Träna efter förkylning?

RobbeS

Ny medlem
Träna efter förkylning?
Har precis börjat tillfriskna efter en veckas förkylning med upp till 40 graders feber och halsont. Suget efter ett pass på cykeln är stort och jag undrar därför hur hårt jag vågar köra. Kan jag gå på ett intervallpass 5x8 eller är det bättre att hålla sig en timme i komfortzonen? Körde ett lätt styrkepass idag och det var lite segt men skönt.

Träna efter förkylning?
Min regel för mig själv är minst två symtomfria dagar efter förkylning/influensa innan jag mer än promenerar lugnt eller transportcyklar långsamt. Puls under 100 är ett riktmärke för min del i såna sammanhang.

Efter det kör jag ett "kolla läget"-pass som är kort och lugnt, men med några pulshöjare för att se hur kroppen reagerar. Känns det bra efteråt kör jag nästkommande pass på normal nivå, annars vilar jag 1-2 dagar extra.

Jag är ingen elitidrottare som tävlar för att få ihop till mat och hyra, så därför finns det ingen anledning att ta några onödiga risker. Vila hellre en dag för mycket än en dag för lite.

Träna efter förkylning?
Jag är inne på geos spår och hade kört ett lugnare pass först för att testa hur kroppen reagerar.

Om du smäller på med ett hårt pass direkt kan två saker hända: a) det funkar, b) det funkar inte och du får bakslag. Hur mkt är det värt att få köra intervallpasset direkt kontra att vänta någon dag och hur mkt kommer du att förbanna dig själv om du får bakslag och får flera dagars uppehåll?

Senast ändrad:
Träna efter förkylning?
Enig med GoranS men sen är det ju rätt stort spann på förkylningar från snuva och lite halsont till hög feber och gränsfall till bihåleinflammation. Min erfarenhet är att om förkylningen bara är av lättare slaget med nästäppa kan ett sub-tröskelpass vara rätt effektiv katalysator för att få ut snoret ur snoken medan om den inkluderar feber, hosta och halsont så har jag väldigt lätt att dra ner kalaset i bronkerna.

Träna efter förkylning?
Jag avråder från metoden med vilopuls. På individnivå kanske det funkar, men min vilopuls är oftast inte påverkad under sjukdom. Ibland går den till och med ner. Ingen bra indikation på sjukdom.

Tillbaka
Topp