Trainer

Trainer
Jag valde mellan vortex och qubo förra året, valde vortex då elite qubo inte hade open source men det verkar ha ändrats nu. Är nöjd med min men tror elite qubo är minst lika bra, välj den som är billigast om du inte hittar något som den andra saknar.

Hade inte velat ha satori som de andra länka då den inte har elektrisk broms som kan styras via t.ex zwift eller trainerroad.

Trainer
Eller beställ en ANT-sticka på nätet, finns för under hundralappen.

Jag passade på att köpa en Tacx Flow Smart på XXL nu när de sålde den för 1999kr, kör den med en kinesisk ANT-sticka från AliExpress.

Trainer
Vad tror happy om den där nya trainern med kassett på själva trainern där du spänner fast cykeln ordentligt så att säga? Sägs vara tystare och bättre på många sätt. Lite dyrare kanske, har ingen direkt koll själv.

Trainer
AX3L sa:
Vad tror happy om den där nya trainern med kassett på själva trainern där du spänner fast cykeln ordentligt så att säga? Sägs vara tystare och bättre på många sätt. Lite dyrare kanske, har ingen direkt koll själv.

De flesta directdrive trainers är dyrare än "konventionella" trainers (grov generalisering).
Vissa verkar vara ganska tysta medan vissa verker tjuta så in i hela bängen (wahoo kickr tex).

Kolla https://www.dcrainmaker.com/product-reviews/trainers där finns tester av det mesta.

Trainer
AX3L sa:

Jag har en Elite Turbo Muin Smart B+ (direct drive) och är riktigt nöjd!! Stabil som helvete och ganska tyst!

Trainer
anderssvensson sa:
AX3L sa:

Jag har en Elite Turbo Muin Smart B+ (direct drive) och är riktigt nöjd!! Stabil som helvete och ganska tyst!

Kör du med den uppkopplad till zwift? Hur fungerar det med motståndsregleringen i så fall?

Trainer
Hej

Jag har använt min turbo muin med deras smart b+ sensor mot zwift. Det funkar, de är kompatibla. Men den kan inte reglera motstånd utifrån hur terrängen i zwift är, den överför bara watten från trainern till zwift som översätter det till hastighet. Så motståndet regleras på samma sätt som om du körde utan zwift, alltså via dina växlar.

Trainer
drpepper82 sa:
Hej

Jag har använt min turbo muin med deras smart b+ sensor mot zwift. Det funkar, de är kompatibla. Men den kan inte reglera motstånd utifrån hur terrängen i zwift är, den överför bara watten från trainern till zwift som översätter det till hastighet. Så motståndet regleras på samma sätt som om du körde utan zwift, alltså via dina växlar.

Går man inte miste av stor del av själva upplevelsen då?

Trainer
JimmyDr sa:
drpepper82 sa:
Hej

Jo cykling upplevs bäst utomhus!

Trainer
Konkret sa:
JimmyDr sa:
drpepper82 sa:
Hej

Jo cykling upplevs bäst utomhus!

Haha, det håller jag förvisso med om!!

Tänkte väl mest att om man vill få ut så mycket som möjligt av just zwift så verkar det inte vara den mest optimala trainern.

Trainer
Kollar också på trainers för närvarande och jag vill ha en "smart" så att man kan få ut lite detaljer efter ett pass. Har kollat på trainers runt 3-4000. Vilka rekommenderar ni då? Elite qubo digital smart B+ Har jag kollat på men vill att programmen ska kunna reglera motståndet också. Är det bara zwift som inte kan det eller gäller det alla program som inte är elites eget? Har någon provat Tacx flow smart? Funkar broms/motståndet på den via appar som ex: suffefest, zwift? Vill ju inte lägga 3000+ och inte få det att funka till 100%. Har tänkt att sätta min mtb till den om det har någon inverkan

Trainer
Trainern ska kunna hantera ANT+ FE-C för att den ska kunna styra motståndet automatiskt utefter terräng. De flesta program har börjat använda det, om dom inte redan har gjort det. Så leta efter en som kan ANT+ FE-C.
Vet att Elite har skärps sig i och med dom nya modellerna. Men dom som har några år på nacken är inte att rekomedera till Zwift, oftast så är dom väldigt dåliga på att rapportera "rätt" watt. Skulle tro att Taxc är bäst på området när det gäller segmentet under Kickr, Drivo, Neo.

