Trampteknik och pedaler
Jag har kört ganska mycket på trainern det senaste året och det har gjort att jag blivit mycket mera medveten om hur jag trampar. Jag kör uteslutande med plattformspedaler så det går inte att dra uppåt men det går att minska trycket på pedalen på uppvägen vilket ändå känns som att det ger ett visst bidrag. Jag roade mig ikväll med att räkna ut hur mycket, formeln för det är enkel, energin är lika kraften gånger sträckan och effekten får man sedan genom att dela med tiden. Om jag antar att min fot ger ett tryck på 100 N, dvs. 10 kg, när jag inte trampar så innebär det om jag lyfter foten under upptrampet ger det 50 W i ökad effekt vid en kadens på 80 förutsatt att jag trampar med samma kraft med andra foten.
Det är ganska mycket ändå, 10 kg är dessutom i underkant för min del när jag provar med en våg.
Någon som vet om det gjorts vetenskapliga studier på hur mycket olika slags cyklister använder upptrampet för dra foten uppåt? Eller någon som har wattmätare på cykeln och själv mätt det?
Edit. Har nog sökt dåligt för jag hittade en del artiklar nu men det skulle vara intressant att höra andras tankar om vad som är bästa/effektivaste tramptekniken.
Det är ganska mycket ändå, 10 kg är dessutom i underkant för min del när jag provar med en våg.
Någon som vet om det gjorts vetenskapliga studier på hur mycket olika slags cyklister använder upptrampet för dra foten uppåt? Eller någon som har wattmätare på cykeln och själv mätt det?
Edit. Har nog sökt dåligt för jag hittade en del artiklar nu men det skulle vara intressant att höra andras tankar om vad som är bästa/effektivaste tramptekniken.
Senast ändrad: