Trainer

Trainer
Har också en Turbo Muin och är nöjd. Förut hade jag en Tacx Flow, och var tvungen att byta till bakhjul med trainerdäck, rulla ut yogamatta, palla upp framhjulet etc. Nu tar jag bara loss bakhjulet och monterar cykeln på trainern. Mycket tystare, vibrationsfri, stabil, cykeln står i våg mm. Eftersom den är tystare kan jag också skippa att köra med hörlurar, vilka alltid trasslade sig.

Största fördelen förutom det praktiska är dock att känslan är bättre. Med min gamla trainer (med magnetbroms) kändes det som att konstant cykla i sand. Med den här bygger man upp lite moment och får mer naturlig känsla. Sen är det ändå faktiskt rätt trist med trainer, även om videos från t.ex Sufferfest livar upp det lite.

Köpte min på Decathlon för 4200kr i Kungens kurva, och kunde då lasta in den i bilen direkt. Den är rätt tung och paketet är lite otympligt.

Trainer
stefan. skrev:
-------------------------------------------------------
> Kudos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns en interaktiv graf på denna sida
> där
> > du kan välja trainer och se motstånd i olika
> > hastigheter.
> >
> > En Bushido kan tex ge 650W i motstånd vid
> 15km/h
> > medans en Vortex bara kan erbjuda 210W vid
> samma
> > fart.
> >
> > 15km/h är väl vad en motionär håller
> uppför
> > Sa Calobra.
> >
> > Sedan finns det säkert andra fabrikat som är
> > lika bra men min poäng hoppas jag gått fram.
>
>
> Tyckte mig läsa tidigare att du hade en
> singlespeed som trainercykel, och då har ju sånt
> betydelse. Men annars, om du har en växlad cykel,
> är ju farten ointressant på en trainer. Om du
> vill simulera backträning tex så spelar det ju
> ingen roll om du ökar motståndet på trainern
> och din utväxling motsvarar ~15 km/h eller om du
> helt enkelt växlar upp ett par växlar och
> trampar tyngre, även om det ute på vägen skulle
> motsvara 45 km/h, så länge motståndet är
> detsamma.

Stämmer men jag vill inte säga att det är betydelselöst bara för att man har växlar på cykeln. Har kört tidigare på enklare trainer och för räckte det inte till att köra fyror på tex. Sedan är har jag noterat att trainern och hojen trivs bäst ihop vid olika kombinationer av belastning/varvtal/hastigheter. Det kan handla om allt från vibrationer/missljud/knak/rassel som kommer och går vid olika fall. Kan vara irriterande om man som jag kan bli sittande länge på trainern. En annan fördel är ju att man kan fördela slitaget jämnare på kassetten.

Slutligen. Snåla inte med trainern (såvida det inte är en ren uppvärmningstrainer inför GP-lopp) den är ändå ganska billig sett till en total cyklist budget och man tillbringar väldigt många månader på den också om man har nordiskt väder. Mina tips i all ödmjukhet.

Trainer
Efter mycket läsande på forat så valde jag också en Turbo Muin idag. Hoppas den skall skänka mig många fina timmar framför en skärm eller en bit tejp på väggen.

Är ni fortfarande nöjda mer era efter att ha kört någon månad på dom? tips och trix?

Trainer
Efter dryga 15,5 timmar på min Tubro Muin än så länge är jag nöjd.
Köpte en hastighets/kadens-sensor från Decathlon (http://www.decathlon.se/hastighets-kadenssensor-ant-id_8181211.html) och kör Trainerroad.

Magneten på svänghjulet på Muin sitter på drivsidan så man får sätta hastighetssensorn på den sidan, men kadenssensorn hamnade på andra sidan så jag fick förlänga kabeln på sensorn lite för att den skulle räcka över till andra kedjestaget.

Tejp på väggen är nog inget för mig. Jag brukar titta på en massa mtb klipp jag sparat på datorn, allt från Cape Epic, Transalp challenge, Salzkammergut Trophy till Lida Loop. Eller hockey. Bara jag får något att titta på lite undertiden.

