Trampeffektiv xc kanske aningen åt trail hållet sökes, max 40k.

InlineOla

Aktiv medlem
Tjena,

Varit lite frånvarande från internetcykelvärlden ett par år men nu ska det ändras på det o köpas ny cykel.

Läser lite trådar o det mesta verkar handla om reach o HTA och STA o det är inte mycket trampsnack nuförtiden.? Ex cube stereo klassas i trådar som "bra", enbart baserat på vinklar o mått?

Jag är på jakt efter en xc som kanske går aningen mot trailhållet. 100-120 fram o samma bak eller 120 fram 100 bak. För mig är kravet på trampeffektivitet minst lika viktigt som vikt o vinklarna. Dock vill jag inte ha nåt helt out of date bara för att det är trampeffektivt.

Min fs-historik senaste 15 åren är santa cruz bullit, commencal meta och nu en stumpjumper fsr 29a. Känns spontant som Bulliten trampade betydligt bättre än de båda efterföljarna.

Spark RC, trampeffektiv? Santa Cruz Blur? Canyon Lux? Cube Stereo? Nya Trek top fuel? Annat?

Budget? Tja, max 40k.

Senast ändrad:
Jo jag har läst där men va inte så mycket fokus på trampande. Följer dock diskussionen i din tråd.

Nej det var kanske inte så tydligt. Men vill kunna tävla xcm och köra distans så jag bakar in det där.

Med tanke på hur mkt slag folk släpar runt på är det sannolikt att länkagen är så effektiva de kan bli, eller?

Fjärdebrunn sa:
Med tanke på hur mkt slag folk släpar runt på är det sannolikt att länkagen är så effektiva de kan bli, eller?

Ingen aning, "förr" va det mycket mer snack om trampeffektivitet o länkagetyper o annat. Har som sagt varit borta ett par år o försöker "läsa ikapp" inför cykelköp.

En stor del av de som hänger härinne bryr sig inte om trampeffektivitet heller. De som tävlar och tränar mycket hänger sällan på forum.

NickPick sa:
En stor del av de som hänger härinne bryr sig inte om trampeffektivitet heller. De som tävlar och tränar mycket hänger sällan på forum.

Så är det kanske men även en icke tävlingscykel måste ju va hyfsat trampeffektiv för att nöjescykla med, annars blir det inte mycket till nöje.

Stumpjumpern jag har är helt ok i modesta hastigheter men när man lägger många watt på pedalerna känns det som att mycket försvinner på vägen.

InlineOla sa:
NickPick sa:

Så är det kanske men även en icke tävlingscykel måste ju va hyfsat trampeffektiv för att nöjescykla med, annars blir det inte mycket till nöje.

Stumpjumpern jag har är helt ok i modesta hastigheter men när man lägger många watt på pedalerna känns det som att mycket försvinner på vägen.

Om du jämför med Stumpy’ns så är i princip ALLT bättre än deras FSR-länkage (sett till trampeffektivitet...)
För 40T borde du ju som sagt kunna kika på en Cube Stereo 120, Canyon Lux, eller ngn premiumhoj på rea, typ SC Tallboy, Ibis Ripley, Trek Top Fuel o liknande.

larsaw sa:
Om du jämför med Stumpy’ns så är i princip ALLT bättre än deras FSR-länkage (sett till trampeffektivitet...)
För 40T borde du ju som sagt kunna kika på en Cube Stereo 120, Canyon Lux, eller ngn premiumhoj på rea, typ SC Tallboy, Ibis Ripley, Trek Top Fuel o liknande.

Jo, det är lite så jag känt, trots emellanåt ganska hyfsad form har jag svårt att få riktig fart på Stumpyn när det är lättåkt terräng o bara ska trampas på.

Scott Spark eller Spark RC, dom båda är väldigt trampeffektiva i och med att du har TwinLock. Den vanliga Sparken lutar mer mot trail hållet jämfört med RC, (Flackare gaffelvinkel, grövre framgaffel, 120/120 samt dropper post.)

GetLucky sa:
Scott Spark eller Spark RC, dom båda är väldigt trampeffektiva i och med att du har TwinLock. Den vanliga Sparken lutar mer mot trail hållet jämfört med RC, (Flackare gaffelvinkel, grövre framgaffel, 120/120 samt dropper post.)

Jo men trampeffektiv tack vare lockoutvarianter anser jag inte vara riktigt samma som trampeffektiv. Sen kanske jag vill ha lockout option ändå men jag först o främst ha något som kan trampa bra i olåst läge.

Det låter som en Intense Sniper XC (eller trail). Den ska ha mycket god trampeffektivitet enligt siffrorna. Och lite åt trailhållet är den också.

Jag cyklar på en sådan sedan ett par månader, men eftersom jag kommer från en gammal Spark där jag använde Twin-locen hela tiden så har jag just inte mycket att jämföra med. Jag kör Snipern i mellanläget på dämparna nästan hela tiden och det funkar fint, tänker inte på det så mycket, vilket kanske är ett gott betyg? Jag har provat en modern Spark som ställdes in snabbt åt mig av mekaniker och den upplevde jag mjukare på mellanläget. Men där är det ju bara att låsa iofs.

InlineOla sa:
GetLucky sa:

Jo men trampeffektiv tack vare lockoutvarianter anser jag inte vara riktigt samma som trampeffektiv. Sen kanske jag vill ha lockout option ändå men jag först o främst ha något som kan trampa bra i olåst läge.

Tycker den är väldigt trampeffektiv i mittersta läget, dvs inte helt låst men inte helt öppen. Använder personligen bara det helt öppna läget när det går nedför, och full lock-out uppför, annars alltid i det mittersta läget.

InlineOla sa:
GetLucky sa:

Medhåll, trampeffektiv får allt vara i öppet läge. Annars kan man ha en bräda och två strips med sig. Plockat bort mitt twinlock på min Fourstroke tom.

Freddie L sa:
Det låter som en Intense Sniper XC (eller trail). Den ska ha mycket god trampeffektivitet enligt siffrorna. Och lite åt trailhållet är den också.

Jag cyklar på en sådan sedan ett par månader, men eftersom jag kommer från en gammal Spark där jag använde Twin-locen hela tiden så har jag just inte mycket att jämföra med. Jag kör Snipern i mellanläget på dämparna nästan hela tiden och det funkar fint, tänker inte på det så mycket, vilket kanske är ett gott betyg? Jag har provat en modern Spark som ställdes in snabbt åt mig av mekaniker och den upplevde jag mjukare på mellanläget. Men där är det ju bara att låsa iofs.

Jo den har jag spanat på men är tyvärr ganska mycket över budget. Ser riktigt sjysst ut o ganska spot in vad jag är ute efter.

InlineOla sa:
Freddie L sa:

Jo den har jag spanat på men är tyvärr ganska mycket över budget. Ser riktigt sjysst ut o ganska spot in vad jag är ute efter.
Kolla in rean, jag har hört att det är hyfsade dealar: https://eu.intensecycles.com/collections/intense-bikes/products/sniper-xc-foundation-build

Jag vågar INTE kolla! :-)

Aron sa:
Jag lägger Epic Evo på förslagslistan.

Nä, har bestämt mig för att aldrig köpa något som heter Evo, tycker det är skittöntigt. Ett tag hette varenda cykelkomponent nåt med Evo.

Lite mer seriöst svar e att jag inte riktigt litar på Brainens hållbarhet trots generation femtielva och jag byter gärna märke från specialized till något annat.

Jag kan bara säga att följande cykel är oslagbar(okej, nästan..)
Och det är Kona Process 153 cr dl.
Brutal på alla sätt. Ett kanonköp!

en bra tråd. den här typen av cykel har hög användbarhet.

min känsla är att två faktorer har minskat uppmärksamheten på trampeffektivitet.

dels lockout. det kamouflerar och utsäktar dåliga konstruktioner. min åsikt är att på en välkonstruerad cykel ska du kunna köra öppet hela tiden.

dels små singelklingor. kedjans draglinje hamnar närmare vridcentrum på bakvaggan. squat-kraften minskar. i vissa fall neutralt som på spark rc, och man kostar på sig att ta bort anti-squat-leden. fungerar förstås bara så länge man inte vill ha större klinga.

brain kan vi lämna därhän. ett fall av overengineering?

