Träningsklocka utan spök eller egen vilja?

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen ritualmördat min garminklocka. Det känns väldigt skönt i själen.

Jag vill gärna ha en kombinerad vardags- och träningsklocka. Som den jag nyss dödade, fast som inte bara funkar på kontor och i löpspåret med kortärmat. Dvs en klocka som inte hittar på hyss så fort den är fuktig, sitter under en tajt långärmad tröja, sitter på en handled som böjs och liknande. I dag har jag grävt en orimligt stor grop i marken i regn, med blöt jacka och med armar som böjts lite hit och dit. Under dagen bytte klockjäveln urtavla, startade två pass på löpband och en roddaktivitet. När den till slut fastnade i stoppursläge och vägrade avbryta fick jag nog.

Finns det någon klocka som är rimligt smart, visar puls, steg och GPS och som även har skärmlås/knapplås eller liknande? Lite som en Vivoactive 3, fast som inte har spök för sig?

IMG_7546.jpeg

Finnarna kan det här, titta på Suunto samt Polar vad de har.

Köpte just ett pulsarmband från Polar, OH1+ som jag är sjukt nöjd med även om kanske Polar Verity Sense är ännu vassare. Aldrig mer bröstband till min håriga bringa. Att sedan OH1+ fungerade klockrent med min urgamla Suunto klocka (som fortfarande fungerar fint) var ett annat plus.

Senast ändrad:
Jag har en Polar Vantage M som är snart två år gammal. Den känns skottsäker och jag har aldrig haft nåt annat strul än att den inte synkar med telefonen. Dock inte särskilt långvarigt. Nya M2 det riktigt bra ut, synd att min inte är trasig...

Kollar just på garmins hemsida om Instinct. Lite scout-ful, men det går att leva med. Jag får väl ha den till vardags och byta om till postcoronasociala aktiviteter om det kommer några sådana.

Den verkar ju ha precis allt (ink de spännande funktionerna ”framtida höjdprofil” och ”sikta och kör” som jag inte visste att jag behövde) och gärna visa allt hela tiden. Någon som vet om det går att ställa in att vid icketräning visa en rimligt ren skärm med tid och max en sak till, eller måste den hela tiden se ut som en hel cockpit?

Kollar just på garmins hemsida om Instinct. Lite scout-ful, men det går att leva med. Jag får väl ha den till vardags och byta om till postcoronasociala aktiviteter om det kommer några sådana.

Den verkar ju ha precis allt (ink de spännande funktionerna ”framtida höjdprofil” och ”sikta och kör” som jag inte visste att jag behövde) och gärna visa allt hela tiden. Någon som vet om det går att ställa in att vid icketräning visa en rimligt ren skärm med tid och max en sak till, eller måste den hela tiden se ut som en hel cockpit?
Du får den att endast visa klockan på displayen och inget annat valde själv en svart/grå så den går att använda nästan hela tiden.

Instinct är ju ett sidospår på övriga garminklockor. Den kan exempelvis inte använda iq apps och har inte samma konfigurationsmöjlighet på skärmen om jag förstått rätt. Notera också att hela "glaset" inte är display.

Jag har själv en VA3 sedan 3 år och har inte behövt döda den än. I duschen kan den få det beteendet där den lever ett eget rum liv, helt klart. Jag har varit med om att den någon gång när jag sände puls till min Edge för att jag glömt pulsband ET. Precis som beskrivs, svettig tajt långärmad tröja, då touchade den fram sig till att stänga av sändningen mer än en gång.

I övrigt tycker jag touchen funkar ganska bra. Man kan ju låsa den men det pallar jag inte. Jag har också stängt av "swipe" funktionen på sidan samt har knappen "uppåt" istället för mot handen, tror att det också löser en del oavsiktlig navigering.

Det är vl snart dags för ny klocka och då tror jag det blir en med knappar. Men jag köpte ju denna primärt för att ha en lätt diskret klocka. Fenix och Instinct är ju inte det precis.

Jag kör en Fenix 6x pro solar. Funkar fint för det mesta. Hade en Fenix 3Hr och 5 innan men denna är grym. Har kört motorsåg, nattvasan och en halvironman och testar den under tyngre förhållanden. Den är fortfarande i fin form. Lycka till med sökandet, skulle dock hålla mig ifrån polar som har en mjukvara som lämnar en del att önska.

Jag köpte en Garmin Forerunner 235 när den kom ut flera år sedan och hade den 24/7 många år. Hade den när jag cyklade, sprang, lekte ute med barnen, fixade i trädgården, duschade och sov. Hade den också på jobbet med kostym. Inga problem med den, fungerade fint och hade bra batteritid. Dock var appen ganska dålig tycker jag och klockan var ganska plastig, som Garmins ofta är.

Garmin gick sönder strax före jul och eftersom även jag använder klockan som vardagsklocka utöver 2-3 träningspass i veckan så gjorde jag en del research och kollade klockor allt från 2tkr till 5tkr. Jag köpte en Polar Vantage V2, som är iofs rätt dyr men byggkvaliteten och utseendet är nog betydligt mycket bättre än t ex Garmin. Även appen slår Garmin 5-0. Recovery funktionerna är också väldigt bra, samt nightly recharge och GPS/Puls verkar fungera som de ska. Däremot håller med att ibland synkroniseringen kraschar och den är inte extremt smidig alltid när det gäller hur man navigerar i självaste klockan. Men generellt är jag mycket nöjd och precis som min Garmin fungerar den bra på allt!

Kollade även Vantage M som verkar prisvärd men tror faktiskt den där nya M2 är väldigt(!) prisvärd. Mycket av samma funktioner som V2 men mycket billigare. Lite mer plast men helt stabil ändå och väldigt snygg. Skulle definitivt köpa den nu före V2.

Men tror man blir nog oftast nöjd med klockan som kombinerad tränings/vardagsklocka om man köper en av storsäljarna från Polar, Garmin och Suunto. Skulle kolla även Coros, de verkar prisvärda och man får mycket klocka för runt 2tkr!

Lycka till!

Du får den att endast visa klockan på displayen och inget annat valde själv en svart/grå så den går att använda nästan hela tiden.
Jag hittade en film där någon anpassar skärmen. Det finns tydligen 12 olika grundskärmar, där man kan välja vad varje fält ska visa. Menar du att man kan välja att ett fält ska visa ”inget” och på det sätt få färre saker som plottrar till skärmen? På hans film såg jag bara någon pixlig analog bild som bara visade tiden.

Jag hittade en film där någon anpassar skärmen. Det finns tydligen 12 olika grundskärmar, där man kan välja vad varje fält ska visa. Menar du att man kan välja att ett fält ska visa ”inget” och på det sätt få färre saker som plottrar till skärmen? På hans film såg jag bara någon pixlig analog bild som bara visade tiden.
Ja antingen lämna tomma eller så finns dennnaIMG_20210331_212600.jpg

Bra, då finns det möjlighet att göra den hyfsat ren.

Min fru påminde om att jag fyller år på söndag och undrade om det inte skulle passa med en sån klocka. Bra fru. Får hoppas att jag trivs med klockan också.

Jag har en instinct efter att ha haft någon sån där Garmin med petskärm. Jag älskar instincten. Den är snygg, lagom bra, lagom dålig och lagom ful. Så det positiva vinner, vilket inte är fallet med så många andra klockor enligt mig.

Hur fungerar funktionen med att t ex ladda ner playlist i klockorna från t ex spotify? Vore skönt att slippa telefonen på löprundan.

Hehe, halva anledningen till att jag har Polar är för att Garmin alltid verkar strula på mjukvarusidan så det är intressant med så olika upplevelser. :)

Jag har många mörka tankar om Garmins kvalitet på mjukvara. Speciellt stabilitet av koppling mellan enheter, förutom ANT+, som de verkar hantera.
Dock måste jag säga att min Fenix 6 har varit helt fri från buggar!

På tal om Instinct, så har jag själv insförskaffad en sånt idag och så enkellt kan framsidan se ut.

Bilagor

• Insinct.jpg
    Insinct.jpg
    429.4 KB · Besök: 55
Ja antingen lämna tomma eller så finns dennnaVisa bilaga 478839
Hurra för mig som fyller år och hurra för min snälla fru!

Jag är antingen korkad, eller så missförstod jag (vilket också kan bero på dumhet). När jag valt den urtavla jag vill ha, kan jag välja mellan en massa olika saker att visa i varje litet fält men inte att lämna något fält tomt. Fast egentligen spelar det ingen större roll. Har jag inga läsglasögon ser jag bara det stora tecknen och har jag glasögon på har jag ofta tid att sitta och glo på allt smått.

Klockan är nu hårdtestad och har hittills klarat både soffsittning och tårtätning helt utan problem. Nu ska jag bara läsa ett ton instruktioner om funktioner jag nog kommer stänga av. Jag kanske återkommer med fler dumma frågor. Tack för tips och hjälp så länge.

Det var jag som mindes lite fel är träningssidorna där man kan välja hur många fält man vill se. Och där går det att ha endast 2.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp