Träna sig mindre ( tjock innan)

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> My point exactly. Kontorsfetton kan äta bricklunch, och ändå få bra effekt på sitt gymande.

Japp. Men nu rör det sig om någon som tränar mer än sex pass per vecka, då är det viktigt med återhämtningen för att undvika överträning och att kunna tillgodogöra sig träningspassen. Då kan proteindrinkar vara till stor hjälp, om man får tro på (den av kosttillskottsföretagen sponsrade?) forskningen.

Jag hade en sådan där person på mitt jobb för många år sedan. Hon tränade stenhårt och ofta. Handboll på snäppet under elitnivå. Likförbannat var hon fet som en ko. Jag fattade ingenting. Förrens jag vid något tillfälle var hemma hos henne på nån sort festlighet. Hela skafferiet fullt med chips och allsköns skitmat.

jag ska klargöra också att svält inte är optimalt eftersom även muskelmassan kommer att stryka med i svälten, ville bara påpeka att "krppen ställer om sig till svält" är en sanning som bör tas med en nypa salt.

the_TnT skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > My point exactly. Kontorsfetton kan äta
> bricklunch, och ändå få bra effekt på sitt
> gymande.
>
> Japp. Men nu rör det sig om någon som tränar
> mer än sex pass per vecka, då är det viktigt
> med återhämtningen för att undvika
> överträning och att kunna tillgodogöra sig
> träningspassen. Då kan proteindrinkar vara till
> stor hjälp, om man får tro på (den av
> kosttillskottsföretagen sponsrade?) forskningen.

Fast det där tror jag inte på som en allmän sanning. Jag gör armhävningar o situps o lite sånt allmänt skit dagligen (således 7ggr/vecka). Jag äter varken kosttillskott eller är övertränad. Bara för att någon går på gym 6 ggr/veckan betyder inte det att personen tränar på "elitnivå". Du har väl hängt på gym tillräckligt mkt för att veta att många står där o slentrianrycker lite i bicepsmaskinen utan att bli allt för svettiga.

Rippa skrev:
> många står där o slentrianrycker lite i bicepsmaskinen utan att bli allt för svettiga.

Tänkte inte på det, jag är sällan i rummen med maskiner (nu för tiden även sällan i rummen med fria vikter).

det finns säkerligen folk som drar i sig proteindrinkar och annat kosttillskott utan att veta varför egentligen och vad det egentligen tillför. de kanske tycker att det är lite coolt med gymkulturen och hela den biten och 'vill' kanske mer än de 'gör'.

många tycker ju dessutom att det är ok att äta vad som helst då de tränar, 'det förbränns ju iaf'.

personligen skulle jag vara bra mycket hungrigare och tröttare utan mina två dagliga whey80-drinkar.

jthuress skrev:

> X säger att den tränar minst 6 dagar / veckan.
> Och ganska ofta 2 pass. Det är mestadels
> styrketräning, men den går och löptränar
> också.

Som Rippa är inne på, det är skillnad på att träna och gå till gymet. Antagligen kör hen för soft. Promenader kan man göra på flera sätt. Man kan gå snabbt och få bra puls, man kan också gå lugnt så pulsen knappt ökar. Folk tror ofta att de bränner mer än vad de gör.

> Dieten ska bestå av proteingdrinkar 2 ggr
> /dag, och mellan dess vanlig mat, fast mindre
> fett. Den dricker inte eller äter varker godis,
> kakor eller snacks. Det är iaf ytterst begränsat
> ! Ändå blir den inte smalare.

Nån gång på dagen måste hen smälla i sig de extra kalorierna. Antagligen på kvällen när hen tänker på sina dubbla slött utförda gympass.

> Den har varit lite
> kraftig i sitt förra liv, men det är ändå
> minst 10 år sedan. Den är inte smal idag. Hur
> f-n går det ihop om den lever det liv den säger
> att den lever. Skulle jag köra på det
> levandssättet så skulle jag tappa minst 10 kilo
> direkt och bli smal.

Det är jobbigt att gå ner i vikt. Lite för jobbigt tydligen.

> De där proteindrinkarna...är det verkligen så bra ?!

Om hen behöver dem. Men med tanke på att hen fortfarande är tjock så behövs de antagligen inte.

> Kan det vara så att vissa kan träna som fasen
> och leva sunt som attans och ändå inte minska i
> midjemått bara för att man varit tjock tidigare
> i livet. Vi snackar inte fetto på 200 kilo, men
> lite rund. Kanske 15-20 kilo för mkt.

Om man tränar så mycket och sköter kosten som hen säger så ska man gå ner. Men det tar väl emot på kvällarna. Då åker nog korven och chipsen fram.

/J

Liten anekdot.

I min klass i högstadiet hade vi en kille som var längst av alla och även tjockast. En stor pojk. Han var inte bäst på gympan men inte heller sämst. Jag fattade inte hur han kunde vara fet eftersom han inte käkade ngt på lunchen och cyklade runt lika mkt som vi andra.

Men jag blev upplyst när jag var hemma hos honom en gång. Han gick runt och käka ostfrallor och drack cocacola hela tiden. Frallor med smör och ost samt cola var en mkt stor del av hans diet.

Så om vi kan utesluta medicinska problem för X så äts det för mkt och tränas för lite i ngn form/variant. Punkt.

Jakelol skrev:
> Jag har inte sagt att de ska vara något direkt
> välbalanserat mål utan snarare så man slipper
> känna sån stor hungerskänsla mellan dom riktiga
> målen om man nu vill tappa vikt. för vi pratade
> om att tappa vikt inte sant?
>

Fast om vi pratar att tappa vikt är det knappast optimalt att knapra i sej snabba kolisar som frukt...eller hur?

Det kan vara så att hen äter helt j-vla fel hemma, men då döljer hen det förbaskat bra här på jobbet ( förutom att vi ser att hen inte är så smal ) Hen faller aldrig dit ( ytterst, ytterst sällan ) om någon tar med sig godis eller kakor till jobbet. Hen är stenhård mot sig själv där.

Men kort och gott. Hen får i sig betydligt mer kalorier än vad hen gör av med. Därför går hen inte ned i vikt... Men frågan är bara hur f-n hen får i sig så mkt kalorier... Jaja....I-lands problem detta....

Gemfört med proteindrink så är frukten garanterat ett bättre val om denne fortfarande är knubbig och vill gå ner.

reinbach skrev:
> Jakelol skrev:
> -----
> > Jag har inte sagt att de ska vara något direkt
> > välbalanserat mål utan snarare så man
> slipper
> > känna sån stor hungerskänsla mellan dom
> riktiga
> > målen om man nu vill tappa vikt. för vi
> pratade
> > om att tappa vikt inte sant?
> >
>
> Fast om vi pratar att tappa vikt är det knappast
> optimalt att knapra i sej snabba kolisar som
> frukt...eller hur?

Aptit är något som varierar väldigt kraftigt mellan individer. Vissa upplever sig nästan aldrig mätta vilket jag tror är en stor bov bakom övervikt i stort.

Personligen så tränar jag en hel del, men om jag skulle äta efter hur jag känner och tills dess att jag är mätt skulle jag behöva starta inte bara en tråd med titeln "visa din vikt (bantningstråd)". Därför har jag ganska stor respekt för dilemmat med övervikt, och blir väldigt förbannad när förnumstiga människor ska komma med sina "riktig mat"-tips eller ännu värre "då köper jag hellre riktig cola och dricker lite mindre". DET FINNS INGET MINDRE.

Less is not more. Only more is more.

jthuress skrev:
> Men kort och gott. Hen får i sig betydligt mer
> kalorier än vad hen gör av med. Därför går
> hen inte ned i vikt... Men frågan är bara hur
> f-n hen får i sig så mkt kalorier...
> Jaja....I-lands problem detta....

men spännande:-) Alkohol kanske? Bakfylle pizzor på söndagarna och tjock-cola. Nånting är det helt klart.

"slentrianrycker i bicepsmaskinen" :D
ja, men det är nog bättre än att bara sitta på en maskin och glo tomt framför sig eller peta förstrött på sin iPod tilsl man varit på gymmet en timme.

Det som saknas i den här berättelsen är hur mycket energi personen får i sig jämfört med förbrukningen. Man kan inkludera kakor i kosten och gå ned i vikt och man kan bli fet på "nyttig" mat. Det enda som antyds är att den riktigt energitäta maten som t.ex pizza undviks, men även med en lågfettkost kan man trycka i sig massor med energi. Det är kanske t.o.m enklare eftersom man inte blir lika mätt av sockerlösning som av smör.

Men utan att veta det dagliga energiintaget är resten gissningar.

Sprockets skrev:

> massor med energi. Det är kanske t.o.m enklare
> eftersom man inte blir lika mätt av
> sockerlösning som av smör.
>
> Men utan att veta det dagliga energiintaget är
> resten gissningar.

Jäääävlar vad gott sockerlösning i smör är.

> Sprockets skrev:
> > Men utan att veta det dagliga energiintaget är
> > resten gissningar.

Här gissar vi gärna, och mkt :-)

skaparn skrev:
> Jäääävlar vad gott sockerlösning i smör är.

och så kakao, havregryn och kokos att rulla godsakerna i. Mmmmmm...

Tur att det enda liknande som finns inom räckhåll är nån form av Ersatz i mat på jobbet-automaten. Och jag har ännu inte skaffat något kort dit.

zodah skrev:
> -----
> > Sprockets skrev:
> >
>
> > > Men utan att veta det dagliga energiintaget
> är
> > > resten gissningar.
>
> Här gissar vi gärna, och mkt :-)

Jag tar då initiativet och gissar att personen i fråga är orsaken till att det alltid är slut bananer i fruktkorgen som delas ut till avdelningen där trådskaparen arbetar. Mysteriet med de försvunna bananerna existerar på varje arbetsplats.

zodah skrev:
> Styrketräning är inte vad jag skulle
> rekommendera om man skulle gå ner i vikt. Jag har
> gymmat ganska mycket tidigare och det går att
> såsa runt på gymmet och "träna" i flera timmar
> utan att bli svettig.
> Om man primärt skall gå ner i vikt så bör man
> nog lägga in fler konditionspass än
> styrekträningspass. Visst bränner du kalorier
> även när du styrketränar men du bränner i
> allmänhet mer om du tex löptränar eller cyklar.
>
> Dessutom så blir ju muskelmassa större (och
> tyngre) av styrekträningen så på sikt går du
> ju upp i vikt av den träningen. (förutsatt att
> du hela tiden strävar efter att öka vikterna i
> de olika övningarna)
>
> Sedan är det väl inte orimligt att anta att

> person x faktiskt äter lika mycket eller mer an
> vad han gör av med. Så dra ner på energiintaget
> så skall du (f-låt X) se att vikten börjar gå
> ner den med.

Mja tycker inte att du har så många rätt i detta inlägg. Styrketräning är tillsammans med förbränningsträning ett utmärkt sätt att minska fettvävnaden på kroppen. För jag antar att han som diskuteras inte har något emot att öka på sin muskelmassa. Om man såsar i gymmet är det ju självklart att man inte bränner något fett men det är ju ett aktivt val du gjort själv, minska ner vilan mellan setten. På så sätt ökar du intensiteten och bränner även under gympassen.

Dessutom så är det ju shysst att omfördela vikten på kroppen, har du en päronformad kropp från början så kommer du bara att ha en mindre päronformad kropp efter du bantat.

Sedan ju mer muskler du har desto mer energi förbränner du under dina löpning/cyklingspass.

Tyvärr så behöver nog han tråden handlar om läsa på lite om olika träningsprogram, att köra 2 pass om dagen 6ggr / vecka är på tok för mycket. Det skulle i princip få vem som helst att bli övertränad och resultaten uteblir.

Mitt råd: Dra ner på träningen och träna smartare, högre intensitet i gymmet och varva det med förbräningsträning. Kolla över kosten och se till att ditt kcal-intag understiger din förbränning. Försök också att äta ofta och lite mindre portioner för att hålla förbränningen på en hög nivå under hela dagen, här kan proteindrinkarna komma väl till pass då det kan var lite tråkigt att sätta i sig 6 "lagade" mål mat om dagen.

Senast redigerad av en moderator:
Du glömde ryssfemmor, EPO och amfetamin så kan man hålla på hur länge som helst

David_gbg skrev:
> Mitt råd: Dra ner på träningen och träna
> smartare, högre intensitet i gymmet och varva det
> med förbräningsträning. Kolla över kosten och
> se till att ditt kcal-intag understiger din
> förbränning. Försök också att äta ofta och
> lite mindre portioner för att hålla
> förbränningen på en hög nivå under hela
> dagen, här kan proteindrinkarna komma väl till
> pass då det kan var lite tråkigt att sätta i
> sig 6 "lagade" mål mat om dagen.

Hoppas ni klämde en varsin familjepizza för de va ju ändå 6 timmar. Så vad gör de.

the_TnT skrev:
> Eftersom vi cyklade sex lugna timmar i lördags
> stannade vi på pizzabuffé igår. :)

Proteindrinkar eller frukt kan man ju knappast jämföra eftersom de fyller olika funktioner. Och det är inget fel med proteindrinkar så länge de inte skapar ett energiöverskott i kroppen. Jag vet inte hur mättande de är i förhållande till motsvarande mängd protein i form av t.ex. kött, det är också något att tänka på.

Men skulle personen klaga offentligt så är det väl bara att vara lite brysk och fråga hur mycket energi hen får i sig på en dag. Vet hen inte det (eller inte ens har en grov uppfattning) så blir det hemläxa. Nästa steg är att kolla på förbrukningen. Styrketräning är väl bra för att inte bli av med musklerna, men det skapar ju inte lika stora energiunderskott som konditionsträning under motsvarande tid.

Är förbrukningen större än intaget under en längre tid och vikten inte går ned är det dags att söka läkarvård eller ringa Guiness rekordbok.

Vikten är förvisso ett mindre bra mått; "if it jiggles, it is fat" är ett bättre mått. :)

the_TnT skrev:
> Eftersom vi cyklade sex lugna timmar i lördags
> stannade vi på pizzabuffé igår. :)

Jo, det blev ju lite klent med mat efter cyklingen! Nästan så man fick gå hungrig därifrån! :D

Jakelol skrev:
> Hoppas ni klämde en varsin familjepizza för de va ju ändå 6 timmar.

Buffé jöh! Åt massor av slicear och fyllde på Pepsiglaset flera gånger. Mmm... halsbränna.

Men som jag brukar säga, ska man cykla så mycket som jag gör och ändå vara fet måste man äta därefter. Problemet är bara att jag cyklat mycket mindre i år så nu har jag gått upp lite väl mycket. Men nu har hjulen lossnat igen så det löser sig...

the_TnT skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > många står där o slentrianrycker lite i
> bicepsmaskinen utan att bli allt för svettiga.
>
> Tänkte inte på det, jag är sällan i rummen med
> maskiner (nu för tiden även sällan i rummen med
> fria vikter).

Sällan på gymmet överhuvudtaget?

bruse skrev:
> Sällan på gymmet överhuvudtaget?

Numer ja. Var några månader sedan nu, borde komma igång igen men nu cyklar jag till och från jobbet så det får räcka som träning (23 km enkel väg).

David_gbg skrev:
>
> Mja tycker inte att du har så många rätt i
> detta inlägg. Styrketräning är tillsammans med
> förbränningsträning ett utmärkt sätt att
> minska fettvävnaden på kroppen. För jag antar
> att han som diskuteras inte har något emot att
> öka på sin muskelmassa. Om man såsar i gymmet
> är det ju självklart att man inte bränner
> något fett men det är ju ett aktivt val du gjort
> själv, minska ner vilan mellan setten. På så
> sätt ökar du intensiteten och bränner även
> under gympassen.
>
> Dessutom så är det ju shysst att omfördela
> vikten på kroppen, har du en päronformad kropp
> från början så kommer du bara att ha en mindre
> päronformad kropp efter du bantat.
>
> Sedan ju mer muskler du har desto mer energi
> förbränner du under dina löpning/cyklingspass.
>
> Tyvärr så behöver nog han tråden handlar om
> läsa på lite om olika träningsprogram, att
> köra 2 pass om dagen 6ggr / vecka är på tok
> för mycket. Det skulle i princip få vem som
> helst att bli övertränad och resultaten
> uteblir.
>
> Mitt råd: Dra ner på träningen och träna
> smartare, högre intensitet i gymmet och varva det
> med förbräningsträning. Kolla över kosten och
> se till att ditt kcal-intag understiger din
> förbränning. Försök också att äta ofta och
> lite mindre portioner för att hålla
> förbränningen på en hög nivå under hela
> dagen, här kan proteindrinkarna komma väl till
> pass då det kan var lite tråkigt att sätta i
> sig 6 "lagade" mål mat om dagen.

Nu har jag inga fina vetenskapliga artiklar att länka till men vilka är generellt smalare? Gymkille eller löparkille (eller tjej). Skall man bli av med överblivet fett så bör du definitivt konditionsträna mer än styrketräna. för bästa effekt endast kondition med bra kost.
Men då hävdar du att "ja vet en kille som inte har ngt fett alls på kroppen och han bara gymmar hela tiden". Såna finns det flera och då kommer vi in på kosten.
X äter fel eller för mkt.

