Trainerroad

Trainerroad
calleking sa:
Nån som fått tillgång till Performance Analytics än?!

Har signat upp för betan men inte fått access än. Är riktigt sugen på att se vad det är dom kokat ihop. Finns mer att läsa på TrainerRoad Beta Testers group på FB.

Testa en "fuling".... /career-new/ i url istället för /career/

Jag "fick" den nya designen igår men jag är för kass både på att dra slutsatser & att trampa ur mig effekt för att ha ngn riktig nytta av det ;)

Trainerroad
On en är ungefär mitt i ett sex-veckors program just kört 40 min på FTP och tycker att det nog kändes lite väl lätt, bör man:

1) Smälla på några extra watt på FTP:n och köra på.
2) Ersätta nästa pass med ett FTP-test
3) Som ovan fast med ramptest
4) köra färdigt programmet på samma FTP
5) Sluta tro man är något. 40 min på FTP är lätt.

Trainerroad
Henrik_E sa:
On en är ungefär mitt i ett sex-veckors program just kört 40 min på FTP och tycker att det nog kändes lite väl lätt, bör man:

1) Smälla på några extra watt på FTP:n och köra på.
2) Ersätta nästa pass med ett FTP-test
3) Som ovan fast med ramptest
4) köra färdigt programmet på samma FTP
5) Sluta tro man är något. 40 min på FTP är lätt.

Lägger min röst på alt 3, kombinera med alt 2 om du är osäker på utfallet av alt 3.
40 min på FTP ska inte vara lätt ;)

Trainerroad
Spacekitty sa:
Hur väl upplever ni, som gjort ramp test x, att nya FTP-värdet stämmer med det gamla? Jag fick 11% högre, det låter helt tokigt i mina öron.
Samma här, gjorde ett Ramp Test 3 dagar innan mitt senaste 20 min test.

Ramptestet gav ca 11% mer än mitt 20 min test. Några watt till hade säkert kunnat klämmas ur med bättre pacing på 20min, men knappast 11% till. Ska göra samma jämförelse om 3-4 veckor när det är dags för test igen tänkte jag.

Trainerroad
Har nu gjort ramptest, om jag tar sista kompletta minut * 0,76 hamnar jag 30W vilket är ungefär 10% högre än 20min-testet jag gjorde för 5 veckor sen. Rimligt?

Trainerroad
Kan säkert vara mentalt lättare än 20min och därför högre siffror eller rent av bättre kondition. Pröva något intervallpass och se om det fungerar annars kör något mellan 20min och ramptestets resultat.

Trainerroad
Nu kraschade skiten igen.

Använder tacx flow, stages och mobilen (Sony). Går det att köra via PC och dongle? Är det mer tillförlitligt?
Ska man skita i det och köra Zwift istället? Eller det är min hårdvara som är problemet?

Trainerroad
Raggamuffin sa:

Använder tacx flow, stages och mobilen (Sony). Går det att köra via PC och dongle? Är det mer tillförlitligt?
Ska man skita i det och köra Zwift istället? Eller det är min hårdvara som är problemet?

Personligen har jag noll erfarenhet av att köra via annat än dator med ant+ / blåtand och det har fungerat oklanderligt.

Trainerroad
Raggamuffin sa:

Många nyare telefoner från Sony har stöd för ant+ i hårdvaran. Man kan vara tvungen att ladda ner ant radio service från play store. Kan vara värt att testa.

Trainerroad
Jag har kört med mobil med ANT+ stöd men många chipset har BT/ANT+/WiFi i en kombinerad krets och så stabiliteten gick upp när jag inte spelade musik över BT på mobilen samtidigt (annars kunde mobilen ibland tappa ANT+ signalen vilket krävde omstart för att få igång igen). Numer kör jag enbart dator & ANT+ sticka till TrainerRoad samt en Garmin-enhet som backup.

Trainerroad
Hur jobbig ska en baseplan kännas? Kör half distance triathlon base och känner att jag nog egentligen vill köra hårdare... men det kanske är så det ska vara. Kör ~3 löppass och kanske totalt 6-7h/v där tr står för 3-3-3,5h.
Började med 20min ftp när jag iofs var lite trött, gjorde ramp x med ungefär 25w högre ftp en vecka innan. Ställt ftp mittemellan dessa resultat. Min svaghet är längre intervaller och jag gillar 4min och kortare...

Trainerroad
Blir inte helt klok på hur TR räknar på Ramp-testet.
Senaste testet maxade jag ut den sista minuten på 349W och jag körde hela minuten men la av ett par sek in på nästa intervall.
Enligt den formel de har publicerat borde detta bli 349 x 0,76 = 265,24 dvs ftp 265W.

Men TR meddelar senare att de har med nuvarande formel räknat fram ftp till 262W

Skillnaden är förvisso försumbar men jag blir bara lite förbryllad.

Trainerroad
Jag hade sjukt mycket problem när jag körde TR på en Sony Z1. Oavsett BT eller ANT+, det var helt enkelt inte stabilt. Insåg efteråt att jag alltid haft problem med bluetooth-headsets på den telefonen också.

Nu har jag kört på en äldre Ipad istället, via Bluetooth, det har fungerat otroligt bra. Aldrig några problem.

Trainerroad
Skaffade en Kickr för några dagar sedan.
Är det TrainerRoad man skall köra för strukturerade program, eller finns det andra alternativ att överväga?
Hur skaffar man billigast ett abonnemang?
(Har inte plöjt hela tråden.)

Trainerroad
Billigaste för att prova på TR är om du skickar mig (eller någon annan TR användare) ett PM med din mailadress så får du en gratismånad.

Swift har också träningsprogram, vet inte vad det kostar nuförtiden.

Trainerroad
Stumpy sa:
Skaffade en Kickr för några dagar sedan.
Är det TrainerRoad man skall köra för strukturerade program, eller finns det andra alternativ att överväga?
Hur skaffar man billigast ett abonnemang?
(Har inte plöjt hela tråden.)
Stora nyttan med trainerroad är att du får hjälp med periodiseringen. Största nackdelen är effekten på alla intervaller sätts som en % av din ftp, vilket blir helt galet pga att det skiljer mycket i effektprofil beroende på träningsbakgrund mm. Men som nybörjare kan man säkert ha lite nytta av programmet.
Har du lite koll på träningsupplägg och vet vilken effekt du skall köra på, så kan du tex ladda ner gratisappen hurts ergo och styra din kickr med.

Trainerroad
Har kod för provmånad på gång, så det verkar lösa sig. Tack!

När jag läste om TR, så såg det lovande ut att man kunde sätta träningsmängd per vecka och få program utifrån det. Mitt Aktivitusprogram som jag försökte följa under vintern var alldeles för ambitiöst. Jag kan inte köra intervaller sex dagar i veckan och samtidigt hinna cykla ute "för nöjes skull". Ett schema för periodisering och som blåslampa tror jag dock är nyttigt.

Skall testa TR och andra nu, så får jag se vad som känns bäst för mig.

Trainerroad
Tycker sufferfestpassen går snabbare... det finns planer att följa även i sufferfest. Har kört både sufferfest och tr sen november. SF lite roligare och mer pepp, tr mer struktur och kanske smartare upplägg men även SF har sina program utformade av riktiga coacher.

Har gjort ”ftp”-tester i båda och har mkt högre ftp i tr men SF-passen är ändå jobbigare då de baseras på mitt full frontal-test och jag är starkare på korta intervall.

Trainerroad
Har just kört de första passen med TR och en helt ny Tacx Flux i erg-läge, verkade ju mkt enkelt att bara trampa så får man det motståndet som TR väljer. Verkar dock inte vara helt enkelt, eller så är det trainern det är fel på? Här är en skärmdump av ramptestet, hade kedjan på lilla klingan fram och mitten av kassetten bak enl. rekommendation från TR. Först och främst så verkar inte ERG kicka in ordentligt förrän efter några minuter, i början experimenterade jag lite med växlar och kadens för att komma ner på de otroligt låga watten som den ville jag skulle cykla på. Sen när väl effekten går upp mot 180 så verkar ERG fungera riktigt bra, för att sen börja svaja igen efter 250 w och uppåt. Är detta normalt? Är det verkligen bara inom ett sånt tajt effektintervall som man kan vänta sig att ERG fungerar såpass bra? Är inte tanken att kunna ha samma växel under hela passet? Eller fular sig TR och stänger av och på ERG lite som den känner för? Då tänker jag mest på vilan vs. intervallen.. Hilfe bitte!

