Trainerroad

Trainerroad
Jag är nu inne på vecka 4 av "Sweet Spot Base High Volume 1".
Känns bra, har ju rätt mycket "egentid" så därför kör jag high Volume. Gillar att det är variation på passen men jag är aldrig oförberedd. Läser alltid om passet innan så jag vet vad som väntar!

Det där långa jävla söndagspasset på trainern byter jag däremot ut mot ett utepass!

Trainerroad
Om jag bestämmer mig för Trainerroad, vad behöver jag för att få min Taxc Flow att fungera med en Samsung tab alternativt laptop?
Har ANT givare på cykeln men Flow har inget att koppla mot dator/tab

Trainerroad
danky_xv sa:
Om jag bestämmer mig för Trainerroad, vad behöver jag för att få min Taxc Flow att fungera med en Samsung tab alternativt laptop?

Om det är "gamla" flow så behöver du en hastighetsgivare på cykeln, om den du har är ANT+ behöver du en ANT+ USB-sticka till datorn, så väljer du sedan i TrainerRoad att köra Virtual Power

Trainerroad
Snart är det dags att köra igång. Cykeln fick ett nytt trainerdäck monterat i helgen. Ikväll blir det till att koppla upp allting, installera mjukvaran på nya laptopen och testa så allt lirar. I morgon drar vinterträningen igång.

Första veckan blir en mjukstart eftersom jag "bara" pendlingcyklat senaste månaden. Sen jävlar ska det pressas watt...

Trainerroad
emilh sa:
lundatok sa:
Kan man testa Trainerroad gratis på något sätt?

Nej, du får signa upp på en månad. Sen kan du få tillbaks pengarna om du inte är nöjd.

Eller så drar du ett PM till mig så kan jag dela ut en gratismånad (har ett par "referrals" innestående).
Gäller dock bara om man inte har reggat sig på TR tidigare (antar de går på e-mailadresen)

De uppgifter jag ska mata in på TR är förnamn, efternamn & e-mailadress.

Trainerroad
Jag har ett par referrals kvar (3st) så om det är ngn mer som vill testa så dra mig ett PM.

Edit: rättade antalet ovan eftersom jag precis fick en till att dela ut.

Senast ändrad:
Trainerroad
Masjevel sa:
Snart är det dags att köra igång. Cykeln fick ett nytt trainerdäck monterat i helgen. Ikväll blir det till att koppla upp allting, installera mjukvaran på nya laptopen och testa så allt lirar. I morgon drar vinterträningen igång.

Första veckan blir en mjukstart eftersom jag "bara" pendlingcyklat senaste månaden. Sen jävlar ska det pressas watt...

Smart att förbereda och testa dagen innan skarpt läge. Själv fumlade jag runt i över en timma med att hitta hjulet med PT-navet, hitta trainerdäcket, hitta en hel slang, upptäcka att 14T saknades på trainerkassetten + att kedjan på "inomhuscykeln" tydligen plockats av och att den saknade pedaler. När cykeln väl var monterad visar det sig att bakväxeln inte alls var bra justerad (undrar just vem som är mekaniker hemma hos mig).

Sen var det dags att leta pulsband, ANT+ sticka, ladda ner spellistan offline etc. Slutade med att jag hamnade på cykeln runt 21:30 och det första som händer är att TR-mobilappen kraschar efter ca 1 minut. Suck! Plockar fram Edgen och letar upp ett gammalt 2x20 program som jag river av på lite på känsla. Men nu har jag iaf en skattning på FTP som är bättre än att bara gissa :-)

Trainerroad
NLC sa:
Masjevel sa:

Smart att förbereda och testa dagen innan skarpt läge. Själv fumlade jag runt i över en timma med att hitta hjulet med PT-navet, hitta trainerdäcket, hitta en hel slang, upptäcka att 14T saknades på trainerkassetten + att kedjan på "inomhuscykeln" tydligen plockats av och att den saknade pedaler. När cykeln väl var monterad visar det sig att bakväxeln inte alls var bra justerad (undrar just vem som är mekaniker hemma hos mig).

Sen var det dags att leta pulsband, ANT+ sticka, ladda ner spellistan offline etc. Slutade med att jag hamnade på cykeln runt 21:30 och det första som händer är att TR-mobilappen kraschar efter ca 1 minut. Suck! Plockar fram Edgen och letar upp ett gammalt 2x20 program som jag river av på lite på känsla. Men nu har jag iaf en skattning på FTP som är bättre än att bara gissa :-)

Hehe, ja det är väl så det brukar se ut. Man är laddad att köra ett pass men en timme senare när datorn uppdaterat sig och alla grejer är på plats och igång har lusten försvunnit.

Trainerroad
På förekommen anledning - avser man att köra mobilappen får man avsätta några minuter för att den ska få ladda ner alla workouts, träningsplaner och genomförda pass. Om någon samtidigt hoggar bredbandet tar det frustrerande lång tid.

Trainerroad
Vernersson sa:
Fy fan.

Är det bara jag som tycker att de första passen efter en FTP höjning är vidriga att ta sig igenom?
Dödsfaktor känns det som ;)

Ska göra nytt test om 2 veckor när jag är klar med Sweet Spot Base High Volume 1.
Hoppas passen blir tuffare för jag tycker det har blivit lättare sedan första testet.. :)
Hoppas på få nytt ftp på 330w! :)

Trainerroad
anderssvensson sa:
Vernersson sa:
Fy fan.

Är det bara jag som tycker att de första passen efter en FTP höjning är vidriga att ta sig igenom?
Dödsfaktor känns det som ;)

Ska göra nytt test om 2 veckor när jag är klar med Sweet Spot Base High Volume 1.
Hoppas passen blir tuffare för jag tycker det har blivit lättare sedan första testet.. :)
Hoppas på få nytt ftp på 330w! :)

Det är helt ok att skruva upp ftpn mellan testen. Det är liksom ingen ide att ligga och harva på pass med för låg ftp-inställning. Rekommenderar dig att lyssna på PODen. De pratar om det ungefär varannat avsnitt.

Trainerroad
Har testat mobilappen (Android) i Beta-release några gånger nu. Kör med en Z5 Compact som har ANT+ stöd så både puls och effekt (och kadens) kan loggas och med mobilen i en laddstation i lagom höjd & avstånd funkar det rätt OK som substitut mot att ha en "riktig" dator.

Dock verkar stabiliteten lite sådär, första gången kraschade appen efter typ en minut (och fortsatte sen krascha varje gång jag startade om den), andra gången fungerade det felfritt med tredje gången stannade den (tappade kanske ANT+ koppling?) med 4-5 minuter kvar av nedvarvningen. Som backup (och för att lättare pacea mig själv) kör jag dock med en Edge810 på styret med medeleffekt över 3s, 10s, 30s, och varvet + kadens så det är inte "slutet på världen" att det strular lite även om det förstås irriterar något. Lite som fotsvamp.

Trainerroad
e120guru sa:
danky_xv sa:

Om det är "gamla" flow så behöver du en hastighetsgivare på cykeln, om den du har är ANT+ behöver du en ANT+ USB-sticka till datorn, så väljer du sedan i TrainerRoad att köra Virtual Power

Jo jag har gamla flow. Men nu dök ett nytt problem upp. Har själv en Lumia telefon, vår Galaxy tab har för gammal androidversion. ? så nu vet jag inte vad jag ska göra. Eventuellt köper jag en billig andriodtelefon eller platta, för jag cyklar trainer ute i bastubyggnaden. Fick inta lov och cykla inne vid datorn.

Trainerroad
Jag har fortfarande ett par (2st) "1 månad gratis till nya användare" att dela ut.
Vid intresse för en gratis testmånad på Trainerroad skicka mig ett PM med för- & efternamn samt e-mailadress.

Trevlig helg på er =)

Trainerroad
Jag tänkte vara lite fräck och modern och gå över till Bluetooth. Nu har jag tre bluetoothkadens- och fartmätare samt 1 bluetoothusb-sticka som inte fungerar till ändamålet, och det var inte ens billigt. Bara som en liten varning att tänka efter före man gör en sådan övergång.

Trainerroad
Vernersson sa:
Jag har fortfarande ett par (2st) "1 månad gratis till nya användare" att dela ut.
Vid intresse för en gratis testmånad på Trainerroad skicka mig ett PM med för- & efternamn samt e-mailadress.

Trevlig helg på er =)

Nu har jag bara 1st kvar.
Skynda att fynda, första fixen är gratis ;)

Trainerroad
Vernersson sa:
Vernersson sa:

Trevlig helg på er =)

Nu har jag bara 1st kvar.
Skynda att fynda, första fixen är gratis ;)

Nu var de slut för denna gången.
Återkommer när jag får en ny att dela ut =)

Trainerroad
Körde Vandeverpasset (4x4) igår som uppvärmning inför den riktiga träningen som börjar nästa vecka. Körde på samma FTP som jag hade inställt på i våras och tycker så här i efterhand att det kändes lite väl "lätt" vilket förhoppningsvis betyder att jag är lite starkare nu än i våras och kommer få höja min FTP lite när jag gör ett nytt test. Det vore välkommet då jag inte pressar några monsterwatt precis :-)

Trainerroad
Hur gör ni med långa pass om ni följer ett upplägg? Jag följer sweetspot high Volume 1.
Schemat säger 210 minuter, passet LYELL.
Härdar ni ut framför ett par filmer eller kör ni utomhus istället?

Trainerroad
anderssvensson sa:
Hur gör ni med långa pass om ni följer ett upplägg? Jag följer sweetspot high Volume 1.
Schemat säger 210 minuter, passet LYELL.
Härdar ni ut framför ett par filmer eller kör ni utomhus istället?

Om vädret är bra ser jag verkligen ingen idé med att sitta på trainern för att görs distanspass.

Trainerroad
+1 på castrello. 3:30 av trainertramp i distanstempo är ju inte direkt någon skrattfest. Mina längsta ligger på 2 h mindre (och då kikar jag ibland på gamla youtubefavoriter som t.ex. när Kessi vinner på Kitzbüheler Horn
Andy attackerar på etapp 18 i 2011 års TdF
eller Giro di Lombardia från 2013

Senast ändrad:
Trainerroad
Tidigare år har jag suttit upp till 4 timmar på trainern, under vintrarna. Året som gick har jag inte kört trainer alls vad jag kan minnas och längsta turerna ute i naturen har varit på runt 7 mil. Ändå gick årets enda 20-milare bättre än tidigare. Vad kan detta beror på? Är distansträning bara en bluff?

Trainerroad
Första ftp testet avklarat för vintern. Lite svårt i början att veta vilken nivå man tror sig klara av att hålla de 8 minuterna. Ökade lite på andra 8an och landade på en ftp ökning på 14% jmf med värdet jag körde på i våras.
Kunde kanske gått ut ännu lite hårdare de första minuterna men det får bli nästa gång.
Kul att vara igång. Nu är det bara resten kvar....

Trainerroad
Själv har jag tydligen tränat på helt fel saker för att höja mitt ftp, eller hade jag en dålig dag. Sänkte mitt FTP med 7% nu när jag startade trainersäsongen med ett 8min test. Kroknade på den andra 8minutaren. Men med tanke på att alla lopp gått snabbare under året så har något iaf gått rätt. Bara att bygga lite ben och pannben nu då.

Trainerroad
jensclaudius sa:
Själv har jag tydligen tränat på helt fel saker för att höja mitt ftp, eller hade jag en dålig dag. Sänkte mitt FTP med 7% nu när jag startade trainersäsongen med ett 8min test. Kroknade på den andra 8minutaren. Men med tanke på att alla lopp gått snabbare under året så har något iaf gått rätt. Bara att bygga lite ben och pannben nu då.

Jag brukar tappa rätt mycket effekt på kort tid när jag går ner i träningsvolym vid säsongens slut, antar att det är blodvolym och +ANNAT sånt där som förändras relativt snabbt. Såvida du inte hållt uppe träningsvolymen tills nu så är det nog inga konstigheter.

Trainerroad
Dagens reflektion.

Pass som på pappret ser sjukt jobbiga ut, ja närmast oöverstigliga, kan vara tämligen "enkla" att klara av medan pass som ser klart enkla ut kan vara rent för jävliga.
Är det bara jag som upplever detta fenomen eller är jag i gott sällskap? ;)

Trainerroad
Njo så kan det iofs vara.

Just de passen jag tänker på i det senaste fallet är 60 min English och 90 min Acrodectes.
Upplevde 60 min English som betydligt värre av dessa 2.

Kan inte påstå att jag varken upplevde mig som väldigt uppvärmd eller ouppvärmd av inledningen på något av dessa.

Tillbaka
Topp