Trainer
Jag är väldigt nöjd med min Muin. Den är kanske inte riktigt så tyst som jag trodde, men ändå väldigt ok. Förvänta er inte en knäpptyst trainer bara.

Kör också med trainerroad och jag gillar det skarpt! Hur tycker ni att effekten på virual power stämmer? Med risk för att överskatta min nuvarande form så tycker jag att den visar lite låga siffror, eller? Skit samma egentligen, repeterbarheten tvivlar jag inte en sekund på så det är väl bara att fokusera på att förbättra sig.

Trainer
Knäpptyst i jämförelse med alternativ som låter 10db mer.

Jag kör med wattmätare, runt 210w ftp fick jag ut efter ett halvårs hårt cyklandes från otränad. 69kg.

Virtual power är mer av en grej som du kan använda för träningen, se förbättringar etc. Svårt att jämföra sig med e-cyklingen. TR utgår från din VP FTP och lägger upp programmen efter det.

Senast ändrad:
Trainer
Vet inte hur bra effekten från VirtualPower stämmer mot "verkliga" watt, men bryr mig inte egentligen heller. Repeterbarheten är bra och det är det viktigaste för mig. Om den sen påstår att jag har en FTP på 30, 300 eller 3000 har ingen betydelse för mig.

Trainer
Kört tre pass på min Muin och är supernöjd.

+ riktigt tyst (Vinterstudion från datorhögtalarna överröstar)
Jämför med t.ex Kinetic Road Machine som verkligen tjuter, denna har ett dovt ljud som är mycket behagligare. Tycker db är helt ointressant då det är karaktären på ljudet som spelar roll.
+ stabil
+ enkel att stuva undan (se bild)
+ lätt att få till bra motstånd

Kör med Quarq effektvevparti så har inte testat några effektmätningsfunktioner.
En fråga, använder ni spacern som kom med på "icke drivsidan" för att fästa cykeln?

muin2.png

Senast ändrad:
Trainer
stefan. skrev:
> Efter dryga 15,5 timmar på min Tubro Muin än så
> länge är jag nöjd.
> Köpte en hastighets/kadens-sensor från Decathlon
> (http://www.decathlon.se/hastighets-kadenssensor-a
> nt-id_8181211.html) och kör Trainerroad.
>
> Magneten på svänghjulet på Muin sitter på
> drivsidan så man får sätta hastighetssensorn
> på den sidan, men kadenssensorn hamnade på andra
> sidan så jag fick förlänga kabeln på sensorn
> lite för att den skulle räcka över till andra
> kedjestaget.
>
> Tejp på väggen är nog inget för mig. Jag
> brukar titta på en massa mtb klipp jag sparat på
> datorn, allt från Cape Epic, Transalp challenge,
> Salzkammergut Trophy till Lida Loop. Eller hockey.
> Bara jag får något att titta på lite
> undertiden.

Gött snack gubbar och damer!

Detta öppnar ju en ganska ny värld för mig. Jag har kadens, puls mätare i klockan och på hojjen men det hade ju varit kul att se watten.

Vad är det jag behöver för att kunna få till detta med turbo muin? Jag har 1st trainer, 1st cykel, 1par ben och 1 ipad. Vad saknad, känns som att all googling gör mig snurrigare.

ps, jag har en dator också, pc!

Senast ändrad:
Trainer
Konkret skrev:

> Vad är det jag behöver för att kunna få till
> detta med turbo muin?

Gå in på http://www.trainerroad.com/equipment-checker det kan inte förklaras på ett enklare sätt än så.

Jag kör med Ant+sticka i dator nu men har en sån här på ingång för att kunna köra på iPhone/iPad: http://ebay.to/1txeSkE

Edit: Det finns en IOS-app men den är så ny så att den inte nämns på länken ovan.

Senast ändrad:
Trainer
landen skrev:
> En fråga, använder ni spacern som kom med på
> "icke drivsidan" för att fästa cykeln?

Ja den ska du använda. Om du har en landsvägscykel med 130mm bredd sätter du den på utsidan av kedjestaget, på icke-drivsidan, alltså mellan kedjestag och quickreleasen. Har du mtb med 135mm bredd, gäller även många CX, ska den sitta på insidan av staget istället, alltså mellan stag och trainer. Den räfflade sidan på den ska sitta mot dropouten.

