Trainerroad

Trainerroad
nille skrev:
-------------------------------------------------------
> hoppade också med,hur funkar det läggs passen in
> automatiskt i teamets lista?

Ja.

Meeeeen, det är lite tunt med aktivitet än så länge, bara 4 st "rides" så långt. Kom igen nu! :-)

Trainerroad
NLC skrev:
> nille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hoppade också med,hur funkar det läggs passen
> in
> > automatiskt i teamets lista?
>
> Ja.
>
> Meeeeen, det är lite tunt med aktivitet än så
> länge, bara 4 st "rides" så långt. Kom igen nu!
> :-)

Är för bakis :P

Trainerroad
NLC skrev:
> nille skrev:
> -----
> > hoppade också med,hur funkar det läggs passen
> in
> > automatiskt i teamets lista?
>
> Ja.
>
> Meeeeen, det är lite tunt med aktivitet än så
> länge, bara 4 st "rides" så långt. Kom igen nu!
> :-)

Vem sitter inne och kör trainer när det är ca 10 grader och uppehåll ute?

Trainerroad
NLC skrev:
> Den som inte är ledig innan mörkret faller? ;-)

Det finns lampor om du inte visste det. :)

Trainerroad
Kvällens pass

20131119_RedLake.png

Får nog bli ett återhämtningpass imorgon.

Trainerroad
Firade onsdagen med ett 8-minuterstest. Gick sådär, har trainerroad inställt på FTP 340 och efter dagens pass rekommenderas FTP 333. Men eftersom dagsformen kändes sådär och jag har klarat alla pass så får 340 stå kvar tills vidare. Lyckades bli ordentligt trött i alla fall.

8min.jpg

Trainerroad
Löfet skrev:
> Är det nöjligt att göra en workout från en
> uterunda via direkt import från gpx, eller på
> något annat sätt?

Nä, inte direkt.
Om du kört med effektmätare och har lite pejl på din FTP kan du skapa ett pass baserat på effektkurvan från din uterunda (procentuellt mot FTP).

Finns andra program om kan omvandla uterundor till "innerundor" mha höjddata, t.ex. Kinomap och till viss del även Wahoo Segments genom sin koppling till Strava.

Trainerroad
Gjorde ett ramptest igår bara för att förnedra mig själv och få ett kvitto på förfallet och jag säger bara va. i. helvete!
Det är nu det märks när man inte fått tränat cykel på tre veckor pga av alla dagissjukdomar som den lilla drar med sig hem.
Känns ju inte sjukt bra direkt men nu är jag äntligen frisk och det är dags att ta tag i sig själv igen vilket alltid är positivt och skönt!

Trainerroad
Väldigt bra upplägg! Som relativt otränad hoppade jag i våras på "Sweet Spot Base" med "Intermediate Base I" och är helnöjd. Körde den ännu en gång och sedan "Intermediate Base II". Fast lägger in lite extra här och där.

Nu i höstas började jag åter med "Intermediate Base I" och är nu inne i "Intermediate Base II". Efter nyår blir det nog "Build" med "Intermediate Build I" och "Intermediate Build II".

Försöker köra ett trainerpass varannan dag, det blir 3 pass ena veckan och 4 den andra.

Trainerroad
Om du har +5h/vecka att sitta på trainern så ;-) Nu kan man iofs byta t.ex. Mist/Red&White mot Kaiser och få samma intervaller men mer tidseffektivt och personligen kör jag hellre ett distanspass ute än 90-120 minuter "aerobic endurance" på trainern.

Trainerroad
Jag snurrar på med Sweet Spot Base I där jag bara kör de korta vardagspassen, helger lägger jag in ostrukturerade utomhuspass. Två trainerpass i veckan känns rätt överkomligt tack vare TrainerRoad, men fler än så skulle nog en känsla av ångest komma krypande. Blir nog en till sväng på Base I efter jul och sen vidare till Base II, i enlighet med bilden ovan.

Hur resonerar ni andra?

Trainerroad
TrainerRoad-killarna skrev igår på sin Facebooksida om "Best Bike Split", en ny site under utveckling där man efter att ha matat in diverse parametrar om sig själv och sin cykling (kroppsmått, FTP, vikt, position på cykeln m.m.) och laddat upp en GPX-fil på slinga man kört/ska köra dels kan få ut en estimerad bästatid på rundan samt (för mig) ännu mer intressant en .MRC-fil som går att ladda in i TrainerRoad för att få rundan omvandlad till ett pass som tar hänsyn till höjdprofil och vind(!) för den önskade tiden på rundan.

Jag testade för skojs skull att lägga upp en lokal runda jag brukar köra (Hisingen Runt 50km), med min i TrainerRoad uppmätta FTP och med en vindhastighet på 5m/s VSV i genomsnittlig vindhastighet och Fntensity Factor på 90% så fick jag en uppskattad tid som var inom 2 minuter från mitt personbästa (ca 4% diff). Deras modell verkar med andra ord vara hyfsat korrekt.

Ska testa att köra passet i TrainerRoad härnäst :)

Nästa nivå av internetcykling?

http://www.bestbikesplit.com
http://www.trainerroad.com/teams/38-bestbikesplit/join

Senast ändrad:
Trainerroad
Intressant! Hur gjorde du "Hisingen Runt" passet. Med TrainerRoads "Create Custom Workout"? Måste vara ganska pilligt i så fall. Man skulle bara kunna importera en gpx-fil och få träningspass att köra efter. Någon som vet hur/var de egentillverkade Trainerroadpassen sparas på datorn och vilket format de har? Har letat lite men inte hittat dem. Är det något xml-liknande skulle man/jag kunna hacka ihop en app som gjorde ovanstående.

Trainerroad
En fråga, måste enheterna paras vid varje tränings tillfälle.
Testade att köra en video: Local Hero från Sufferfest men det gick inte att flytta filen till Trainer Road. Filen var sparad på hårdisken.

Trainerroad
Nej, man ska bara behöva para ihop sina grejor en gång. Så fungerar det för mig.

Öppnade du först passet och drog och släppte du sedan videon i aktuellt fönstret?

Trainerroad
Pastis skrev:
> Intressant! Hur gjorde du "Hisingen Runt" passet.
> Med TrainerRoads "Create Custom Workout"? Måste
> vara ganska pilligt i så fall. Man skulle bara
> kunna importera en gpx-fil och få träningspass
> att köra efter. Någon som vet hur/var de
> egentillverkade Trainerroadpassen sparas på
> datorn och vilket format de har? Har letat lite
> men inte hittat dem. Är det något xml-liknande
> skulle man/jag kunna hacka ihop en app som gjorde
> ovanstående.

Passet skapades alltså av BestBikeSplit när jag lagt in GPX-fil för slingan och matat in mina uppgifter.

Tror inte de egentillverkade passen TrainerRoards Workout Creator sparas lokalt öht (cacheas möjligtvis) utan ligger på TR's servrar. Formatet heter alltså .mrc och ser rätt enkelt ut:

[COURSE HEADER]
VERSION=2
UNITS = METRIC
DESCRIPTION =Test
FILE NAME =Test.mrc
;MINUTES PERCENT
[END COURSE HEADER]
[COURSE DATA]
0.000 80
1.315 80
1.315 87
2.975 87
2.975 71
3.960 71
....
Första siffran är ett timestamp och andra är bara %FTP.
Sen tillkommer så klart mer om man har intruktioner m.m.

Trainerroad
Egna pass skapade i WorkoutCreator går dock att dela i teams. Jag har delat två till HappyMTB-teamet, varav ett Hisingen Runt 50k som BBS spottade ur sig.

Trainerroad
Hur funkar Trainerroad när man kör med virtuell watt, är det Trainerroad som säger till trainern hur trög den ska vara? (Har aldrig cyklat på trainer så har ingen aning)

Trainerroad
garfunkah skrev:
> Hur funkar Trainerroad när man kör med virtuell
> watt, är det Trainerroad som säger till trainern
> hur trög den ska vara? (Har aldrig cyklat på
> trainer så har ingen aning)

Programmet styr inte motståndet/trögheten på trainern utan utgår bara från registrerad fart och översätter det till effekt enligt given profil för resp trainer (& motståndsläge för de trainers som har flera steg).

Trainerroad
NLC skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Hur funkar Trainerroad när man kör med virtuell
> > watt, är det Trainerroad som säger till trainern
> > hur trög den ska vara? (Har aldrig cyklat på
> > trainer så har ingen aning)
>
> Programmet styr inte motståndet/trögheten på
> trainern utan utgår bara från registrerad fart
> och översätter det till effekt enligt given
> profil för resp trainer (& motståndsläge för
> de trainers som har flera steg).

...såvida du inte har en trainer med erg mode typ Wahoo KICKR, då kan TrainerRoad ställa motståndet så att du automatiskt alltid presterar rätt effekt så länge du trampar runt pedalerna i tillräcklig hastighet.

Trainerroad
Senast ändrad:
Trainerroad
NLC skrev:
> Men kan heller inte se Wahoo KICKR i listan över
> trainers för virtuell effekt?

Det är ju givetvis för att effektmätningen inte behöver vara en virtuell uppskattning när KICKR har en riktig effektmätare inbyggd.

Trainerroad
Mayhem skrev:
> ...såvida du inte har en trainer med erg mode typ
> Wahoo KICKR, då kan TrainerRoad ställa
> motståndet så att du automatiskt alltid
> presterar rätt effekt så länge du trampar runt
> pedalerna i tillräcklig hastighet.

Jag kör med en Kickr + P2M, har valt att TR visar effekten från P2M medan den styr Kickrn.
Funkar kanon sånär som på att Kickrns effekt driftar lite, så i början av passen ligger man i regel ~2-3% för högt och efter en timme ett par procent för lågt.

Trainerroad
emilh skrev:
> Jag kör med en Kickr + P2M, har valt att TR visar
> effekten från P2M medan den styr Kickrn.
> Funkar kanon sånär som på att Kickrns effekt
> driftar lite, så i början av passen ligger man i
> regel ~2-3% för högt och efter en timme ett par
> procent för lågt.

Intressant. Jag har precis köpt en begagnad Quarq och den verkar inte helt förstå sig på erg mode. Började med att para den också mot TrainerRoad, men effektkurvan pendlade så pass extremt upp och ner att jag gick tillbaka till KICKRns angivna effekt. Jämförde sedan siffrorna från KICKRn mot data från Quarqen på min Garmin (3s average) och den senare visade då ganska mycket lägre siffror. Sätter jag KICKRn i level mode överrensstämmer siffrorna bra mot vad Quarqen ger.

Upplever du KICKRns motstånd i erg mode som något "hoppigt"? Det gör jag, åtminstone när kadensen börjar gå över 90. Fast det kanske mer har att göra med att mitt rundtramp inte är tillräckligt jämnt. Eller att jag är väldigt klen och bara kan prestera på skrattretande låga effekter, det blir helt klart mindre hoppigt när jag kämpar mot högre motstånd...

Trainerroad
Nej, jag har inte upplevt några sådana problem. Motståndet är jämnt och fint.

Kör du senaste firmware i Kickrn och senaste TrainerRoad?

En annan ska jag läst kan strula är om du har första generationens ANT+ sticka så kan det bli problem med att bandbredden inte räcker till för att styra Kickrn och samtidigt läsa in effekt, kadens, hastighet puls etc.
Med en nyare ANT+sticka (eller en BT4.0-sticka för att styra Kickrn) finns inte de problemen.

Trainerroad
Trodde att kroppen skulle vakna till av ett trainerpass. Så kändes det också i början. En bit in i tredje intervallen började det köra lite i magen. I mitten av fjärde intervallen blev det magras. Efter en teknisk paus var kämpalusten som nedspolad och jag orkade inte hålla trycket uppe. FAIL!

emerson.jpg

Trainerroad
emilh skrev:
> Kör du senaste firmware i Kickrn och senaste
> TrainerRoad?

Ingendera av dem verkar direkt skylta med några versionsnummer någonstans. I länken till nedladdningen av TrainerRoad står det i alla fall 2.3.3 vilket verkar vara samma version som jag har. Körde Wahoo Utility häromdagen för att göra en spindown och se om den ville uppdatera KICKRn men då sade den ingenting, så jag antar att allt är uppdaterat.

emilh skrev:
> En annan ska jag läst kan strula är om du har
> första generationens ANT+ sticka så kan det bli
> problem med att bandbredden inte räcker till för
> att styra Kickrn och samtidigt läsa in effekt,
> kadens, hastighet puls etc.
> Med en nyare ANT+sticka (eller en BT4.0-sticka
> för att styra Kickrn) finns inte de problemen.

Jag har en Mac modell nyare med inbyggd Bluetooth 4.0 modul som sköter kommunikationen med KICKR. Tidigare körde jag Wahoos pulsband och kadenssensor för Bluetooth men har nu bytt till Garmins nya mini ANT+ adapter då jag köpt en Garmin Edge och inte orkar hålla på och byta sensorer, beteendet har hela tiden varit samma.

Men jag gissar som sagt att det antagligen har att göra med mina klena ben, det kan nog vara mycket svårare att hålla ett jämnt lågt motstånd där plus minus ett visst antal watt är en betydligt större procentuell skillnad jämfört med samma diff på ett högre motstånd. Jag får kämpa på och försöka höja min löjligt låga FTP så blir det förhoppningsvis bättre...

Trainerroad
Har fått det någon gång, men tror att det numer ska sparas en temporärfil på datorn. Prova att i TrainerRoad-appen gå in på Career och se om inte din workout syns där. Isf, klicka på den lilla byrålådan under facebook-iconen /ovanför soptunnan och programmet kommer synka igen.

Tillbaka
Topp