Trainerroad

Trainerroad
Gjorde även jag ett FTP test förra veckan inför trainersäsongen och hoppades få lite fina siffror efter sommarens cyklande där jag känt mig starkare än någonsin. Bästatider på bl a FMT och CV.
Efter testet var jag helt slut eller rättare sagt med ca 8 minuter kvar av testet var jag färdig att kliva av men grävde djupt i mig själv och slutförde testet.
Fick ett FTP värde på 194 mot 220 som jag körde efter förra vintern.

Dock har jag en massa ursäkter till varför det blev så lågt ;-)
- Min trainer har gått från BETA till "skarp" i TR.
- Mitt första test i förra hösten blev fel, hade fel motstånd på trainern i förhållande till vald trainer i TR vilket ledde till ett alldeles för högt FTP värde. Sänkte därefter några gånger tills jag hamnade på en nivå som jag tyckte jag klarade av. Det var kanske för högt.

194 VP Watt fördelat på mina 70kg är inget att skryta med men som sagts tidigare inget man kanske kan jämföra med mot en riktigt effektmätare. Hoppas det är så ;-)

Så nu blir det att träna på ett tag efter med detta värde som riktpunkt och om några veckor/månad göra ett nytt test för att se om man utvecklats något.

Trainerroad
Har Spacekitty en riktig effektmätare, eller är det effektvärde framräknat baserat på trainermodell?
I det senare fallet så kan man ju helt bortse från värdet, för det kan vara nästan hur fel som helst.

Trainerroad
Har några frågor om Trainerroad som säkert är ganska basic (svaret står säkert redan i den här tråden, men jag orkar inte läsa hela):

1. Om jag köper en enkel trainer, typ Kurt Kinetic Roadmachine eller liknande, hur fungerar den då ihop med Trainerroad? Mer secifikt undrar jag hur jag gör när Trainerroad säger åt mig att öka effekten i ett intervallpass. Måste jag växla upp fort som fan då, alternativt trampa skitsnabbt?

2. Och om jag köper en mer avancerad elektriskt styrd trainer, kommer Trainerroad i så fall reglera motståndet automatiskt under intervallpasset så jag slipper växla eller öka kadensen?

3. Finns det något happykonsensus kring vilken trainer som ger mest "bang for the buck"?

Trainerroad
McAdam skrev:
-------------------------------------------------------
> Har några frågor om Trainerroad som säkert är
> ganska basic (svaret står säkert redan i den
> här tråden, men jag orkar inte läsa hela):
>
> 1. Om jag köper en enkel trainer, typ Kurt
> Kinetic Roadmachine eller liknande, hur fungerar
> den då ihop med Trainerroad? Mer secifikt undrar
> jag hur jag gör när Trainerroad säger åt mig
> att öka effekten i ett intervallpass. Måste jag
> växla upp fort som fan då, alternativt trampa
> skitsnabbt?
>

Ungefär precis så.

> 2. Och om jag köper en mer avancerad elektriskt
> styrd trainer, kommer Trainerroad i så fall
> reglera motståndet automatiskt under
> intervallpasset så jag slipper växla eller öka
> kadensen?
>

Korrekt.

> 3. Finns det något happykonsensus kring vilken
> trainer som ger mest "bang for the buck"?

KK Road Machine eller Wahoo Kickr skulle jag säga.

Trainerroad
emilh skrev:
> McAdam skrev:
> --------------------------------------------------

> > 1. Om jag köper en enkel trainer, typ Kurt
> > Kinetic Roadmachine eller liknande, hur
> fungerar
> > den då ihop med Trainerroad? Mer secifikt
> undrar
> > jag hur jag gör när Trainerroad säger åt
> mig
> > att öka effekten i ett intervallpass. Måste
> jag
> > växla upp fort som fan då, alternativt trampa
> > skitsnabbt?
> >
>
> Ungefär precis så.

Följdfrågan måste då bli: Är detta krångligt? Är det värt att lägga lite extra pengar på att köpa en mer avancerad trainer så man slipper växla själv?

Trainerroad
McAdam skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > McAdam skrev:
> >
>
>
> > > 1. Om jag köper en enkel trainer, typ Kurt
> > > Kinetic Roadmachine eller liknande, hur
> > fungerar
> > > den då ihop med Trainerroad? Mer secifikt
> > undrar
> > > jag hur jag gör när Trainerroad säger åt
> > mig
> > > att öka effekten i ett intervallpass. Måste
> > jag
> > > växla upp fort som fan då, alternativt
> trampa
> > > skitsnabbt?
> > >
> >
> > Ungefär precis så.
>
> Följdfrågan måste då bli: Är detta
> krångligt? Är det värt att lägga lite extra
> pengar på att köpa en mer avancerad trainer så
> man slipper växla själv?

Inte ett dugg, hur jobbigt tycker du det är att växla när du cyklar ute?

Trainerroad
Mycketvillhamer skrev:
> Inte ett dugg, hur jobbigt tycker du det är att
> växla när du cyklar ute?

Tänkte mest att det kanske var bökigt att hitta rätt växel.

Trainerroad
McAdam skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Inte ett dugg, hur jobbigt tycker du det är
> att
> > växla när du cyklar ute?
>
>
> Tänkte mest att det kanske var bökigt att hitta
> rätt växel.

Nej, det är inga problem.
Duger utmärkt att köra TR med en "dum" trainer.

Jag köpte en Kickr mest för att det öppnar upp för andra saker, t.ex. Zwift och Wahoo Segments. Det finns rent av saker som funkar sämre med en VR-trainer, t.ex. korta (10-30s) intervaller där den inte hinner öka motståndet snabbt nog, något som inte är några problem när du bara behöver smälla i ett par tyngre växlar.

Trainerroad
Pajas skrev:
> Någon som testat beta appen till iOS?
> Tycker att den snart vore färdig för
> AppStore.......

Jag har inte testat den, men enligt nyhetsbrev från TR för bara nån dag sedan så ska den vara inskickad till App Store och finnas att ta hem så fort Apple godkänt den.

Trainerroad
Någon som har tips på ett program som bygger på två trainerpass i veckan? Kommer försöka köra MTB/CX i vinter. Och tycker det känns bättre att lägga in ett extra trainerpass än att missa ett.
Vad tycker programmet om att man inte kör på "rätt" dag?

Trainerroad
Programmet bryr sig inte alls om att du inte kör på rätt dag - du får själv välja fritt bland passen i de olika träningsprogrammen utan att programmet i sig säger ifrån, så du skulle exempelvis kunna köra pass #2 från vecka 1 efter pass #1 i vecka 4, och så vidare.

Trainerroad
Tänkte bara flika in mina åsikter om Trainerroad. Jag är grymt nöjd både av upplägg och av funktionalitet. Allt är mer eller mindre busenkelt att komma igång med. Jag har inte kört extremt mycket men inte pausat abonnemanget över sommaren utav anledningen jag tycker de gör ett bra jobb. Körde förra säsongen bara med virtualpower(elite powermag), tyckte den var konsekvent och inga problem. Nu när jag jämför den med min power2max ant+ mätare skiljer de nog +-5%. Vilket jag skulle säga mer en ok för den glada amatören som inte vill köpa dyrare grejer. (inte gjort några längre tester på det då de kvittar för mig)

Gällande växling är det nog att man får testa sig fram vilket motstånd på trainern som är mest optimal för att slippa hoppa mellan klingorna fram. Tror en trainer med fasta lägen är att föredra om man inte har en elektronisk sedan tidigare.

Själv kör jag i källaren framför projektor med 100" duk och stor fläkt. Oftast kör jag någon musikkanal eller youtube och kollar på musik. Vet inte hur ni andra gör? Innan trainerroad har jag försökt med alla möjliga metoder men har sjukt svårt att hålla tempot uppe själv.

Trainerroad
Skumt, jag sökte på trainerroad i AppStore utan att få någon träff.

Edit: Hittade via länken på hemsidan, AppStore kanske tar en stund innan indexeringmumbojumbo för sökning är ok.

Besvikelse dock; Endast iphone-anpassad app ej gui optimerat för ipad.

Senast ändrad:
Trainerroad
Jag tror de fokuserade på att få upp appen så fort som möjligt, därav att iPad-versionen kommer senare. Uppdateringar går fortfarande att få igenom när man väl har fått det första godkännandet.

Trainerroad
Kul att de fått ur sig en IOS version. Eftersom de slagit in på detta spår gäller det nu att supportera fler enheter inkl Android. Är inte helt säker på att detta är rätt väg att gå. Förvaltningen av lösningen ökade plötsligt mångfalt. Jag skulle hellre se att de utvecklade programvaran. Skulle exempelvis gärna se ett socialt inslag, dvs ökad gemenskap när man sitter där i källaren o våndas.

Trainerroad
julgus skrev:
> Kul att de fått ur sig en IOS version. Eftersom
> de slagit in på detta spår gäller det nu att
> supportera fler enheter inkl Android. Är inte
> helt säker på att detta är rätt väg att gå.
> Förvaltningen av lösningen ökade plötsligt
> mångfalt. Jag skulle hellre se att de utvecklade
> programvaran. Skulle exempelvis gärna se ett
> socialt inslag, dvs ökad gemenskap när man
> sitter där i källaren o våndas.

Har samma känsla, det har ju inte hänt just något med programvaran eller hemsidan nu när jag förmodar att IOS-utvecklingen tagit alla resurser.

Trainerroad
Då får man skaffa en ANT+ dongle till iPhone.

garfunkah skrev:
> Dessutom, för mig som använder deras befintliga
> version så ser jag inte att mobila versionen
> tillför något öht eftersom jag använder ANT+.

Trainerroad
Varför inte Sweet Spot Base istället? Är ju samma förmågor som du tränar, men med kortare och mer intensiva pass som fortfarande inte är överdrivet plågsamma. Det gav mig en bra ökning av min (ganska mediokra) FTP förra vintern, med som mest två trainertimmar i veckan.

Trainerroad
Funderar på om jag ska försöka komma igång att trampa lite inomhus med hjälp av en "dum" trainer.
Men behöver ju en speedsensor och en sticka till datorn.

Jag skulle vilja ha en sensor som stödjer både blåtand och ant. Har idag garmin pulsband som sänder ant.
Denna verkar göra det:
http://eu.wahoofitness.com/wahoo-blue-sc-speed-and-cadence-sensor.html#

Är det samma som Kjelle säljer?
Står nämligen inget om ant på den artikeln. 499 kr och fri frakt.
http://www.kjell.com/sortiment/tele...t/puls-prestationsmatare/wahoo-blue-sc-p94296

För att koppla upp detta mot datorn behövs ju en sticka. Suunto Movestick verkar vara det mest prisvärda.
Hos Nordsport kostar den 239 kr + frakt 39 kr.
https://www.nordsport.se/p-16665-suunto-movestick-mini.aspx

Har jag då hittat de mest prisvärda sakerna?
Eller bör jag skaffa något helt annat?

Trainerroad
MR Lunatic skrev:
> Funderar på om jag ska försöka komma igång att
> trampa lite inomhus med hjälp av en "dum"
> trainer.
> Men behöver ju en speedsensor och en sticka till
> datorn.
>
> Jag skulle vilja ha en sensor som stödjer både
> blåtand och ant. Har idag garmin pulsband som
> sänder ant.
> Denna verkar göra det:
> http://eu.wahoofitness.com/wahoo-blue-sc-speed-and
> -cadence-sensor.html#
>
> Är det samma som Kjelle säljer?
> Står nämligen inget om ant på den artikeln. 499
> kr och fri frakt.
> http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikat
> ion/mobiltelefon-tillbehor/sport/puls-prestationsm
> atare/wahoo-blue-sc-p94296
>
> För att koppla upp detta mot datorn behövs ju en
> sticka. Suunto Movestick verkar vara det mest
> prisvärda.
> Hos Nordsport kostar den 239 kr + frakt 39 kr.
> https://www.nordsport.se/p-16665-suunto-movestick-
> mini.aspx
>
> Har jag då hittat de mest prisvärda sakerna?
> Eller bör jag skaffa något helt annat?

Tänk på att det är bluetooth 4.0 (heter väl standarden har jag för mej) som gäller, om du tänkt annväda dej av det.

Jag har både pulsband och kadensmätare från Wahoo, och kör ANT+ mot pc:n. Anväder dock BT mot iphone/ipad i de fall dessa används (loggar turer m iphone, och en del träningsprogramvaror för trainern med ipad).

Trainerroad
MR Lunatic skrev:
> Jag skulle vilja ha en sensor som stödjer både
> blåtand och ant. Har idag garmin pulsband som
> sänder ant.
> Denna verkar göra det:
> http://eu.wahoofitness.com/wahoo-blue-sc-speed-and
> -cadence-sensor.html#
>
> Är det samma som Kjelle säljer?
> Står nämligen inget om ant på den artikeln. 499
> kr och fri frakt.
> http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikat
> ion/mobiltelefon-tillbehor/sport/puls-prestationsm
> atare/wahoo-blue-sc-p94296

Nej det är antagligen inte samma. Den första versionen av Blue SC stödjer endast just Bluetooth 4.0, det är bara den sprillans nya utgåvan som även stödjer ANT+. Dumt nog uppdaterade inte Wahoo namnet i samband med detta (Blue SC+ hade väl varit lämpligt kanske) men återförsäljare som inte uppdaterat beskrivningen på sina hemsidor till att nämna ANT+ skulle jag nog anta fortfarande har ett lager kvar av den äldre versionen.

Trainerroad
Jag beställde en sticka från Nordsport (som jag skrev om ovan), väldigt snabb leverans!
5 min efter beställning hade jag fått ett kollinr och dagen efter hämtade jag på lokala ombudet.

Samtidigt beställde jag en kadens och hastighetssensor från Decathlon efter ett tips i en annan tråd.
http://www.decathlon.se/hastighets-kadenssensor-ant-id_8181211.html
Endast ANT, men bra pris! Kostade mig 228 kr inkl frakt.
MEN!! Lååååång leveranstid och svårt att få kontakt med företaget...
Tog 7 arbetsdagar, skulle säkert tagit längre tid om jag inte tjatat på dem.
Och i dagens samhälle anser jag att det är alldeles för lång leveranstid.

Nu har jag kört mitt första 20 min test.
Och JÖSSES! Vad har jag gett mig in på?
En lång uppvärmning på 30 min, vilket gjorde att jag 1 min in i testet redan hade känning av mjölksyra.
Men bara att bita ihop och nöta på. Trodde jag skulle dö i slutet av testet, klarade inte att titta på filmen längre utan fick koncentrera mig på ett gammalt skruvhål i väggen istället...

Fick nu ett FTP på 150, så nu har jag något att förbättra!

Trainerroad
Efter en längre tid med sjukligt mycket jobb, förkylningar, frekvent springande till veterinär med jycken & annat skit har jag äntligen fått fart på trainerslavandet igen..

FAN va gött!!

Och i vanlig ordning kan man inte varken inse eller acceptera att man troligen har tappat lite sedan sist, man startar ju exakt där man slutade sist (och helst öka lite som "straff" för att man har pausat ett tag) och tror på riktigt att man ska dö *S*

Det var bara det jag ville =)
En svinaktigt god jul på er!

Trainerroad
Har kört ett tag nu.. kör ungefär varannan dag. Benen känns sega hela passet genom. Flåset ok. Så har det inte varit. Trist. Har nu bytt låtar i spellistan och ska köra med hörlurar. Hoppas att detta kan överrösta sega ben...
Det saknas dock en aspekt på TR, det sociala - dvs att köra med någon/några parallellt - vore kul. Man får väl ha Zwift.com också va det lider, TR för regelrätt träning med upplägg o vetenskapligt närmande, Zwift för det sociala...

Trainerroad
Har också nyligen kommit igång igen efter långdragen förkylning, skönt som f-n att börja trampa lite igen!

Försöker köra 4 pass/vecka. Det svåraste för mig är inte motivationen det är att hinna med..

Trainerroad
stefan. skrev:
> Det svåraste för mig är inte motivationen det är att hinna med..

+1

Just nu e d tillräckligt lugnt på jobbet att jag kan smita iväg en runda mitt på dagen. Har fortfarande ett helt skitlass med flex- & komp-tid att ta av.

Idag blir det ett snabbpass bara, tänkte testa "Villes Rejsettor" ;)

Senast ändrad:
Trainerroad
man får ta sig tid.. menar ni att ni inte har 1-2 timmar över varannan dag?
Bytte fö musik i spellistan, körde med in-eras, voila - blev ett riktigt bra pass. Kolla på seg Netflix video är inte att rekommendera.

Nu kör vi 90 min imorgon, nästa pass enl plan. Ser redan fram emot det.

Trainerroad
Allt handlar ju om prioriteringar helt klart.

Ibland hamnar man i lägen där man måste prioritera på ett sätt som egentligen går emot sin egen vilja.

Fast i MITT fall har det nog egentligen bottnat i lättja :-/
Men nu har det lossnat, följer planen och lyckas dessutom kasta in ett extrapass då & då.

Testade nyss "Villes Rejsettor"..... Hoppla, hade visst underskattat det passet lite va!
Nåpgonstans mitt i passet önskade jag att ngn kund skulle ringa så jag fick en legitim anledning att bryta *S*
Nu är jag iaf glad att det är gjort ;)

Senast ändrad:
Trainerroad
Har precis öppnat ett TrainerRoad-konto och tänkte köra igång lite nu i helgerna.

Har pulsband och hastighets-/kadensmätare som jag har parat ihop via Bluetooth till TrainerRoad-applikationen på datorn.

Jag har en Tacx Flow T1680, vilken ju inte finns att välja som virtual power i TR, där finns bara en som bara heter Flow, och Flow T2200. T2200 verkar ju mest lik, men de olika lutningskurvorna verkar inte riktigt vara samma. T2200 har ju -3 till 8 att välja på i TR, min T1680 har -4 till 9.
Hur väl stämmer läge X från T2200 överens med läge X på T1680?

Trainerroad
e120guru skrev:
> Har precis öppnat ett TrainerRoad-konto och
> tänkte köra igång lite nu i helgerna.
>
> Har pulsband och hastighets-/kadensmätare som jag
> har parat ihop via Bluetooth till
> TrainerRoad-applikationen på datorn.
>
> Jag har en Tacx Flow T1680, vilken ju inte finns
> att välja som virtual power i TR, där finns bara
> en som bara heter Flow, och Flow T2200. T2200
> verkar ju mest lik, men de olika lutningskurvorna
> verkar inte riktigt vara samma. T2200 har ju -3
> till 8 att välja på i TR, min T1680 har -4 till
> 9.
> Hur väl stämmer läge X från T2200 överens med
> läge X på T1680?

Maila dem och fråga?

Trainerroad
e120guru skrev:
> Har precis öppnat ett TrainerRoad-konto och
> tänkte köra igång lite nu i helgerna.
>
> Har pulsband och hastighets-/kadensmätare som jag
> har parat ihop via Bluetooth till
> TrainerRoad-applikationen på datorn.
>
> Jag har en Tacx Flow T1680, vilken ju inte finns
> att välja som virtual power i TR, där finns bara
> en som bara heter Flow, och Flow T2200. T2200
> verkar ju mest lik, men de olika lutningskurvorna
> verkar inte riktigt vara samma. T2200 har ju -3
> till 8 att välja på i TR, min T1680 har -4 till
> 9.
> Hur väl stämmer läge X från T2200 överens med
> läge X på T1680?

Kör på (beta)Tacx flow 2% i TR. Den profilen var skapligt bra när jag jämförde med min Power2max. Se till så att trainern är kalibrerad.

Trainerroad
Har dragit iväg mail till både TrainerRoad och Tacx nu... Lär väl inte få svar förens i januari misstänker jag...

Om jag tills vidare skulle köra Tacx Flow 2% i TR, vilket motståndsläge skulle det då motsvara på T1680?

Tillbaka
Topp