Trainerroad

Trainerroad
Fråga ang alternativ till Trainerroad.
Bakgrunden är att jag har en kompis, själv är jag en Trainerroad fanboy, som behöver ett gratis enkelt alternativ till TR inför kommande fulvädersäsong.

Helst en androidapp och den ska vara gratis.
Han ska anv den tillsammans med en Elite Qubo "dum" trainer och ANT+ sensorer för hastighet & kadens.
Kan man bara köra en 3-4 olika fördefinierade pass på c:a 60 min räcker det gott & väl.

Personligen hade jag önskat att han inte var snål och tog en TR period men han vill inte det.

Någon som har ett bra förslag?

Edit to add:
Som svar på min egen fråga fann jag (självklart) hos DC Rainmaker en lista ;)
https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainer-apps-guide.html

Senast ändrad:
Trainerroad
Hej
Jag hade tänkt att köra TR under vintern. Har tidigare använt Zwift men vill kunna använda iPad som skärm. Zwift stödjer ju inte kommunikation via Ant+ till iPad. Måste använda Ant+ då min trainer (Bkool) inte stödjer BT till Zwift.
Något speciellt att tänka på innan jag kör igång?

Trainerroad
Sampan sa:
Hej
Jag hade tänkt att köra TR under vintern. Har tidigare använt Zwift men vill kunna använda iPad som skärm. Zwift stödjer ju inte kommunikation via Ant+ till iPad. Måste använda Ant+ då min trainer (Bkool) inte stödjer BT till Zwift.
Något speciellt att tänka på innan jag kör igång?
DU kan inte köra ANT+ från en iPad heller. Men du kan köpa en brygga: https://happyride.se/forum/read.php/1/3060535/3169444

Trainerroad
Vernersson sa:
Fråga ang alternativ till Trainerroad.
Bakgrunden är att jag har en kompis, själv är jag en Trainerroad fanboy, som behöver ett gratis enkelt alternativ till TR inför kommande fulvädersäsong.

Helst en androidapp och den ska vara gratis.
Han ska anv den tillsammans med en Elite Qubo "dum" trainer och ANT+ sensorer för hastighet & kadens.
Kan man bara köra en 3-4 olika fördefinierade pass på c:a 60 min räcker det gott & väl.

Personligen hade jag önskat att han inte var snål och tog en TR period men han vill inte det.

Någon som har ett bra förslag?

Edit to add:
Som svar på min egen fråga fann jag (självklart) hos DC Rainmaker en lista ;)
https://www.dcrainmaker.com/2016/11/trainer-apps-guide.html

Golden Cheetah på en laptop med ANT+ dongel kanske man kan få att funka. Om man kör på puls då.

Trainerroad
Trainerroad
Sampan sa:
Jag har en Ant+ dongel från Wahoo. Kollar man på TRs hemsida så tolkar jag det som att en sådan set-up ska funka. Har jag fått allt om bakfoten?
Wahoo ANT+ Key borde fungera. Jag har använt en sådan tillsammans med TrainerRoad på min iPhone, dock inte provat att styra trainern utan endast hämtat in puls och kadens.

Det som inte fungerar är att använda en brygga som översätter en specifik ANT+ sensor till dess motsvarighet på Bluetooth. Nu när det faktiskt kommit en relevant standard för kommunikation gentemot trainer över Bluetooth (alla använda sina egna protokoll tidigare) skulle man i teorin kunna skapa en sådan brygga, men det är högst tveksamt om marknaden är tillräckligt stor för att vara värd mödan.

NPE CABLE som det länkades till i den andra tråden fungerar garanterat inte då det tydligt i produktbeskrivningen står att The supported ANT+ profiles are Heart Rate, Bike Speed, Bike Cadence, Bike Speed/Cadence, Bike Power.

Senast ändrad:
Trainerroad
Nu är allt riggat och klart för inomhussäsongen.
- En ny trainer har införskaffats. Det blev en Kick snap. Efter lite kalibrering så känns den kanon. Väldigt tyst i jämförelse med min gamla.
- Trainerroad är återaktiverat. Styrs via en laptop med ANT+
- En Ipad hållare till styret har köpts för att kunna kolla på filmer.

Har inte kört något FTP test än men körde ändå Mount Field i ERG-mode igår på en hittepå FTP bara för att testa setupen.
På ipaden hade jag Lidaloop från Calle Fribergs styre. "Jag" rejsade mot Emil Lindgren och han fick verkligen ta i för att försöka skaka av mig :-)
Jätteskönt att slippa tänka på att hålla kadensen på en viss nivå för att få rätt effektkurva. Det var bara att trampa.

Tänker börja säsongen lite lugnt med Sweet Spot Base Low vol 1 till att börja med och om lusten finns lägga till ett extra pass i veckan för att senare öka till en mid volume.

Trainerroad
Kul! Det låter som vi har en liknande setup, bortsett från att min trainer är en mer schniik-variant. En sak jag märkt är att när det är mer tungt på filmen/skärmen känns det lite tyngre att trampa trainer också. Men så kanske bara jag funkar... :)

Trainerroad
@Masjevel Vad gillar du Kickr Snap, förutom att den är tyst (du körde väl KK Roadmachine innan??) Jag velar är mellan vanliga kickr och snap där den senare kanske är lättare om man ska köra på flera cyklar och olika antal växlar (bak).

Trainerroad
Oleo82 sa:
är det någon som har bra tips på ANT+ sensor till PC ska användas bara till Trainerroad

Sök på eBay, finns för runt 10 GBP ifall jag minns rätt. I början fanns det lite sämre stickor som klarade färre ”kanaler” men tror inte de säljs längre. Så köp billigt bara.

Trainerroad
Jag har Kickr Snap och är nöjd. Vi är två som delar på den så den används med två olika cyklar. Rimligt tyst (inga grannar har klagat trots en del sena pass), och efter att ha strulat en del i början så är den problemfri efter att ha fått lite ny firmware för ungefär ett år sen. Väldigt praktiskt att den har både BT och ANT+.

Trainerroad
NLC sa:
@Masjevel Vad gillar du Kickr Snap, förutom att den är tyst (du körde väl KK Roadmachine innan??) Jag velar är mellan vanliga kickr och snap där den senare kanske är lättare om man ska köra på flera cyklar och olika antal växlar (bak).

Jag gillar den skarpt. Har dock inte jättestor erfarenhet av olika trainers. Hade en tacx flow tidigare. Funderade på en roadmachine men valde snap för Erg mode läget.

Har inte hårdkört den än, har kört två SS pass men gillar ERG mode skarpt. Tycker övergångarna mellan vila och intervall går smidigt. Motståndet ökar inte pang bom utan ganska mjukt. Och just att man kan variera kadensen utan att effekten påverkas är skönt. Allt det här kan väl den dyrare kickr också men jag tror inte att jag skulle tycka att kickr var så mycket bättre att det skulle motivera prisskillnaden.

En liten sak som var ”bättre” med den gamla trainern var att det var smidigare att spänna åt rullen. Det tar lite längre tid att skruva åt rullen innan passet men det är en bagatell i sammanhanget.

Hade jag haft flera cyklar med olika antal växlar som skulle användas skulle jag inte tveka på att köpa snap.
Lycka till med valet!

Trainerroad
Nu är november till ända. Denna trista mörka månad som man bara vill få överstökad så fort som möjligt.
För att överleva den lite bättre så kör många igång med vinterträningen denna månad och iaf tidigare har trainerroad använts flitigt, även utav Happyride medlemmarna. Men inte i år verkar det inte så. Av 109 medlemmar så har 19 varit aktiva under november. Har alla gått över till Wattopia eller har latmasken slagit klorna i er?
Vi är iaf några tappra som tuggat på med TR under november. Min flitigaste månad ever...

Bilagor

• IMG_0107.PNG
    IMG_0107.PNG
    38.2 KB · Besök: 129
Senast ändrad:
Trainerroad
eiskall sa:
Jag har kört också.

Var ser man den uppställningen som du visar ovan?

Finns under Teams. Det finns ett Team som heter HappyMTB. Vem som lägger till folk där vet jag inte.
Sök under Browse Team så hittar du Happymtb.
Väl inne där så väljer man Member och sorterar sen på det man vill se, i det här fallet Rides och Month.

Trainerroad
Masjevel sa:
Nu är november till ända. Denna trista mörka månad som man bara vill få överstökad så fort som möjligt.
För att överleva den lite bättre så kör många igång med vinterträningen denna månad och iaf tidigare har trainerroad använts flitigt, även utav Happyride medlemmarna. Men inte i år verkar det inte så. Av 109 medlemmar så har 19 varit aktiva under november. Har alla gått över till Wattopia eller har latmasken slagit klorna i er?
Vi är iaf några tappra som tuggat på med TR under november. Min flitigaste månad ever...

Kört Zwift än så länge. Förra året tröttnade jag på diverse brister i hur träningspassen funkade i Zwift jämfört med TR, får se hur länge jag håller ut den här säsongen.

Trainerroad
Sagt upp TR och deras träningsprogram till förmån för Guided Heroes.

Det som fick mig att återgå till Zwift som plattform är den grymt smidiga kopplingen med Todays plan där dagens träningspass automatiskt laddas upp som ZwiftWorkouts.

Trainerroad
Upptäckte en ny "feature" i datorappen häromdagen, "Device Relay"...

Med den på så repeteras ANT+ signalen från cykelns effektmätare vilket skapade problem för den Garmin jag har på styret för att parallellt logga TR-passen (enligt devisen har det inte loggats har det inte hänt) med effektspikar på 2 kW i en sekund samt att det inte gick att kalibrera effektmätaren och att L/R-balansen inte loggades.

Med den av är det frid och fröjd - igen - och det går åter att fokusera på staplar & svett.

Trainerroad
Roger_Edvinsson sa:

Det som fick mig att återgå till Zwift som plattform är den grymt smidiga kopplingen med Todays plan där dagens träningspass automatiskt laddas upp som ZwiftWorkouts.

Jag kör också Guided Heroes men visste inte att Zwift hade en automatisk koppling. Jag tycker iofs att det ändå är sjukt smidigt att ladda hem passet från Today's Plan och sedan ladda upp det i TR creator. Men det kan ju alltid bli enklare... :)

Trainerroad
manslennstrand sa:
Roger_Edvinsson sa:

Jag kör också Guided Heroes men visste inte att Zwift hade en automatisk koppling. Jag tycker iofs att det ändå är sjukt smidigt att ladda hem passet från Today's Plan och sedan ladda upp det i TR creator. Men det kan ju alltid bli enklare... :)

Det funkar riktigt bra.
Länka TodaysPlan med Zwift och så dyker en ny mapp upp under workouts där man kan välja mellan de nästkommande passen.

Frågan är bara om inte zwift är precis lika tråkigt att stirra på som TR... ?

Trainerroad
Kanske en korkad fråga och världens största i-landsproblem... Men...
Kör Kickr (2017 årsmod) mot Trainerroad via ANT+ i ERG mode.

Det är en viss fördröjning när trainern ska gå upp eller ner i effekt.
I följande exempel så är det 30-sek intervaller.
TR_Kickr_lag.PNG

Har senaste FW i Kickr.

Känns som att Kickr borde vara snabbare än såhär.
Någon som har ett bra svar på detta och vad man ev kan göra åt det?

Tanken dök upp om det blir ngn skillnad vad gäller detta om man kopplar via blåtand (BLE) istället, någon som vet?

Trainerroad
Vernersson sa:
McOla sa:
Jag upplevde liknande med Tacx NEO när jag hade den och att det verkade vara snabbare justering när jag körde med BT.

//Ola

Okej.
Tack. Har en BLE-sticka på väg hem nu, ska testa när den väl kommer.

Svarar på min egen fråga.

Kom hem igår till ett nylevererat paket innehållandes BLE sticka
Gjorde ett litet snabbt test igår kväll och där ANT+ tog >5 sek på sig att höja effekten från 132W till 242W tog BLE max 2 sek att göra samma ökning.
Så efter ett kort test verkar BLE faktiskt vara betydligt snabbare.

Trainerroad
Skiljer 7W för min del men är aningen starkare nu. Bästa effekt under 1 minut * 0.77. Möjligen behövs det en anaerob tömning innan rampen men är säkert individuellt.

Det bästa var att det knappt gjorde ont. Nu kan man testa sig oftare utan all ångest :)

Edit: 0,76 stämde inte med de siffror jag fick från TrainerRoad

Senast ändrad:
Trainerroad
Jag gjorde Ramp Test X som avslutning på Sweet Spot Base - Low Vol I och fick en klart rimlig höjning mot föregående test.

De inledande passen på Sweet Spot Base - Low Vol II bekräftar att den nya FTP'n är klart rimlig (läs mördarjobbiga pass)

[Edit to add]
Detta är min upplevelse av det nya rampande testet.

Senast ändrad:
Trainerroad
Nån som fått tillgång till Performance Analytics än?!

Har signat upp för betan men inte fått access än. Är riktigt sugen på att se vad det är dom kokat ihop. Finns mer att läsa på TrainerRoad Beta Testers group på FB.

Tillbaka
Topp