JustinCase1 sa:
Jag kan bara säga att följande cykel är oslagbar(okej, nästan..)
Och det är Kona Process 153 cr dl.
Brutal på alla sätt. Ett kanonköp!

Haha ja, ganska slagbar om man som ts, ska köra lite xc :p

Jag skaffade mig en SC Tallboy i våras. Kör alltid med den fullt öppen, utom på rena asfaltstransporter till och från skogen. Tycker den är riktigt trampeffektiv.

Jag tycker den vanliga sparken (2019 års 950 iallafall) är trampeffektiv och låter precis som det du letar efter.

Förra året körde jag hardtail.

I år har jag kört min heldämpade spark

I år har jag bättre tider på alla stravasegment, även på platsen, 10 minuter snabbare på cykelvasan ;-) etc.

Jag älskar tractioncontrolläget på dämparna.

Nu har jag ju visserligen snabbt blivit starkare i benen, men den känns effektiv när bakdämparen är rätt inställd

InlineOla sa:
Aron sa:
Jag lägger Epic Evo på förslagslistan.

Nä, har bestämt mig för att aldrig köpa något som heter Evo, tycker det är skittöntigt. Ett tag hette varenda cykelkomponent nåt med Evo.

Lite mer seriöst svar e att jag inte riktigt litar på Brainens hållbarhet trots generation femtielva och jag byter gärna märke från specialized till något annat.

Sjukt trampeffektiv, ny och modern osv. Jag har en vanlig men man fnissar ju åt gunghästarna med en jobbig lockout på styret. Kommer bli svårt att byta bort brain not något annat.
Jag var skeptisk till brain men det har fungerat kanon än så länge. Slipper man fippla med ett reglage i tid och otid så går det lite snabbare.

Jag hoppas också dom har fått ordning på brainen för övrigt.

Jag tror att pallplatsen i h40 gick till en snabb cyklist på en Epic Evo i år för övrigt... Utan lockout fram.

Här kommer det vinnande alternativet Ibis Ripley 4, trampeffektiv som tusan med bra flow och hög bb så du slipper pedalstrike.

den har dock 120/130 slag och kostar (den billigaste moddellen) 41 000kr

Många vinnare nu:)

130/120 tycker jag börjar bli för mycket slag. Helst hade jag haft 120/100 men det finns det inte många cyklar som har, förutom kanske Epic Evo då:)

Ingen som hojjar på en Blur?

InlineOla sa:
130/120 tycker jag börjar bli för mycket slag. Helst hade jag haft 120/100 men det finns det inte många cyklar som har, förutom kanske Epic Evo då:)

Det finns flera. Kona Hei Hei kanske?

InlineOla sa:
Många vinnare nu:)

Ingen som hojjar på en Blur?

fast om du vill ha en xc som är mera åt trail hållet som du själv säger så är det 130/120 du letar efter, det är inte alls tungtrampat med 130/120... jag rullar en hoj med 140 och tycker det funkar även till xc cykling utan att man döör.

Jag är mycket nöjd med min Rocky Mountain Element, ingen aning om den egentligen är trampeffektiv men den gungar mindre än den Orbea Oiz den ersatte. Använder aldrig lockout på stig med den, bara på grusväg uppför.

Nackdelen är att de är rätt oprisvärda, så det kanske är svårt att få en bra spec för 40k.

MP3-Sthlm sa:
Tarkaz sa:
TR med 120/120 borde ju passa in bra

Nu har jag internetsnokat cyklat ett par veckor. Skulle egentligen vilja ha en Blur med 120 fram men de ramarna kostar ju en förmögenhet och köpa komplett är också svindyrt och finns inte ens att välja med 120 gaffel fram. Tallboy har också varit på tapeten men ramen är rätt tung.

Så, nu lutar det kanske åt en Orbea oiz M20 TR, ligger runt 40k. https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/oiz/cat/oiz-29-m20-tr Lite kralligare och 34 framgaffel vilket jag ser som positivt. Vet inte riktigt hur det är med trampeffektiviteten på den?
K251TTCC-MF-SIDE-OIZ_29_M20-MTB.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp