Trainerroad

Trainerroad
emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Men en tillförlitlig effektmätare behöver inte
> kosta mer än hälften av det.
> Kanske också för mycket?
>
> Tycker bara att det låter bananas att lämna kvar
> landsvägscykeln i trainern ;)

Ja, inte ens hälften är billigt nog. :-)

Det blir nog inte så att lämnar racern i trainern i slutändan men kommer definitivt inte ha bråttom med att ta ner den. Gillar än så länge mtb mer än lvg.

Trainerroad
Har tagit mig en riktig fakirrunda i trainerroad idag. Håller på att följa ett träningsprogram för halv-IM. Satte ihop ett pass enligt planen - Endurance+Annat, 2:25 pure pleasure:
endurance+annat.jpg

Trainerroad
Tänk vad motiverad att trampa trainer du blir efter att ha lagt > 10 papp på en Kickr. Och hur bra du blir av att trampa så mycket ;-)

Trainerroad
Jag är förbaskat nöjd med min Elite Qubo Power Fluid jag köpte :)

Billigare än Road Machine men vrkar vara minst lika robust och dessutom inte beroende av att justeras in mot hjulet. Detta sker liksom per automatik :)

Trainerroad
garfunkah skrev:
> Hur funkar det med Trainerroad, verkar den ge
> samma virtuella watt varje gång du kopplar fast
> cykeln?

Om frågan var riktad till mig ang Elite'n så är det korta svaret att jag inte märker av ngn variation iaf...

Men nu har jag ju heller inte kontrollerat mot ngn kalibrerad wattmätare.

=)

Trainerroad
Jag jämförde värden från PT-navet mot KK:s "effektkurva" några gånger i vintras och fick att det stämde både bra och dåligt fastän jag verkligen försökte att köra med samma däckstryck och skruva lika många varv på ratten. Sämst blev det (såklart) på korta intervaller med kraftigt igångdrag eftersom den uträknade effekten bara baseras på fart och inte tar hänsyn till acceleration av svänghjulet. Gissar att "virtual power" i Trainerroad baseras på samma formel.

Trainerroad
Är hemma ensam med dottern denna veckan och får därmed svårt att få till några bra träningstillfällen ute. Därför kopplade jag upp racern på trainern igår och anslöt till trainerroad. Efter att parat Ant stickan och valt trainer så provade jag lite.

Kadens och puls visas men inte watten. Känns som jag gjort allt rätt men får inga wattsiffror. Någon som har några tips på felsökning?

Har provat att starta om allt, flyttat stickan till en annan usb ingång men utan resultat. Har gått igenom deras troubleshooting men inget av deras tips har hjälpt.

Har iofs wattmätare på trainern också så jag kan köra efter den men gillar att se kurvan på datorn och möjligheten att köra efter ett program.

Trainerroad
För att virtuell effekt ska funka behöver Trainerroad en fartsensor inkopplad. Alternativt att trainern har ANT+ stöd för att skicka effektdata till programmet. Vilken trainer är det du kör med?

Trainerroad
Jag har en kadens och fartsensor från Garmin på cykeln. Det funkade i vintras, det är därför jag blev så förvånad att det inte funkade nu. Kadensen visas på trainerroad men inte watt eller hastighet för den delen heller men det tror jag inte den gjorde i vintras heller. Inget jag lade märke till iaf.

Trainern är en tacx flow så den skickar inget till trainerroad.

Ska kolla lite på drivrutinerna för stickan och ev installera om dem om det går.

Trainerroad
Masjevel skrev:
> Löst!
> Flyttade fartsensorn ett par mm och då funkade
> både watt och hastighet!
> Tack för hjälpen NLC!

Se där vad som händer medan man själv tog en tupplur :-)

Trainerroad
Den som bygger en ANT+ modul som skickar ut data från Monark skulle nog kunna göra sig en hacka...
;-)

Själv kör jag med mitt P2M-vevparti på Monarken på vintern.

//Ola

Trainerroad
Absolut, "problemet" är att jag valde Monark framför Trainer/Effektmätare.
Känns "onödigt" att köpa båda två, hur nu cykelgrejer kan vara onödiga :)

Trainerroad
Skulle behöva något nytt nu till höstträningen, t ex köra ett träningsprogram på TR. Hur gör ni som har Monark? (jag har aldrig test TR)

Idag kör jag inlagda pass på Garmin 510, efteråt kopierar jag kadensen från Golden Cheetah till excell, räknar ut watten och sen tillbaks till GC.

Går det i Trainerroad köra passet och logga kadens/puls, sedan göra liknande beräkning smidigt efteråt? Eller blir det att jag skulle få göra som idag och exportera från GC och sedan ta bort körda passet och importera den modifierade TR?

Trainerroad
Mycketvillhamer skrev:
>
> *Edit - Ja, jag tog av sadelväskan innan jag
> började...

TACK!

Trainerroad
Jag provade Trainerroad idag och körde en FTP 20 minuters test, och nu känner jag mig verkligen kränkt. Ca 150 W för 20 minutare och 125 Watt för en timme får jag som svar. Det är ju typ ingenting :(

Kommer det bli nåt av mig om jag sätter igång med deras planer och kör igenom alla Traditional Base 1/2/3. Blir det bättre resultat av att välja en med fler timmar i passen? Jag hade ju planerat att cykla en massa breveter och skojigheter nästa år.

