Träningscylist åtalas för vårdsöshet i trafik

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Konkret skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ju ingen som följer den där regeln i
> > trafiken ändå.
> Och? Skita i alla regler alla skiter i och döpa
> om GBG till 'The Newest Deli of All Delis'?

Det var inte det jag menade givetvis, men du måste förstå min poäng. Varför försöka efterfölja en regel på gc som inte ens efterföljs i fordonstrafiken? Det vore väl lättast, och enklast för alla med stopp och väjningsplikt på gc som jag skrev?

Snuten skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > Möjligt scenario:
> >
> >
>
> Skissen stämmer inte om det handlar om området
> som finns pä bild ett par poster upp.
> Trafiksituationen är mera komplicerad.

Tanken med min bild var att visa en cyklist som inte tittade framåt och som vinglade omkring. Ungefär som en bilist som tittar i mobilen. Det brukar ju se ut som de varit på ett redigt partaj emellanåt.

Konkret skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Konkret skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är ju ingen som följer den där regeln
> i
> > > trafiken ändå.
> > Och? Skita i alla regler alla skiter i och
> döpa
> > om GBG till 'The Newest Deli of All Delis'?
>
>
> Det var inte det jag menade givetvis, men du
> måste förstå min poäng. Varför försöka
> efterfölja en regel på gc som inte ens
> efterföljs i fordonstrafiken? Det vore väl
> lättast, och enklast för alla med stopp och
> väjningsplikt på gc som jag skrev?

För att det aldrig i alla situationer kommer att finnas skyltar som kan tala om för dig vad du ska göra. Då behöver man generella regler. Som dessutom i det här fallet fungerar helt okej på de flesta platser.

Skicka sörlänningarna till Åsele! Där kommer de att lära sig högerregeln väldigt snart, eller sorteras ut.
Det är så att man som stadsbo, känner sig dum och långsam!

1888 skrev:
> Utfartsregeln?
> Nu vet jag inte hur det ser ut där riktigt.
>
> Men gäller verkligen \"skrivna\" regler på
> cykelbanor? Barn med låg ålder får ju faktiskt
> cykla på dessa.
> Att kräva att 7-åringar typ skall kunna
> trafikregler verkar lite skumt.
> Mellan vuxna, ok. Men olika regler vid olika
> åldrar. Jag undrar.

Trafikförordningen gäller i trafiken. Svårare än så är det inte. Det är medborgarnas skyldighet att kunna de lagar, regler och förordningar som finns. Att det sedan inte krävs vare sig kompetens, kunskap eller lämplighetstest för att få framföra fordonet cykel i trafiken är riktigt intressant.

Att högerregeln är så svår att förhålla sig till förstår jag inte. Kommer det någon från höger har du väjningsplikt. Om det inte finns skyltar/vägmarkeringar/annat som visar på undantag

Det är bra med trafikregler, utan dem skulle det ju naturligtvis inte funka. Problemet är att de måste kombineras med omdöme eftersom människor inte är maskiner. Vissa människor har väldigt lätt för det ena men inte det andra. En del klara vvarken av omdöme eller att följa regler. Några fixar båda delarna ganska bra.

Konkret skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Konkret skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är ju ingen som följer den där regeln
> i
> > > trafiken ändå.
> > Och? Skita i alla regler alla skiter i och
> döpa
> > om GBG till \'The Newest Deli of All Delis\'?
>
>
> Det var inte det jag menade givetvis, men du
> måste förstå min poäng. Varför försöka
> efterfölja en regel på gc som inte ens
> efterföljs i fordonstrafiken? Det vore väl
> lättast, och enklast för alla med stopp och
> väjningsplikt på gc som jag skrev?

Tror snarare att grundregeln skall alla kunna (högerregeln) och undantag skall skyltas (utfart på huvudled, stopplikt, infart rondell etc)
Eller tycker inte till och med du att det skulle bli riktigt löjligt med en påbudsskylt i varenda korsning om att man får svänga både till höger och vänster förutom att köra rakt fram? Eller en ny skylt om att det fortfarande är max 50km/h efter varje korsning i hela staden? Eller ett förbud mot att stanna och parkera 15 meter före och omedelbart efter varenda korsning i hela staden, plus en skylt 15 meter efter korsningen om att förbudet mot stopp och parkering upphör? För att ta tre exempel på där man normalt har en underförstådd grundregel och sedan bara skyltar undantag.

emmer skrev:
>
> Eller tycker inte till och med du att det skulle
> bli riktigt löjligt med en påbudsskylt i varenda
> korsning om att man får svänga både till höger
> och vänster förutom att köra rakt fram? Eller
> en ny skylt om att det fortfarande är max 50km/h
> efter varje korsning i hela staden? Eller ett
> förbud mot att stanna och parkera 15 meter före
> och omedelbart efter varenda korsning i hela
> staden, plus en skylt 15 meter efter korsningen om
> att förbudet mot stopp och parkering upphör?
> För att ta tre exempel på där man normalt har
> en underförstådd grundregel och sedan bara
> skyltar undantag.

Fast det är inte utan att tycker att det skulle behövas för IMHO är det påfallande ofta bilister i allmänhet (tm) inte respekterar hastighetsbegränsning, inte stannar eller parkerar på behörigt avstånd från korsning & överggångställe, inte respekterar högerregel etc och sen litar på att det inte kontrolleras så de slipper åka fast & betala böter.

NLC skrev:
> emmer skrev:
> -----
> >
> > Eller tycker inte till och med du att det
> skulle
> > bli riktigt löjligt med en påbudsskylt i
> varenda
> > korsning om att man får svänga både till
> höger
> > och vänster förutom att köra rakt fram?
> Eller
> > en ny skylt om att det fortfarande är max
> 50km/h
> > efter varje korsning i hela staden? Eller ett
> > förbud mot att stanna och parkera 15 meter
> före
> > och omedelbart efter varenda korsning i hela
> > staden, plus en skylt 15 meter efter korsningen
> om
> > att förbudet mot stopp och parkering upphör?
> > För att ta tre exempel på där man normalt
> har
> > en underförstådd grundregel och sedan bara
> > skyltar undantag.
>
> Fast det är inte utan att tycker att det skulle
> behövas för IMHO är det påfallande ofta
> bilister i allmänhet (tm) inte respekterar
> hastighetsbegränsning, inte stannar eller
> parkerar på behörigt avstånd från korsning &
> överggångställe, inte respekterar högerregel
> etc och sen litar på att det inte kontrolleras
> så de slipper åka fast & betala böter.
Skulle skylten hjälpa menar du när folk bryter mot det för att de hoppas på att ingen kontrollerar det? För själva kontrollen så spelar ju en allmän eller uttrycklig regel ingen roll (om inte kontrollanten är lite bakom flötet...)

Nä, du har rätt - att explicit skylta kommer inte påverka de som medvetet bryter mot trafikförordningarna. My bad.

Nu var det längesedan jag läste teori men \\\"skylten till höger\\\"-regel gäller väl även här. Men man ser ju tydligt att på asfalten vägen är välanvänd.

Bilagor

• höger.PNG
    höger.PNG
    133.5 KB · Besök: 94
Kudos skrev:
> Nu var det längesedan jag läste teori men
> \\\\\\\\\\\\\\\"skylten till höger\\\\\\\\\\\\\\\"-regel gäller väl
> även här. Men man ser ju tydligt att på
> asfalten vägen är välanvänd.

Låt mig gissa att det finns en rad andra skyltar före korsningen som ganska tydligt visar vad som avses.
Annars skulle man ju inte ens få åka ut i korsningen. Inte heller använda cykelbanan åt ena hållet.

Senast ändrad:
Ang höger-regeln på cykelvägar och avsaknaden av skyltar. Bred gc (3,5-4,5 m bred) och anslutande smal vanligt plogad icke-prio bana. Där anser jag att den breda prio-banan ska ha huvudleds-skylt (inte sådana där leksaks-skyltar, utan riktiga) och väjningsplikt för de som ansluter. Allt för att undvika olyckor, hög fart på raksträckan. Växtlighet gör det även svårt att upptäcka om någon är på väg ut som man di facto har väjningsplikt gentemot. Fram för riktiga skyltar, hajtänder och väjningspliktskylt osv.