Trainer
Även jag funderar på en ny trainer. Har ingen sen tidigare. Tanken för stunden är att köra trainerroad. Jag har wattmätare på cykeln. Vad ska man köpa? (Det här är ju svårare än att skaffa ny hoj). Ingen större lust att lägga mer än 5000-6000 kr.

Men vad ska jag ha? Rollers går bort. Men direct drive eller inte? Ant+ eller ska jag skita i det och gå på wattmätaren på hojen? Ljudnivå? Smarttrainer eller inte?

Trainer
Arsozath sa:
Även jag funderar på en ny trainer. Har ingen sen tidigare. Tanken för stunden är att köra trainerroad. Jag har wattmätare på cykeln. Vad ska man köpa? (Det här är ju svårare än att skaffa ny hoj). Ingen större lust att lägga mer än 5000-6000 kr.

Men vad ska jag ha? Rollers går bort. Men direct drive eller inte? Ant+ eller ska jag skita i det och gå på wattmätaren på hojen? Ljudnivå? Smarttrainer eller inte?

Om du har wattmätare på hojen faller ju behovet av en "smart" trainer (FE-C pratande).
Ska du träna spurter och igångdrag finns alltid risken att det slirar lite med en konventionell trainer så där är en direktmonterad att föredra.

Lite så tänker jag, några andra tänker säkert annorlunda ;)

Trainer
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Om du har wattmätare på hojen faller ju behovet av en "smart" trainer (FE-C pratande).
Ska du träna spurter och igångdrag finns alltid risken att det slirar lite med en konventionell trainer så där är en direktmonterad att föredra.

Så då blir det typ: Elite Turbo Muin Cycletrainer: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=138592
Andra alternativ?

Trainer
Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Så då blir det typ: Elite Turbo Muin Cycletrainer: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=138592
Andra alternativ?

Lite dåligt uppdaterad på direktmonterade utan FE-C.

Jag kör själv på en Elite Quobo Power Fluid vilket jag egentligen är ganska nöjd med.
Jag störs inte av något slirande, men så tränar jag inte spurter eller igångdrag så pass att det börjar slira (jag kanske bara är för klen?).
Skulle jag uppgradera så blir det isf till en FE-C pratande enhet, men det hade nog mest bara varit för att det är coolt med funktionen ;)

Trainer
Tror jag har sett att Tacx Flux Smart T2900 (som Neo's lillbrorsa heter) väntas in i början av december på ngn tysk hemsida.

Edit to add: Det var här jag såg december

Senast ändrad:
Trainer
Jag kör en turbo muin och en stages wattmätare på hojen. Funkar fint, men som jag sa tidigare det är ju inget problem att koppla wattmätaren mot ex zwift men eftersom trainern bara har vätskemotstånd så reagerar den ju inget när terrängen ändras i zwift utan går bara efter watten.

Annars är den trainern grymt tyst, är nog mycket tack vara att den bara har vätskemotståndet också.

Senast ändrad:
Trainer
Vernersson sa:

Är inte största vitsen med "smart" versionerna att typ Zwift och Trainerroad kan styra effekten, inte de eventuella wattsiffror enheten uppskattar fram?

I alla fall har det varit det för mig med min Tacx Vortex mot TTS4...annars kan man väl bara göra som de gammeldags träningscyklarna och ta ett spännband runt bakfälgen?

Trainer
h.g.j sa:
Vernersson sa:
Är inte största vitsen med "smart" versionerna att typ Zwift och Trainerroad kan styra effekten, inte de eventuella wattsiffror enheten uppskattar fram?

Nu var det där iofs bara min högst personliga reflektion och inte ngn sanning ;)
Och för mig skulle vitsen med en FE-C trainer falla om jag hade haft en wattmätare på hojen.

