Trampteknik och pedaler

aben

Aktiv medlem
Trampteknik och pedaler
Jag har kört ganska mycket på trainern det senaste året och det har gjort att jag blivit mycket mera medveten om hur jag trampar. Jag kör uteslutande med plattformspedaler så det går inte att dra uppåt men det går att minska trycket på pedalen på uppvägen vilket ändå känns som att det ger ett visst bidrag. Jag roade mig ikväll med att räkna ut hur mycket, formeln för det är enkel, energin är lika kraften gånger sträckan och effekten får man sedan genom att dela med tiden. Om jag antar att min fot ger ett tryck på 100 N, dvs. 10 kg, när jag inte trampar så innebär det om jag lyfter foten under upptrampet ger det 50 W i ökad effekt vid en kadens på 80 förutsatt att jag trampar med samma kraft med andra foten.

Det är ganska mycket ändå, 10 kg är dessutom i underkant för min del när jag provar med en våg.

Någon som vet om det gjorts vetenskapliga studier på hur mycket olika slags cyklister använder upptrampet för dra foten uppåt? Eller någon som har wattmätare på cykeln och själv mätt det?

Edit. Har nog sökt dåligt för jag hittade en del artiklar nu men det skulle vara intressant att höra andras tankar om vad som är bästa/effektivaste tramptekniken.

Senast ändrad:
Trampteknik och pedaler
Det finns en del studier, slutsatsen är "ge f-n i något uppåttramp". ;-)
Kraftfasen börjar vid toppen av pedalen och när pedalen hamnar i botten är det baksida lår som tar över för ett ge kontroll på rörelsen. Då är det inte "uppåt" det ska dras utan pedaltaget fullföljs genom att snarare dra hälen bakåt. I det ögonblicket tar andra benets kraftfas vid och på så sätt turas sidorna om.

För de allra flesta människorna är det viktigaste att koncentrera sig på kraftfasen. Att dra uppåt ger bara försvårad koordination och i de flesta fall stjälper snarare en smidig kraftutveckling på andra sidan.

Kraften maximeras när man trampar från höften med stabil core tung i sadeln. Att försöka dra upp på ena sidan skapar återigen en motkraft som hindrar kraftutvecklingen på andra sidan.

Obs! Nu snackar vi för att utveckla maxkraft - inte för att balansera / ratcheta sig fram på en MTB i stökig terräng :)

Trampteknik och pedaler
kör normalt utan att med vilje dra uppåt, men det känns bekvämt att ta till som variation gärna som avslut i vissa längre backar. och även om man vill avlasta draget i armarna en stund.

överdriver man känner man av det i diverse ovana muskelfästen. så ganska bra låta det ingå som del i träningen tolkar jag det som.

Trampteknik och pedaler
Det finns en del studier, slutsatsen är "ge f-n i något uppåttramp". ;-)
Kraftfasen börjar vid toppen av pedalen och när pedalen hamnar i botten är det baksida lår som tar över för ett ge kontroll på rörelsen. Då är det inte "uppåt" det ska dras utan pedaltaget fullföljs genom att snarare dra hälen bakåt. I det ögonblicket tar andra benets kraftfas vid och på så sätt turas sidorna om.

För de allra flesta människorna är det viktigaste att koncentrera sig på kraftfasen. Att dra uppåt ger bara försvårad koordination och i de flesta fall stjälper snarare en smidig kraftutveckling på andra sidan.

Kraften maximeras när man trampar från höften med stabil core tung i sadeln. Att försöka dra upp på ena sidan skapar återigen en motkraft som hindrar kraftutvecklingen på andra sidan.

Obs! Nu snackar vi för att utveckla maxkraft - inte för att balansera / ratcheta sig fram på en MTB i stökig terräng :)
Hörde nån intervju med Mattias Reck och hans rekommendation var att fokusera på trampfasen och utveckla så mycket kraft där som möjligt och strunta i uppåtfasen.

Trampteknik och pedaler
Hörde nån intervju med Mattias Reck och hans rekommendation var att fokusera på trampfasen och utveckla så mycket kraft där som möjligt och strunta i uppåtfasen.
precis, när pedalen passerat klockan 6 tar andra sidan vid. då han delar det om att kontrollera rörelsen i benet som är "av" innan det går på kraft igen.

Trampteknik och pedaler
Det jag mest funderat över vad som är skonsammast mot benen när man kör långt och om inte en rörelse som är så lik vanlig gång eller löpning borde vara den kroppen bäst klarar. I en annan tråd om knäproblem togs det upp att att många som kör långt föredrar att sänka sadeln lite för att det skonar knäna och jag tycker det är intressant eftersom en lägre sadelhöjd gör att rörelsen snarast blir mer olik den vid gång och löpning.

Trampteknik och pedaler
På sin höjd "torkar" jag av skorna.

