Trainerdäck lr inte?

Trainerdäck lr inte?
Funktionsmässigt utvecklar trainerdäcket inte lika mkt värme och klarar slitaget galant, till skillnad mot vanligt däck som slits rätt hårt på en trainer/roller. Om Du skall köra med vanligt däck kan det vara bra med ett skydd bakom cykeln som stoppar det slitage som lossnar och sputlackerar väggen annars (sett över en säsong).

Jag vet inte om dessa däck även är skonsammare mot trainern i sig, men jag har fått för mig att min roller i alla fall får mindre beläggning (som låter illa) på själva rullarna, med trainerdäck.

Trainerdäck lr inte?
Min erfarenhet efter ett antal vintrar på trainer är att "det går lika bra med" vanligt däck. Visst det blir en lätt beläggning runt själva rullen av svart damm men någon sprutlackering av väggen bakom trainern har i alla fall jag inte märkt. Jag brukar spara ett utslitet däck från sommaren och sätta på när det blir dags att montera upp trainern, sen kör jag slut på det under vintern och kastar till våren. Då har jag spart pengarna som trainerdäcket skulle ha kostat och kan köpa ett nytt fint till utesäsongen. Jag har inte märkt något onormalt slitage på min trainer, Elite RealTour, heller.

Trainerdäck lr inte?
Själv skulle jag satsa på trainer däck. Körde med conti gp4000 däck på trainern och det small till så in i bomben av värmeutvecklingen. Är förvisso inte den med störst erfarenhet av trainers så kanske berodde smällen på annat.

Trainerdäck lr inte?
Det är stenhårt jämfört med ett "vanligt" däck, bra mot slitage men har således dåligt grepp och inget man cyklar med ute. Kör du mer än ett pass trainer i veckan under vintern är det en bra investering, annars kan du spara på gammla utslitna däck och köra slut på de som någon ovan skrev.

Trainerdäck lr inte?
Mild-nerd skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att köpa en trainer, funkar dom till
> mtb?

Rekommenderar att byta till slicks på bakdäcket, då fungerar det

Trainerdäck lr inte?
Tänk på att trainerdäck för 26" är ca 26x1.25 och kan behöva en smalare slang än vad man normalt har på MTB:n. Lätt att glömma det när man mest fokuserar på köp av trainern, och ev däck till.

Jag glömde slangen, och har ju några hundra mil till närmaste LBS, så fick tvinga i en tjockare slang, vrida och vända och knöla och bröta...blir nu lite pyspunka mellan passen.

edit:stafning

Senast ändrad:
Trainerdäck lr inte?
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> japp, för mtb.

Kanon, tack!
Trainer, däck & slang beställd.. :-)

Tillbaka
Topp