Nu är det iofs i mitt fall högst otroligt att jag skaffar en wattmätare före en FE-C trainer *hehe*
(återigen en högst personlig reflektion)

Trainer
Jag gillar också min muin. Orkar inte med wattmätare eller zwift. Tv spel spelar jag på mitt Playstation.
Mina watt kommer fram när jag lyssnar på Nitzer Ebb, DAF, agruhm och pouppee fabrikk.

Trainer
Nja... Kickrn är inte ljudlös men absolut inget man funderar över under intervallerna. Inte övriga familjen heller.
Detta är inte ett argument emot Kickrn tycker jag. Min fd Tacx med rulle bak lät mer.
Är man ljudkänslig bör man naturligtvis testa. Det finns säkert tystare lösningar.

Edit:
Just ja.. en sak till... Kickrn har sedan jag köpt den alltid fungerat. Direkt. Inga problem alls. Kan ju vara ett argument eftersom det verkar som så alltid inte är fallet med andra lösningar.
Vernersson sa:
AX3L sa:
Vissa verkar vara ganska tysta medan vissa verker tjuta så in i hela bängen (wahoo kickr tex).

Senast ändrad:
Trainer
julgus sa:
Inte för att vara trist men Flux verkar ha uppenbara kvalitets bekymmer...

Är ju inte relaterat till kvalitet, snarare konstruktionsmiss, om remmen taggar över. Känns ju som otroligt små marginaler om lådan sitter så nära att remmen ligger an, för att den vandrat 3-4mm i sidled. Men å andra sidan så ska den ju inte vandra :)

Gör om, gör rätt.

Trainer
Va bra. Skönt att kvaliteten är hög på produkten trots problemen.
Fö.. har man en produkt som efter ett tag går sönder brukar man prata om kvalitetsproblem. Om inte annat är det kvalitetsproblem på deras R&D avdelning samt avseende QA.

Fråga: Har Tacx någonsin släppt något utan initiala problem?
Jeppe_E sa:
julgus sa:
Inte för att vara trist men Flux verkar ha uppenbara kvalitets bekymmer...

Är ju inte relaterat till kvalitet, snarare konstruktionsmiss, om remmen taggar över. Känns ju som otroligt små marginaler om lådan sitter så nära att remmen ligger an, för att den vandrat 3-4mm i sidled. Men å andra sidan så ska den ju inte vandra :)

Gör om, gör rätt.

Senast ändrad:
Trainer
cookiemonster sa:
e120guru sa:

Jag passade på att köpa en Tacx Flow Smart på XXL nu när de sålde den för 1999kr, kör den med en kinesisk ANT-sticka från AliExpress.
Var hittar du en ant-sticka under hundralappen?

Jag köpte mina för 9USB/st för nåt år sedan med fri frakt från AliExpress.

Trainer
e120guru sa:
cookiemonster sa:
e120guru sa:

Ah antar att kronan fallit så mycket att de nu kostar dryga hundralappen.

Trainer
cookiemonster sa:
e120guru sa:
cookiemonster sa:
e120guru sa:

Ah antar att kronan fallit så mycket att de nu kostar dryga hundralappen.

12USD med frakt är vad jag hittar dem för nu, med dagens dollarkurs blir det en dryg hundring ja....

Trainer
Beroende på hur du ska använda din trainer så faller INTE behovet av en smart trainer om du har wattmätare på cykeln. Ska du använda den till zwift och få ut allt av programmet så måste du ju ha en trainer med elektroniskt motstånd som du kan låta programmet reglera. Annars får ju programmet bara dina wattsiffror.

Trainer
drpepper82 sa:
Beroende på hur du ska använda din trainer så faller INTE behovet av en smart trainer om du har wattmätare på cykeln. Ska du använda den till zwift och få ut allt av programmet så måste du ju ha en trainer med elektroniskt motstånd som du kan låta programmet reglera. Annars får ju programmet bara dina wattsiffror.

Om man vill ha en trainer som fungerar mot Zwift fullt ut. Finns det någon bra till ett inte allt för blodigt pris?

Trainer
Marsupilami sa:
drpepper82 sa:

Om man vill ha en trainer som fungerar mot Zwift fullt ut. Finns det någon bra till ett inte allt för blodigt pris?

Som tidigare nämnts i tråden, kolla in https://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html Se Mid-Range och uppåt.

Tillbaka
Topp