Vad är långt för dig? När jag cyklar långt vill jag använda tyngdlagen så mycket det går och trampar absolut enbart neråt.

Hög och låg sadel flyttar belastningen över och under ditt knä, det är väl mer det.

Trampteknik och pedaler
På sin höjd "torkar" jag av skorna.

Vad är långt för dig? När jag cyklar långt vill jag använda tyngdlagen så mycket det går och trampar absolut enbart neråt.

Hög och låg sadel flyttar belastningen över och under ditt knä, det är väl mer det.
Långt är för mig säg tio mil och uppåt per dag.

En stor skillnad mot löpning är att vid cykling kommer lederna vara under konstant belastning om man inte lyfter foten vid upptrampet och det borde ha betydelse tycker jag.

Senast ändrad:
Trampteknik och pedaler
Det jag mest funderat över vad som är skonsammast mot benen när man kör långt och om inte en rörelse som är så lik vanlig gång eller löpning borde vara den kroppen bäst klarar. I en annan tråd om knäproblem togs det upp att att många som kör långt föredrar att sänka sadeln lite för att det skonar knäna och jag tycker det är intressant eftersom en lägre sadelhöjd gör att rörelsen snarast blir mer olik den vid gång och löpning.

Grejen är att cykling är cykling och inte gång eller löpning. Det är liksom inte meningen att vi ska ha trippelextension och försöka efterlikna gång. Orkar inte dra hela utläggningen nu men ta dig igenom podden så tror jag du kommer få en hel del intressanta tankar på vägen :)

Trampteknik och pedaler
Eller för att ha en bra "follow through" mellan klockan 6 och strax innan 9.
Eller för att ha en tight förbindelse mellan sko och pedal och kunna ha tokstyva skor för maxkraft. Svårt med stumma kolfibersulor not en plattispedal.

Trampteknik och pedaler
Hittad den här artikeln från 1991 som ofta är refererad där de mäter pedalkraften hos kat 1 och 2 cyklister (inte riktigt säker på vad det innebär men 1 är tydligen bättre), en hel del lyfter foten under upptrampet, inte så mycket att det ger en direkt dragande kraft men tillräckligt för att ta bort foten och benets tyngd från pedalen under en del av upptrampet. Fast frågan är om det fanns clipless på den tiden eller om de fortfarande körde med tåclips?
Hela artikeln: https://pdfs.journals.lww.com/acsm-...l_and_biomechanical_factors_associated.15.pdf
SEocFnK.jpg

Senast ändrad:
Trampteknik och pedaler
Dieter Herbert har en del åsikter om detta

Trampteknik och pedaler
Som MTB-cyklist ser jag helt klart fördelen med SPD då man inte flyger av pedalerna i onödan när det blir stökigt. Det är säkert mer effektivt på andra sätt oxå även om jag trodde att "upptrampet" var en av fördelarna vilket det tydligen inte riktigt är.

Föredrar dock själv än så länge flats i kombo med ovalklinga för att råda bot på mitt kassa rundtramp.

Trampteknik och pedaler
Hittad den här artikeln från 1991 som ofta är refererad där de mäter pedalkraften hos kat 1 och 2 cyklister (inte riktigt säker på vad det innebär men 1 är tydligen bättre), en hel del lyfter foten under upptrampet, inte så mycket att det ger en direkt dragande kraft men tillräckligt för att ta bort foten och benets tyngd från pedalen under en del av upptrampet. Fast frågan är om det fanns clipless på den tiden eller om de fortfarande körde med tåclips?
Hela artikeln: https://pdfs.journals.lww.com/acsm-...l_and_biomechanical_factors_associated.15.pdf
SEocFnK.jpg
Det fanns remmar och sk. spurtklossar, vars syfte ursprungligen var att fixera skon på pedalen och i tåklippset. Med hjälp av dessa gick det dra uppåt-

Trampteknik och pedaler
Rundtramp må vara ute, men det finns situationer där det känns bra t.ex på mtb i branta, hala backar, då man vill ha så jämnt drag som möjligt för att inte tappa greppet samt stående i backe där det känns som att man får lite extra kraft med uppdrag.

Trampteknik och pedaler
Det fanns remmar och sk. spurtklossar, vars syfte ursprungligen var att fixera skon på pedalen och i tåklippset. Med hjälp av dessa gick det dra uppåt-
Kunde nog se ganska komiskt ut när man som ovan stannade i en korsning, utan att tänka på att foten verkligen satt fast...bara att försöka resa sig med någon liten rest av värdighet kvar! ?

Trampteknik och pedaler
En av de första clipless-pedalerna, om inte den första var Cinelli M71 den s.k självmördarepedalen som kom redan 1970. Look kom ut med sin första 1984 och Bernard Hinault vann TdF 85 med sådana

Tillbaka
Topp