Träning och pencillin-kur?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Ciao, jag har fått Borrelia och går på pencillin-kur i 20 dagar.

Hur ligger det egentligen till med träning under en sådan period?

- avstå helt?
- lågintensivt är ok?
- köra på som vanligt?

Har du egen erfarenhet kanske?

Jag ställde den frågan till min läkare förut. Svaret jag fick var att det inte är något problem med att träna just p g a pencillinet. Däremot bör man kanske inte träna p g a av anledningen till att man äter pencillin, i mitt fall var det en envis förkylning.

Vad som gäller vid borrelia vet jag inte.

Scand skrev:
-------------------------------------------------------
> No no, det finns risk för
> hjärtmuskelinfektion(Myocardit) och det tror jag
> inte du vill få. Låt kroppen få vila!

Håller med, polarens farsa gick bort vid 43 års ålder pga det och farsan fick det för en 20 år sedan av att jobba som anläggningsarbetare med en förkylning i kroppen. Sjukskriven i nio månader med ingen som helst ork.

Jag fick borelia i sommras och 10 dagar pencillin, jag kan inte opåstå att jag hade den minsta lust att träna som jag mådde då men jag skulle ivf avråda dig från det nu. Sämst mådde jag några dar in på kuren... :-/ T

Beror väl på orsaken att man käker penicillin som sagt.
Det var inga bekymmer enligt läkaren när jag hade en inflamerad körtel av nått slag i ena örsnibben..

Därimot så blir jag så förbannat dålig i magen så vet inte riktigt om jag vågar.

Ställde återigen samma fråga idag igen till en läkare. Och svaret blev som vanligt att så länge man är känner sig dålig eller har en infektion (då känner man sig dålig ios) i kroppen så skall man INTE träna. I borrelia fallet skulle jag defenetivt INTE tränat (har själv haft borrelia). Borrelia är verkligen lömskt. Tränar man när man är förkyld så riskerar man att få hjärtmuskelinflamation eller hjärtsäcksinflammation (har själv haft hjärtsäcksinflammation) och då blir det en total träningsstopp ett halvår framåt bortsätt från risken att det kan gå verkligen illa.

Eftersom du fått penicillin (förmodligen Kåvepenin) istället för doxycyklin (Doxyferm) utgår jag ifrån att du har ett enda utslag, ingen feber eller sjukdomskänsla, och ingen nervpåverkan.

Jag skulle nog säga att lågintensiv träning är helt ok då, men jag tror inte det finns någon vetenskap som varken styrker eller vederlägger detta.

Sedan verkar du ha fått en lite onödigt lång kur, standard är 1 g x 3 i 10 dagar, men det är ju en annan fråga.

lekis skrev:
> På länken nedan FYSS 2008 finns en del att läsa
> i ämnet
>
>
> http://www.fhi.se/templates/page____13302.aspx

Bra länk. Det verkar alltså som att de tycker man ska avstå från träning första veckan vid hudborrelia. Förmodligen är det lite hängslen och livrem, men det är väl bäst att göra så.

Hudborrelia ?, jag fick ont i huvud och lederna och mådde illa... Dessutom svullnade lederna på kroppen upp som av vätskeansamlingar och det gjorde tom ont av att ligga ner. Antar att det handlar om någon annan form än det jag fick om man ens funderar på att cykla ? :-/ T
Edit: glömde det mest obehagliga sympomet, det snurrade likadant i huvudet som "när man knytit skorna och rest sig för fort" hela tiden så jag gjorde felsteg... Blä :-( T

Senast redigerad av en moderator:
Tack för många bra svar. Borrelia verkar känns rätt lömskt.

I mitt fall har jag förmodligen gått och burit på det i flera månader. eller ännu längre? Mina symtom var en oklar känsla i vänster sida som började i somras (vad jag kann minnas), ibland runt revbenen , ibland på ryggen. Inte tillräcklig smärta eller värk för att söka vård direkt. Det som till slut gjorde att jag uppsökte vård var att känslan höll sig kvar såpass länge och inte försvann.

Under hela perioden har jag kört träningspass 3-4ggr/vecka. Emellanåt rätt hårda pass (intervaller där jag nått 90-95% av maxpuls). Symptomen på sjukdomen har inte påverkats alls av träningen. Dvs vare sig jag avstått från träning eller kört hårda träningspass så har känslan varit densamma.

Jag antar att kuren om 3 veckor är pga att infektionen funnits såpass länge i kroppen.

Man kanske borde testa sig regelbundet (varje år) om man vistas i fästingtäta områden?

Det luriga med ett Borrelia test är att om du har precis haft Borrelia så har du antikroppar mot Borrelia i din kropp och om jag minns rätt så har du antikroppar mot Borrelia i några år framöver. Vilket innebär att man kan inte se om du har fått Borrelia igen om du har haft Borrelia de närmaste åren. Dessutom så får man bara en röd ring runt bettet i bara 33% av fallen.

OK, du har alltså en neuroborrelios, dvs infektionen har satt sig på nervsystemet, i ditt fall i nervrötter i bröstryggen att döma av din beskrivning. Om det stämmer som du säger att du fått penicillin, så har du fått fel behandling, men du menade kanske doxycyklin? 10-14 dagars behandling beroende på dos är det som gäller, det ger inget att behandla längre än så.

Tyvärr funkar det inte att testa sig årligen. Man tar prov för 2 olika antikroppar mot borrelia. Det ena (IgG) blir positivt första gången man blir infekterad, och förblir sedan positivt. Det andra provet (IgM) blir positivt vid infektion och blir efter en tid åter negativt. Problemet med det sista är att det är rätt dåligt. Det är ofta falsk positivt, dvs provet säger att man är sjuk fast man är frisk, och inte sällan falskt negativt, dvs man är sjuk, men frisk enligt provet.

Majoriteten av de som blir smittade med borrelia märker aldrig av det, och skulle således inte ha någon nytta av antibiotika, då infektionen oftast läker ut av sig själv, så även om det fanns ett bra prov man kunde ta regelbundet skulle det inte ge något, eftersom man bara behandlar vid symptom.

True. Tack för info ang prover, det kände jag inte till.

Jag har fått doxyferm (doxycyklin). Ordinerad dos är 2 tabletter dagligen i 3 veckor.

När borde effekterna klinga av? Jag har käkat i 5 dagar - men känner fortfarande av. Kan det vara som med andra pencillinkurer - dvs att man kan vara tvungen att byta medicin - till ett annat "spann"?

Thx again.

DH skrev:
> True. Tack för info ang prover, det kände jag
> inte till.
>
> Jag har fått doxyferm (doxycyklin). Ordinerad dos
> är 2 tabletter dagligen i 3 veckor.
>
> När borde effekterna klinga av? Jag har käkat i
> 5 dagar - men känner fortfarande av. Kan det vara
> som med andra pencillinkurer - dvs att man kan
> vara tvungen att byta medicin - till ett annat
> "spann"?
>
> Thx again.

Nä, doxycyklin tar död på bakterierna. Det finns aldrig någon anledning att byta sort eller förlänga kuren. Det finns någon kvacksalvare i Tyskland som lever på att lura i folk månadslånga kurer med intravenös antibiotika för dyra pengar, men det är rent bluffmakeri.

Hursomhelst, oftast börjar symptomen gå tillbaka på ett par dagar, men har man haft infektionen en längre tid kan det vara så att symptomen mer beror på skador på nerverna än på infektionen i sig. Ofta blir det lite bättre av antibiotika, men det kan då ta längre tid innan det blir helt bra, vilket det dock oftast blir till slut.

jesster73: Mycket bra svar! En följdfråga (misstänker att du är inom läkarvården på ditt uttömmande svar), om man har haft Borrelia och har antikroppar mot Borrelia i kroppen. Blir man mer resident mot Borrelia under denna tid?

Miche skrev:
> jesster73: Mycket bra svar! En följdfråga
> (misstänker att du är inom läkarvården på
> ditt uttömmande svar), om man har haft Borrelia
> och har antikroppar mot Borrelia i kroppen. Blir
> man mer resident mot Borrelia under denna tid?

Tackar! Guilty as charged.
Man kan bli återinfekterad med borrelia, så antikropparna ger tyvärr inget säkert, men kanske ett visst, skydd mot ny infektion.

Gjorde en google sök på borrelia och träning och hamnade såklart här. Bra tråd. Går på andra kuren, doxy..., som jag kommit 2/3 delar i och körde lite träning idag för första gången på 10 veckor.
Hoppas det ger sig och att jag komemr igång med cyklingen igen, förtvinar.

Och nu är det min tur att käka penicillin mot borelia. J..lä Blekinge-fästing!
Kommer att avstå från träning hela 10-dagars-kuren.

Tillbaka
Topp