Jag har varit tvungen att göra uppehåll helt med cykling en månad och sen försök få igen lite kondition med sittcykel på gym. Jag kör också benpress, bencurl och benspark sedan ett par veckor, i hopp om… något.

Mycket kränkt och ledsen katt.

Trainerroad
Äsch, vänd på det istället. Från den nivån (om det stämmer) så borde det väl vara relativt lätt att förbättra sig?

Har ingen koll på TR:s planer, utgick förrförra vintern från någon "intermediate base" och byggde ett eget från det, men saknade "igenkänningsfaktorn" när det alltid var någon ny workout.

Så till förra så gjorde jag helt efter eget huvud med basen i långa intervaller och en typisk vecka förra trainersäsongen var därför 1 x Starr King, 1 x Galena kryddat med kortare styrkeintervaller typ Sisters, Jobs eller VO2max som Vandever och ibland ett distanspass ute. Kommer nog försöka på samma sak denna vinter men undvika att köra i diket i februari och sabba både skalle & form.

För att underlätta planerandet så sammanställde jag mina favoriter i ett litet kalkylark https://docs.google.com/spreadsheet...c2YktnT1hkX3dUOFpEZERGMUE&usp=drive_web#gid=0

Trainerroad
Jo det bör stämma med 125 Watt. Jag trampar mig rent fördärvad, så det till och med bränner i armarna. En timme med samma watt på gymmet känns lika och pulsen är i samma härad, så min effektmätare är nog inte fel.

Jag har sparat ner ditt ark, ska kolla på det. Tack.
Inte helt lätt att hitta något vettigt med TRs sökfunktion.

Trainerroad
Spacekitty skrev:
> Jo det bör stämma med 125 Watt. Jag trampar mig
> rent fördärvad, så det till och med bränner i
> armarna. En timme med samma watt på gymmet känns
> lika och pulsen är i samma härad, så min
> effektmätare är nog inte fel.
>
> Jag har sparat ner ditt ark, ska kolla på det.
> Tack.
> Inte helt lätt att hitta något vettigt med TRs
> sökfunktion.

Låter som rätt mycket för handcykel!

(Ta VirtualPower-siffror med en enorm skopa salt, funkar för att följa egen utveckling men enligt min erfarenhet inte till mycket mer. När jag gick från VP med Tacx-trainer till att använda effektmätare så åkte nuffrorna upp ca 65%)

Trainerroad
Är inne på min andra vecka av "traditional base - mid volume 1". Även jag blev abrupt nedslagen i skorna när jag gjorde mitt första 20 min ftp test. 157 watt var en ordentlig besvikelse även om jag bara cyklat sen i somras.

Min tanke är att fortsätta mig igenom traditional base programmen och sen gå vidare efter det. Finns ett bra schema på trainerroads hemsida

http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201881244-Picking-the-Right-Plan

Lycka till!

Trainerroad
Spacekitty skrev:
> Jag provade Trainerroad idag och körde en FTP 20
> minuters test, och nu känner jag mig verkligen
> kränkt. Ca 150 W för 20 minutare och 125 Watt
> för en timme får jag som svar. Det är ju typ
> ingenting :(
>
> Kommer det bli nåt av mig om jag sätter igång
> med deras planer och kör igenom alla Traditional
> Base 1/2/3. Blir det bättre resultat av att
> välja en med fler timmar i passen? Jag hade ju
> planerat att cykla en massa breveter och
> skojigheter nästa år.
>
> Jag har varit tvungen att göra uppehåll helt med
> cykling en månad och sen försök få igen lite
> kondition med sittcykel på gym. Jag kör också
> benpress, bencurl och benspark sedan ett par
> veckor, i hopp om… något.
>
>
> Mycket kränkt och ledsen katt.

Jag vet inget om din längd, vikt, ålder eller kön (även om jag antar att du är kvinna). Men effekten du får ur dig måste sättas i relation till vikt och längd, i första hand. Visst, 125 W vinner man inga tävlingar på ens om man är liten och späd, men det kan räcka mycket längre än du tror. Och om du är ganska otränad kan det gå att öka på den rejält.

Det lägsta jag fått på ett test var 215 W för ett antal år sen. I mitten/slutet av september uppskattade jag min FTP till kanske 295 W, möjligen nästan 300 W. Om vi skulle öka på dina 125 W med samma procent blir det ca 170 W. Om du är ca 160-165 cm lång och väger 50-55 kg, ja då kan du nog hänga med i DElit på landsväg.

Mitt lägsta testvärde var för övrigt när jag ändå hade tränat några år, även om det inte var på hög nivå, så när jag började kanske jag inte hade mer än 170-190 W.

Kort sagt, det kan mycket väl vara så att du har stor utvecklingspotential.

Trainerroad
Jag svarar tråden generellt, men främst till desillusionerade personer som tror deras FTP är jättelågt. Jag har haft virtual power FTP på 150W när den i verkligheten var ca 250W, så fokusera på den relativa förbättringen istället.

Tillbaka
Topp