte hunnit prova själv än men brorsan är nöjd) http://www.conti-online.com/generat...eifen/rennrad/hometrainer/hometrainer_de.html

Taxc vet jag har en snabbkopling för att ställa dit och ta bort cykeln ur trainer vilket är väldigt smidigt. Dessutom skickar de med en speciell snabbkoppling till hjulet att använda tillsammans med trainern så cykeln sitter stadigt. Tror inte Elite har dessa finurliga finesser. Men låter man cykeln vara kvar spelar det ju mindre roll.

Inte riktigt svar på frågan men kanske något att väga in.

Mats

Trainer Tacx ./. Elite
Inte nått svar på PeterN:s fråga heller, men Elite skickar också med en QR speciellt avsedd för deras trainer. Och att montera upp den i trainern tar ca 5-10sek (Elite Crono Mag).

Trainer Tacx ./. Elite
Du har inga backar eller motsvind inne...
Förmodligen bygger den upp motstånd varefter varvtalet på bakhjulet ökar , men det är ganska inexakt att köra ex intervaller efter .
Har själv bara kört tackxtrainers som jag varmt rekommenderar ! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Trainer Tacx ./. Elite
Elite Crono Fluid (jag vet dock inte om det är exakt samma "motor" som i wireless) ger "bara" 240W vid kadens 50 på tyngsta växeln 53/11. Nu beror det iofs på hur stark man är, men det är nog lite för lite att köra styrka på. Men ska man bara köra långa uthållighetspass kan den fungera bra.

En liten test kanske :-)

Elite.jpg ht=475

Kurvan visar effekt vid olika kadens med växel 39/17 (blå) och 53/17 (röd). Vätskemotstånd kombinerat med gel-rulle ger en tyst gång. Tystast i testet.

/Anders

Trainer Tacx ./. Elite
Hej

Jag har köpt en elite wireless och jag kan meddela att så länge du inte heter Lance Armstrong så ger 53/11-12 tillräckligt med motstånd. Jag är kannon nöjd med min trainer.

Trainer Tacx ./. Elite
På Flow går det att ställa in ett visst konstant watt tal varvid belastningen anpassar sig. Detta verkar vara perfekt om man vill testa formen då och då. Hur går man tillväga med en wireless, försöker hålla ett konstant watt tal eller fart eller?

Trainer Tacx ./. Elite
Du behöver hastighetsmätare på bakhjulet , sen är det bara notera all värden : utväxling, hastighet, puls & jämnföra testerna från gång till gång !
Med trainer med fasta lägen är det samma värden + motståndet , lätt som en plätt !
Det svåraste är att man får psykiska besvär av att köra för mycket på trainer oavsett distraktionskälla , musik/tv/dvd så är det så tråkigt att man kräks... ;-)

Trainer Tacx ./. Elite
Om du frågar mig skulle jag definitivt valt Tacx.
Jag är ingen Armstrong, men jag kör alltid mina sittande intervaller på en bra bit över 300 watt med kadens 90. Stående intervaller upp mot 900 watt.

Jag kör med föregångaren Tacx Excel, och utan reglerbart motstånd kan man inte utöva wattbaserade intervaller, vilket jag mest använder trainern till.

Tänk också på att inte köra på något billigt träningsdäck, då sprutar det små gummiflagor runt om i hela lägenheten. Däcket skall vara absolut slätt, inget mönster för bästa ljudnivå. Själv kör jag med Michelin Pro2 Race i trainern. Det har silicainblandning vilket gör att det fäster bra mot rullen, är tyst och slits knappt alls.

Trainer Tacx ./. Elite
PeterN skrev:
-------------------------------------------------------
> På Flow går det att ställa in ett visst
> konstant watt tal varvid belastningen anpassar
> sig. Detta verkar vara perfekt om man vill testa
> formen då och då.

Enda nackdelen är att den visar helt fel:-).

Tillbaka
Topp