Trainerroad

Trainerroad
Ang ToS:
Är det mitt pannben det är fel på eller ska man orka köra fight club på 100%? Har känslan av att min ftp är hyfsat korrekt ställd men jag otroligt svårt att hålla ångan uppe efter "spikarna".

Trainerroad
olebole skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang ToS:
> Är det mitt pannben det är fel på eller ska man
> orka köra fight club på 100%? Har känslan av
> att min ftp är hyfsat korrekt ställd men jag
> otroligt svårt att hålla ångan uppe efter
> "spikarna".

Detta pass har ju "bara" ett IF på 0,95 så det är ju definitivt inte omöjligt att träffa IF't. Problemet är väl att FTP't är beroende på dagsform, så med så pass högt IF kan ju en dag man har "halvfräsch" innebära att man går i väggen.

Sen beror det ju helt på hur ens kraftprofil ser ut, för FTP är ju oftast beräknat på sitt 20 min max och man kan ju tex vara sjukt svag på korta fartökningar (är själv det).

Ps. Jag körde The Long Scream samma dag som ett FTP-test och höll på att gå helt tom på slutet (höll ej korrekt IF) trots ett par timmars vila mellan. Ds.

Trainerroad
Jag tyckte spikarna på Fight Club gjorde att pulsen sköt i höjden mot vad den brukar på liknande intervaller med konstant effekt.
Lite fick man allt kämpa, även om jag tror jag kör med typ 5 W för låg FTP just nu.

Hur tänker ni andra som "ligger 1 dag före"? Trycker ni in en vilodag mellan dag 7 och 8 för att ens ha en chans att klara av dag 8?

Trainerroad
olebole skrev:
> Ang ToS:
> Är det mitt pannben det är fel på eller ska man
> orka köra fight club på 100%? Har känslan av
> att min ftp är hyfsat korrekt ställd men jag
> otroligt svårt att hålla ångan uppe efter
> "spikarna".

Då är vi två med kass pannben klarade spikarna men var bara första TT't jag prickade snittwatt tredje var sämst med 11 watt under.

Trainerroad
Tigaz skrev:
> Hej, har en trainer som är kompatibel med tr. Jag
> har en garmin 305, en sony xperia z3 vad mer
> behövs? Kadensgivare? tacksam för svar.

Du behöver en dator, programmet trainerroad och en hastighets/kadenssensor samt en antmottagare. Sen är det bara att köra. Finns tips på var du köper givaren några sidor tidigare i denna tråd. Sen står allt väl förklarat på trainerroads hemsida.

Edit: tusan... alla svar hade redan kommit. Missade att tråden fortsatt på en ny sida...

Trainerroad
Reaper skrev:
> olebole skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ang ToS:
> > Är det mitt pannben det är fel på eller ska
> man
> > orka köra fight club på 100%? Har känslan av
> > att min ftp är hyfsat korrekt ställd men jag
> > otroligt svårt att hålla ångan uppe efter
> > "spikarna".
>
> Detta pass har ju "bara" ett IF på 0,95 så det
> är ju definitivt inte omöjligt att träffa IF't.
> Problemet är väl att FTP't är beroende på
> dagsform, så med så pass högt IF kan ju en dag
> man har "halvfräsch" innebära att man går i
> väggen.
>
> Sen beror det ju helt på hur ens kraftprofil ser
> ut, för FTP är ju oftast beräknat på sitt 20
> min max och man kan ju tex vara sjukt svag på
> korta fartökningar (är själv det).
>
> Ps. Jag körde The Long Scream samma dag som ett
> FTP-test och höll på att gå helt tom på slutet
> (höll ej korrekt IF) trots ett par timmars vila
> mellan. Ds.

Ja IF är ju otroligt trubbigt och beror på hur din kurva ser ut. Jag kan, ganska enkelt, riva av 60 min lugn rull med 5st 30s spurter och komma upp i samma IF men inte vara i närheten av att vara så slut som jag var efter fight club

Trainerroad
Är mest imponerad av mig själv (som inte brukar ha så tjockt pannben) att jag orkade med att köra på hela Fight Club tidigt imorse efter att ha kört Blender ganska sent igår kväll... Dock var jag väldigt seg i benen på väg till jobbet efteråt...

Trainerroad
Patetisk man känner sig när man måste motivera sig till att köra 1h trainer när man samtidigt följer tråden om Steve och Tarzan...

Dagens Nine Hammers avklarad! Pepp!

Trainerroad
olebole skrev:
> Ja IF är ju otroligt trubbigt och beror på hur
> din kurva ser ut. Jag kan, ganska enkelt, riva av
> 60 min lugn rull med 5st 30s spurter och komma upp
> i samma IF men inte vara i närheten av att vara
> så slut som jag var efter fight club

Ja men precis, är ju väldigt individuellt för antar en regelrätt spurtare kan tycka detta typ av pass är "lätt" i jämförelse med att nöta tröskel i 3x15 min.

Kan för övrigt skriva under på att även jag hade det kämpigt på Fightclub, för dom där attackerna var verkligen inte snälla mot benen. Så snittade 330-340 watt per intervall mot önskade 350-370. IF 0,88 som slutsumma får dock anses som bra för haft en riktigt tung period med träning på schemat!

Trainerroad
Jag gillade Blender. Kom ut med hedern i behåll. Har haft svårt att hålla önskad effekt tidigare. Men på Fightclub fick jag backa av i slutet.
Snart dags igen..

Trainerroad
Lyckades riktigt bra med fightclub,tunga ben idag tror det får bli en timme lätt rull ute innan 9hammers,komma ifrån källaren o lite frisk luft gör nog gött:)

Trainerroad
Fight club var inte kul med huvudvärk o en släng av magproblem... Nine hammers får vänta tills imorgon - hoppas man känner sig bättre i kroppen. Det passet passar mig bättre. Hoppas jag. Fan gav jag mig in på detta? ;-)

På tal om inget. Finns en deltagare med ftp 650. Hans pass viker inte en watt mot kurvorna. Hur är det ens möjligt?

Trainerroad
julgus skrev:
>
> På tal om inget. Finns en deltagare med ftp 650.
> Hans pass viker inte en watt mot kurvorna. Hur är
> det ens möjligt?

Elcykel? :-O

;-)

Trainerroad
julgus skrev:
>
> På tal om inget. Finns en deltagare med ftp 650.
> Hans pass viker inte en watt mot kurvorna. Hur är
> det ens möjligt?
Tittar man på passen så rapporterar ju hen varken watt eller hr, kurvan man ser är ju "målkurvan" för aktuell %sats.

Trainerroad
Har också funderat lite på det där, för jag tolkar det som att gloyne01 (som användaren heter) endast trycker start på passet och låter tiden gå och använder TR som en "vägvisare".

Sticker lite extra i ögonen då det står "tacx satori 10" som "Power source" för jag har just denna trainer och har svårt att se hur f-n nån kan veva runt detta ett helt pass med en normal utväxling på cykeln.

Oavsett hans IF på passen, så lär han väl göra annat än fiscykla om hans FTP nu stämmer ;)

Finns för övrigt rätt många med imponerande watt/kg som bokför sina pass och är minst sagt intressant att se hur jävla starka många är!

Trainerroad
Något konstigt är det. Sedan blir man ju lite intresserad av de som typ hävdar att de springer 2 mil, kör Fight Club o Nine hammers på det.. samma dag. Undrar hur många som har ett rymligt samvete?

Eller, mer sannolikt, så det nog så att jag bara är bitter.

Funderade för en stund sedan om jag har några starka sidor avseende cykel. Kom fram till att det antagligen är att energikompensera efteråt.

Trainerroad
Jag sprang inga två mil men körde FC på lunchen och 9h direkt efter jobbet igår och även min starkaste sida efter det var energikompensationen... Idag blir det dock ingen trainerroad överhuvudtaget..

Trainerroad
Jag körde Fight Club idag fm men fick dra ned intensiteten efter 2 intervaller. Jag kör Nine hammers ikväll men kommer att dra ned till 95% Annars fixar jag inte veckan.

Känner mig trött & sliten o klen. Behöver käka:
HTFU.jpg

JannePa skrev:
> Jag sprang inga två mil men körde FC på lunchen
> och 9h direkt efter jobbet igår och även min
> starkaste sida efter det var
> energikompensationen... Idag blir det dock ingen
> trainerroad överhuvudtaget..

Trainerroad
Tänker påbörja "Sustained power build - low volume" idag.

Var lite lockad av att hoppa in på en av Specialty planerna direkt (Road Climbing Road Race), framför allt pga det lägre antalet timmar på trainer, men det kanske är dumt med tanke på att vintern fram till nu innehållit helt ostrukturerad blandad träning?

Målet är att vara i så god form som möjligt inför en liten tur till Belgien i början av april och sedan hålla motionärsformen uppe över sommaren.

Trainerroad
Lurar man TR så lurar man bara sig själv .... småkorkat! Tävling i watt/kg kan man göra utanför vintersäsongen! :)

Ikväll är det Nine Hammers som sagt - skall bli intressant. Har "safeat" lite men skruvar upp ett par procent ikväll. :)

Trainerroad
Reaper skrev:
> Har också funderat lite på det där, för jag
> tolkar det som att gloyne01 (som användaren
> heter) endast trycker start på passet och låter
> tiden gå och använder TR som en "vägvisare".
>
> Sticker lite extra i ögonen då det står "tacx
> satori 10" som "Power source" för jag har just
> denna trainer och har svårt att se hur f-n nån
> kan veva runt detta ett helt pass med en normal
> utväxling på cykeln.
>
> Oavsett hans IF på passen, så lär han väl
> göra annat än fiscykla om hans FTP nu stämmer
> ;)
>
> Finns för övrigt rätt många med imponerande
> watt/kg som bokför sina pass och är minst sagt
> intressant att se hur jävla starka många är!

Tror inte vederbörande förstått kopplingen mellan vald trainer i TR och motståndslägena på trailern.

Trainerroad
desmo skrev:
> Jag uppfattade Nine Hammers som lättare än Fight
> Club. Håller ni med?

Fråga mig igen om 90 minuter ... :D

Trainerroad
desmo skrev:
> Angels imorgon ser tuff ut.. har de äldre filmen!

Angels har varit min favorit i flera år :)

Hrm. Borde kanske försöka sparka igång hemmaservern där alla Sufferfestfilmer ligger, inte packat upp den sen jag flyttade. I augusti.

Trainerroad
selstam skrev:
> desmo skrev:
> -----
> > Jag uppfattade Nine Hammers som lättare än
> Fight
> > Club. Håller ni med?
>
> Fråga mig igen om 90 minuter ... :D

Lägre snittpuls men +10W NP och +7W Avg jämfört med Fight Club ...

Rödbetor is da shit!

Trainerroad
Japp, Nine Hammers var både ett bättre pass o lättare än Fight Club, även om sista intervallen var jefligt tuff. Detta pass kommer jag att återkomma till. Mycket bra!

Körde på 100% - och huvudvärken var väck.

Rödbeta, just - jag har sånt koncentrat i kylskåpet - kanske man skulle svepa o se om det gör skillnad - Nitratet är det ju...

Trainerroad
desmo skrev:
> Jag uppfattade Nine Hammers som lättare än Fight
> Club. Håller ni med?
>
> Angels imorgon ser tuff ut.. har de äldre filmen!

Fight Club: 145 bpm @ 290 NP
Nine Hammers: 144 bpm @ 297 NP

Hade inte en chans att uppnå "target NP" på Fight Club medans jag bara var 2NP ifrån på Ninehammers, så ja det var helt klart ett lättare pass och det har nog med det lite snällare fartökningarna (både i % och antal).

Ikväll blir det tufft, för känner mig bara mer och mer sliten!

Trainerroad
Ni ToS-utövare är fan galna *S*

Själv känner jag av förkylningen så pass att de senaste lättpassen har vart en plåga :-/
Tvingar mig själv till paus för återhämtning.

Trainerroad
Angels fixades i morse hoppas bli en "local hero " I eftermiddag, får verkligen säga att sufferfest filmerna får mig att kämpa lite extra och kombinationen med TR är grymt bra för mig.

Trainerroad
Eveningstar skrev:
> Jag tyckte spikarna på Fight Club gjorde att
> pulsen sköt i höjden mot vad den brukar på
> liknande intervaller med konstant effekt.
> Lite fick man allt kämpa, även om jag tror jag
> kör med typ 5 W för låg FTP just nu.
>
> Hur tänker ni andra som "ligger 1 dag före"?
> Trycker ni in en vilodag mellan dag 7 och 8 för
> att ens ha en chans att klara av dag 8?

Jo planen var att kunna vila en dag innan dag 8 för den ser smått omöjlig ut. Har kunnat hålla mig på 100% hela veckan och sista 7min intervallen av FightClub var det jobbigaste än så länge.

Förra året var Blender det jobbigaste för egen del. Hade kört 10st 1 minutare på intervallpass tidigare men att sen ta steget till 16st var inte mänskligt...dessutom såg jag fel och trodde det var 15 så jag fick psykbryt mot slutet när jag i ett töcken av svett och svag sinnesnärvaro försökte räkna staplarna som var kvar. Fick sänka då.

Och i år skall man dessutom köra Violator och Half is Easy. Smått sadistiska anlag på det upplägget...

Snart dags för Local Hero.

Ride Hard!

Trainerroad
Vernersson skrev:
> Ni ToS-utövare är fan galna *S*
>

Håller med, förstår inte hur folk klarar att motivera sig för att plåga sig så på trainern. Jag har fastnat (på ett bra sätt, tror jag) i Sweet Spot Base I, passar mig lysande med pass som inte kräver att man är på topp för att genomföras, samtidigt som min FTP klättrar stadigt uppåt.

Trainerroad
Snart dags för Angles. Drog Fight Club & Nine Hammers igår. Den senare var riktigt bra.

Några saker har jag noterat:

Jag har inte samma kapacitet på fm än på em
Jag måste dricka mycket vätska innan passen annars rusar pulsen.
Jag tål mer träning än jag trodde - faktiskt överraskad...
Mitt FTP är aningen lågt då jag ligger på ftp och strax över
Mitt FTP är aningen för högt då jag behöver ligga på typ 120->
Spikar är jobbigare än man tror
Har i princip klarat passen på mitt ftp - något över, något under.

Ska bli skönt när detta är över...

Trainerroad
wobblie skrev:
> Håller med, förstår inte hur folk klarar att
> motivera sig för att plåga sig så på trainern.
> Jag har fastnat (på ett bra sätt, tror jag) i
> Sweet Spot Base I, passar mig lysande med pass som
> inte kräver att man är på topp för att
> genomföras, samtidigt som min FTP klättrar
> stadigt uppåt.

Blev lite nyfiken här, för efter ToS ska jag nämligen köra igång med 8 veckor tröskelträning...

Kanske rentav är så att man skulle sikta på Sweet Spot Base (troligen II mid som passar bäst) rakt av? Ger det så pass stadigt ökande FTP att du skulle rekommendera detta för en som vill få ut "max" (kan träna rätt mycket)?

Hade annars tänkt köra 3x15 (tex StarrKing) tisdag och 2x20 (tex Gray) torsdag följt av 2 längre pass på helgen (typ 90+150 min varierade pass med "lågt" IF).

Trainerroad
Lite fråga ang lördagen.
Enligt TR så står ordningen "Half is Easy" + "Revolver" + "Violator" medans det på Sufferfests sida står "Revolver" + "Violator" + "Half is Easy".
Spelar det någon roll? Så man inte diskvalificerar sig från touren tänker jag.

Trainerroad
Reaper skrev:
> wobblie skrev:
> -----
> > Håller med, förstår inte hur folk klarar att
> > motivera sig för att plåga sig så på
> trainern.
> > Jag har fastnat (på ett bra sätt, tror jag) i
> > Sweet Spot Base I, passar mig lysande med pass
> som
> > inte kräver att man är på topp för att
> > genomföras, samtidigt som min FTP klättrar
> > stadigt uppåt.
>
> Blev lite nyfiken här, för efter ToS ska jag
> nämligen köra igång med 8 veckor
> tröskelträning...
>
> Kanske rentav är så att man skulle sikta på
> Sweet Spot Base (troligen II mid som passar bäst)
> rakt av? Ger det så pass stadigt ökande FTP att
> du skulle rekommendera detta för en som vill få
> ut "max" (kan träna rätt mycket)?
>
> Hade annars tänkt köra 3x15 (tex StarrKing)
> tisdag och 2x20 (tex Gray) torsdag följt av 2
> längre pass på helgen (typ 90+150 min varierade
> pass med "lågt" IF).

Min FTP ökar stadigt, men det beror nog på träningsbakgrund +ANNAT. De stora fördelarna är enligt mig:

- Man behöver inte vara supermotiverad för att orka med passen
- Man behöver inte jättemycket återhämtning, kan även köra flera dagar på raken eller klämma in dagen före man gör något bortom trainern, och därmed öka totala träningsvolymen

Annars är väl fördelarna i princip samma som med tröskelpass. Andrew Coggan som coachat en och annan duktig cyklist är en hård förespråkare för mycket sweet spot.

Sweet Spot Base II har jag för mig, lustigt nog, inte innehåller så mycket sweet spot-pass. Testa tröskel och se hur det känns, blir det för tungt så är det ju en bra backup att veta att det inte är bortkastat att ligga på 90% av tröskeln heller?

Trainerroad
desmo skrev:
> Lite fråga ang lördagen.
> Enligt TR så står ordningen "Half is Easy" +
> "Revolver" + "Violator" medans det på Sufferfests
> sida står "Revolver" + "Violator" + "Half is
> Easy".
> Spelar det någon roll? Så man inte
> diskvalificerar sig från touren tänker jag.

Jag hade tänkt köra på ordningen som finns på TR, men har svårt att se att man skulle bli diskvalificerad om man körde i fel ordning för det framgår inte något om detta på sidan om regler m.m.

http://www.trainerroad.com/tour-of-sufferlandria-2015/info

Jag funderar på att "fuska" genom att köra revolver på fredagkvällen (ett par timmar efter jag kört rookie), för blir fan mastigt med dessa 3 etapper på en och samma dag!

Trainerroad
wobblie skrev:
> Min FTP ökar stadigt, men det beror nog på
> träningsbakgrund +ANNAT. De stora fördelarna är
> enligt mig:
>
> - Man behöver inte vara supermotiverad för att
> orka med passen
> - Man behöver inte jättemycket återhämtning,
> kan även köra flera dagar på raken eller
> klämma in dagen före man gör något bortom
> trainern, och därmed öka totala
> träningsvolymen
>
> Annars är väl fördelarna i princip samma som
> med tröskelpass. Andrew Coggan som coachat en och
> annan duktig cyklist är en hård förespråkare
> för mycket sweet spot.
>
> Sweet Spot Base II har jag för mig, lustigt nog,
> inte innehåller så mycket sweet spot-pass. Testa
> tröskel och se hur det känns, blir det för
> tungt så är det ju en bra backup att veta att
> det inte är bortkastat att ligga på 90% av
> tröskeln heller?

Tusen tack för en mycket bra utläggning i ämnet, för ska nog bläddra lite mer i boken "traning and racing with a Power meter" för det är ju Andrew Coggan bakom pennan där och kollat lite förslag på upplägg där, samt på övriga forum vid valet av att köra just tröskel, istället för sweetspot.

Känns ju dock väldigt onödigt att ligga på FTP't om 90% kanske ger nästan lika bra ökningar, för som du säger så sliter det sistnämnda betydligt mycket mindre. Får ta mig en funderar helt enkelt :)

Ska dessutom kapa ett par kg fett på kroppen, så lär troligen bli rätt jobbigt inom kort så kanske faller sig naturligt att köra sweetspot då.

Trainerroad
Reaper skrev:

> Jag funderar på att "fuska" genom att köra
> revolver på fredagkvällen (ett par timmar efter
> jag kört rookie), för blir fan mastigt med dessa
> 3 etapper på en och samma dag!

Reglerna säger att du måste köra alla tre passen back-on-back ...

Tillbaka
Topp