Trainer
stefan. skrev:
> landen skrev:
> -----
> > En fråga, använder ni spacern som kom med på
> > "icke drivsidan" för att fästa cykeln?
>
> Ja den ska du använda. Om du har en
> landsvägscykel med 130mm bredd sätter du den på
> utsidan av kedjestaget, på icke-drivsidan,
> alltså mellan kedjestag och quickreleasen. Har du
> mtb med 135mm bredd, gäller även många CX, ska
> den sitta på insidan av staget istället, alltså
> mellan stag och trainer. Den räfflade sidan på
> den ska sitta mot dropouten.

Tack, då har jag nog gjort rätt!

Trainer
Laagrrluv skrev:
> Konkret skrev:
>
> > Vad är det jag behöver för att kunna få
> till
> > detta med turbo muin?
>
> Gå in på
> http://www.trainerroad.com/equipment-checker det
> kan inte förklaras på ett enklare sätt än
> så.
>
> Jag kör med Ant+sticka i dator nu men har en sån
> här på ingång för att kunna köra på
> iPhone/iPad: http://ebay.to/1txeSkE
>
> Edit: Det finns en IOS-app men den är så ny så
> att den inte nämns på länken ovan.

Så om jag förstår detta rätt så räcker det alltså med en dong i datorn, vilken? Jag hittar bara garmin egna?
Sen behöver jag nåt som skickar till dongen, http://www.decathlon.se/hastighets-kadenssensor-ant-id_8181211.html denna skall ju funka. Sen är det bara att regga sig och sen får man se watten på datorn, alt ipaden?

Trainer
Suntoo har en fin, passa dig för Wahoo BlueSC - fungerar intermittent.
I korthet:

1. En supporterad trainer - se hemsida. Jag har en Tacx T1820 Magnetic (billig sak)
2. En Hastighets/kadens sensor. Jag anv Garmin fungerar perfekt.
3. Ett HR band. Garmin fungerar perfekt. HR band är inte nödvändigt för att få det att fungera men bra att ha och ger fin info.
4. En ANT+ dongle, Suntoo Movestick fungerar perfekt. Om man kör ANT+ protokollet. Bluetooth fungerar också men då ska alla enheter kommunicera enligt detta protokoll.

Notera att andra kombinationer fungerar säkert bra.

Skulle jag börja om så skulle jag satsa på en bättre trainer, dvs mer påkostad o gedigen - min känns billig men fungerande.

Notera också att watt som visas är uppskattad watt, dvs baserat på motstånd i trainer o hastighet. Äkta watt får du alltså inte. Jag anser dock att detta räcker långt.

Trainer
Jag har lite strul med min muin. när jag kopplar på min cykel, Cervelo R3 så lutar den åt höger, ganska så mycket, det känns när man sitter i sadeln. Jag kan ju kompensera detta genom att luta mig hela tiden, sätta den rakt med snabbkopplingen(växlarna strular som kuken) eller palla upp den men det är inte så när min sambos sätter sin columbus vola där.

jag har cyklat rätt mycket på cervelon och kollat över den när jag sätter tillbaka hjulet men då är allt rakt och fint. Inget skiljer kassetterna åt osv.

Har jag glömt montera något eller är min cykel lite skev helt enkelt?

PS. När jag sitter på hojjen ser jag att min sadelstolpe flexar lite granna, behöver jag vara rädd? inget jag märkt när jag cyklat ute men det syns tydligt när jag cyklar i trainern.

Trainer
Fasiken jag lyckades använda sökfunktionen så jag slapp ställa frågan i en ny tråd.
Fick hem en skvalpande Turbo Muin för någon vecka sedan.
Misstänkte väl att skvalpet försvinner när det blir fart på den, men jag har bara vinterpendlaren att testa med just nu och jag har ingen lust att mecka upp den med allt skit det innebär.
Sen när jag fick möjligheten att vrida på en Real Turbo Muin och den inte skvalpade blev jag orolig.
Men den har ju motståndsreglering så den ser väl lite annorlunda ut inuti, även om den ska gå att använda helt ouppkopplad precis som Turbo Muin.

Blev för övrigt lite sur på att sensorn Misuro + som hade annonserats till slutet av januari plötsligt försvann från både Elit's sida och div återförsäljare.
Hittade dock svaret i Elit's support forum att den redan innan den släpps kommer att ersättas av Misuro Blu + som alltså blir en sensor som sänder både blåtand och ANT+
Den sägs komma under februari.

Trainer
eketjall skrev:
> Blev för övrigt lite sur på att sensorn Misuro
> + som hade annonserats till slutet av januari
> plötsligt försvann från både Elit's sida och
> div återförsäljare.
> Hittade dock svaret i Elit's support forum att den
> redan innan den släpps kommer att ersättas av
> Misuro Blu + som alltså blir en sensor som
> sänder både blåtand och ANT+
> Den sägs komma under februari.

Aha. Tack för info. Blev också lite fundersam när den försvann från Cyclecomponents.

F.ö. så köpte jag en Ant+ usb-sticka från Aliexpress för sådär 9 dollar. Rätt överkomligt.

Trainer
Meckade upp pendlar hybriden i min Turbo Muin iaf.
Ska erkänna att den lät mer än jag trodde den skulle göra, men å andra sidan behövde jag bara höja TV-volymen ett steg från normalt för att höra kommentatorerna på damernas 10k medan jag körde 4x4min på 90-95% HRM så det får väl anses vara rätt tyst ändå.

Trainer
Jag köpte en i-Vortex. Tycker VR-funktionen var dålig (motståndet kom snabbt, väldigt digitalt). Klart bättre med filmerna, där motståndet kommer mjukare, mer gradvis. Har kört 7x1h på den och tycker att motståndet väl matchar filmerna.

Jag stod och valde mellan i-Flow och i-Vortex på XXL, men vid tidpunkten så skiljde det bara 500kr, så då körde jag på i-Vortex, som kan köras utan dator, vilket inte i-Flow kan. Sen har visst i-Vortex ytterligare 150w i motstånd. men det är inget jag kan utnyttja ;)

Trainer
eketjall skrev:
> Meckade upp pendlar hybriden i min Turbo Muin
> iaf.
> Ska erkänna att den lät mer än jag trodde den
> skulle göra, men å andra sidan behövde jag bara
> höja TV-volymen ett steg från normalt för att
> höra kommentatorerna på damernas 10k medan jag
> körde 4x4min på 90-95% HRM så det får väl
> anses vara rätt tyst ändå.

Om man kan fokusera på vad andra säger under intervallerna på ett 4x4-pass är det tveksamt om man lider tillräckligt mycket ;-)

Trainer
NLC skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Meckade upp pendlar hybriden i min Turbo Muin
> > iaf.
> > Ska erkänna att den lät mer än jag trodde
> den
> > skulle göra, men å andra sidan behövde jag
> bara
> > höja TV-volymen ett steg från normalt för
> att
> > höra kommentatorerna på damernas 10k medan
> jag
> > körde 4x4min på 90-95% HRM så det får väl
> > anses vara rätt tyst ändå.
>
> Om man kan fokusera på vad andra säger under
> intervallerna på ett 4x4-pass är det tveksamt om
> man lider tillräckligt mycket ;-)

Sant, och jag kan nog inte återberätta vad som sas just under de där 16min jag låg över 90%.
Men vid 70-75% som jag låg på under en halvtimmes uppvärmning och mellan intervallerna så gick det fin fint att hänga med i TV-snacket. :-)

EDIT:

Upptäckte vikten av en finstegad kassett också. Nu hade jag ju pendlarhybriden uppsatt med 8-delat 11-30 kassett på trainern. Skillnaden mellan för mig 70-75% och 90-95% vid 90rpm var ganska precis en enda växel; 48/23 resp 48/20.

Senast ändrad:
Trainer
Jag förstår inte hur ni klarar av att kolla på tv medan ni kör intervaller, jag tappar bara fokus och släpper på intensiteten.
Brukar som mest lyssna på lite elektronisk musik när jag tränar.

Tillbaka
Topp