TR.png

Trainerroad
Underligt. Såser det inte ut då jag kör med min Kickr. Har du senaste firmware för din trainer? Har du gjort spin-down? Kan du sätta effektmål med annan lösning än TR, ex 250w och sedan se faktisk effekt när du cyklar.

Trainerroad
Jag får jämnare motstånd med Bluetooth. Det är som att ANT+ är för långsamt på att skicka information fram och tillbaka om trampad effekt till Trainerroad så att regleringen blir fel.

Trainerroad
ulfalf sa:
Har just kört de första passen med TR och en helt ny Tacx Flux i erg-läge, verkade ju mkt enkelt att bara trampa så får man det motståndet som TR väljer. Verkar dock inte vara helt enkelt, eller så är det trainern det är fel på? Här är en skärmdump av ramptestet, hade kedjan på lilla klingan fram och mitten av kassetten bak enl. rekommendation från TR. Först och främst så verkar inte ERG kicka in ordentligt förrän efter några minuter, i början experimenterade jag lite med växlar och kadens för att komma ner på de otroligt låga watten som den ville jag skulle cykla på. Sen när väl effekten går upp mot 180 så verkar ERG fungera riktigt bra, för att sen börja svaja igen efter 250 w och uppåt. Är detta normalt? Är det verkligen bara inom ett sånt tajt effektintervall som man kan vänta sig att ERG fungerar såpass bra? Är inte tanken att kunna ha samma växel under hela passet? Eller fular sig TR och stänger av och på ERG lite som den känner för? Då tänker jag mest på vilan vs. intervallen.. Hilfe bitte!

Så där ska det inte se ut. ERG mode gör linjerna "helt" raka förutom vid extremt låg effekt, typ <80W. Vet inte vad som är felet dock. Har du både ANT+ och BT igång samtidigt så kanske det blir en krock. Har för mig att jag hade liknande problem i början men kommer inte i håg hur jag fick bort det.

Trainerroad
ulfalf sa:
Sen när väl effekten går upp mot 180 så verkar ERG fungera riktigt bra, för att sen börja svaja igen efter 250 w och uppåt. Är detta normalt? Är det verkligen bara inom ett sånt tajt effektintervall som man kan vänta sig att ERG fungerar såpass bra? Är inte tanken att kunna ha samma växel under hela passet? Eller fular sig TR och stänger av och på ERG lite som den känner för? Då tänker jag mest på vilan vs. intervallen.. Hilfe bitte!

Jag skulle säga att det ser ut precis som det ska! Din trainer rapporterar den verkliga effekten du presterar och den är aldrig konstant utan varierar rätt mycket, speciellt på högre ansträngning. Medeleffekten över några sekunder kommer trainern att hålla på den önskade i ERG-mode, och om man kollar på din kurva ser det ju ut att funka bra. På en Wahoo Kickr kan man välja om faktisk eller önskad effekt ska rapporteras, om man väljer önskad effekt kommer linjen bli helt rak. Men det är bara en fejkad kurva som inte har med verkligheten att göra...

Trainerroad
Så här såg det ut för mig med min Tacx flux för en vecka sen. Tycker din ser fullt normal ut, kaggar iafaldrig haft en helt rak och slät linje utan den spretar alltid lite då ett går in och korrigerar om man släpper av eller trycker på för mycket.

Bilagor

• 88347C49-5DA1-43BD-B5A8-65591C17C6A5.png
    88347C49-5DA1-43BD-B5A8-65591C17C6A5.png
    50.4 KB · Besök: 114
Trainerroad
Ser normal ut! Som tidigare har nämnt så varierar ju effekten väldigt mycket under exempelvis en sekund. Har du även powermatch aktiverat mot en annan effektmätare så blir det än lite spretigare, åtminstone på min Tacx Neo. :)

Tidigare erfarenhet har visat mig att när jag var nyare på att cykla så hade jag det svårare att hålla jämn kadens och därmed blir effektkurvan mer spretig då trainern måste korrigera ERG-läget oftare när kadensen går upp och ned.

Trainerroad
Ha! Första svaren tyder på att det inte ska se ut så och sen några svar senare så är det helt normalt :D Som QRP säger så är ju faktiskt medeleffekten över varje intervall som den ska. Lite lugnare blir jag nog att det kanske är som det ska ändå.

Setupen är BT till TR på en ipad, utan powermatchning. Kör samtidigt puls och effekt från pedaler till en Garmin via ANT men trainern går som sagt bara på BT. Kan det bli interferens ändå? Är frekvenserna för ANT och BT så liknande?

Och är det så att Trainerroad sätter på och stänger av ERG själv? Vore det inte i så fall bra att bli informerad om det? Eller kommer det upp på någon av alla textskyltar som fladdrar förbi?

Många frågor, men efter några år på dumtrainer och egenpåhittade pass så är det här helt nytt att slippa tänka ihop en massa innan varje misärvevning i garaget...

Trainerroad
Spekulerar vidare då jag inte riktigt kommer ihåg. Tror det är så att jag ställt in trainern så att den visar 3sek medeleffekt vilket i sin tur gör linjerna raka.

Trainerroad
ulfalf sa:
Ha! Första svaren tyder på att det inte ska se ut så och sen några svar senare så är det helt normalt :D Som QRP säger så är ju faktiskt medeleffekten över varje intervall som den ska. Lite lugnare blir jag nog att det kanske är som det ska ändå.

Setupen är BT till TR på en ipad, utan powermatchning. Kör samtidigt puls och effekt från pedaler till en Garmin via ANT men trainern går som sagt bara på BT. Kan det bli interferens ändå? Är frekvenserna för ANT och BT så liknande?

Och är det så att Trainerroad sätter på och stänger av ERG själv? Vore det inte i så fall bra att bli informerad om det? Eller kommer det upp på någon av alla textskyltar som fladdrar förbi?

Många frågor, men efter några år på dumtrainer och egenpåhittade pass så är det här helt nytt att slippa tänka ihop en massa innan varje misärvevning i garaget...

Effektkurvan ser ut som den kommer från effektmätningen i pedalerna med trådtöjningsgivare, den elektromagnetiska bromsens effekt ger en helt annat utseende är min lilla erfarenhet.

Är du säker på att TR inte registrerar effekten från pedalerna är frågan, speciellt på att avslutningen av passet ser ut som allt annat än EGR mode?

Trainerroad
konscious sa:
Effektkurvan ser ut som den kommer från effektmätningen i pedalerna med trådtöjningsgivare, den elektromagnetiska bromsens effekt ger en helt annat utseende är min lilla erfarenhet.

Är du säker på att TR inte registrerar effekten från pedalerna är frågan, speciellt på att avslutningen av passet ser ut som allt annat än EGR mode?

Tanken slog mig att det kunde vara så så jag fipplade lite med inställningarna i TR för det. Parade dock inte ihop pedalerna med TR så antog att inte TR läser någon effekt från dom i det fallet, även i Auto-läge. Power source för passet i TR är också dessutom trainern och inte pedalerna.

Trainerroad
Stämmer. Testade igår för första gången med mina Favero Assioma och kurvan blir då mer "jackig".
konscious sa:
ulfalf sa:

Trainerroad
Trainerroad kan ju numera användas för att analysera all form och cykling, både inomhus och utomhus.

Visst borde det alltså kunna jämföras med Strava, och därmed vara berättigat till friskvårdsbidrag?

Tidigare var ju Trainerroad inte godkänt, eftersom "aktiviteten endast är avsedd att utföras i bostaden".

Någon som provat?

Tillbaka
Topp