De enda skyltar som finns idag är ju påbudsskyltar (och små mörkblå vägvisar-skyltar som inte alltid visar rätt).

Kudos skrev:
> Nu var det längesedan jag läste teori men
> \\\"skylten till höger\\\"-regel gäller väl
> även här. Men man ser ju tydligt att på
> asfalten vägen är välanvänd.

Baserat på de övriga skyltarna (påbudsskylten, huvudledsskylten) och trafikljusen som vi ser baksidan av så skulle jag säga att C1 sitter på vardera sidan av körbanan och reglerar att du får inte svänga höger (sett från färdriktningen i bilden) då du i så fall kommer komma mot färdriktningen.

Att se på en ögonblicksbild är alltid svårt

Till alla skylt o högerregelivrare, hur skall vi få alla barn att lära sej dessa regler?
6-7 åringarna har ju knappt lärt sej läsa ännu, hur skall dom klara teoriprovet?

Cyklar man på en cykelbana får man ta det vackert, man vet inte vad som dyker upp helt enkelt.

Förresten, sa jag att jag sgs alltid cyklar på vägen där cykelbanorna inte erbjuder säker cykling?
Får ta den där 5hundringen om farbror/tant polisen tycker annorlunda.

1888 skrev:
> Till alla skylt o högerregelivrare, hur skall vi
> få alla barn att lära sej dessa regler?
> 6-7 åringarna har ju knappt lärt sej läsa
> ännu, hur skall dom klara teoriprovet?
>
> Cyklar man på en cykelbana får man ta det
> vackert, man vet inte vad som dyker upp helt
> enkelt.
>
> Förresten, sa jag att jag sgs alltid cyklar på
> vägen där cykelbanorna inte erbjuder säker
> cykling?
> Får ta den där 5hundringen om farbror/tant
> polisen tycker annorlunda.

1. Regler i trafiken är till för att den normala interaktionen mellan trafikanter ska flyta smidigt.
2. Att det finns en regel som säger att andra ska väja ger inte dig rätt att inte kunna stanna eller väja om de inte gör det.
3. Om man inte har lärt sin sexåring att se upp i trafiken så blir det snabbt ledsamt om man släpper ut nämnda sexåring själv i trafiken.
4. Om man är ute med sin sexåring i trafiken så håller man koll på henom(?) så att hen inte gör dumma saker och undviker trafiksituationer som hen inte klarar av.

Att man får ta det lugnt på cykelbanan (och vägen!) är självklart. Jag gör som du och tar vägen istället.

1888 skrev:
>
> enkelt.
>
> cykling?

Tja, när jag var 6-7 så lärde min mamma mig vad som gällde då vi bodde mitt i Stockholm och jag hade några kvarter att själv ta mig till skolan. Fanns inga cykelbanor på den tiden, det var hardline som gällde och se, det gick ju bra. Några år senare var det trafikutbildning på schemat i skolan, då fick man ett "cykelkörkort" av farbror blå som visade att man kunde trafikregler, visa tecken m.m, mitt i stan. Då gick vi i 3:an. Känns som att dagens ungar ska curlas hela vägen in i dumheten och får absolut inte stöta på utmaningar.

Fast när vi började cykla grump, så var det inte så mycket bilar eller tour de france cyklister på
vägarna ;)

1888 skrev:
> Fast när vi började cykla grump, så var det
> inte så mycket bilar eller tour de france
> cyklister på
> vägarna ;)

Likförbenat fick man lära sig samma regler som gäller idag ;-)

Dömd enligt AB. Eller rör det sig om någon annan? Det är så rörigt där nu med mossiga gubbar som skjuter sönder datorstolar och sånt.

"Kollision: Trafikant som inte såg sig för krockade i korsning med trafikant som missbedömde situationen. Den senare skadades lindrigt."

- Realistbladet, tidningen som berättar vad som faktiskt hände

Azog sa:
1888 skrev:
>
> enkelt.
>
> cykling?

1. Regler i trafiken är till för att den normala interaktionen mellan trafikanter ska flyta smidigt.
2. Att det finns en regel som säger att andra ska väja ger inte dig rätt att inte kunna stanna eller väja om de inte gör det.
3. Om man inte har lärt sin sexåring att se upp i trafiken så blir det snabbt ledsamt om man släpper ut nämnda sexåring själv i trafiken.
4. Om man är ute med sin sexåring i trafiken så håller man koll på henom(?) så att hen inte gör dumma saker och undviker trafiksituationer som hen inte klarar av.

Att man får ta det lugnt på cykelbanan (och vägen!) är självklart. Jag gör som du och tar vägen istället.

1-4: Kungligt! Svårare än så är det inte

Rättegången i detta fall har inte påbörjats ännu.

För den som missat det pga luddiga tidningsrubriker, eller snudd på lögnaktiga, så är det två cyklister som kolliderat. Vem som är "tävlingscyklist" och vem som är "badare" är oväsentligt. En cyklist håller motionsfart på en rak cykelbana utan dold sikt - en cyklist cyklar upp på cykelbanan från stranden. De kolliderar. Vem som enligt rätten är vållande ska bli väldigt intressant att se. Man kan dock konstatera att SvD reporter tyvärr dömmer på förhand.

Källa till ovanstående: En initierad Happyit

Aron sa:
Rättegången i detta fall har inte påbörjats ännu.

För den som missat det pga luddiga tidningsrubriker, eller snudd på lögnaktiga, så är det två cyklister som kolliderat. Vem som är "tävlingscyklist" och vem som är "badare" är oväsentligt. En cyklist håller motionsfart på en rak cykelbana utan dold sikt - en cyklist cyklar upp på cykelbanan från stranden. De kolliderar. Vem som enligt rätten är vållande ska bli väldigt intressant att se. Man kan dock konstatera att SvD reporter tyvärr dömmer på förhand.

Källa till ovanstående: En initierad Happyit

Högertrafik alltså. End of story

rick013 sa:
Som det ser ut här borde det inte vara något problem att ta hänsyn för en medtrafikant. I det här fallet en äldre tant på cykel.

Google street view...
filename=ribban.png
Ser det ut som på bilden är det inte en höger-regel. Men det är svårt att komma från att man cyklat rakt in någon eftersom man enligt egen uppgift inte kunnat ha blicken riktad framåt pga flugor.
Farten skall anpassas efter förhållandena, och sikt framåt, är definitivt en faktor. Att det här går till rätten är lite märkligt, av allt att döma har båda parterna felat.
B!

Mr B sa:
rick013 sa:
Som det ser ut här borde det inte vara något problem att ta hänsyn för en medtrafikant. I det här fallet en äldre tant på cykel.

Google street view...
filename=ribban.png
Ser det ut som på bilden är det inte en höger-regel.

Att det här går till rätten är lite märkligt, av allt att döma har båda parterna felat.
B!

Vilken skylt upphäver högerregeln?

Men jag förstår inte hur man lyckas kollidera där om det är folktomt i övrigt.

Kanske kan man tänka att skylten som säger att det till vänster om det heldragna strecket (därifrån damtrallan kom) inte är cykelbana utan gångbanedel också betyder att det inte borde vara högerregeln som är aktuell utan någon typ av "korsande av körbana" eller "start från kant"

Att det sen är en cyklist på "fel" sida beror nog mest på att Google-bilen är ivägen.

Men visst, otroligt att man ingen part var tillräckligt uppmärksam för att undvika kollision

Precis min åsikt, den heldragna linjen upphäver högerregeln.

Två personer ensamma i denna "korsning" och dom lyckas krocka!
Otroligt.

Misstaget var ju att han snackade om de där flugorna... Om inte så så torde tanten åka dit. Omöjligt att hon såg sig om till höger och vänster som hon påstått, vad jag förstått så är det en rak väg med bra sikt åt varje håll från där hon cyklade ut. Vem hade dålig syn? Vem var vållande? Med tanke på att han inte ens hade glasögon så lär han ju inte haft gps som kunde påvisa vilken fart han faktiskt höll. Vad gör att han har fått kallas "Träningscyklist", hade han bockstyre på cykeln och sådana där "konstiga pedaler" och sådana där lycra-kläder?

Skånska... Halva min släkt härstammar från Göinge-trakten... Värre dialekt är nog svår att finna ;-)

Nåväl, hur kan Sydsvenskan fastslå att han höll precis 30 km/tim (vilket visserligen inte är så orimligt hög fart skittidigt på morgonen på en tom raksträcka), men hur kan de veta att han inte cyklade i 27,3 km/tim eller 25 före kollisionen. När gående ska avgöra fart hos en cyklist kör den väldigt snabbt även vid 15 km/tim...

Försök få napp på krogen om du kommer från Maowtala då! Fast klart att Osby-skånskan är rätt egen...

Om en heldragen linje häver högerregeln, vad händer då om det ligger snö som täcker linjen? Om jag minns rätt så är linjerna på gång/cykelbanor mest av prydnadskaraktär och inte en äkta vägmarkering. Det är därför krusidullerna på en cykelbana kan finnas. Ni vet konstverket, tror det var i Karlstad.

Som jag ser situationen är det ingen högerregel att upphäva eftersom det inte är en korsning på den sidan, mot vattnet. Linjen är för att "separera" gång och cykelbanedelen, om den upphävs pga snöfall vet jag inte men det förefaller osannolikt.

Vad jag förstår av bilden så är det ingen cykelbana ner till vattnet, hade det varit det skulle det varit ett uppehåll i den heldragna linjen.
Alltså möjligen utfartsregeln skulle kunna gälla.

Om jag tittar i backspegeln i bilen just när någon kör ut på huvudleden framför mej och vi krockar.
Vem är skyldig?

Jag tippar att tanten sett cyklisten, tyckt han var så långt borta och trott hon skulle hinna ut innan. Detta händer ju rätt ofta när man kommer cyklande och man tom har ögonkontakt med fotgängare, cyklister och bilister som likt förbannat svänger ut framför en så man är tvungen att sakta ner. Det är svårt att bedöma hastighet på cyklister.

Är man vaken som cyklist brukar det dock inte vara något problem eftersom det händer så ofta.

Pugilism sa:
Mr B sa:
rick013 sa:

Google street view...
filename=ribban.png
Ser det ut som på bilden är det inte en höger-regel.

Att det här går till rätten är lite märkligt, av allt att döma har båda parterna felat.
B!

Vilken skylt upphäver högerregeln?
Ingen. Som flera andra påpekat är det bara gång på anslutande väg, cyklister korsar heldraget, och har inget körfält på anslutande vägbana. Så det finns ingen cykelstig att ge höger-regel till.

Men det spelar som sagt ingen större roll. I mina ögon har båda felat, men "mest" får man nog tycka att cyklister som trampar vidare trots förlorad sikt, felar. Att det här alls går till rätten känns som slöseri med skattepengar. Men det är väll försäkringsbolagen som trycker på.
B!

Är heldragna linjen för att skilja gång/cykel eller för olika färdriktning?
Oavsett det så är det nog rätt troligt att cyklisten, om han kom uppifrån i bilden, låg i hans högra "körfält", om det för övrigt var folktomt.

me.I.am sa:

Stega dig lite längre bort i bilden via länken så ser du att det andra redan svarat är att linjen delar gång- och cykeltrafik. Och du ser även att det förutom skyltar är tydligt målat på marken för att förstärka.

me.I.am sa:
Oavsett det så är det nog rätt troligt att cyklisten, om han kom uppifrån i bilden, låg i hans högra "körfält", om det för övrigt var folktomt.

Intressant spekulation.

NLC sa:
me.I.am sa:

Stega dig lite längre bort i bilden via länken så ser du att det andra redan svarat är att linjen delar gång- och cykeltrafik. Och du ser även att det förutom skyltar är tydligt målat på marken för att förstärka.

me.I.am sa:

Intressant spekulation.

Av bilder i detta inlägg (sidan 3): http://happyride.se/forum/read.php/1/2868847/2869907#msg-2869907
så är inte folk petnoga med att cykla i cykelfältet.

Eller hur. Men det gör ändå ingen skillnad på ditt uttalande, det är fortfarande en spekulation eftersom du inte var där eller vet hur det gick till.

Tillbaka
Topp