De där va ju bland de dumaste jag har hört, ja varför e löparkillen smalare än gymkillen?
Nu är ju inte jag raketforskare så jag kan tyvär inte räkna ut de.

zodah skrev:

> Nu har jag inga fina vetenskapliga artiklar att
> länka till men vilka är generellt smalare?
> Gymkille eller löparkille (eller tjej). Skall man
> bli av med överblivet fett så bör du definitivt
> konditionsträna mer än styrketräna. för bästa
> effekt endast kondition med bra kost.

Styreträning är ganska lågintensivt även när man kör hårt som fan. Det är inte för inte som body builders håller på med högintensiv intervallträning inför tävlingar för att bli av med fett. Googla på HIIT (High Intensity Interval Training) om det är någon som verkar intressant.

Seriösa gymfolk vill i stor utsträckning få större muskler, det är svårt att åstadkomma om man har en negativ kostbalans. Dvs. att musklerna hellre växer när det finns överskott av energi i kroppen. Därmed pratar sådant gymfolk om att deffa, dvs. bli av med fettet de också la på sig men utan att tappa musklerna.

Fast jag gissar att person X kör ganska slappa pass och förmodligen även smygäter (kanske även för sig själv) alternativt äter för stora portioner (omedvetet eller medvetet).

Att skriva ned allt man äter på en dag under någon veckas tid och sedan räkna kcal på det är ett sätt att tydliggöra vad man faktiskt äter.

Men att börja väga ingredienserna till sina måltider känns ungefär lika kul som att stå i DH-spåret med tidtagarur tycker jag. :)

zodah skrev:
> Nu har jag inga fina vetenskapliga artiklar att
> länka till men vilka är generellt smalare?
> Gymkille eller löparkille (eller tjej). Skall man
> bli av med överblivet fett så bör du definitivt
> konditionsträna mer än styrketräna. för bästa
> effekt endast kondition med bra kost.

Styrketräning är väl bra för att inte musklerna skall försvinna samtidigt som fettet om jag förstått saken rätt. Men du får inte lika stora energiunderskott som vid löpning motsvarande tid. Så en kombination är nog lämplig. Men träning 6ggr / vecka verkar överdrivet tycker jag.

Personen kanske köpte WeightGain 4000. Beefcake!!!

Jakelol skrev:
> De där va ju bland de dumaste jag har hört, ja
> varför e löparkillen smalare än gymkillen?
> Nu är ju inte jag raketforskare så jag kan
> tyvär inte räkna ut de.
>
> zodah skrev:
> -----
>
> > Nu har jag inga fina vetenskapliga artiklar att
> > länka till men vilka är generellt smalare?
> > Gymkille eller löparkille (eller tjej). Skall
> man
> > bli av med överblivet fett så bör du
> definitivt
> > konditionsträna mer än styrketräna. för
> bästa
> > effekt endast kondition med bra kost.

Allt jag säger är att det är effektivare att konditionsträna än styrketräna om du vill bli av med fett på kroppen. Jag tror inte jag har fel men du får gärna korrigera min uppfattning. Jag lär mig gärna.

Redigering: och "smal" var väl lite fel ordval. Minst fett på kroppen är kanske bättre att säga.

Sprockets skrev:
> Men träning 6ggr / vecka verkar överdrivet tycker jag.

Äh, det är ju omöjligt att säga. Tycker man att en promenad är att träna är det ju snabbt många pass man gör på en dag.

När jag gymmade som mest aktivt (högintensiva pass) var det 30-45 minuter per dag och olika muskelgrupper som gällde. Dvs. på en vecka/fem gympass hade jag tränat hela kroppen och totalt c.a. tre timmar. Utöver det kunde det bli tre lugna men ibland långa cykelturer per vecka och någon morgonpromenad på helgen, dvs. närmare tio träningspass på samma vecka. Men ändå inte speciellt mycket träning.

Det höll jag på med under ganska lång tid men var extremt lyhörd på kroppen och lät bli att träna när den kändes sliten.

Sprockets skrev:

> Styrketräning är väl bra för att inte
> musklerna skall försvinna samtidigt som fettet om
> jag förstått saken rätt. Men du får inte lika
> stora energiunderskott som vid löpning
> motsvarande tid. Så en kombination är nog
> lämplig. Men träning 6ggr / vecka verkar
> överdrivet tycker jag.
>

Du har givetvis förstått alldeles rätt. Styrketräna gör man inte för att åstadkomma energiunderskott alls. Det gör man för att träna sina muskler.

Med tanke på hur många trådar det finns i det här ämnet undrar jag om inte det borde in någon under "mest läsvärt". Nu vill jag inte låta hård och dömande, men av vad jag sett hittills blir slutsatsen; om man vill ha annat än gissningar och tyckande i denna tråd bör man endast läsa sprockets inlägg. Anspåkslöst och korrekt. Kudos!

the_TnT skrev:
> Äh, det är ju omöjligt att säga. Tycker man
> att en promenad är att träna är det ju snabbt
> många pass man gör på en dag.

Jo, det är klart. Om jag gick en stilla promenad till gymmet och satt på en maskin och glodde en timme skulle jag kunna köra 2 pass om dan varje dag i veckan. Tänkte inte på det.

Skaparn: jag bugar!
Nu skall jag bara försöka gör som jag säger också. :)

Själv lyssnar jag bara på kost/träningsråd från den kan se snygg ut i Happytröjan. Det torde vara första urvalskriteriet om man ska tränga in i den här kvasivetenskapen :)

Jag tror att grabben som tråden handlar om äter mer än han vill erkänna. Som någon (skaparn?) sa i en annan tråd, bantning handlar till största delen om beteendevetenskap. Förnekelse (vad gäller matintag) är vanligt hos många tjockisar (jag har själv varit en).

Rippa skrev:
> Själv lyssnar jag bara på kost/träningsråd
> från den kan se snygg ut i Happytröjan. Det
> torde vara första urvalskriteriet om man ska
> tränga in i den här kvasivetenskapen :)

Om jag håller andan så...

Rippa skrev:

Den enda som ens kan använda tröjan är väl Mystis?

bigmollo skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Själv lyssnar jag bara på kost/träningsråd
> > från den kan se snygg ut i Happytröjan. Det
> > torde vara första urvalskriteriet om man ska
> > tränga in i den här kvasivetenskapen :)
>
>
> Den enda som ens kan använda tröjan är väl
> Mystis?

Du var ju grymt snygg i DN ;)

Rippa skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Rippa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Själv lyssnar jag bara på
> kost/träningsråd
> > > från den kan se snygg ut i Happytröjan. Det
> > > torde vara första urvalskriteriet om man ska
> > > tränga in i den här kvasivetenskapen :)
> >
> >
> > Den enda som ens kan använda tröjan är väl
> > Mystis?
>
> Du var ju grymt snygg i DN ;)

Tack. ;)
Men där hade jag en italiensk randonnétröja. Happytröjan satt som en kroppsmålning på mig.

Rippa skrev:

Då är kanske denna studie som Grub just postade av intresse:

Kroniskt kaloriunderskott minskar oxidativ stress och DNA/RNA-nedbrytning.

Rejuvenation Res. 2008 Aug;11(4):793-9. Long-term effects of caloric restriction or exercise on DNA and RNA oxidation levels in white blood cells and urine in humans.

Excessive adiposity is associated with increased oxidative stress and accelerated aging. Weight loss induced by negative energy balance reduces markers of oxidation in experimental animals and humans. The long-term effects of weight loss induced by calorie restriction or increased energy expenditure induced by exercise on measures of oxidative stress and damage have not been studied in humans. The objective of the present study was to compare the effects of 20% caloric restriction or 20% exercise alone over 1 year on oxidative damage to DNA and RNA, as assessed through white blood cell and urine analyses. Eighteen men and women aged 50 to 60 years with a body mass index (BMI) between 23.5 to 29.9 kg/m(2) were assigned to one of two conditions - 20% CR (n = 9) or 20% EX (n = 9) - which was designed to produce an identical energy deficit through increased energy expenditure. Compared to baseline, both interventions significantly reduced oxidative damage to both DNA (48.5% and 49.6% reduction for the CR and EX groups, respectively) and RNA (35.7% and 52.1% reduction for the CR and EX groups, respectively) measured in white blood cells. However, urinary levels of DNA and RNA oxidation products did not differ from baseline values following either 12-month intervention program. Data from the present study provide evidence that negative energy balances induced through either CR or EX result in substantial and similar improvements in markers of DNA and RNA damage to white blood cells, potentially by reducing systemic oxidative stress.

Sprockets skrev:
> Nu skall jag bara försöka gör som jag säger
> också. :)

Hmm, du menar alltså att det ibland skiljer mellan råd och dåd?

Det vet jag inget om...

bigmollo skrev:
> Happytröjan satt som en kroppsmålning på mig.

Såg den ut såhär?
DiamondBack.JPG ht=596

Tillbaka
Topp