Trainerroad

Trainerroad
Jo, det är ju liksom det som är frågan.. är det bra att köra färre pass o bli sliten eller fler som alla bygger lite mindre men som medger att du kör oftare? Så klart att "no pain no gain" - det vet ju alla.. men HUR ont måste det göra varje gång - det är frågan..

Jajjas sa:
Att köra 4x4 på lagom effekt för att inte bli sliten tycker jag låter som mellanmjölksträning, det om något "vet väl alla" inte är nån speciellt bra träning.

http://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/12/4x4-minutersintervaller-ar-det-enda-du.html?m=1
"Alla vet vi att 4x4 minutersintervaller är det allra bästa."

Jag kör 4x4 på 120%, har iofs bättre VO2max än tröskeleffekt

Trainerroad
julgus sa:
Jo, det är ju liksom det som är frågan.. är det bra att köra färre pass o bli sliten eller fler som alla bygger lite mindre men som medger att du kör oftare? Så klart att "no pain no gain" - det vet ju alla.. men HUR ont måste det göra varje gång - det är frågan..

Jajjas sa:
Att köra 4x4 på lagom effekt för att inte bli sliten tycker jag låter som mellanmjölksträning, det om något "vet väl alla" inte är nån speciellt bra träning.

http://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/12/4x4-minutersintervaller-ar-det-enda-du.html?m=1

Det här med återhämtning är alltid svårt och individuellt. Däremot är ju 4-minutersintervaller "konstruerade" så att du på kort tid ska få mycket tid i zon 5+. De ska vara så hårda att du preciiis klarar 4 stycken men inte 5. Om du känner att du skulle palla en till har du kört för lätt.

Jag skulle aldrig lägga dessa pass back to back i veckorna utan max köra 2 per vecka med helst 2 dagars mellanrum. Dessutom kommer pulsen inte vara användbar på dessa pass. Börja med 110% av FTP och se hur känslan än och justera kommande pass.

Träningseffekten kommer av att du stressar kroppen och sedan återhämtar dig. Nyckeln är att hitta rätt tid för dig bara, vilket inte alltid är så enkelt.

Trainerroad
Tror det är få som klarar fler än 3 hårda dagar/pass i veckan i nån längre tid utan att köra ner sig själva i källarren.
Vill man träna mer så bör det vara lugn rull.

Trainerroad
manslennstrand sa:
julgus sa:

Jajjas sa:

Det här med återhämtning är alltid svårt och individuellt. Däremot är ju 4-minutersintervaller "konstruerade" så att du på kort tid ska få mycket tid i zon 5+. De ska vara så hårda att du preciiis klarar 4 stycken men inte 5. Om du känner att du skulle palla en till har du kört för lätt.

Jag skulle aldrig lägga dessa pass back to back i veckorna utan max köra 2 per vecka med helst 2 dagars mellanrum. Dessutom kommer pulsen inte vara användbar på dessa pass. Börja med 110% av FTP och se hur känslan än och justera kommande pass.

Träningseffekten kommer av att du stressar kroppen och sedan återhämtar dig. Nyckeln är att hitta rätt tid för dig bara, vilket inte alltid är så enkelt.

Läser man senare inlägg på Tomas blogg som t.ex http://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/12/test-4x4-intervaller-forsta-tva.html ser man dessutom att det här med att "4x4 minutersintervaller är det enda du ska träna" inte följs slaviskt då även två distanspass har kommit med de första två veckorna av försöket. Ska bli intressant att följa fortsättningen.

Trainerroad
NLC sa:
manslennstrand sa:
julgus sa:

Jajjas sa:

Läser man senare inlägg på Tomas blogg som t.ex http://tomascykelblogg.blogspot.com/2018/12/test-4x4-intervaller-forsta-tva.html ser man dessutom att det här med att "4x4 minutersintervaller är det enda du ska träna" inte följs slaviskt då även två distanspass har kommit med de första två veckorna av försöket. Ska bli intressant att följa fortsättningen.

Finns ingen revolution i detta.

Man ska inte träna det hårdare än att man kan ha kontinuitet och samtidigt ökar progressivt för utveckling.Högintensiva pass bryter ner kroppen

Trainerroad
Någon som kör trainerroad på PC och koplat upp mot sin tacx och pulsband över blåtand?
Provade det igår då ipaden var urladdad men fick det inte att fungera och såg då att man måste ha en Bled112 usb blåtands pryl, självklart är det inget som finns att köpa över disk någonstans utan endast köpa via nätet med frakt på typ 20euro...

Till frågan, missar jag något eller är det bara att knyta näven och köpa just den där blåtandsprylen då blåtanden i PC´n inte lirar med TR?

Trainerroad
jensclaudius sa:
Någon som kör trainerroad på PC och koplat upp mot sin tacx och pulsband över blåtand?
Provade det igår då ipaden var urladdad men fick det inte att fungera och såg då att man måste ha en Bled112 usb blåtands pryl, självklart är det inget som finns att köpa över disk någonstans utan endast köpa via nätet med frakt på typ 20euro...

Till frågan, missar jag något eller är det bara att knyta näven och köpa just den där blåtandsprylen då blåtanden i PC´n inte lirar med TR?

Nu vet jag inte vad du har för prylar men jag har haft både min Tacx Neo och mitt TickrX uppkopplat till Zwift på datorn. Så länge din dator + prylar inte är lastgamla och saknar BT 4.0 så ska det inte vara ett problem med dubbla anslutningar.

Trainerroad
Är det nån som kör TR på android och med Bluetooth mellan android och sensor för kadens/hastighet? Jag kan inte få TR att para ihop sig med sensorn, funkade i november men inte nu?

Jag kan se sensorn i androidens Settings för Bluetooth, och sensorns egna app kan para och läsa ut sensordata...

Det jag försöker är:
1. Se till att Bluetooth är på men sensorn inte är parad nånstans ännu.
2. Starta TR, gå till Devices
3. Förväntar mig att sensorn upptäcks och ansluts.

Nåt jag missat eller måste jag svinga sensorn + en död kyckling medsols under fullmåne för att lyckas? =(

Mvh
Magnus

Trainerroad
Magnus K sa:
Är det nån som kör TR på android och med Bluetooth mellan android och sensor för kadens/hastighet? Jag kan inte få TR att para ihop sig med sensorn, funkade i november men inte nu?

Jag kan se sensorn i androidens Settings för Bluetooth, och sensorns egna app kan para och läsa ut sensordata...

Det jag försöker är:
1. Se till att Bluetooth är på men sensorn inte är parad nånstans ännu.
2. Starta TR, gå till Devices
3. Förväntar mig att sensorn upptäcks och ansluts.

Nåt jag missat eller måste jag svinga sensorn + en död kyckling medsols under fullmåne för att lyckas? =(

Mvh
Magnus

Jag brukar trampa samtidigt som jag startar TrainerRoad. Prova det.

Trainerroad
Jag kör iofs inte Android men jag använder BT på min Tacx Neo och min Wahoo TickrX och dessa fungerar ypperligt med TR. Har inte läst eller sett att det inte skulle fungera med BT. Framför allt inte när de i senaste versionen av appen uppdaterat så man kan se aktuell batterinivå på sina BT-enheter som stödjer detta.

Trainerroad
Jag kör TR på Android-platta och har Stages-vev och ett pulsband båda kopplade över blåtand. Fick dock ett problem med att koppla upp båda igår vilket krävde en omstart av plattan (!) för att ge med sig, men det var första gången det strulade. Observera att både vev och pulsband behöver vara aktiva för att upptäckas.

Trainerroad
Jag kör också Trainerroad på Androidplatta. Det fungerar perfekt och den synkar problemfritt mot både Ant+ och BT smart sensorer.

Men det kan ju bero på vilken Androidplatta man har. Jag har en Samsung Galaxy Tab.

Trainerroad
Har nyligen tragglat mig igenom 6-veckors basprogrammet. Tanken var ursprungligen att fortsätta med ytterligare ett 6-veckors program, men jag inser att det kommer bli såpass många modifikationer av det att jag lika gärna kan acceptera faktum och köra helt och hållet efter eget huvud. (Beroende på skidsäsong, småbarn, förkylningstider etc).

Har ni några tips på pass mellan 30-45 min? Idag körde jag Birling, vilket var riktigt jäkla kul. Söker liknande pass då jag hellre kör intensivt än långt eftersom jag aldrig vet om jag får till ett eller tre pass i veckan.

Känner såklart till sökfunktionen, men ni kanske har några favoriter att delge? :-)

Trainerroad
SGS sa:
Har nyligen tragglat mig igenom 6-veckors basprogrammet. Tanken var ursprungligen att fortsätta med ytterligare ett 6-veckors program, men jag inser att det kommer bli såpass många modifikationer av det att jag lika gärna kan acceptera faktum och köra helt och hållet efter eget huvud. (Beroende på skidsäsong, småbarn, förkylningstider etc).

Har ni några tips på pass mellan 30-45 min? Idag körde jag Birling, vilket var riktigt jäkla kul. Söker liknande pass då jag hellre kör intensivt än långt eftersom jag aldrig vet om jag får till ett eller tre pass i veckan.

Känner såklart till sökfunktionen, men ni kanske har några favoriter att delge? :-)

Välj en plan istället och flytta passen om det inte passar eller om du vet med dig att du inte kommer hinna.

Annars föreslår jag att du kör HIT-pass där majoriteten av tiden går till HRZ4+ arbete. Tränar du bara 30-45min åt gången så antar jag att du bara tränar ett par timmar i veckan och då ska i princip alla vara högintensiva annars kommer du tappa supermycket. TR har program för time-crunched cyclists också vilket kan vara värt att kika på.

Trainerroad
grenhall sa:
SGS sa:

Välj en plan istället och flytta passen om det inte passar eller om du vet med dig att du inte kommer hinna.

Annars föreslår jag att du kör HIT-pass där majoriteten av tiden går till HRZ4+ arbete. Tränar du bara 30-45min åt gången så antar jag att du bara tränar ett par timmar i veckan och då ska i princip alla vara högintensiva annars kommer du tappa supermycket. TR har program för time-crunched cyclists också vilket kan vara värt att kika på.

Köra efter ett s.a.s. regulärt program är tyvärr ganska meningslöst i dagsläget. Bra tips om time-crunch dock. Det skulle kanske fungera. (Förutsatt att passen flyttas lite hursomhelst då).

Stämmer i övrigt att jag i huvudsak bara tränar ett par timmar i veckan nu i vinter. Fast det är inte heller riktigt hela sanningen då jag brukar få till ett långpass (MTB eller skidor) på helgerna och ibland är ett sådant pass flera timmar i sig. Utöver det försöker jag få till ett-tre kortare trainerpass och eventuellt något löppass, samt styrkepass per vecka.

Trainerroad
Ett annat tips är att köra Xert istället då kommer XATA (Xert Adaptive Training Advisor) ge dig förslag på lämpliga pass utifrån hur mycket träning kontra hur trött du är.

//Ola

Trainerroad
SGS sa:
grenhall sa:
SGS sa:

Köra efter ett s.a.s. regulärt program är tyvärr ganska meningslöst i dagsläget. Bra tips om time-crunch dock. Det skulle kanske fungera. (Förutsatt att passen flyttas lite hursomhelst då).

Stämmer i övrigt att jag i huvudsak bara tränar ett par timmar i veckan nu i vinter. Fast det är inte heller riktigt hela sanningen då jag brukar få till ett långpass (MTB eller skidor) på helgerna och ibland är ett sådant pass flera timmar i sig. Utöver det försöker jag få till ett-tre kortare trainerpass och eventuellt något löppass, samt styrkepass per vecka.

Låter som mitt schema förutom då att jag har reguljära tider jag tränar på men jag kör 50% högintensiva pass av de 8h jag cyklar i veckan. Det kanske är bättre att du väljer ut några olika pass som du alternerar kring. 2x20min FTP/sweetspot, 4x8/3 VO2Max, 30/15s VO2Max, 2x15min FTP. Typ. Så kan du följa utvecklingen också tänker jag. På Trainerroad finns ju alla pass som -varianter också om man vill köra kortare än passen som är tänkta.

Trainerroad
SGS sa:

Jag använder filterfunktionen för att hitta pass.
Men två pass som jag återvänder till är Vandever-1 (45 min, 4 minuters VO2-intervaller) och Carson-4 (45 min, sweetspot, 4st 6-7minuters).

Trainerroad
Jaha, nu har jag lärt mig vad som händer när man kör VO2 max-pass och inte är ordentligt utvilad före. Kört på rätt ordentligt med olika träningsformer i veckan. B.l.a. både styrketräning och löpning igår.

Dagens TR-pass såg ändå ganska lätt ut, på papperet. Några intervaller på 120% av FTP bara. Efter tre av sex intervaller var jag helt färdig. Fick sänka
efterföljande två tilll 90% intensitet, respektive 85 % för den allra sista intervallen. Sällan varit så slutkörd förut. Galen mjölksyra.

Får se om jag drar någon lärdom av detta.

Trainerroad
SGS sa:
Jaha, nu har jag lärt mig vad som händer när man kör VO2 max-pass och inte är ordentligt utvilad före. Kört på rätt ordentligt med olika träningsformer i veckan. B.l.a. både styrketräning och löpning igår.

Dagens TR-pass såg ändå ganska lätt ut, på papperet. Några intervaller på 120% av FTP bara. Efter tre av sex intervaller var jag helt färdig. Fick sänka
efterföljande två tilll 90% intensitet, respektive 85 % för den allra sista intervallen. Sällan varit så slutkörd förut. Galen mjölksyra.

Låter som Spencer +2. Samma sak hände mig i Tisdags. Men jag är bara allmänt klen.

Trainerroad
Trhuster sa:
SGS sa:

Låter som Spencer +2. Samma sak hände mig i Tisdags. Men jag är bara allmänt klen.

Jag blev kräksjuk förra fredagen och fick sedan feber. Tänkte "Ähh jag kan säkert köra på" för jag kände mig inte så kass i tisdags. Efter att sista intervallet nått 190 i puls och det började ringa i öronen vid första intervallet på sista setet så gav jag upp. VO2Max är annars min starka sida.

Screenshotfrom2019-02-0813-13-33.png

Trainerroad
Baird?
Bytte ut mitt endurancepass mot det för att jag var trött på att aldrig få gå över sweetspot i base-planen, känns fortfarande i benen tre dagar efteråt...

Trainerroad
nagge sa:
Baird?
Bytte ut mitt endurancepass mot det för att jag var trött på att aldrig få gå över sweetspot i base-planen, känns fortfarande i benen tre dagar efteråt...

Japp Bashful +2 tror jag. Är i mitten av General Build men jag skulle kört Baird -2 i lördags.

Senast ändrad:
Trainerroad
Är det någon som kör med en Tacx Flux? Jag har den inställd på Erg men behöver ändå växla för att kunna träffa rätt kadens/effekt. Som jag förstår det är väl hela idén med erg att slippa det?

Jag är ny på trainer så förmodligen är det fel på mig, men det vore ändå kul att höra om någon tycker att det fungerar bra.

Trainerroad
Hade en Tacx Flux förut och upplevde samma sak. För ett specifikt motstånd så fanns det ett intervall med växlar som fungerade så att erg-läget prickade rätt med kurvan, eller man kan också uttrycka det som att för en viss växel så finns det ett visst kadensintervall som fungerar för ett visst motstånd. Finns mer info och exempelgraf här: https://tacx.com/erg-training-flux/

Trainerroad
Jag hade också en Flux tidigare och det stämmer att du ibland behöver växla. Jag märkte det framför allt att vilan mellan intervaller inte kom ner i effekt tillräckligt. Däremot rörde det sig bara om en växel så inget större problem för mig.

Tillbaka
Topp